  • 61. Data: 2013-09-03 15:30:45
    Temat: Re: Pompa Ciepła - Dobór urządzenia, Dobór dolnego źródła
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 13:28:13 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
    >Albo ma fundament na palach albo plyte fundamentowa. Inaczej domek poskladalby
    > sie jak domek z kart :)
    Bzdura. Domek jednorodzinny to nie drapacz chmur.
    Wielokrotnie widziałem jak miastro przygotowywało podmokniete działki pod inwestycje-
    nawiezli jakiegoś szajsu teren podniesli ze rok poleżalo, działki sprzedali, inwestor
    fundamenty na 80cm zrobił i chałupy stoją.

    > Coz - ja przywiozlem ponad 200 i przez ~4 lata bralem udzial w setce roznego
    > typu mniejszych i wiekszych projektow w ktorych udzial bral ten maly i ten
    > duzy sprzet kopiacy i mam chyba troche wieksze doswiadczenie od Ciebie w
    > tym temacie :-) Szczegolnie ze ~8 z tych projektow to byly Orliki z dwoma
    > boiskami na ktorych powierzchnia musi byc idealna co do 5mm i jeden wiekszy
    > stadion miejski :-)

    I co zaobserwowałeś? Że zagęszczone rowki nie osiadają a nawieziony grunt osiada?
    > Wiesz, ze przy kopaniu rur drenarskich pod stadionem wykopanie o 3cm za
    > gleboko powodowalo ze te 3cm trzeba bylo uzupelnic piaskiem i zagescic
    > zageszczarka bo inaczej roboty nie byly odbierane :-) A gdzie Ty mowisz
    > o zageszczaniu 1,5mb gliny :-)
    A Ty u siebie zagęszczałeś ta gline w rowkach czy nie w końcu?
    A po co to wogóle zageszczać? Jedna dwie zimy i samo sie zagęści. tym bardziej że
    przecież trawnik na tym będzie.

    > Owszem - bo ja ogrodek mam w innej czesci, tam gdzie mam DZ mam nieuzytki
    > krotko mowiac - niemniej wiem dokladnie co sie dzialo z gruntem i wystarczylo
    > tylko raz po pierwszych roztopach uzupelnic rowki i spokoj :-)

    Raz po pierwszych roztopach wyrównac teren po spychaczu i spoko;)

  • 62. Data: 2013-09-03 16:12:17
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-03 15:12, Adam pisze:

    > A masz jakis lepszy argument niz doswiadczenie? :)

    Chcesz powiedziec moze, ze doswiadczony zbrojarz-betoniarz bedzie
    lepszym konstruktorem od inzyniera konstrukcji?

    > Hie hie, od 15-tu lat mam firme powiedzmy informatyczna z ktorej zyje.
    > ~4 lata temu przy okazji budowania domu wszedlem w spolke z kumplem ktora
    > jak to ladnie nazwales kopala rowy - mialem swoja kopare i kopacza,
    > wspolpracowalismy z duzym wykonawca i na codzien mialem do czynienia z
    > kopaniem rowow. Dlatego mysle ze wiem o tym wiecej od Ciebie :)

    O kopaniu rowow pewnie tak, co nie zmienia faktu, ze Twoje teorie o
    dziurach w trawniku sie nie bronia. Rzekl bym pograzaja Twoj pomysl, o
    ktorym piszesz sam nizej, tylko tego nie zauwazasz.

    > Nie zageszczalem - i osiadlo krzywo, bedzie trzeba poprawiac bo na srodku
    > ogrodka przy bardzo duzych opadach deszczu pojawia sie male jeziorko.
    > Teren byl niwelowany co do centymetra niwelatorem optycznym wiec zadnej
    > fuszerki nie bylo. Naprawde latwiej wyrownac zapadle rowki (nawet grabiami)
    > niz cale 500m2 :)

