  • 11. Data: 2012-02-01 08:20:14
    Temat: Re: Pompa ciepła inaczej
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 31 Sty, 23:51, "Budyń" <b...@g...pl> wrote:
    > to sie nazywa niestandartowy odzysk ciepła z wentylacji :-) - spróbuj oszacować jak
    sie to ma do rekuperatora, dasz rade m3/h zrzutu do komina podać jakos?

    No wlasnie.. Zrobil rekuperator ktory zuzywa 600W i jeszcze zadowolony
    jest! :) Niesamowite!
    pozdr.

    --
    Adam

  • 12. Data: 2012-02-01 12:13:24
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > U=BFytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisa=B3 w =
    > wiadomo=B6ci news:jg9u5s$270$1@inews.gazeta.pl...
    > Stara=B3em si=EA
    > fajki troch=EA
    > ci=B1gn=EA i mam
    >

    > zasadniczo niby ok - a jesli powiesz ze latem to odwracasz i masz =
    > klimatyzacj=EA to ca=B3kiem ok. Bo gdyby nie ta klima to do grzania =
    > pomieszcze=F1 pr=B1dem s=B3u=BFy farelka, a do odzysku ciep=B3a =
    > rekuperator :-) Czyli urz=B1dzenia znacznie prostsze. Ale baw sie dalej, =
    > ja lubie czytac o wynalazkach :-)
    >

    > b.
    Chłodzenie latem było jego podstawowym przeznaczeniem. Ale się zużył/
    Kosztował dużo kasy. Wtedy nie było klimatyzatorów made in china za 600
    złotych. Dlatego szkoda mi go było wyrzucić. Oczywiście w warunkach jakie
    teraz panują na zewnątrz rekuperator działa. Odzyskuje trochę ciepła. I o ile
    da się zrobić dla oka że powietrze ugrzane przez rekuperator ma zblizoną
    temperaturę do tego co wyrzuca na zewnątrz, to odbędzie się to kosztem
    sprawności. W rekuperatorze nie wyposażonym w dodatkową nagrzewnice nie da się
    na wylocie do pomieszczenia uzyskać temperatury wyższej niż w nim jest. Pompą
    ciepłą się da. To czym się bawię ma bardzo małą sprawność. Ale sporo wyższą
    niż 1. To już wiem bo sprawdziłem. Nawet kulawe podłączenie klimatyzatora
    pozwala mieć za tyle samo kasy więcej ciepła niż przy rekuperatorze. Pozostaje
    jeszcze sprawa efektywnego wykorzystania pompy ciepła. Chłodzic pomieszczenia
    trzeba gdy temperatura pomieszczeń niewiele przekroczy temperaturę, nazwijmy
    ją dla uproszczenia , fizjologiczną. Raptem to dwadzieścia kilka stopni. Jak
    ktoś ma klimatyzację i kasę żeby płacić za prąd to wykorzystuje ją o wiele
    dłużej w roku niż wykorzystywałby rekuperator pracujący z przyzwoitą
    sprawnością. Przy +5 włączanie rekuperatora nie ma sensu bo ma tak mała
    sprawność. Przy +10 bardziej grzeje ciepłem oddawanym przez silniki niż
    odzyskiem ciepła. Przy temperaturach jakie są dzisiaj dobrze dobrany
    rekuperator odzyska z 50% ciepła. Niby dużo, ale nie tak dużo jak by się mogło
    wydawać. Powietrze ma małą masę o nie da się w nim w przy różnicy temperatur
    30 stopni zgromadzić dużych ilości ciepłą. To co zrobiłem jest protezą. Nie
    mam praktycznie dolnego źródła.Ale jak się zrobi trochę cieplej będę je miał.
    Nie zamierzam wykorzystywać pompy ciepła do ogrzewania. Chociaż kto wie, nigdy
    nie należy mówić nigdy. Wiosną zrobię dziurę w suficie i pociągnę ciepłe
    powietrze ze strychu. Bedę miał dolne źródło o nieograniczonej dla mnie
    wydajności z zakresem temperatur od wiosny do jesieni 10-45 stopni.
    Wykorzystam je do grzania wody. Obniżę w ten sposób o jakieś 500 złotych
    rocznie rachunki za prąd. Żeby to zrobić dołożę trochę przerobiony
    klimatyzator, który był przeznaczony do wyrzucenia. Trochę własnej pracy i
    trochę może i drogich materiałów ale w śladowych ilościach. Nie mam
    specjalnego parcia na ogrzewanie. Mieszkam w ciepłym mieszkaniu. Jak wejdą
    kiedyś przepisy nakazujące ocieplanie wszystkiego, to przy takich
    temperaturach jak są dzisiaj ogrzeję je dwoma kilowatami. Ale jak by się dało
    te dwa kilowaty mieć przy niewielkim nakładzie środków za 1/4 ceny nośnika to
    wcale by mnie to nie brzydziło. Najtrudniej zrobić pierwszy krok. jak będę
    miał już instalację to na pewno będzie w niej nie jeden wymiennik ciecz ciecz.
    A dwa wymienniki. Ten drugi będzie po stronie zimnej pompy ciepłą i może
    będzie służył do odzyskiwania ciepłą z wody po kąpaniu. W instalacji Adama
    czegoś takiego mi brakuje. Jak nie używać wymiennika to w niczym nie psuje
    pracy pompy ciepłą a daje możliwość odzyskania sporych ilości ciepła. Można
    taki wymiennik założyć później. Ale to to kosztowne. Dużo droższe niż jak by
    tam był od początku.

