  • 11. Data: 2011-12-03 18:13:26
    Temat: Re: Pomysł na solar tanim kosztem
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Ja się zastanawiam nad zrobieniem kolektora z parowników od lodówek
    schowanych za szybą, ale nie wiem czy taka dłubanina się opłaci biorąc
    pod uwagę koszt gotowych kolektorów. Za ile można już kupić nowy
    płaski? Przypuszczam, że jakoś około 1000 zł za 2m2?

    L.

  • 12. Data: 2011-12-03 18:38:37
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Lisciasty" <l...@p...pl> wrote:
> [...]
    > pod uwagę koszt gotowych kolektorów. Za ile można już kupić nowy
    > płaski? Przypuszczam, że jakoś około 1000 zł za 2m2?

    za 1000zł to od ręki kupujesz na allegro.
    Budować się nie opłaca, chyba że masz odpadowe materiały, takie jak: rurka
    miedziana, blacha miedziana, szyba hartowana. Miedź można oczywiście zastąpić
    aluminium a szybę wstawić zwykłą a nie hartowaną, ale i tak koszty będą ponad
    500zł.
    Co do parowników - musiałbyś ich mieć pewnie kilkadziesiąt, ponadto jak to
    przymocować do blachy?

    --
    Bartek

  • 13. Data: 2011-12-04 00:38:52
    Od: "kogutek" <s...@g...pl>

    4CX250 <t...@p...ornet.pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Fakt, cena jaką zapłaciłeś to 50% tego co ja dałem.
    > Ale pytanie zasadnicze. Czy to jest glikol etylenowy czy propylenowy?
    > Mylisz się co do kranówy. Zawsze dodawana jest woda demineralizowana. Przy
    > kranówie zrobiło by się niezłe bagienko.
    >

    > Marek

    Etylenowy. Powiedz o bagienku silnikowi w moim samochodzie, Pewno jak by umiał
    to by Cie wyśmiał. Nic się nie robi. Żadne bagienko, żaden syf. Poza tym po
    dwóch zagrzaniach to tam się woda demineralizowana sama zrobiła. Z życiowego
    doświadczenia wiem że jak robią płyny z glikolu i wody, do sprzedaży. To
    używają wody demi. Jak kranówa jest trochę mocniej mineralizowana to może
    mętny płyn wyjść, a na dnie pojemnika może pojawić się osad. W niczym to nie
    wpływa na właściwości płynu. Życie ma nie polegać na tym żeby je sobie utrudniać.

  • 14. Data: 2011-12-04 08:49:48
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "kogutek" <s...@g...pl> wrote:

> [...]
    > wpływa na właściwości płynu. Życie ma nie polegać na tym żeby je sobie

    u mnie kranówa ma 38 stopni twardości i tylko jej używam do rozcieńczania
    koncentratu płynu do chłodnic.
    Nigdy nie było z tym problemu :)

    --
    Bartek

  • 15. Data: 2011-12-04 08:53:11
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl> wrote:

    > u mnie kranówa ma 38 stopni twardości i tylko jej używam do rozcieńczania
    > koncentratu płynu do chłodnic.
    > Nigdy nie było z tym problemu :)

    A co do glikolu etylenowego, to zdaje się, że jest on trujący w przeciwieństwie
    do propylenowego. Dlatego taki glikol stosuje się w instalacjach solarnych.

    --
    Bartek

  • 16. Data: 2011-12-04 08:55:48
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    On 3 Gru, 19:38, "Bartek" <b...@...atonet.pl> wrote:
    > Co do parowników - musiałbyś ich mieć pewnie kilkadziesiąt, ponadto jak to
    > przymocować do blachy?

    Dlaczego kilkadziesiąt i po co blacha? Ja mówię o czymś takim:

    http://obrazki.elektroda.net/85_1253996325.jpg

    Myślę że 2-3 sztuki nałożone na siebie jako jedna warstwa by
    wystarczyły :>

    L.

  • 17. Data: 2011-12-04 10:44:25
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    b.googlegroups.com...

