  • 1. Data: 2013-12-09 22:00:03
    Temat: Pompa ciepła, regeneracja złoża, a solary latem?
    Od: zbigi <z...@w...pl>

    Witam i poddaję pod dyskusję taki swój ostatni pomysł - nie twierdzę, że
    jakiś specjalnie odkrywczy. (No bo może kiedyś było o tym na grupie a
    ja akurat przegapiłem?)
    Więc tak. Zacznę od podstawy, czyli stwierdzenia stanu wyjściowego:
    1. Dolne źródło to kolektor poziomy stanowiący samodzielny układ
    zamknięty - posiada własną pompę obiegową, własne naczynie wzbiorcze i
    "na drugim końcu" wymiennik ciepła do kolejnego samodzielnego układu.
    2. Obwód pompy ciepła - zamknięty z jednej strony wymiennikiem ciepła z
    kolektorem dolnego źródła, w środku posiadający sprężarkę a z drugiego
    końca kolejny wymiennik ciepła łączący go z układem centralnego ogrzewania.
    3. Układ centralnego ogrzewania - najkorzystniej niskotemperaturowy
    czyli na przykład podłogówka. Z jednej strony wymiennik ciepła z obwodem
    pompy ciepła, w środku pompa obiegowa i naczynie wzbiorcze, a na końcu
    kolejny wymiennik ciepła w postaci wężownicy zanurzonej w betonowej
    posadzce.
    Dobrze rozumiem, że tak wygląda typowa, prosta instalacja ogrzewania
    budynku za pomocą pompy ciepła? Nic nie pominąłem? Dobrze podkreśliłem
    współistnienie 3 samodzielnych obwodów?
    I teraz dodajemy do tej instalacji źródło darmowego, choć trochę
    nieprzewidywalnego ciepła - niech to będą kolektory słoneczne albo
    jakieś odpadowe ciepło technologiczne (jak u Irka N.) Jak to zwykle bywa
    z darmową energią - zachowuje się ona jak łaska pańska, co to na pstrym
    koniu jeździ... Zwykle jest gdy jej nie potrzebujemy, a znika - bądź ma
    niewłaściwe parametry, gdy właśnie by się przydała.
    Najlepiej więc byłoby ją zmagazynować/przetransformować do postaci nam
    najkorzystniejszej.
    I tu pomysł, aby ten kolejny samodzielny układ "darmowej energii" -
    niech to będzie instalacja solarna (z własną pompą obiegową, naczyniem
    wzbiorczym) spiąć za pomocą wymiennika ciepła w miejscu przed wejściem
    czynnika do gleby?
    Ze względu na bezwładność złoża możemy do niego pakować sporo energii a
    w zamian "niechcący" regenerujemy dolne źródło bądź pracujemy na
    wyższych temperaturach dolnego źródła, czyli pompa ciepła musi się mniej
    napracować by osiągnąć temperaturę nominalną podłogówki?
    Czy to nie byłoby rozwiązanie dla "gotujących się" latem i zbyt zimnych
    jesienią/zimą solarów? Hę?
    No chyba, że pomyliłem się w samych założeniach - to ja przepraszam :)
    --
    zbigi i stopka zastępcza

  • 2. Data: 2013-12-10 10:15:51
    Temat: Re: Pompa ciepła, regeneracja złoża, a solary latem?
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik "zbigi" <z...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Witam i poddaję pod dyskusję taki swój ostatni pomysł - nie twierdzę, że
    > jakiś specjalnie odkrywczy. (No bo może kiedyś było o tym na grupie a ja
    > akurat przegapiłem?)

    juz dawno o tym mysle :-) Z tym za ja wolałbym pójsc w DZ pionowe aby
    spróbować gromadzić ciepło długoterminowo.
    Potem napisze nieco wiecej.

    b.

  • 3. Data: 2013-12-10 10:44:34
    Od: <m...@g...com>

    Użytkownik "Budyń" <b...@r...pl> napisał w wiadomości
    > Użytkownik "zbigi" <z...@w...pl> napisał w wiadomości
    >
    > juz dawno o tym mysle :-) Z tym za ja wolałbym pójsc w DZ pionowe aby
    > spróbować gromadzić ciepło długoterminowo.
    > Potem napisze nieco wiecej.

    Na elektrodzie, niejaki Bachus opisywał że ma coś takiego pod domem.
    Jeżeli są tylko jakieś najmniejsze cieki wodne, które dla PC są zbawienne to
    dla gromadzenia ciepła latem nie ma to sensu bo cieki wszystko wyciągną.

