  • 1. Data: 2009-08-01 23:20:25
    Temat: Posadzkowe przemyslenia, dlugie niestety.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Uszanowanie.

    Od poczatku maja jestem szczesliwym posiadaczem posadzek na dole. Niestety
    zeby nie bylo zbyt rozowo jedna z nich pekla. Pekla dokladnie w miejscu
    gdzie mialem zrobic dylatacje. Pomieszczenie to kuchnia z jadalnia, caly dol
    to ogrzewanie podlogowe. Ostatecznie dylatacji nie zrobilem, bo stosunek
    bokow pomieszczenia to 6m do 3,30m, nie przekracza 2 do jednego, bok nie
    duzszy jak 8m i teoretycznie dylatacja nie jest konieczna. Oczywiscie przy
    scianach jak nalezy w progach wstawione nawet profile dylatacyjne, czego
    chyba nikt nie robi. Wszystko to do d.., bo posadzka pekla. Beton zbrojony
    siatka z drutu stalowego na rurkach plus wlokna propylenowe. Minely trzy
    miesiace od wylania, beton polewany przez prawie dwa tygodnie po wylaniu i
    posadzka tak naprawde dopiero teraz nabiera ksztaltu, zlego ksztaltu. Poki
    byla wilgotna wszystko bylo OK, teraz zaczelo sie korytowanie. Roznica
    poziomow w progach dochodzi do 0,5cm, a bylo idealnie rowno. Przestrzegam
    tym samym przed wczesnym ukladaniem plytek, nawet jezeli posadzka wyglada na
    sucha. Ona dopiero po wyschnieciu zaczyna sie wypietrzac w rogach i na
    krawedziach. Posadzkarze w tych miejscach powinni zanizac beton przy
    ukladaniu, czego nie robia. Tu przypomina mi sie tekst Kikiego, piszacego,
    ze posadzka posadzka a mase samopoziomujaca i tak trzeba dac. :-) Moze
    wystarczy szlifowanie naroznikow jezeli roznica poziomow przekroczy 0,5cm,
    zobaczymy.
    Teraz co do zbrojenia. Byly tu dyskusje gdzie zboric posadzke, otoz na dzien
    disiejszy musze przyznac racje JanuszowiK, ktory to namowil mnie na takie
    zbrojenie. Kamyczek do ogrodka Krzema, niestety zbrojenie pod rurkami z
    wykonawczego punktu widzenia nie ma sensu, chyba ze dystansow pod siatka
    bedzie niemal tyle co styropianu. Podczas ukladania betonu wszystko to sie
    najzwyczajniej dewastuje. Druty ulozone na dystansach sa zbyt cienkie by
    mogly zachowac poziom i utrzymac chlopa ukladajacego beton. Samo zbrojenie
    po dzisiejszych ogledzinach dolu i wnioskach z posadzki na gorze wydaje sie
    ze bardziej pelni role zabezpieczenia przed klawiszowaniem ew. peknietej
    posadzki niz zbrojenia konstrukcyjnego wynikajacego z wzglednie miekkiego
    styropianu. Takie w przypadku posadzki jest chyba nieistotne. Na dzien
    dzisiejszy sadze, ze wlasciwym sposobem zbrojenia bedzie siatka na rurkach.
    W moim przypadku posadzka pekla w miejscu gdzie bez oslony przechodza dwie
    rurki do siasiedniego pomieszczenia. Siatka zbrojeniowa ulozona na rurkach
    jest z kazdej strony otulona betonem, co mam nadzieje powstrzyma pionowe
    przesuwanie sie miedzy soba dwuch plyt betonowych w miejscu pekniecia.
    Skleje to pewnie jeszcze zywica, ale pozostaje problem ulozenia gresu w tym
    miejscu.
    Do betonu w czasie "lania" dodawane byly wlokna propylenowe, ktore to
    niestety nie zapobiegly temu peknieciu. Sadze w oparciu o to doswiadczenie,
    ze glownym celem stosowania tych wlokien jest zwyczajne wyciaganie kasy, bo
    kosztuja niemalo. To tylko takie moje przemyslenia na goraco i byc moze sie
    myle. W tej chwili nie mam pojecia po co stosowac zbrojenie propylenowe,
    skoro i tak nie dziala niezaleznie od tego co kto by w specjalistycznych
    tekstach nie napisal.
    Krotkie wnioski takie, zeby podlogi wykanczac koniecznie po ich wygrzeniu
    podlogowka, bo na takiej posadzce sie skupiam i nie spieszyc sie, bo to moga
    byc same problemy, rowniez bez podlogowki. Nie jestem pewien, czy kleje
    nawet te niby elastyczne beda mogly przejac odksztalcenia posadzki przy
    nieodksztalcajacych sie plytkach.

