  • 41. Data: 2013-02-05 13:31:40
    Temat: Re: Pompa ciepła powietrzna i tłumik
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 13:18:12 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Weź pod uwagę że trochę inne są warunki pod budynkiem a troche inne nascianach. I
    opieranie sie tu tylko nasredniej temperature w sezonie grzewczym i średniej temp
    gruntu to troche bez sensu.
    > W gruncie temp jest stabilna, nie ma wiatrów przeciągów itp. Na ścianach warunki
    zdecydowanie inne- dochodzi wiatr, deszcz itp.

    owszem, ale:
    chłodzenie wiatrem o małej pojemnosc cieplnej moze być jakos zbliżone do nieustannego
    chłodzenia materiałem dobrze przewodzącym ciepło (grunt) Trzeba by liczyć opory
    przyjmowania ciepła, nie liczyłem tego.

    b.

  • 42. Data: 2013-02-05 13:44:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 13:31:40 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
    > chłodzenie wiatrem o małej pojemnosc cieplnej moze być jakos zbliżone do
    >nieustannego chłodzenia materiałem dobrze przewodzącym ciepło (grunt) Trzeba by
    >liczyć opory przyjmowania ciepła, nie liczyłem tego.

    Coniektórzy w OZC liczyli. I jesli wierzyć OZC to 10cm styro w posadzce jest ok, 15
    to luksus;) 20cm to rozrzutnośc;)

  • 43. Data: 2013-02-05 13:51:13
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 13:44:13 UTC+1 użytkownik Kris napisał:
    > Coniektórzy w OZC liczyli. I jesli wierzyć OZC to 10cm styro w posadzce jest ok, 15
    to luksus;) 20cm to rozrzutnośc;)

    no ale ile im wyszło na scianach? Też 10 i wiecej sie nie opłaca?

    b.

  • 44. Data: 2013-02-05 14:36:06
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 13:20:38 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

    >fizyczne występują.
    >

    > nie wymyślaj eksperymentów które nie mają wiele wspólnego ze styropianem. Wiesz
    jaka jest różnica? W wymiarach. W dużym ziorniku klejenie sie cieczy/gazu nie ma
    wiekszego znaczenia i konwekcja dziala swobodnie. W odpowiednio małym lepkość
    uniemożliwia poruszanie sie cieczy/gazu i konwekcja nie występuje (a w każdym razie
    własnie ona, a nie przewodzenia, jest pomijalna) Dlatego gdybys te kostki jeszcze
    zmniejszył to bym ci powiedział, ze ich wzajemne położenie nie ma znaczenia dla
    przepływu ciepła.

    > Tu sie zgadzamy.
    >
    > A dałbyś rade zadzwonic do jakigos technologa od styropianu i zapyać czy ma on
    własciwisci izotropowe czy nie? :)

    > b.

    Zjawisko przyścienne zależy od wielkości atomów i cząsteczek. Oraz od oddziaływania
    pomiędzy nimi. Inaczej zachowa się smoła i inaczej azot. Zjawisko konwekcji jest
    zjawiskiem na poziomie atomowym i cząsteczkowym. Dla dwóch atomów azotu w przestrzeni
    wielkości bąbelka w styropianie to jak dla mnie układ słoneczny w całości. Poprzednim
    razem pisaleś coś nie tylko o konwekcji jako sposobie przekazywania ciepła w
    styropianie. Teraz już nie piszesz. Czyżby coś się zmieniło. Rozwiń może temat
    przewodzenia przez ściankę cienką i długą. Oczywiście przewodzenia po ściance po jej
    długości a nie grubości. Promieniowanie też mógłbyś omówić. Zwłaczcza pod kątem
    sprawności promieniowania ciepła przez białą powierzchnie przy temperaturach w
    granicach 20 stopni celsjusza a nie 20 stopni powyżej temperatury topnienia stali.

  • 45. Data: 2013-02-05 16:23:47
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    ps.com...
> [...]
    przestrzeni wielkości bąbelka w styropianie to jak dla mnie układ słoneczny w

    lepkość ma wpływ na konwekcje na ogromnych z punktu widzenia wielkosci cząstek
    odległosciach -dla przykładu odległość miedzy szybami w oknach dobiera sie tak aby
    lepkość gazu ograniczała konwekcje a przyznasz ze 16mm to raczej sporo z punktu
    widzenia atomu.

    >Poprzednim razem pisaleś coś nie tylko o konwekcji jako sposobie przekazywania
    ciepła w styropianie. Teraz już nie piszesz. Czyżby coś się zmieniło.

    nie wiem o czym mowisz - ty wykluczyłeś przewodnictwo i promieniowanie , a ja
    wykluczam konwekcje i tylko o niej piszę. Gdybys ty miał racje to styropian miałby
    własnosci anizotropowe - a nie ma.