  • 4. Data: 2013-12-10 11:00:08
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    Użytkownik <m...@g...com> napisał w wiadomości
    > Na elektrodzie, niejaki Bachus opisywał że ma coś takiego pod domem.

    on grzeje grunt bezpośrednio pod domem - jak dla mnie kompletnie bez sensu,
    najpierw sie liczy a potem buduje :)

    > Jeżeli są tylko jakieś najmniejsze cieki wodne, które dla PC są zbawienne
    > to dla gromadzenia ciepła latem nie ma to sensu bo cieki wszystko
    > wyciągną.

    przy pionowych sondach - masz racje. A tego policzyć (przewidzieć) sie nie
    da. Najwyżej zamiast magazynu ciepła wyjdzie dobre DZ.

    b.

  • 5. Data: 2013-12-10 13:53:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 9 grudnia 2013 22:00:03 UTC+1 użytkownik zbigi napisał:

    > Czy to nie by�oby rozwi�zanie dla "gotuj�cych si�" latem i zbyt zimnych
    > jesieni�/zim� solar�w? H�?

    Tak, to doskonaly sposob i czesto stosowany. Tylko podstawowa sprawa - jak
    juz masz pompe ciepla to inwestycja w solary sie raczej nie oplaci. Na ogrzewanie
    CWU latem idzie 20-40 pln / mc. Liczmy solary moga dzialac maj-pazdziernik,
    czyli oszczedzisz te 200 pln / rok. Jak wydasz 10k na solary to zwroci sie po
    50 latach. Jak wydasz 2k pln to po 10-ciu. To juz sie oplaci. Wiec - policz
    ile wydasz i wtedy decyduj.. :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 6. Data: 2013-12-10 21:59:08
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Adam wrote:

> [...]
    > zwroci sie po
    > 50 latach. Jak wydasz 2k pln to po 10-ciu. To juz sie oplaci. Wiec -

    szczególnie że pompa ciepła w lecie będzie łądować zasobnik dość skutecznie
    i z niezłym zyskiem...

    ze względu choćby na wyższą temperaturę złoża.

  • 7. Data: 2013-12-11 09:32:10
    Od: <m...@g...com>

    > szczególnie że pompa ciepła w lecie będzie łądować zasobnik dość
    > skutecznie i z niezłym zyskiem...
    > ze względu choćby na wyższą temperaturę złoża.

    Totalnie bez sensu. Lepiej solarami wprost grzać wodę zużywając przy tym
    ledwo 30-40W na pompkę niż uruchamiać cały ten kombajn.

  • 8. Data: 2013-12-11 11:18:33
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    > 1. Dolne źródło to kolektor poziomy stanowiący samodzielny układ
    > zamknięty - posiada własną pompę obiegową, własne naczynie wzbiorcze i "na
    > drugim końcu" wymiennik ciepła do kolejnego samodzielnego układu.

    stawiałbym na kolektor pionowy. Kolektor pozimy nie zmagazynuje energii
    długotrwale, a krótkotrwale (latem, sezon przejściowy) to bedziemy jej miec
    dosc z przerośniętego solaru bez zadnej pompy ciepła.

> [...]
    > by osiągnąć temperaturę nominalną podłogówki?
    > Czy to nie byłoby rozwiązanie dla "gotujących się" latem i zbyt zimnych

    no jakos tak bedzie - technicznie. Bo ekonomicznie jak juz tu wspominano
    zyski w złotówkach mogą być zbyt małe aby sie kalkulowało.

    warte jest rozważenie zasilania Pc za pomocą solaru bez DZ. Tak użyty solar
    z powodu niskiej temperatury czynnika teoretycznie mógłby działałać ze
    sprawnoscią powyżej 100% :-)

    b.

  • 9. Data: 2013-12-11 17:47:09
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

    > Totalnie bez sensu. Lepiej solarami wprost grzać wodę zużywając przy
    > tym ledwo 30-40W na pompkę niż uruchamiać cały ten kombajn.

    ale na solary trzeba wydać te kilka dodatkowych tysięcy :)

    co przy kosztach energii na ogrzewanie cwu w pompie ciepła nie zwróci sie
    nigdny...

  • 10. Data: 2013-12-12 09:13:25
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    postawiłem na dachu modele solarów ustawionych pod różnymi kątami
    wykresik temperatury stagnacji z wczoraj wyglada tak:
    http://www.elgo.wroclaw.pl/zbiorczy.png

    Czujnik to zwykła czarna blacha w izolacji ze styropianu, z szybą z
    poliwęglanu.
    Niebieski to mój dach, który zima po prostu nie działa. Mój nowy dom bedzie
    mial nachylenie 45 (zielona kreska).

    Latem, dla porównania, mój dach wyglada (czasem) tak:
    http://www.elgo.wroclaw.pl/130619TBLCH.png
    a energii daje: http://www.elgo.wroclaw.pl/130619MOC.png

    b.