  • 31. Data: 2011-01-04 14:59:35
    Temat: Re: Pompa ciepła Górny Śląsk
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    Użytkownik "________" <S...@g...pl> napisał w wiadomości
    news:ifvbld$3it$1@inews.gazeta.pl...

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości

    > kosztu serwisu nie ma bo sam sobie serwisuje
    > mozna to zrobić drożej i taniej eksploatowac, tak jak piszesz
    > mi tak pasowało i tak zrobiłem. Budynek nie byl przygotowany na PC.
    >
    > Kolejny budynek, który koncze jest przygotowany pod PC i będzie trzymał
    > ciepło.
    > i będa odwierty
    >
    > ale niech nikt nie pisze głupot, ze to dla snobów
    > bo mozna to zrobić za przyzwoite pieniądze

    Bo to trzeba dobrze policzyć. Większość ludzi to tumany, co nie umieją
    liczyć.
    Sam używam klimatyzacji do grzania, ale wyliczyłem że poniżej -5 nie ma
    sensu jej używać. A i to tylko w II taryfie

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 32. Data: 2011-01-04 15:01:45
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > nie ma czynnika bo jest woda z studni

    Nie wiem jak to liczyłeś, ale słyszałem że jedna studnia to może być za mało
    i istnieje ryzyko jej zamrożenia.

  • 33. Data: 2011-01-04 15:13:01
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Nie wiem jak to liczyłeś, ale słyszałem że jedna studnia to może być za
    > mało i istnieje ryzyko jej zamrożenia.

    A co przeszkadza zamrożenie?

    b.

  • 34. Data: 2011-01-04 15:22:17
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Użytkownik "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la> napisał w wiadomości
    >
    > A co przeszkadza zamrożenie?

    Gwałtownie spada wydajność dolnego źródła ciepła. W uproszczeniu można
    przyjąć, że spada do zera.

  • 35. Data: 2011-01-04 15:35:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    > Gwałtownie spada wydajność dolnego źródła ciepła. W uproszczeniu można
    > przyjąć, że spada do zera.

    A niby dlaczego? Rura w ziemi ma powierzchnię styku z gruntem wynikającym z
    jej średnicy. Pobier ciepło za pośrednictwem przewodnictwa cieplnego gruntu
    z coraz dalszych miejsc (liczac po promieniu).
    Wraz z obnizaniem sie temperatury gruntu spada sprawność pompy -wiadomo, ale
    my nie o tym. Przy przekroczeniu w okolicy zera rura zaczyna obrastać lodową
    bryłą. Tylko ze przewodnictwo cieplna lodu jest znacznie lepsze niz gruntu
    zatem nasza rura "powiększa" powierzchnie styku z gruntem - powierzchnie
    pobierania ciepła. Wiec jeśli nie jest lepiej -a to mozliwe - to na pewno
    nie jest gorzej.
    No chyba ze znasz jakis zakaz pobierania ciepła z ośrodka o temperaturze -2,
    który nie obowiązuje przy temperaturze +2. Bo ja nie znam :-)

    b.

  • 36. Data: 2011-01-04 15:53:18
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    żytkownik "Budyń" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > No chyba ze znasz jakis zakaz pobierania ciepła z ośrodka o
    > temperaturze -2, który nie obowiązuje przy temperaturze +2. Bo ja nie

    OIW źródło w postaci studni zakłada cyrkulację wody w studni i tym samym
    wymaga mniejszej powierzchni styku z wodą, niż z gruntem. Jeżeli więc źródło
    pracuje przy cyrkulacji, a ta przestanie istnieć, to spada wydajność.

    Twoja teza byłaby słuszna, gdyby z góry zainstalować tyle samo rur, co w
    wymienniku gruntowym i chłodziłyby one taką samą kubaturę ziemi jak
    gruntowe. Ale po pierwsze jaki sens jest wpakować tyle rur w stosunkowo małą
    objętość studni, a po drugie typowa studnia to kilkanaście - kilkadziesiąt
    m3, a grunt to kilkaset m3.

    Wszystko działa fajnie, dopóki studnia nie zamarznie.
    Nie wspominając o tym, rozsadzane co roku kręgi zawalą się po paru latach.

