  • 1. Data: 2011-11-30 09:20:25
    Temat: Pomysł na solar tanim kosztem
    Od: wolim <n...@t...pl>

    Wymyśliłem sobie, że na wiosnę postawię kolektor słoneczny do
    dogrzewania CWU. Ponieważ nie widzę sensu inwestowania grubych tysięcy w
    coś takiego wymyśliłem jak to zrobić tanim kosztem.

    Wcześniej myślałem o zrobieniu wężownicy pod pokryciem dachowym (czarna
    dachówka), ale jak zobaczyłem ceny kolektorów, to doszedłem do wniosku,
    że nie ma sensu się w to bawić. Kolektor 2 m2 można kupić za 850
    złotych, co przy założeniu że na 100l zasobnik potrzeba ok. 1,1-1,5m2
    kolektora, w zupełności by mi wystarczyło.

    I teraz pomysł, jak to zrobić.
    Mam zasobnik grzany piecem CO o pojemności 140 litrów. Niestety, ma
    tylko jedną wężownicę i grzałkę. Wymyśliłem, żeby postawić solar 2m2 na
    dachu i połączyć go w ten sposób z zasobnikiem, żeby wykorzystać tę
    jedną wężownicę. Czyli, po prostu, wstawić dodatkowy zawór na zasilaniu
    i powrocie i zamykać je po sezonie grzewczym, a włączać obieg z solara.
    Możnaby nawet do tego wykorzystywać istniejącą pompkę od CWU. Instalację
    solarną wypełniłbym wodą. Do tego zamontowałbym zawór spustowy, żeby na
    zimę lub w przypadku dłuższych wyjazdów spuszczać wodę. Pompkę podłączył
    bym przez zwykły programator i ustawił włączanie np. od godz. 10:00 do
    19:00. Można by się ewentualnie pokusić o jakiś niedrogi sterownik
    stycznikowy, który włączałby pompkę tylko, jak temperatura czynnika w
    solarze byłaby powyżej np. 50 stopni. W mało słoneczne dni zasobnik
    dogrzewany byłby grzałką elektryczną.

    Koszt takiego rozwiązania byłby niski - tylko kolektor, trochę rurek i
    dwa-trzy zaworki, plus ew. sterownik. Myślę, że wszystko zmieściłoby się
    w 1,5k zł. To mogłoby się zwrócić po 2, góra 3 latach.

    Jest to rozwiązanie niedoskonałe - ale ja właściwie potrzebuję grzać
    wodę w CWU tylko w ciepłe dni, od wiosny do wczesnej jesieni, kiedy nie
    palę w CO.

    Czy coś takiego ma prawo zadziałać?

    Pozdry,
    MW

  • 2. Data: 2011-11-30 10:07:20
    Temat: Re: Pomysł na solar tanim kosztem
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "wolim" <n...@t...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > nie ma sensu się w to bawić. Kolektor 2 m2 można kupić za 850 złotych, co
    > przy założeniu że na 100l zasobnik potrzeba ok. 1,1-1,5m2 kolektora, w

    2m2 to 2kW minus sprawnosc czyli około 1kW. Moim zdaniem zawracanie dupy :-)
    Albo wiecej solarów (ale to sie moze cenowo nie opłacić) albo to rozwiązanie
    z wężownicą. Ludzie juz tak robili - trzeba sie dopytać jakie maja uzyski (i
    na jakich temperaturach). Bo na pewno sprawnosc tego jest mała - ale ogromna
    powierzchnia wiec i moc moze z tego spora wyjść.

    b.

  • 3. Data: 2011-11-30 16:45:55
    Od: robertr <e...@o...pl>

    Główna wada to niestety przymrozki w naszym klimacie. Woda w takim
    solarze będzie zamarzać przy przymrozku -1 przez 2 godziny. Czyli
    bezpieczne użytkowanie od czerwca do końca sierpnia. Można to
    oczywiście obejść ale koszty rosną i wciąż nie gwarancji pełnej.
    Pozdr

  • 4. Data: 2011-11-30 19:17:00
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    robertr <e...@o...pl> napisał(a):

    > G=B3=F3wna wada to niestety przymrozki w naszym klimacie. Woda w takim
    > solarze b=EAdzie zamarza=E6 przy przymrozku -1 przez 2 godziny. Czyli
    > bezpieczne u=BFytkowanie od czerwca do ko=F1ca sierpnia. Mo=BFna to
    > oczywi=B6cie obej=B6=E6 ale koszty rosn=B1 i wci=B1=BF nie gwarancji pe=B3n=
    > ej.
    > Pozdr
    Nie przesadzał bym z kosztami. Za 5 litrów glikolu z bańką zapłaciłem dwa
    tygodnie temu 54 złote. Można z tego zrobić 50 litrów płynu do -5 stopni, 25
    litrów do -10 albo 10 litrów do - 50.

