  • 21. Data: 2010-01-14 09:57:31
    Temat: Re: Porównywanie sprawności kotłów
    Od: mowczar <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-01-13 13:54, m. pisze:
> [...]
    > przypadku kotłów kondensacyjnych dały wartość sprawności 110%. I o ile
    > takie same warunki obliczeń przyjęto dla kotłów na ekogroszek, olej czy
    > też miał węglowy o tyle pewnie z ogrzewaniem elektrycznym tak się nie da
    > (bo nic się nie spala).
    > W takim razie jak porównać ogrzewanie prądem do ogrzewania pozostałymi
    > rodzajami paliw spalanych w kotłach ? Jak to sprowadzić do wspólnego
    > mianownika ?
    > Ile % należałoby odjąć od podawanych przez producentów sprawności (przy
    > ekogroszku, węglu, czy też gazie) aby porównać to ze sprawnością prądu.

    Witam,

    Tutaj masz odpowiedź na pytanie
    http://www.ogrzewnictwo.pl/index.php?akt_cms=4810&cm
    s=507

    Pozdrawiam

  • 22. Data: 2010-01-14 10:34:31
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "m." <t...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Żeby nie wdawać się w pyskówki: czy sprawność powyżej 100% liczona od
    > wartości opałowej (nie od wartości ciepła spalania) - dla GZ50 34MJ/m3
    > jest do uzyskania np. przy zastosowaniu niskotemperaturowego ogrzewania ?

    Niskotemperaturowe ogrzewanie nie ma tu absolutnie nic do rzeczy. Mozna
    grzać niskotemperaturowo nawet węglem z odpowiednio ustawionym zaworem
    mieszającym tak aby nie zniszczyć kotła ale nie oznacza to że sprawność
    ogrzewania będzie ponad 100%.

    > Ja z twojej pierwszej wypowiedzi wywnioskowałem, że TAK - ale już z
    > kolejnych, że NIE.

    W każdej wypowiedzi zawarta była odpowiedź TAK ale dziwnie zrozumiałeś
    kolejne a na to już nie poradzę.

    TAK

    ale

    Jest to konsekwencją niezmienionych norm i jest to nieprawidłowe bo powoduje
    sporo niedomówień i nieporozumień a na tym żerują marketingowcy. Ktoś kto
    nie wie o co chodzi będzie myślał że sprawność kotła kondensacyjnego jest
    wyższa o ponad 10% od kotła na grzałki elektryczne a tak przeciez nie jest
    bo kocioł na prąd radzi sobie nawet lepiej z wykorzystaneim nośnika energii
    niż kondensat więc wnioski beda błędne.
    Są kraje jak w których obowiązuje juz tylko sprawność z ciepła spalania bo
    sami instalatorzy to wymogli i rekomendują aby w pozostałych krajach też to
    przyjąć. Sprawność w folderach reklamowych w Holandii kondensatów podawana
    jest poniżej 100% i przy kotłach na prąd także niecałe 100% i to jest jak
    najbardziej OK wobec klienta. Klient nie widzi tu cudownej wunder sprawności
    o 10% większej niz kotła elektrycznego pomimo ze ten drugi i tak ma wyższą
    sprawność niż jakikolwiek kondensat. Mało tego jego sprawność jest w kazdych
    warunkach a kondensata tylko w okreslonych.

    Fałszerstwo na użytek marketingu
    Kapujesz?

    Marek

  • 23. Data: 2010-01-14 10:45:53
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Cos dla Mańka

    "Instalacji grzejnikowej dziś nie projektuje się już na temperaturę 90/70°C,
    lecz zazwyczaj na 80/60°C lub 75/60°C. Taka instalacja również jest
    odpowiednia do współdziałania z kotłem kondensacyjnym i zapewnia jego
    efektywną pracę. Wynika to z tego, że w naszych warunkach klimatycznych
    przyjmowana w obliczeniach potrzebnej mocy urządzeń grzewczych temperatura
    zewnętrzna -20°C, przy której kocioł musi pracować z pełną mocą, występuje
    tylko przez kilka dni w ciągu całego sezonu grzewczego. Przez 90% tego
    okresu temperatura na zewnątrz jest zbliżona do 0°C i wtedy - zgodnie z
    regulacją pogodową - temperatura wody w instalacji grzewczej jest niższa niż
    projektowana: temperatura zasilania wynosi około 55°C, a powrotu - 45°C. W
    takich warunkach w kotle występuje kondensacja częściowa. "