    No i wez mi wytlumacz co jest mniej komfortowe przy koszeniu kosiarka i
    chodzeniu po trawie? Rownomierny dolek, krzywizna na wiekszej
    powierzchni, no niech bedzie, ze spod niwelatora optycznego ucieka hehe
    (nie mam pojecia po co komu niwelator optyczny na dzialce z ogrodkiem).
    Niwelowanie co do centymetra swiezonawiezionej ziemii tez jest dosc
    ciekawym pomyslem i wieje doswiadczeniem jak nie wiem co, ale zostawmy
    to. Czy moze jednak dolki o wyczuwalnym skoku? Prawde mowiac mi jest
    wszystko jedno, bo kosiarka jednak jakis szerszy noz ma i nie jest tak,
    ze gdzie kolko podskoczy tam zobaczymy krzywa trawe.
    Rzecz w tym, ze zgarniajac calosc zrobimy to znacznie szybciej i
    znacznie taniej.

    > A co to ma wspolnego z tematem o ktorym rozmawiamy - tj. osiadania gruntu?

    Tyle samo co zageszczanie trzech centymetrow wybranego glebiej rowka
    przy budowie stadionu w relacji do ogrodka przed domem.

    > Rozmawiamy o DZ. DZ kopie sie z reguly w glinie. Moje DZ jest w glinie.

    No przestan. To, ze Ty masz w glinie to nie znaczy, ze DZ kopie sie w
    glinie. Ja np. mam piach, ale wody gruntowe bardzo wysoko, wiec kolektor
    u mnie w sam raz, ale gliny sobie nawozil nie bede. Przyjales jakies
    zalozenie i tez watpie ze te gline masz od trawnika w dol.
    Ladowarka zdejmujemy pierwsza warstwe na jedna kupe, gline na druga.
    Ukladamy rure i zakrywamy w odwrotnej kolejnosci. Tej jazdy wbrew
    pozorom bedzie sporo w czasie wyrownywania, gdzie tu widzisz
    niezageszczony grunt?

    > Cale 500m2 ciezkim sprzetem, bo na oko tego sie zrobic nie da :) A rowek
    > uzupelnic na oko sie da - bo widzisz niezapadle krawedzie w rozstawie 30cm.

    A no jezeli zbudowales lotnisko dla Airbusa A380 to sorry, ale trzeba
    bylo lepiej zageszczac, a jak sam piszesz nie zageszczales.

    > Jak masz 0,5ha i mozesz sobie 1/10 tego przeznaczyc na DZ to masz gdzie
    > indziej urzadzic ogrodek ;) Nie kazdy ma ten luksus.

    Po prostu mozna zaczac budowe domu od zrobienia kolektora. Nic prostszego.

    > :)))))
    > Nie mam wiecej pytan i koncze dyskusje bo widzisz - teoria, a doswiadczenie
    > to jednak dwie zupelnie inne bajki :-)

    Nie no... hehe wiesz... Chyle czola.:-)
    Skromnosc przede wszystkim. :-) Tylko ja nie pisze o teorii.

    > Ostatnia rzecz - zeby sciagnac 400m2 na glebokosc 1,5m, zdewastujesz w sumie
    > jakies 1000m2. Zeby wykopac rowy na 400m2 - zdewastujesz tylko 400m2.

    Nie mam pojecia co tam sobie znowu wymysliles, ale nie wiem o jakiej
    dewastacji piszesz. No chyba, ze usypanie ziemi po bokach na niecaly
    dzien nazywasz dewastacja. Z drugiej strony kopanie rowu 1,5m glebokosci
    przez trzy dni, placac przy okazji za kazda godzine koparki nazywasz
    lepszym wyborem to nie wiem z ktorej strony. Moze tej masochistycznej,
    albo jest wyjatkowo korzystny grunt do kopania i wyjatkowo niekorzystny
    do zgarniecia.

    Pozdro.. TK

  • 63. Data: 2013-09-03 17:41:07
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 16:12:17 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Rzecz w tym, ze zgarniajac calosc zrobimy to znacznie szybciej i
    > znacznie taniej.