  • 5. Data: 2011-11-30 20:00:26
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 30 Lis, 10:20, wolim <n...@t...pl> wrote:

    > Czy coś takiego ma prawo zadziałać?

    Zabraknie pradu, woda sie juz przy 100stC zagotuje (glikol prawie
    200stC) i mozesz sobie zrobic mala bombke na dachu :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 6. Data: 2011-11-30 20:18:49
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "kogutek" napisał w wiadomości grup

    >Nie przesadzał bym z kosztami. Za 5 litrów glikolu z bańką zapłaciłem dwa
    >tygodnie temu 54 złote.

    Przepłaciłeś sporo;)

  • 7. Data: 2011-11-30 21:14:33
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "wolim" <n...@t...pl> wrote:
> [...]
    > CWU tylko w ciepłe dni, od wiosny do wczesnej jesieni, kiedy nie palę w CO.

    Dołóż 400zł i kup drugi taki zasobnik. Połącz je cyrkulacjami aby wymieniały
    wodę. Jeden zasobnik będzie grzany przez kocioł, drugi przez kolektor. No i
    oczywiście układ zalej glikolem. Całość dopełni zawór i grupa bezpieczeństwa,
    naczynie przeponowe, prosty sterownik i pompa.
    Pamiętaj również, że obiegu kotła potrzebujesz, żeby raz w tygodniu wygrzać
    zasobnik przeciwko legionellozie.
    Instalacja pochłonie nieco więcej niż 1500zł, ale i tak szybko się zwróci.
    Wiosną mam zamiar zrobić tak u rodziców.

    --
    Bartek

  • 8. Data: 2011-11-30 23:37:53
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    Kris <k...@W...PL> napisał(a):

    > Przepłaciłeś sporo;)

    Nie przepłaciłem. Za ten sam glikol zmieszany w stosunku 40% glikolu 60% wody
    z kranu + szczypta barwnika na 1000 litrów chcą 8 złotych za litr w
    opakowaniach 20 litrowych. W markecie w opakowaniach jedno litrowych taki
    chrzczony wodą glikol nazywają koncentratem i gonią po 12 zł za litr.

  • 9. Data: 2011-12-01 09:42:19
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > opakowaniach 20 litrowych. W markecie w opakowaniach jedno litrowych taki
    > chrzczony wodą glikol nazywają koncentratem i gonią po 12 zł za litr.

    Fakt, cena jaką zapłaciłeś to 50% tego co ja dałem.
    Ale pytanie zasadnicze. Czy to jest glikol etylenowy czy propylenowy?
    Mylisz się co do kranówy. Zawsze dodawana jest woda demineralizowana. Przy
    kranówie zrobiło by się niezłe bagienko.

    Marek

  • 10. Data: 2011-12-01 09:57:04
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    .googlegroups.com...
    On 30 Lis, 10:20, wolim <n...@t...pl> wrote:

    >Zabraknie pradu, woda sie juz przy 100stC zagotuje (glikol prawie
    200stC)

    200stC to glikol 99% ale takie stężenie ma dość wysoką temperaturę
    krzepnięcia więc to czyste marnotrastwo w zastosowaniu w solarach. Najniższą
    temperaturę krzepnięcia uzyskac można przy stężeniu około 50% ale tu
    temperatura wrzenia to coś około 140stC i zależnie jeszcze oczywiście od
    ciśnienia. U mnie raz zdarzyło się że w układzie było 145stC. Ciśnienie
    robocze z 2bar wzrosło do około 2,6bar. W instalacji mam około 12 litrów
    glikolu, naczynie wzbiorcze o pojemności 25l ustawione mam na 1,8bar. Przy
    3bar otworzyłby się zawór bezpieczeństwa i nadmiar glikolu zystałby
    wypuszczony do zewnętrznego baniaczka. Jak narazie, idzie już 4rok
    eksploatacji zawór nie uronił ani kropelki.

    Marek