    >Dlaczego kilkadziesiąt i po co blacha? Ja mówię o czymś takim:

    >http://obrazki.elektroda.net/85_1253996325.jpg
    >
    >Myślę że 2-3 sztuki nałożone na siebie jako jedna warstwa by
    >wystarczyły :>

    Wow, powala tylko ta srednica rurek.
    Wieksze akwarium pewnie da sie nagrzac.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2011-12-04 10:51:59
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

> [...]
    >http://obrazki.elektroda.net/85_1253996325.jpg
    >Myślę że 2-3 sztuki nałożone na siebie jako jedna warstwa by

    wiemy o czym mówisz :-) No przecież to ma 0,5m2 - zeby uzyskać sensowną moc
    musi miec ...kilkadziesiąt :-) Nie nakładałbym ich na siebie tylko podkleił
    czymkolwiek co w miare przewodzi ciepło tzn to nie musi być super przewodnik
    typu blacha byle to nie była pianka jakas. Zatem spód podklejamy włóknem
    szklanym z żywicą. Albo moze wymyślić jakis lepiący się klej zeby to
    zanurzyć w beczce i została na tym dosc gruba powłoka (1-2mm).(chodzi o to
    aby w masie przewodziło ciepło).
    Reszta typowo wełna pod spodem, szyba na wierzchu. Tylko przepływy będą
    marne, to też trzeba przeliczyć jakos.

    Ale jeszcze lepiej (ale juz nie taniej) napełnic to freonem i zrobic silnik
    parowy + generator pradu :-)))

    b.

  • 19. Data: 2011-12-04 18:39:56
    Od: "Bartek" <bk*n@v.atonet.pl>

    "Lisciasty" <l...@p...pl> wrote:

    > Dlaczego kilkadziesiąt i po co blacha? Ja mówię o czymś takim:
    >
    > http://obrazki.elektroda.net/85_1253996325.jpg
    >
    > Myślę że 2-3 sztuki nałożone na siebie jako jedna warstwa by
    > wystarczyły :>

    Jaką powierzchnię mają te rurki i lamele gdyby je ułożyć jedna przy drugiej?
    1/10m2? Słońce daje ok. 800W/m2. Jeśli zrobisz kolektor 1/10m2 to uzyskasz 80W.
    Jednolita płaszczyzna jest konieczna aby zwiększyć powierzchnię absorbera,
    najlepiej żeby była to blacha, ponieważ zapewni ona szybki transport ciepła do
    Twojego parownika.
    Aby kolektory miały sens ekonomiczny, muszą zasilić odpowiedniej wielkości
    zasobnik. Jeśli w domu masz więcej niż 3 osoby, to zasobnik powinien mieć min.
    300l. To z kolei wymaga odpowiedniej powierzchni absorbera. Przy sprawności
    rozwiązania DIY będzie to pewnie z 6-8m2.
    Ja uważam, że lepiej poszukać tanich kolektorów o niewielkiej sprawności i kupić
    gotowe rozwiązanie.
    Ale sam jeszcze nic nie kupiłem i wciąż się zastanawiam nad zrobieniem własnego
    kolektora :)
    Jeśli parownik ma służyć tylko do zabawy, to ok. Tutaj masz przykład
    rozwiązania: http://www.thesietch.org/projects/solarthermalpanel2
    /index.htm
    Z reszty "lodówki" zrób pompę ciepła :)

    --
    Bartek

  • 20. Data: 2011-12-05 07:48:16
    Od: "4CX250" <t...@p...ornet.pl>

    > Etylenowy.
    Nie stosuje się etylenowego w spożywce oraz w solarach z uwagi na fakt że
    jest trujący. Ale twoja sprawa.

    > Powiedz o bagienku silnikowi w moim samochodzie, Pewno jak by umiał
    > to by Cie wyśmiał. Nic się nie robi.

    Chyba nigdy silnika nie rozbierałeś. Ale twoja sprawa.

    > Żadne bagienko, żaden syf. Poza tym po
    > dwóch zagrzaniach to tam się woda demineralizowana sama zrobiła.

    A te minerały z niej to się ulotniły w powietrze?

    > Z życiowego doświadczenia wiem że jak robią płyny z glikolu i wody, do
    > sprzedaży.

    Za krótko żyjesz, albo za naiwnie albo po prostu za mało wiesz. Ale twoja
    sprawa

    Marek