    No i w calej dyskusji chodzi wlasnie o to, ze nie :)
    Dla mnie EOT bo szkoda mi czasu na dyskusje akademickie - niech kazdy robi
    jak uwaza :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 64. Data: 2013-09-03 17:56:40
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 15:30:45 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Raz po pierwszych roztopach wyrównac teren po spychaczu i spoko;)

    Widzisz to sie tak fajnie teoretyzuje - wyobrazasz sobie hektar nieuzytkow
    i inwestor w samym srodku chce zrobic DZ - masz dziesiatki metrow zeby rzucic
    ziemie na boki i wszystko jest piekne :-)) W praktyce DZ upycha sie pod plotami,
    bezposrednio przy domu, ciezko nawet minikoparka ktora ma 1m szerokosci czasem
    wjechac, a Wy tu 600m3 gruntu chcecie wykopywac :-)

    Przypominam ze humusu pod dom wybiera sie z reguly ~50m3 czyli ponad 10 x
    mniej. Policz ile zajmie pryzma gruntu 600m3, do tego trzeba potezny plac:)

    Po roku to juz inwestor ma podjazd i ogrodzenie na tip top i placze jak
    wjezdza sie tam kopareczka 1,5t z gumowymi gasienicami bo slady zostawi,
    a Ty chcesz wyrownywac DZ spychem 15t :-))

    Ale spoko - teoretyzowac sobie mozna, ja tych DZ zrobilem kilkadziesiat i
    naprawde nie przekonacie mnie ze spych to dobre narzedzie do zrobienia DZ :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 65. Data: 2013-09-03 23:35:16
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-03 17:56, Adam pisze:

> [...]
    > bezposrednio przy domu, ciezko nawet minikoparka ktora ma 1m szerokosci czasem
    > wjechac, a Wy tu 600m3 gruntu chcecie wykopywac :-)

    Sek w tym, ze ja to robilem. Humus siegal pol metra w dol. Wybranie
    kolejnych piecdziesieciu cm nie stanowi zadnego problemu.

    > Przypominam ze humusu pod dom wybiera sie z reguly ~50m3 czyli ponad 10 x
    > mniej. Policz ile zajmie pryzma gruntu 600m3, do tego trzeba potezny plac:)

    E tam. Jedna gora w ta czy tamta na jeden dzien, co za problem?

> [...]
    > naprawde nie przekonacie mnie ze spych to dobre narzedzie do zrobienia DZ :-)

    My Cie przekonywac nie musimy. Dyskusja jest dla potomnych, bo my to juz
    mamy. Z Twoich wypowiedzi wynika, ze robimy sobie rowki na poltora metra
    wglab i kladziemy rurke. Otoz praktyka jest taka, ze w wiekszosci
    przypadkow to sie zawali w sporej czesci. Nie ma czegos takiego jak
    wykop i spokojne kladzenie rury. No i pozniej trzeba to zasypac.
    Wiec jezeli decydujemy sie na PC wiedzac to przed budowa to zgarniecie
    ziemii ladowarka przed budowa nie stanowi wiekszego problemu. A jesli
    ktos wpadnie na pomysl w trakcie budowy to ma problem i pozostaje
    kopanie miedzy drzewami. Sukcesem bedzie swiadomosc po prostu i tyle.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2013-09-03 23:38:42
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-03 17:41, Adam pisze:

    > No i w calej dyskusji chodzi wlasnie o to, ze nie :)
    > Dla mnie EOT bo szkoda mi czasu na dyskusje akademickie - niech kazdy robi
    > jak uwaza :-)

    No to ile kosztuje godzina koparki, a ile ladowarki? Ladowarke
    wynajmujemy na dzien, a koparke na trzy dni. Co wg. Ciebie bedzie tansze?
    No i kolejne pytanie, czy lepiej ulozyc rure na plaskiej powierzchni,
    czy w osuwajacych sie rowkach?

