  • 1. Data: 2013-03-04 14:45:27
    Temat: Pompa ciepła powietrze-woda - podsumowanie sezonu.
    Od: yarecky <n...@o...pl>

    Poniżej dane za ostatni rok + historyczne do porównania:
    04.03.2011 - stan podlicznika: 4570kWh
    04.03.2012 - stan podlicznika: 8841kWh (+4271kWh / 366 dni - 1623PLN -
    CO w sezonie + CWU cały rok)
    04.03.2013 - stan podlicznika: 12978kWh (+4137kWh / 365 dni - 1654PLN -
    CO w sezonie + CWU cały rok)
    Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln przed sezonem grzewczym
    Dodatkowe źródła ciepła: kominek z dystrybucją gorącego powietrza,
    spalone ok. 250-300kg brykietu dębowego.

    Grzane było: 140mkw - parter 78m2 + poddasze (po podłodze 70m2, użytkowo
    ok. 60m2). Wysokość pomieszczeń na parterze - 2,6m, na poddaszu 2,55m,
    ścianka kolankowa 0,75m, nachylenie dachu 40st.

    Pompa ciepła Altherma 8,4kW, ogrzewanie podłogowe w całym domu.
    Temperatura zasilania podłogówki 27 - 38st określana przez krzywą pogodową.
    Temperatura pomieszczeń - 20-21st.

    Ocieplenie - ściany 16cm E/S/W i 20cm N (styro z felcem, klejone pianą
    na ramkę); dach 30-36cm (Toprock); podłoga na gruncie 12cm (na zakładkę).
    Okna - 1,1 Veka 2szyb - większość od południa i zachodu.
    Dachowe - 2x
    Balkony - brak
    Położenie chatki: wschodnia WLKP.

    yarecky.

  • 2. Data: 2013-03-05 12:07:27
    Od: r...@g...com

    fajnie. Ile Cię kosztowała ta altherma? Jak wygląda instalacja ?

  • 3. Data: 2013-03-05 14:36:44
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >Dodatkowe koszty: przegląd pompy 200pln przed sezonem grzewczym
    >Dodatkowe źródła ciepła: kominek z dystrybucją gorącego powietrza, spalone

    Powiem tak - rewelacyjne wyniki.
    Rozumiem że po pompa powietrze-woda a nie gruntowa ?

    Jesli tym bardziej to wyniki bardzo rewelacyjne. Nie wiem jakie mam realne
    zapotrzebowanie i z jakim COP działała pompa , ale jestem pod wrażeniem ...
    Oczywiście jeśli te temperatury jakie podajesz są w całym domu i przez 100%
    czasu i itd ...

  • 4. Data: 2013-03-05 14:43:12
    Od: "AT" <Atari!@onet.poczta.pl>

> [...]
    > ramkę); dach 30-36cm (Toprock); podłoga na gruncie 12cm (na zakładkę).
    > Okna - 1,1 Veka 2szyb - większość od południa i zachodu.

    Wyniki dobre, to ile byś płacił przy gruntowej pompie :)

  • 5. Data: 2013-03-06 10:45:34
    Od: w...@g...com

    Hej

    Jako, że jestem bardzo zainteresowany tematem wykorzystania pompy ciepła
    powietrze-woda ( ale 'niskbudżetowej' w zakupie), prośba o więcej informacji,
    zwłaszcza:

    -jaki był mniej więcej koszt inwestycji (urządzenie+instalacja)
    -czy masz może mniej więcej rozbicie zużycia na miesiące (czy nawet pory roku) -
    szczególnie chodzi mi o zużycie prądu wiosną i jesienią

    pzdr
    Bogdan

  • 6. Data: 2013-03-06 11:56:20
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

    >-jaki był mniej więcej koszt inwestycji (urządzenie+instalacja)

    Z tego co się orientowałem to cena pompa powietrzna i instalacja na razie
    jest chora i wynosi około 25 tys zł ...

