  • 11. Data: 2009-01-07 18:18:42
    Temat: Re: Pompa ciepła - koszty
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "kiki" <...@...c> napisał w wiadomości
    news:gk2r7n$5te$1@opal.futuro.pl...
    > Ale widzę tych co mają pompy ciepła w okolicy. Bicepsy od siekiery mają na
    > prawych rękach większe :-) Nie wiem czy o to właśnie chodzi żeby palić w
    > kominkach i udawać jaka to wspaniała taka pompa ciepła. Ja mam 25 stopni
    > ciepła to tu to tam i przy 21 jest mi zimno. Ile taka pompa pochłonie wtedy ?

    ja przy PC mam non stop 22 stopnie

  • 12. Data: 2009-01-07 21:33:00
    Od: a...@g...com

    On 7 Sty, 19:11, "kiki" <a...@...c> wrote:
    > Ale widzę tych co mają pompy ciepła w okolicy. Bicepsy od siekiery mają na
    > prawych rękach większe :-)

    Bo w Twoich okolicach to wszyscy wiemy, jacy fachowcy pracuja i kto im
    te instalacje spartolil.. ;)

> [...]
    > ciepła  to tu to tam i przy 21 jest mi zimno. Ile taka pompa pochłonie wtedy

    25 st! Szok. Ja mam 19-20st teraz w mieszkaniu w bloku na codzien, a w
    sypialni stale 17-18st i tylko przy takich temperaturach moge
    funkcjonowac :) Wiekszosc ludzi jednak woli okolice 21-22st. Przy
    podlogowce moze byc troszke mniej - 19-20 st. Ile przy 25st pochlonie
    pompa ciepla? Nikt tego nie jest w stanie oszacowac bez konkretnych
    obliczen, uwzgledniajacych zapotrzebowanie na cieplo, ocieplenie,
    rodzaj pompy, dolnego zrodla etc.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 13. Data: 2009-01-07 21:43:46
    Od: a...@g...com

    On 7 Sty, 18:52, "Maniek4" <t...@p...fm> wrote:

    > To sie zgadza, mnie bardziej interesuje aspekt kosztowy pionowych
    > kolektorow.

    Autor ma 2 x 90m.

    http://www.allegro.pl/item517335424_odwierty_pompa_p
    ompy_ciepla_gwarancja_50_lat.html

    180 * 70 = 12,5k pln. No troche to niestety kosztuje :)

    > Ze pompa z kolektorem poziomym do tego wykonanym samodzielnie
    > moze byc jakas alternatywa dla gazu to wiemy, ale pionowym juz chyba mniej.

    Ja wiem - poziomy wyjdzie z 4-5k pln calosciowo, wiec to "tylko" 7k
    pln wiecej ;-)

    > Brat mojego znajomego bawi sie w samodzielne wykonanie pompy, ktora ma byc
    > zasilana, o ile mozna uzyc takiego stwierdzenia, woda pompowana ze studni
    > glebinowej. Dwa odwierty glebokosci 60m jeden czerpalny, drugi spustowy.
    > Calosc wymaga pompy glebinowej. Cos moze z tego wyjdzie, bo czlowiek w
    > chlodnictwie ma doswiadczenie i wie na czym wszystko polega, lacznie ze
    > sterowaniem takich urzadzen. Zobaczymy.

    Prawie niczym sie to nie rozni od klasycznego kolektora glikolowego -
    z tym ze tutaj jest uklad "otwarty" - pompujesz wode ze studni, pompa
    odbiera cieplo, po czym zrzucasz te wode to studni namber tu :) COP
    jest sporo wyzszy - bo ta woda ma prawie zawsze te 8-10st, a przy
    kolektorze "rurowym" troche mniej (zalezy od gruntu etc) ale jest
    wiele niepewnych, przez ktore ja osobiscie pomysl zastosowania go u
    mnie odrazu odrzucilem. Po pierwsze - wydajnosc studni! Nigdy nie masz
    pewnosci, czy studnia kiedys nie wyschnie albo czy poprostu bedzie
    odpowiednio wydajna (minimum to te 2-3m2 / h). Po drugie - nie wiesz,
    czy druga studnia przyjmie spowrotem taka sama ilosc odprowadzanej
    wody! Byc moze bedzie trzeba wywiercic trzecia studnie zrzutowa.. Po
    trzecie - musisz miec na to pozwolenie, bo ze studni mozesz wedlug
    prawa czerpac tylko (i tu moge nie pamietac dokladnie) - do 5m3 /
    dobe. Nie wiem, czy nie ma tez z tego tytulu jakichs oplat.. I po
    czwarte - mimo zastosowania filtrow zawsze jakies syfy moga sie dostac
    (nie wiadomo zreszta jakiej jakosci bedzie ta woda) - w koncu to nie
    uklad zamkniety w ktorym krazy non stop ta sama ciecz. A wiec mozliwe,
    ze bedzie trzeba czesto czyscic wymiennik ciepla. Dlatego wybralem
    "standardowy" kolektor poziomy, bo mimo mniejszego COPa jest jednak
    duzo pewniejszy, a mnie tu przede wszystkim o komfort jak najrzadszego
    podnoszenia dupska z kanapy chodzi :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 14. Data: 2009-01-07 21:59:15
    Temat: Re: Pompa ciepla - koszty
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