    Pozdro.. TK

  • 67. Data: 2013-09-04 08:54:50
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 17:56:40 UTC+2 użytkownik Adam napisał:
> [...]
    > bezposrednio przy domu, ciezko nawet minikoparka ktora ma 1m szerokosci czasem
    > wjechac, a Wy tu 600m3 gruntu chcecie wykopywac :-)

    Widzisz, dla poparcia Swoich teori dodajesz jakies warunki dodatkowe. Jak tern
    zabudowany, DZ pod płotem przy domu to może i lepiej kupić 3 szpadle i wynając 3
    fizycznych do kopania.
    Byłem pewny że piszemy o DZ dla instalacji w domu który dopiero będzie budowany wtedy
    rozpierdziel i tak jest na działce podczas kopania fundamentów np to i w wiekszości
    przypadków problemem nie będzie dodatkowa dziura pod DZ. Prawdę mówiąc dopóki o tej
    minikoparce nie napiusałeś to nawet mi przez myśl nie przeszło że komuś będzie
    chciało sie bawić kilka dni minikoparką zamiast zrobić to w pół dnia porządnym
    sprzetem.
    Ty robiłes minikoparką bo miałeś ja za darmo, w takim przypadku tez bym temat
    przemyślał i dla frajdy te dołki pokopał ucząc się obsługiwac nową zabawke. Ale
    normalnie to taniej i prościej wynając porzadnuy sprzet i zrobic to w jeden dzień.

    > Przypominam ze humusu pod dom wybiera sie z reguly ~50m3 czyli ponad 10 x
    > mniej. Policz ile zajmie pryzma gruntu 600m3, do tego trzeba potezny plac:)
    Eno bez przesady. Częstro bywa tak że sasiednie działki sa jeszacze niezabudowane i
    można z przyszłym sasiadem sie dogadac.
    Oczywiście nie zawsze tak jest i czasami zostaje minizabawka lub szpadel.

    > Po roku to juz inwestor ma podjazd i ogrodzenie na tip top i placze jak
    > wjezdza sie tam kopareczka 1,5t z gumowymi gasienicami bo slady zostawi,
    > a Ty chcesz wyrownywac DZ spychem 15t :-))
    Znowu dodatkowe założenie aby pod Twoje teorie pasowało
    Jak inwestor ma podjaz, ogrodzenie itp to i ma już raczej jakies ogrzewanie i nie w
    głowie mu rozkopywanie ogródka pod DZ
    > Ale spoko - teoretyzowac sobie mozna, ja tych DZ zrobilem kilkadziesiat
    "Czterdzieści setków baranów porwołem, Dwadzieścia setków baranów zjadłem, w tym
    ctery śmierdzące i zyje. I dobze!"

  • 68. Data: 2013-09-04 10:23:58
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 3 września 2013 23:35:16 UTC+2 użytkownik Maniek4 napisał:

    > wglab i kladziemy rurke. Otoz praktyka jest taka, ze w wiekszosci
    > przypadkow to sie zawali w sporej czesci. Nie ma czegos takiego jak
    > wykop i spokojne kladzenie rury. No i pozniej trzeba to zasypac.

    Ile DZ wykonales? Ile set km rowow wykopales, ze piszesz jaka jest
    praktyka? :-) To wlasnie to doswiadczenie o ktorym pisze. DZ robi sie w 99%
    w glinie. Jak ktos ma piasek to wybiera odwierty bo malo ktory wykonawca
    nawet jak sa wysoko wody gruntowe zaryzykuje wykonanie DZ w piasku. A jezeli
    chcialby zaryzykowac to wyjdzie ze trzeba go zrobic na powierzchni 800-1000m2.
    To sie po prostu nie oplaca i nie kalkuluje. Dlatego DZ kopiesz przede
    wszystkim w glinie - zwykle takiej ze moglbys wykopac cale 400-500m i potem
    polozyc tam dopiero rury i zasypac - nic sie nie ma prawa zawalic jak kopacz
    wie jak kopac :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2013-09-04 10:31:10
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu środa, 4 września 2013 08:54:50 UTC+2 użytkownik Kris napisał:

    > Widzisz, dla poparcia Swoich teori dodajesz jakies warunki dodatkowe.