    >Promieniowanie też mógłbyś omówić.

    po co? Ty podałes powód innej grubosci styro na podłodze i uzasadniałeś to konwekcją
    czyli różnej pracy styro w zależności od położenia, co jest bzdurą. Wystarczy omowić
    konwekcje i stwierdzic jej brak w styropianie :-)

    b.

  • 46. Data: 2013-02-05 18:32:53
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 16:23:47 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    konwekcją czyli różnej pracy styro w zależności od położenia, co jest bzdurą.
    Wystarczy omowić konwekcje i stwierdzic jej brak w styropianie :-)

    No dobra. Przyjmijmy na chwilę że się nie znam. Opisz mechanizm na jakim oparte jest
    zatrzymywanie ciepła przez styropian. Dlaczego jest dobrym izolatorem? O ciepło
    oczywiście chodzi a nie o prąd elektryczny.

  • 47. Data: 2013-02-05 20:41:11
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 18:32:53 UTC+1 użytkownik k...@g...com napisał:
    > No dobra. Przyjmijmy na chwilę że się nie znam. Opisz mechanizm na jakim >oparte
    jest zatrzymywanie ciepła przez styropian. Dlaczego jest dobrym >izolatorem? O ciepło
    oczywiście chodzi a nie o prąd elektryczny.

    Normalna sprawa, bierzesz nieruchome powietrze które ma znakomity współczynnik
    przewodzenia ciepła bo 0,025W/mK (podobnie jak i inne gazy). Powietrze owo musisz
    "opakowac" w inny materiał tak, aby pozostało nieruchome, bo to warunek podstawowy.
    Taki materiał popsuje troche izolacyjność całości, bo współczynnik ma gorszy, ale
    ponieważ jest go mało (ok. 2%) to nie jest tragicznie. Całość wychodzi na poziomie
    0,040.

    Proste :-)

    b.

  • 48. Data: 2013-02-05 21:45:42
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 20:41:11 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    ponieważ jest go mało (ok. 2%) to nie jest tragicznie. Całość wychodzi na poziomie

    Nie. Nie da się w granulkach styropianu spowodować żeby nie było konwekcji. Są za
    duże w stosunku do atomów i cząsteczek w formie gazowej. W granulkach jeśli jest
    różnica temperatur występuje konwekcja. Ona jest kluczem do izolacyjności. Proces
    wymiany ciepła to proces na poziomie atomów i cząsteczek. A co jeśli styropian jest
    pod podłogą. Piszesz że powietrze ma być nieruchome. Strata ciepłą występowała by
    tylko przez mostki jakimi są niezwykle cienkie ścianki granulek. Za mało " ciała" na
    straty. Poza tym ciepło nie może w warukach domu przechodzić niżej. Może tylko do
    góry. W takim przypadku wystarczyła by warstwa grubości 4 milimetrów a nie 10
    centymetrów. Zimno z natury nie moze przemieszczać się do góry. Sam potwierdziłeś że
    nie da się wystudzić bojlera wężownicą umieszczoną przy dnie. Pytanie pomocnicze. Na
    jaki rodzaj energii zamienia się ciepło w granulkach styropianu?To jest kluczem.
    Zamiana energii w postaci ciepłą na inny rodzaj energii.

  • 49. Data: 2013-02-05 22:33:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 21:45:42 UTC+1 użytkownik k...@g...com napisał:

    >powietrze ma być nieruchome. Strata ciepłą występowała by tylko przez mostki >jakimi
    są niezwykle cienkie ścianki granulek. Za mało " ciała" na straty. Poza

    ależ nie tylko przez ścianki bo przez ścianki i przez nieruchome powietrze.
    Ciekawe dlaczego 98%*0,025 powietrza+2%*0,7(szkło) daje dokładnie tyle ile ma wełna
    szklana czyli 0,038:-)

    >Zimno z natury nie moze przemieszczać się do góry.

    Owszem może. Nie może konwekcją, moze innymi sposobami.
    Jesli sie upierasz ze w granulkach występuje konwekcja to ja sie poddaje :-)

    b.

  • 50. Data: 2013-02-05 22:41:00
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 5 lutego 2013 22:33:25 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:

> [...]
    >

    > Owszem może. Nie może konwekcją, moze innymi sposobami.
    >
    > Jesli sie upierasz ze w granulkach występuje konwekcja to ja sie poddaje :-)

    I dobrze że się poddajesz bo nie miałeś racji.