> [...]
    >
    > 180 * 70 = 12,5k pln. No troche to niestety kosztuje :)

    > Ja wiem - poziomy wyjdzie z 4-5k pln calosciowo, wiec to "tylko" 7k

    Te 7k to koszt kotla kondensacyjnego i przylacza gazowego. Kazda kwota
    powyzej jakiejs tam sprawia, ze instalacja musi dluzej sie zwracac. Nie
    chodzi o to czy te 7k to duzo czy malo, tylko co za nie mamy w
    porownywalnych rozwiazaniach.

> [...]
    > kolektorze "rurowym" troche mniej (zalezy od gruntu etc) ale jest
    > wiele niepewnych, przez ktore ja osobiscie pomysl zastosowania go u

    Masz racje, wiele tu zagadek. Mnie to srenio interesuje, bo to nie moj
    problem, a koles robi sam pompe i cala reszte, bo sie na tym zna i jego
    problem jak to bedzie dzialac. Podobno najwiekszy problem to dobor wlasciwej
    sprezarki, ale ma mozliwosc poprobowania z roznymi i moze cos tam mu
    wyjdzie. W sprawach prawnych wypowiadal sie nie bede, bo g.. o tym wiem, a
    slyszalem cos o tym o czym piszesz.

    Pozdro.. TK

  • 15. Data: 2009-01-07 22:10:40
    Od: a...@g...com

    On 7 Sty, 22:59, "Maniek4" <t...@p...fm> wrote:

    > Te 7k to koszt kotla kondensacyjnego i przylacza gazowego. Kazda kwota

    O ile masz mozliwosc.. :-) Jezeli nie masz gazu, to w zasadzie nie
    widze innego wyboru (no chyba, ze chcesz miec syf w domu - wegiel,
    albo kotlownie w salonie - drewno itp ;-) Wtedy jak masz mala dzialke
    to wybierasz - albo drogi LPG w ogrodku albo drogi w eksploatacji prad
    albo odwierty i PC ;) Ja tez chyba jednak wybralbym gaz z uwagi na
    dobre ocieplenie domku i niskie zapotrzebowanie na energie - mnie
    jedno czy drugie i tak nie bedzie kosztowac fortuny w eksploatacji ;)
    Ale gazu niet, wegla nie chce, wiec zostala PC :)

> [...]
    > sprezarki, ale ma mozliwosc poprobowania z roznymi i moze cos tam mu
    > wyjdzie. W sprawach prawnych wypowiadal sie nie bede, bo g.. o tym wiem, a

    A, on sam robi pompe? Tez bym chcial i wiem, ze rade bym dal, ale z
    uwagi na gwarancje i serwis wybieram jednak ~5 x drozsza pompe
    firmowa ;-) A moze sobie zrobic dwie swoje, zeby byla na zapas w razie
    czego ? :-))) Eh zeby doba byla dluzsza :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 16. Data: 2009-01-07 22:26:28
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

    Uzytkownik <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...

    > O ile masz mozliwosc.. :-) Jezeli nie masz gazu, to w zasadzie nie

    No fakt, to jest podstawa do jakiej kolwiek analizy. Zakladam blednie, ze
    kazdy taka mozliwosc ma.:-))

> [...]
    > jedno czy drugie i tak nie bedzie kosztowac fortuny w eksploatacji ;)
    > Ale gazu niet, wegla nie chce, wiec zostala PC :)

    Marek Dyjor pisze o pompie powietrznej ktorej uzywa, a ktora kosztowala 17k
    z zasobnikiem. Samowystarczalne urzadzenie, w sumie chyba super sprawa.
    Pewnie nie tak COP wysoka, ale instalacyjnie znacznie tansza.