    To jest to doswiadczenie i praktyka. Ludzie o DZ mysla w 99% jak przychodzi
    do zrobienia instalacji CO. Dom juz stoi, a z reguly ludzie sie buduja na
    dzialeczkach 8-15ar gdzie serio nie ma miejsca zeby skladowac takie ilosci
    ziemi, nawet nie ma miejsca zeby ten spych sie obrocil :-) Dodaj jeszcze
    do tego ze czasem trzeba sie krzyzowac z innymi instalacjami (typu prad czy
    kable telefoniczne) i juz calkiem wychodzi kaplica z tym spychem.

    > Jak tern zabudowany, DZ pod płotem przy domu to może i lepiej kupić 3 szpadle
    > i wynając 3 fizycznych do kopania.

    500mb w glinie? Oszalales :-) To wyjdzie 10 x drozej i wolniej niz koparka ;)

> [...]
    wiekszości przypadków problemem nie będzie dodatkowa dziura pod DZ.

    Wy sobie po prostu nie zdajecie sprawy JAKI to rozpierdol :-) Sredni dom ma
    powierzchnie zabudowy 100-120m2, DZ 5 x tyle i trzeba go wykopac 5 x glebiej
    niz samo sciagniecie humusu (ktory jest miekki i rzeczywiscie to lekka robota)
    - to jest 25 x wiecej roboty, a w praktyce jeszcze wiecej bo ladowarka
    sie wiecej najezdzi z materialem niz nakopie ;-)

    > Jak inwestor ma podjaz, ogrodzenie itp to i ma już raczej jakies ogrzewanie i nie w
    głowie mu rozkopywanie ogródka pod DZ

    Pisalem o wyrownaniu terenu po pierwszej zimie, bo proponowales spychem :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 70. Data: 2013-09-04 10:47:36
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2013-09-04 10:23, Adam pisze:

    > Ile DZ wykonales? Ile set km rowow wykopales, ze piszesz jaka jest
    > praktyka? :-)

    Juz daj spokoj z ta swoja praktyka i doktoratem z kopania rowow. Jakie
    trzeba miec doswiadczenie zeby wiedziec, ze gleboki wykop potrafi sie
    obsunac? To tak jak w encyklopedii pod chaslem "kon". Kon jaki jest
    kazdy widzi. Nie wierzysz to spytaj Krisa zony, czy ziemia w wykopie
    moze sie obsunac.

    > To wlasnie to doswiadczenie o ktorym pisze. DZ robi sie w 99%
    > w glinie. Jak ktos ma piasek to wybiera odwierty bo malo ktory wykonawca
    > nawet jak sa wysoko wody gruntowe zaryzykuje wykonanie DZ w piasku.

    A to takie powszechne miec pod trawa gline? U nas to raczej rzadkosc a
    wiem, ze pompy ludzie maja. Pewnie kolejne zalozenie sobie przyjales...
    W kazdym razie dyskusja zaczela sie od tego, ze watkotworca ma gline
    gdzies tam pod gruba warstwa piachu, a nie gline na wskros od trawy w
    dol. Wykop na 100% bedzie sie zawalal. A gdyby nawet chcial kopac w tej
    glinie to jaki problem zdjac warstwe piachu i na druga kupke te 20cm gliny?

    > A jezeli
    > chcialby zaryzykowac to wyjdzie ze trzeba go zrobic na powierzchni 800-1000m2.

    Przestan, przeciez to jezioro pod ziemia...

> [...]
    > polozyc tam dopiero rury i zasypac - nic sie nie ma prawa zawalic jak kopacz

    Trzy dni z wymiana sworzni jak Budyn pisal. :-) No i cena razy iles tam.
    Prosze Cie, jak to ma byc lepsze i tansze rozwiazanie to ja nie wiem wg.
    jakiego algorytmu to liczysz. A podobno Budyn koparke niemal zajechal na
    takim kopaniu. Jak to sie ma kalkulowac? Doliczasz klientowi
    piecdziesiat tysi netto za koparke plus robocizna?

    Pozdro.. TK