  • 21. Data: 2009-01-08 09:23:51
    Temat: Re: Pompa ciepla - koszty
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    a...@g...com pisze:

    > COP przy takich temperaturach jak mamy teraz to pewnie 1.0 ;-) Nie
    > czytalem jeszcze tego watku ale pompe powietrzna to juz calkiem
    > odrzucilem w przedbiegach. 17k hmm no calkiem fajnie, ja celuje w 30k
    > z wszystkim (pompa + kolektor + uruchomienie) na gotowo. Razem z
    > pasywnym chlodzeniem i markowym urzadzeniem.

    Nie przesadzajmy, moja pompa powietrzna ma COP 1.97 przy -16 na
    zewnątrz i 21 wewnątrz, przy czym ten COP uwzględnia straty związane z
    odszranianiem jednostki zewnętrznej. Współczesne "powietrzne" PC nie są
    takie złe a ich wielkim plusem jest niski koszt. Powietrze jest
    wszędzie, nie ma glikolu który trzeba wymieniać itd.

    > Owszem.. Ale przy pompie ciepla tych elementow typowo chlodniczych
    > jest naprawde tyle co kot naplakal. W wiekszosci "samorobek" te rzeczy
    > sie zanosi do takiego Twojego znajomego i za skrzynke wodki jest
    > zrobione profesjonalnie (w pompie ciepla to akurat trzeba troche sie
    > szczelnie nalutowac ;) No bo przeciez nikt nie chce sprezarki od
    > podstaw budowac :-) "Markowe" pompy ciepla ze swojej klasy cenowej tez
    > wszystkie maja praktycznie te same elementy.. To tak jak z furami,
    > niby marki rozne a wszedzie te same graty ;)

    Noo, nie jest tak kolorowo z tym "samorobieniem" pomp ciepła. Owszem,
    sprężarkę bierze się gotową ale i tu trzeba ją odpowiednio mądrze
    dobrać. Równie mądrze trzeba dobrać zawór rozprężny i oba wymienniki. W
    zasadzie wszystko trzeba przeliczyć a później i tak pomierzyć.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 22. Data: 2009-01-08 09:29:11
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    Użytkownik "Sebcio" <s...@n...com> napisał w wiadomości
> [...]
    > wielkim plusem jest niski koszt. Powietrze jest wszędzie, nie ma glikolu który

    ja mam pompe z bezpośrednim parowaniem i też nie musze nic wymieniać...
    po 2 tygodniach mrozów cała energia powietrznek pompy pójdzie na odszranianie

  • 23. Data: 2009-01-08 10:37:39
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    gasper pisze:

    > ja mam pompe z bezpośrednim parowaniem i też nie musze nic wymieniać...

    Ok, ale za to masz droższy wymiennik gruntowy. Na jakim czynniku chodzi
    Twoja pompa ?

    > po 2 tygodniach mrozów cała energia powietrznek pompy pójdzie na
    > odszranianie

    Pompy ciepła odszraniają się w bardzo "oryginalny" sposób - poprzez
    zatrzymanie pracy wentylatora, zasilenie zaworu zwrotnego czterodrożnego
    i włączenie sprężarki. W tej konfiguracji pompa ma COP rzędu 8-10 i
    generalnie im zimniej na dworze tym COP odmrażania większy. W praktyce
    konieczność odmrażania powoduje kilkuprocentowy spadek COP.

    Znacznie większą wadą pomp ciepła jest używanie powietrza jako dolnego
    źródła i to jest bezdyskusyjne. Okazuje się jednak że w ujęciu kosztowym
    i przy warunkach jakie w Polsce mamy, wyższe koszty eksploatacyjne
    kompensowane są już na starcie niższymi kosztami inwestycyjnymi.
    Prawdopodobnie wiele gruntowych pomp ciepła zamontowanych w Polsce nigdy
    nie zwróci się względem "powietrznej" alternatywy.

    Gruntówki dość często są przeinwestowaną sprawą, podobnie jak panele
    słoneczne czy kominki z płaszczem wodnym. Wszystko popularne, wszystko
    mające wręcz fanatycznych wyznawców na czym kupę kasy kroją firmy
    instalacyjne. Na końcu inwestor zostaje z zadowoleniem i sporą dziurą w
    kieszeni, ale za to z "ciepłą wodą za darmo" albo rachunkiem za
    ogrzewanie o tysiąc złotych rocznie niższym niż sąsiad. Przy czym
    sąsiada kocioł gazowy kosztował 5kPLN, nie ma kotłowni w salonie itd.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 24. Data: 2009-01-08 11:39:04
    Temat: Re: Pompa ciepła - koszty
    Od: m...@g...com

    On 7 Sty, 23:43, a...@g...com wrote:

    > Autor ma 2 x 90m.
    >
    > http://www.allegro.pl/item517335424_odwierty_pompa_p
    ompy_ciepla_gwara...

    > 180 * 70 = 12,5k pln. No troche to niestety kosztuje :)

    To wg mnie bardzo dobra cena, (pytanie czy nie netto), Any way: ja
    płaciłem 100zł/mb z glikolem

    pompa kosztowała ok. 27000. Czyli w kupie z odwiertami i różnymi tam
    kształtkami rurkami, pompkami, zbiorczkami na kotłownię liczę ok.
    50.000

    pozdr,
    MB

  • 25. Data: 2009-01-08 11:44:22
    Od: m...@g...com

    On 7 Sty, 18:47, "gasper" <n...@m...pl> wrote:
    > Użytkownik <m...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:2d06680f-77a2-4b81-969a-9a8417d2de9b@
    k1g2000prb.googlegroups.com...