  • 13. Data: 2012-02-01 12:29:45
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości
    > niż 1. To już wiem bo sprawdziłem. Nawet kulawe podłączenie klimatyzatora
    > pozwala mieć za tyle samo kasy więcej ciepła niż przy rekuperatorze.

    potem bede polemizował , bo teraz nie mam czasu ;)

    b.

  • 14. Data: 2012-02-02 16:43:27
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    kogutek <s...@W...gazeta.pl> napisał(a):

> [...]
    > podłączyłem odwrotnie niż fabryka każe. Zimne leci w komin. No kurka blaszka
    > to działa. Miałem włączony termowentylator na 1kW żeby było ciepło, 18 stopni
    > robił. Teraz chodzi tam klimatyzator i jest 20 stopni. Klimatyzator ma z 15
    > lat. Najlepsze lata za nim. Powinien pobierać według tabliczki 950W a pobiera
    > 650. Czyli sprężarka wyeksploatowana. Zimne powietrze miesza się z ciepłym bo
    > gazetami i taśmą uszczelniłem rurę przy klimatyzatorze. Jutro zrobię to
    > porządniej. Na razie sprawdzam ile prądu weźmie przez godzinę.

    Jeszcze działa. Z najzimniejszego pomieszczenia zrobiło się takie że kot się
    wprowadził. Nie słychać również jęczenia że buczydło chodzi. A jak zamknąć
    drzwi do niego to od razu pada pytanie " po co te drzwi są zamknięte". Podoba
    mi się. Żadnych niekorzystnych zmian nie zaobserwowałem. Opału idzie tyle
    samo, trochę cug w kratkach się zmniejszył. I w jednym pomieszczeniu zamiast
    14 stopni mam 24. Co mniej więcej odpowiada grzejnikowi elektrycznemu 1,5kw a
    klima zużywa 650W.

  • 15. Data: 2012-02-02 17:47:29
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    > 14 stopni mam 24. Co mniej więcej odpowiada grzejnikowi elektrycznemu 1,5kw a
    > klima zużywa 650W.

    a tak wczesniej to czym grzałeś? Bo jak tam było 14 stopni to niczym? Kotem? :-)

    b.

  • 16. Data: 2012-02-02 17:57:32
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > U=BFytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisa=B3 w =
    > wiadomo=B6ci news:jgeeff$ldt$1@inews.gazeta.pl...
    > elektrycznemu 1,5kw a
    >
    > a tak wczesniej to czym grza=B3e=B6? Bo jak tam by=B3o 14 stopni to =
    > niczym? Kotem? :-)
    >

    > b.
    Niczym. To mój gzorownik z przydasiami. Teraz też bym nie grzał, ale patrzę
    jak klima w takich warunkach pracuje i co z niej jeszcze da się wyciągnąć.
    Miałem ją wyrzucić ale widzę że może się przydać do grzania wody.

  • 17. Data: 2012-02-02 17:57:39
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

  • 18. Data: 2012-02-08 14:27:11
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

> [...]

    > gazetami i taśmą uszczelniłem rurę przy klimatyzatorze. Jutro zrobię to
    > porządniej. Na razie sprawdzam ile prądu weźmie przez godzinę.