    Marek

  • 24. Data: 2010-01-14 17:30:04
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Cos dla Mańka
    [...]
> [...]
    > niż projektowana: temperatura zasilania wynosi około 55°C, a powrotu -
    > 45°C. W takich warunkach w kotle występuje kondensacja częściowa. "

    100% racji, dla tego caly czas w tego rodzaju watkach twierdze, ze kociol
    kondensacyjny moze sprawnie wspolpracowac nawet z wzglednie starymi
    instalacjami i w tym kontekscie warto porownac dzisiejsze ceny kotlow. A
    wszyscy w kolko: podlogowka i podlogowka.

    Pozdro.. TK

  • 25. Data: 2010-01-14 20:43:55
    Od: "e-kran" <e...@o...pl>

    > Często użytkownik nie ma pojęcia że jest prawie nie osiągnięty ten zakres
    > ale z dumą pokazuje zwiedzającym swoją kotłownię.

    Ale dlaczego od razu z dumą ?? ;-)
    Przecież taki kocioł to normalny sprzęt domowy a nie pies champion rodowodowy
    po medalistach ;-) Ma grzać i tyle. Dobrze, bezawaryjnie i ekonomicznie. Tak
    jak lodówka ma chłodzić. Tu nie ma co z dumą pokazywać.
    A swoją drogą goście oglądając jak mieszkam często pchają mi się do kotłowni,
    Bóg raczy wiedzieć po co... Spiżarnię już mało kto chce oglądać :-)

    Pozdrawiam
    e-kran

  • 26. Data: 2010-01-15 07:12:05
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "e-kran" <e...@o...pl> napisał w wiadomości
    > A swoją drogą goście oglądając jak mieszkam często pchają mi się do
    > kotłowni,
    > Bóg raczy wiedzieć po co... Spiżarnię już mało kto chce oglądać :-)

    To samo u mnie. W ogrodzie z boku domu stoją solary i jak tylko je ktoś
    zauważy to wali do kotłowni myśląc że zobaczy jakieś technologie kosmiczne a
    tu tylko kocioł zbiornik i parę rurek.

    Marek

  • 27. Data: 2010-01-15 07:14:58
    Od: "kiki" <k...@k...net>

    "marko1a" <m...@l...de> wrote in message

    > Tak ale tylko jak wspomniałeś wartość opałową. Marketingowcy od
    > kondensatów będą wniebowzięci (te 110%)

    W zwykłym piecu jest strata kominowa na poziomie około 8%, strata przez
    obudowę 5% i sprawność palnika.

    100-8-5-2 = 85% ciepła idzie w wodę w rurę zasilania. W kondensacie jest
    tylko mniejsza strata kominowa o 5% czyli sprawność 90%, a koszty inwestycji
    niewspółmiernie większe.

  • 28. Data: 2010-01-15 08:46:43
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "kiki" <k...@k...net> napisał w wiadomości

    > W zwykłym piecu jest strata kominowa na poziomie około 8%, strata przez
    > obudowę 5% i sprawność palnika.

    Straty są oczywiście o których piszesz ale raczej nie na takim poziomie.
    5% z 24kW to 1,2kW - Wiesz ile to jest 1,2kW? oznacza że nie dotknął byś
    się obudowy kotła bo byś się poparzył, tymczasem obudowa jest letnio ciepła.

    Marek

  • 29. Data: 2010-01-15 21:25:58
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    > Pewnie nikt, ale kondensacja jest i o to mi chodzilo. Caly cykl to dazenie
    > do jak najmniejszej mocy i roznicy miedzy powrotem a zasilaniem do tych
    > max 5C a nie 15C.