    Mam nadzieję że w przyszłości spadnie do normalnego poziomu , bo na razie to
    "łowienie frajerów" , bo cena jest nieadekwatne do kosztów produkcji ...

    Pompa PW ma konstrukcję identyczną jak ... klimatyzator ...

    Ja sam jestem zainteresowany zakupem ale za kilka lat jak ceny pospadają

  • 7. Data: 2013-03-06 12:06:29
    Od: w...@g...com

    > Z tego co się orientowałem to cena pompa powietrzna i instalacja na razie
    > jest chora i wynosi około 25 tys zł ...

    Są widzę w sprzedaży znacznie tańsze - 8-10tys. w necie chyba 'chińskie niemarkowe',
    no właśnie i z tym problem, bo nie wiadomo do końca jaka jest jakość tego czegoś. Jak
    dla mnie 8tys. byłoby do przełknięcia - jako zamiennik aktualnie kotła elektrycznego
    :)

    pzdr
    Bogdan

  • 8. Data: 2013-03-06 12:17:55
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >jakość tego czegoś. Jak dla >mnie 8tys. byłoby do przełknięcia - jako
    >zamiennik aktualnie kotła elektrycznego :)

    To zapytaj ile z montażem a się zdziwisz ;)

  • 9. Data: 2013-03-06 12:25:47
    Od: "/// Kaszpir ///" <b...@a...pl>

> [...]
    >jakość tego czegoś. Jak dla >mnie 8tys. byłoby do przełknięcia - jako
    >zamiennik aktualnie kotła elektrycznego :)

    Poza tym pamiętaj że w tych pompach ważny jest COP i przy jakiej
    temperaturze. Dobra pompa ma wysoki COP przy niskich temperaturach ...
    Problem jest taki że dużo pomp już przy -10 stopni mocno spada COP i w
    tanich może się okazać że COP będzie wynosił przy dużych mrozach blisko 1

    Pamiętaj że moc jest przeliczona do COP :)

    Czyli pompa 8KW z COP4 pobiera 2KW i daje przy COP4 8KW mocy. Jeśli COP
    spada to także spada ilość generowanego ciepła. W najgorszych przypadkach
    może okazać się że pompa wytworzy tylko niecałe 3KW ciepła a co z resztą
    potrzebnego ciepła ?
    Wtedy albo pompa musi mieć jeszcze grzałki aby zrównoważyć straty ciepła.
    Czyli np. 2KW pompa + 6KW grzałka aby dać 8KW przy COP1.

    Jeśli nie ma grzałki to może okazać się że przy mrozach będziesz marzł bo
    zamiast wymaganych 8KW będziesz mial trochę więcej niż 2KW mocy :)

    Takie "niuanse" o których ludzie zapominają , albo potem bardzo "lubią"
    grzanie kominkiem , bo i super pompa nie ma tyle mocy w mrozy i trzeba się
    kominkiem ratować by nie zamarznąć ...

    Pompa powietrzna jest idealna do domu baaaardzo dobrze ocieplonego , który
    nawet przy COP=1 dało by się ogrzać , a pompa jedynie służyć może do
    ogranicznia kosztów ogrzewania ...

  • 10. Data: 2013-03-06 12:46:33
    Od: w...@g...com

    > Pompa powietrzna jest idealna do domu baaaardzo dobrze ocieplonego , który
    > nawet przy COP=1 dało by się ogrzać , a pompa jedynie służyć może do
    > ogranicznia kosztów ogrzewania ...

    No właśnie u mnie pompa powietrze-woda będzie alternatywnym (równoległym) źródłem
    zasilania. Zależy mi, aby ona ogrzewała przy temperaturach zewn. do około -5 stopni
    (wrzesien,październik,listopad, marzec, kwiecień). Jak również cały rok podgrzała
    CWU.

    pzdr
    Bogdan