  • 37. Data: 2011-01-04 16:30:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    > wymaga mniejszej powierzchni styku z wodą, niż z gruntem. Jeżeli więc
    > źródło pracuje przy cyrkulacji, a ta przestanie istnieć, to spada

    zaaaaraz - Ja pisze o zwykłym odwiercie pionowym z U-kształtką i glikolem
    jako nosnikiem.
    Ale jesli weźmiemy pod uwagę uklad 2 studni -czerpnej i zrzutowej (nośnik -
    woda) to jak mozna zamrozić żródło?

    Ale jak wykombinowałeś jakis niespotykany raczej układ ze U-kształtkę z
    glikolem wkładasz do zwykłej studni z wodą, to ona rzeczywiscie moze
    zamarznąć. Poza ryzykiem zniszczenia kręgów to działac będzie - bo
    pobieranie ciepła bedzie jak w przykładzie wyzej. Tyle ze zwykła studnia to
    za mało zeby PC na tym działała - odwiert w ziemi ma ze 100m, a ma ją
    zastąpić 10m studnia?

    Chyba ze wy jeszcze o czyms innym :)

    b.

  • 38. Data: 2011-01-04 16:50:35
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

> [...]
    > pobieranie ciepła bedzie jak w przykładzie wyzej. Tyle ze zwykła studnia
    > to za mało zeby PC na tym działała - odwiert w ziemi ma ze 100m, a ma ją

    Myślałem, że masz zwykłą studnię, jaka kiedyś służyła do czerpania wody
    pitnej. W połączeniu z wodami podskórnymi może być dobrym i tanim źródłem
    ciepła.

    Jeżeli masz dwie studnie, to oczywiście wygląda to zupełnie inaczej. Z tym
    że to już chyba nie jest takie tanie? Ile kosztowało?

  • 39. Data: 2011-01-04 17:26:51
    Od: "4CX250" <taunusmtv@poćta.łonet.pl>

    Użytkownik "________" <S...@g...pl> napisał w wiadomości

    > ale niech nikt nie pisze głupot, ze to dla snobów
    > bo mozna to zrobić za przyzwoite pieniądze

    Dla mnie ty nie jesteś snobem bo sam to wykonałeś. Jesteś cennym
    człowiekiem który nie boi się pracy własnymi rękami i prawdopodobnie
    potrafi coś stworzyć. Snobem jest ten co ma kasę i idzie kupić do
    sklepu droższe "bo ma być droższe niż kolegi albo najdroższe we wsi".
    Tak aosoba jest więc dla mnie jeleniem i snobem idealnie dający się
    złowić sprzedawcy pomp ale i nie tylko. Taki snob kupi sobie LCD 46"
    tak go ustawi żeby sąsiada jarać przez okno zamiast w optymalnym
    miejscu tak aby nie musiał tego TV oglądać z odległości 2m.
    Ja całą instalację CO i solarną sam wykonałem przy czym solary
    zamontowałem tylko i wyłącznie dlatego że zapisałem się w kolejce do
    dopłat i dopłatę otrzymałem. Wykorzystanie takiej sytuacji aby stać
    się za niewielkie pieniądze posiadaczem instalacji pozwalającej na
    znaczne oszczędności jak dla mojego rocznego budżetu nie jest więc
    snobizmem tylko czystą kalkulacją.
    Dobra juz kończę i nie odzywam się.

    Marek

  • 40. Data: 2011-01-04 18:05:53
    Od: Budyń <b...@g...pl>

> [...]
    >
    > Jeżeli masz dwie studnie, to oczywiście wygląda to zupełnie inaczej. Z tym
    > że to już chyba nie jest takie tanie? Ile kosztowało?

    Ja pisałem ze mam? No mam - ale używam tylko do klimatyzowania latem. I wiem
    ze studnia sztuk 1 wystarczy z trudem do klimatyzacji jednego pomieszczenia
    25m2 - z tym ze być może mam źle dobrane wymienniki ciepła. Ale cudów sie
    nie zrobi - kłopoty latem dla 25m2 i dT jakies 10stopni - to zimą ponad
    100m2 i dT=30 - to nie ma prawa zadziałać :-)

    czyli trzeba miec 2 studnie aby z jednej czerpac wode a do drugiej zrzucac.
    Woda stojąca w jednej studni sprawy nie załatwi.

    b.