    Napisałeś "do jak najmniejszej róznicy między powrotem a zasilaniem"
    No to teraz dam ci zagwozdkę.
    Jest to opis kotła Viesmann Vitodens:

    "Ciepła woda użytkowa ogrzewana jest przez wymiennik płytowy a następnie
    magazynowana w zasobniku warstwowym o pojemności 100 litrów. Dzięki
    systemowi ładowania warstwowego i mimo małej pojemności zasobnika :
    -zapewnia wysoki komfort ciepłej wody użytkowej, porównywalny z wydajnością
    tradycyjnego podgrzewacza (z wężownicą grzewczą) o niemal dwukrotnie
    większej pojemności
    -ciepła woda użytkowa dostępna jest natychmiast i o stałej temperaturze
    -ogrzewanie wody użytkowej do wymaganej temperatury w zasobniku o małej
    pojemności przebiega szybciej niż w podgrzewaczu
    -dzięki małej pojemności zasobnika zmniejszają się jego straty ciepła
    -kocioł pracuje również z kondensacją przy ogrzewaniu ciepłej wody
    użytkowej - czyli z wysoką sprawnością i jeszcze oszczędniej
    -z możliwością podłączenia cyrkulacji dla większego komfortu korzystania z
    ciepłej wody "

    Co my tu mamy. "kocioł pracuje również z kondensacją przy ogrzewaniu ciepłej
    wody użytkowej - czyli z wysoką sprawnością i jeszcze oszczędniej"

    Załóżmy że zład w zbiorniku jest zimny jak plecy nieboszczyka, jakieś 9stC.
    Aby ładować zbiornik warstwowo (czyli od góry) tak aby uzyskać np. 60stC w
    całej objętości zbiornika nalezy grzać z pełną moca kotła bo przecież kocioł
    na powrocie aż do ostatniej kropli dostaje ze zbiornika 9stC a na zasilaniu
    do zbiornika musi podawać stałe 60stC. Jak widzisz mamy tu przez cały cykl
    grzania zbiornika różnicę temperatur 51stC. W zbiorniku warstwowym następuje
    zastępowanie od góry wody zimnej wodą gorącą i cykl napełniania trwa tak
    długo aż cały zład do spodu zostanie wymieniony na ciepły.
    Aby naładować zbiornik 120l w ciągu 30minut musimy mieć kocioł prawie 15kW.
    Taka moc kotła jest w sam raz do ogrzewania domu nawet 180m2. Kocioł w tym
    przypadku będzie pracował przez 30 minut z największym obciążeniem cieplnym
    czyli na pełny gwizdek.

    Marek

  • 30. Data: 2010-01-16 00:16:21
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Napisałeś "do jak najmniejszej róznicy między powrotem a zasilaniem"

    Tak, bo wtedy kociol pracuje z najnizsza moca palac najmniej gazu.
    Oczywiscie ma to sens, jezeli obie wartosci mieszcza sie w granicach
    kondensacji, czyli do powiedzmy 55C temp. zasilania. To nie jest moja teoria
    czy zaslyszane opowiesci. Widze jak to pracuje i tyle.

    > No to teraz dam ci zagwozdkę.
    > Jest to opis kotła Viesmann Vitodens:

    Juz czuje mistrzostwo swiata trzy razy wyzszej ceny za podobny produkt do
    tego psujacy sie dziwnie czesciej. :-)

    [...]
    Gdzies to juz czytalem...

    > Co my tu mamy. "kocioł pracuje również z kondensacją przy ogrzewaniu
    > ciepłej wody użytkowej - czyli z wysoką sprawnością i jeszcze oszczędniej"

    Nie zauwazylem informacji o temp. CWU, moze jakis haczyk? :-)

> [...]
    > następuje zastępowanie od góry wody zimnej wodą gorącą i cykl napełniania
    > trwa tak długo aż cały zład do spodu zostanie wymieniony na ciepły.

    Nie bardzo wiem czego to dowodzi. Przeciez przy tej roznicy temp.
    kondensacja nie jest niczym dziwnym. Nie wiem jaka jest konstrukcja tego
    wymiennika, prawdopodobnie kondensacja wystepuje w jego dolnej czesci tj. na
    wejsciu zimnej wody z zasobnika, bo nie wydaje mi sie, zeby Viessman jako
    jedyny mial patent na kondensacje przy temp. wymiennika 60C. Tyle ze pewnie
    wiecej by dalo sie uzyskac z tej kondensacji obnizajac o 5 - 10C temp. CWU,
    bo przy tych 60C jak sadze nie wszystko zdazy sie wykroplic co by moglo. Im
    wyzsza temp. w zasobniku na dole, tj. im mniejsza roznica temp. tym
    sprawnosc calosci za pewne spada.

    Pozdro.. TK