    Na zewnątrz upał. Całe -3. Klimatyzator przeszedł na cykl pół godziny pracuje
    pół odpoczywa, bo oczy zaczęły wysychać jak pracował cały czas. Jestem
    oczarowany bo to działa. Zmierzyłem temperaturę na strychu +10. Już wiem gdzie
    będę miał dolne źródło. Na wiosnę zabieram się do pracy żeby ucywilizować
    instalację. Jak nie znajdę przyzwoitej sprężarki, tak 1,2 do 1,5 kW, to kupię
    jakiś tani klimatyzator na dawcę części.

  • 19. Data: 2012-02-08 14:35:43
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

> [...]
    > pół odpoczywa, bo oczy zaczęły wysychać jak pracował cały czas. Jestem
    > oczarowany bo to działa. Zmierzyłem temperaturę na strychu +10.

    A to +10 na strychu to jak myślisz skąd się wzięło?

    Marek

  • 20. Data: 2012-02-08 16:10:19
    Od: "kogutek" <s...@N...gazeta.pl>

    4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

    > A to +10 na strychu to jak myślisz skąd się wzięło?
    >
    > Marek

    Mniej więcej z tego samego źródła skąd się bierze +16 w mieszkaniu w blokach
    jak zakręcić wszystkie kaloryfery. Tam jest kilka kominów, Jak sąsiedzi palą w
    piecach to kominy ciepłe. Leci niczym nie ocieplony przewód wentylacyjny od
    bardzo dużego sklepu na parterze. Ucieka sufitami sąsiadom. Tylko bez pouczeń
    że oziębię i sąsiedzi będą musieli bardziej grzać. Nie jestem w stanie tego
    oziębić w takim stopniu żeby z ćwierć stopnia ubyło. Za duża kubatura na pompę
    co pobiera 1200W. Puszczę przez parownik całe powietrze jakie teraz wyrzucam
    wentylacją. Oglądałem przed chwilą w necie sprężarki. Producenci podają
    parametry. Nie wiem skąd ludzie biorą informacje o cudownym COPie. W
    dokumentacjach producenci podają taki jak im wychodzi. Widocznie u sprzedawców
    następuje cudowne rozmnożenie. Przy -5 wychodzi poniżej 1. Przy + 15 we
    wszystkich PDFach jakie dzisiaj otworzyłem jest na poziomie 3. Czyli żeby być
    do przodu i żeby był przyzwoity czas zwrotu wypadało by włączać ustrojstwo jak
    będę miał do wykorzystania powietrze o temperaturze wyższej niż +10.
    Ogrzewanie w mieszkaniu mam. Potrzebuję coś do grzania ciepłej wody. A jak by
    przy okazji dało się coś uszczknąć na grzanie to wcale mnie to nie zbrzydzi.
    Kiedyś podłączyłem miernik zużycia prądu pod bojler. Przez miesiąc nabił
    prawie 5 dych. Jak bym obniżył rachunki przez 9 miesięcy w roku o 2/3 to
    zostanie mi w kieszeni parę groszy. Latem pobierając bardzo gorące powietrze
    ze strychu tylko wszystkim mogę dobrze zrobić. Ale też tylko teoretycznie bo
    co ja tam wychłodzę kilkoma kilowatami. Zwłaszcza że zimne powietrze wiem jak
    latem zagospodarować. W przypadku kupnego klimatyzatora koncepcja jest prosta.
    Zbiornik z 200 litrów. Bezciśnieniowy. Z laminatu szklano epoksydowego.
    Robiłem w życiu takie rzeczy i mnie to nie przeraża. Dla mnie to proste.
    Zbiornik ocieplony. Laminat dlatego że zbiornik będzie musiał mieć kształt
    umożliwiający zmieszczenie na prostokącie 70cm na metr zbiornika i sprężarki.
    Przy dnie zbiornika chłodnica z klimatyzatora. Za grzałkę będzie robiła. na
    górze druga chłodnica z klimatyzatora robiąca za wymiennik ciepła. Jak nie
    wypali z takim wymiennikiem to założę płytowy z dodatkową pompkę. To ma robić
    za podgrzewacz przepływowy. Do wymiennika dochodzi zimna woda a po podgrzaniu
    idzie do bojlera gdzie jest dogrzewana jeśli zaistnieje taka potrzeba.
    Parownik z wentylatorem na strychu. Od dawna na strychu mam zrobione
    rozprowadzenie ciepłego powietrza i wentylacji. Wystarczy że się logicznie do
    tych instalacji wepnę.