> [...]
    > firmowa ;-) A moze sobie zrobic dwie swoje, zeby byla na zapas w razie
    > czego ? :-))) Eh zeby doba byla dluzsza :)

    Robi sam. W ogole zajmuje sie chlodnictwem. Robia, tj. firma ktorej jest
    wspolwlascicielem jak mi sie zdaje, cale chlodnie przemyslowe od podstaw,
    wiec takie rzeczy maja teoretycznie w malym palcu. On akurat specjalizuje
    sie w automatyce i sterowaniu. Chlodnictwo to zdaje sie nielatwy dzial, niby
    teoria znana, wszystko niby proste i latwe, ale wykonawczo bardzo wymagajace
    i restrykcyjne. Mysle, ze trzeba miec sporo nabytej wiedzy praktycznej by
    robic takie rzeczy spelniajace jakies rozsadne oczekiwania.

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2009-01-07 22:36:31
    Od: a...@g...com

    On 7 Sty, 23:26, "Maniek4" <t...@p...fm> wrote:
    [...]
    > Marek Dyjor pisze o pompie powietrznej ktorej uzywa, a ktora kosztowala 17k
    > z zasobnikiem. Samowystarczalne urzadzenie, w sumie chyba super sprawa.
    > Pewnie nie tak COP wysoka, ale instalacyjnie znacznie tansza.

    COP przy takich temperaturach jak mamy teraz to pewnie 1.0 ;-) Nie
    czytalem jeszcze tego watku ale pompe powietrzna to juz calkiem
    odrzucilem w przedbiegach. 17k hmm no calkiem fajnie, ja celuje w 30k
    z wszystkim (pompa + kolektor + uruchomienie) na gotowo. Razem z
    pasywnym chlodzeniem i markowym urzadzeniem.

> [...]
    > wiec takie rzeczy maja teoretycznie w malym palcu. On akurat specjalizuje

    To pewnie rekuperator i jakis wypasny GWC tez sobie zrobi za grosze.
    Fajnie ma :)

> [...]
    > i restrykcyjne. Mysle, ze trzeba miec sporo nabytej wiedzy praktycznej by
    > robic takie rzeczy spelniajace jakies rozsadne oczekiwania.

    Owszem.. Ale przy pompie ciepla tych elementow typowo chlodniczych
    jest naprawde tyle co kot naplakal. W wiekszosci "samorobek" te rzeczy
    sie zanosi do takiego Twojego znajomego i za skrzynke wodki jest
    zrobione profesjonalnie (w pompie ciepla to akurat trzeba troche sie
    szczelnie nalutowac ;) No bo przeciez nikt nie chce sprezarki od
    podstaw budowac :-) "Markowe" pompy ciepla ze swojej klasy cenowej tez
    wszystkie maja praktycznie te same elementy.. To tak jak z furami,
    niby marki rozne a wszedzie te same graty ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 18. Data: 2009-01-07 22:52:36
    Od: "Maniek4" <t...@p...fm>

> [...]
    > z wszystkim (pompa + kolektor + uruchomienie) na gotowo. Razem z
    > pasywnym chlodzeniem i markowym urzadzeniem.

    Ja sie nie znam, odpuscilem temat pol roku temu, kiedy okazalo sie, ze
    poziomego kolektora nie mam gdzie zrobic. Jednak Marek pozytywnie sie
    wypowiada, a koszty poczatkowe znacnie jednak nizsze.

    > To pewnie rekuperator i jakis wypasny GWC tez sobie zrobi za grosze.
    > Fajnie ma :)

    Kazdy cos ma.:-)) Do komputera pewnie wzywa AdamaSz i placi za podlaczenie
    drukarki, bo informatycy to fajnie maja.:-)

> [...]
    > zrobione profesjonalnie (w pompie ciepla to akurat trzeba troche sie
    > szczelnie nalutowac ;) No bo przeciez nikt nie chce sprezarki od

    No tak, ale trzeba robic proby szczelnosci w prozni, pozniej odzczekac az
    odparuje skroplona woda, bo ostygnie podgrzewac nie mozna bo cos tam i takie
    tam.

    Pozdro.. TK

  • 19. Data: 2009-01-08 06:23:31
    Od: "ATZ Rzeszow" <a...@P...pl>

> [...]

    > "standardowy" kolektor poziomy, bo mimo mniejszego COPa jest jednak
    > duzo pewniejszy, a mnie tu przede wszystkim o komfort jak najrzadszego

    mozesz napisac jak zakopane, na jakim obszarze, jaka glebokosc, jakie rury,
    etc.

    --
    pozdr Z.

  • 20. Data: 2009-01-08 08:57:33
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

> [...]
    > odbiera cieplo, po czym zrzucasz te wode to studni namber tu :) COP
    > jest sporo wyzszy - bo ta woda ma prawie zawsze te 8-10st,

    jest tylko jeden problem - woda moze zniknac - znam to z autopsji