    > warto Ci obniżać o te 2 stopnie w nocy? tymbardziej, że wtedy jest tańszy prąd?
    > u mniepompawłącza sie właśnie w nocy i w dzień w taniej taryfie i całą dobe
    > mam taką samątemperature
    > po drugie trudno o obniżenie nagłe przy podłogówce temperatury o 2 stopnie

    no właśnie sam się zastanawiam, fakty są takie, że normalnych (tj
    nie"ekstremalnych") warunkach pogodowych pompa w nocy (22-6) nie
    włącza się prawie wcale, a w dzień (6-22) pracuje ok.8-9h. Tak na
    prawdę główny powód jest taki, że obniżam temp zasilania na prośbę
    żony, która preferuje spanie w chłodniejszym powietrzu i uznałem, że
    lepiej obiniżyć na pompie niż na siłę schładzać sypialnie oknem przed
    spaniem. Minus jest taki, że gdy wstaję (ok.7-8) jest jeszcze chłodno
    bo bezwładność jest duża. Dlatego pewnie zmienię na 22-4 a wtedy to
    już w ogóle będzie nieekonomicznie ;).

    A stawkę mam chyba liniową całą dobę... Nawet nie wiem.

    pozdr,
    MB

  • 26. Data: 2009-01-08 11:54:03
    Od: m...@g...com

    On 7 Sty, 20:11, "kiki" <a...@...c> wrote:
    > "Maniek4" <t...@p...fm> wrote in message

    > Żeby sprawność była wyższa i poprzez ułożenie 2x tyle rurek można by
    > osiągnąć 2x tyleciepła:-)
    > Ale widzę tych co mają pompyciepław okolicy. Bicepsy od siekiery mają na
    > prawych rękach większe :-)

    Jeśli mieszkasz obok mnie to też możesz zobaczyć jak rąbię drewno bo
    lubię jak się pali w kominku. Tylko, że ogrzane powietrze wypuszczam w
    atmosferę bo nie chciałem robić nawiewów ze względów estetycznych i
    ogrzewam wyłącznie pompą (no i salon samą szybą kominka).... ;)
    Marnotrastwo ale co tam, nie po to kupiłem pompe żeby robić kotłownie
    w salonie. Na przyszły rok, zrobię sobie nawiew do garażu.

    Nie wiem czy o to właśnie chodzi żeby palić w
    > kominkach i udawać jaka to wspaniała takapompaciepła. Ja mam 25 stopniciepła to tu
    to tam i przy 21 jest mi zimno. Ile takapompapochłonie wtedy
    > ?

    moje doświadczenie jest takie, że np. przy 0stC na dworze i zasilaniu
    33 mam ok.22stC wewnątrz, sądzę że aby zrobić 25stC (nie wiem po co
    tyle, bo przy 22stC chodzę na boso i w t-shirt, ale załóżmy że może
    być taka potrzeba) musiałbym ją podnieść o jakieś 2-3stC czyli do
    35stC. Taki wzrost z doświadczenia powoduje bardzo mały przyrost
    kosztów liczony w długim okresie, max 5-10%. Czyli zamiast średnio
    wyjść na 250zł/mies, może byłoby 25zł więcej...

    pozdr,
    MB

  • 27. Data: 2009-01-08 12:11:50
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    m...@g...com pisze:

    > pompa kosztowała ok. 27000. Czyli w kupie z odwiertami i różnymi tam
    > kształtkami rurkami, pompkami, zbiorczkami na kotłownię liczę ok.
    > 50.000

    Rozumiem że nie masz gazu ziemnego i nie masz perspektyw na jego
    podłączenie w najbliższym czasie ?

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 28. Data: 2009-01-08 12:28:30
    Od: a...@g...com

    On 7 Sty, 11:32, m...@g...com wrote:

    > 25kwh/24h na pompe (w tym 4kwh na CW) czyli miesięcznie jakieś 250zł/
    > ogrzewanie i 50zł/CW. W grudniu temperatury były jakie były od +5 do
    > -5 wg mojej pamięci.
    >
    > Dane empiryczne, po więcej szczegółów zapraszam.

    Nizej piszesz, ze ogrzewasz w dzien w normalnej taryfie! Jakbys mial
    licznik dwutaryfowy i tak dopiescil pompe, zeby chodzila tylko w
    godzinach miedzy 22-6 i 13-15, to placilbys znacznie mniej (za
    ogrzewanie nawet polowe tego!). Nie myslales o tym ? :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 29. Data: 2009-01-08 13:54:57
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    i.googlegroups.com...
    On 7 Sty, 23:43, a...@g...com wrote:

> [...]

    pompa kosztowała ok. 27000. Czyli w kupie z odwiertami i różnymi tam
    kształtkami rurkami, pompkami, zbiorczkami na kotłownię liczę ok.

    Czyli rozpatrując w aspekcie ekonomicznym kosztowo ta Twoja zabawka jest
    zupełnie nieopłacalna. Przy koszcie pompy i os[przetu 50000zł i kosztach
    ogrzewania 250zł miesiecznie + koszty eksploatacji(serwis itp)nie ma szans
    aby ta inwestycja zwróciła się w rozsądnym terminie porównujac nawet z
    gazem.
    Ale komfort kosztuje, a w tym przypadku kosztuje słono.

    Krzysiek

  • 30. Data: 2009-01-08 14:26:16
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    > Ale komfort kosztuje, a w tym przypadku kosztuje słono.
    chyba, że ma dom 500m 2 :)