    Pozdro.. TK

  • 2. Data: 2009-08-01 23:43:08
    Temat: Re: Posadzkowe przemyslenia, dlugie niestety.
    Od: RudeBoy <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl>

    Maniek.. wylewki betonowe / mixokretowe pekaja. Taka ich uroda i trzeba
    sie z tym pogodzic. Żywica i spawasz pęknięcia. Wygrzewasz znowu spawasz
    żywica.. Kleisz gres i zapominasz... a jak gres pęknie.. to wymieniasz
    pękniętą płytkę...

    --
    RudeBoy Selecta
    Bless...

  • 3. Data: 2009-08-01 23:50:37
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "RudeBoy" <g.kopec@SPAM_BLOKdobaku.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > sie z tym pogodzic. Żywica i spawasz pęknięcia. Wygrzewasz znowu spawasz
    > żywica.. Kleisz gres i zapominasz... a jak gres pęknie.. to wymieniasz

    To sprawy drugorzedne. Wiesz czego boje sie najbardziej, ze rurka od
    podlogowki kiedys sie przetrze. Taka posadzka przeciez kawiszuje, chociaz
    rurka zdaje sie podatna na przetarcia raczej nie jest, no chyba ze ta z
    Allegro. Mi pekla tylko w tym jednym miejscu na calej szerokosci,
    pozalowalem dylatacji i mam, chociaz teoretycznie nie byla konieczna.
    Dylatacja to tez nie taka fajna sprawa, ma wykonczeniowo niestety swoje
    wymagania.

    Pozdro.. TK

  • 4. Data: 2009-08-02 07:44:44
    Od: "gasper" <n...@m...pl>

    u mnie wylewka na początku kwietnia - od początku maja wygrzewanie a pod koniec
    czerwca już mieszkałem i były położone płytki i po ponad 2 latach nic nie pęka a
    mam 100% podłogówki
    z dylatacjami to jest tak, że lepiej zrobić jedną za dużo niż za mało
    a nie siada Ci przypadkiem płyta bo piach masz słabo zagęszczony?

  • 5. Data: 2009-08-02 07:52:39
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > moga byc same problemy, rowniez bez podlogowki. Nie jestem pewien, czy
    > kleje nawet te niby elastyczne beda mogly przejac odksztalcenia posadzki

    Napiszę jak było u mnie.
    Posadzki wylane w połowie marca.
    Zbrojone włóknami- żadnych siatek nie dawałem- wykonawca odradził.
    Tam gdzie podłogówka tam dodawali plastyfikator.
    Posadzek nie polewałem- wykonawca wręcz mi tego zabronił.
    Koniec maja/początek czerwca układana terakota.
    Koniec czerwca uruchomione ogrzewanie(m.in. podłogówka)
    Czyli posadzkę grzałem dopiero po położeniu kafli- tak wyszło gdyż dopiero w
    czerwcu zamontowaliśmmy kocioł i skończylismy kotłownię.
    Wszystko powyższe było rok temu.
    Rok mieszkam, podłogówka grzała całą zime i wiosnę.
    Pęknięć na płytkach żadnych nie mam
    Płytki klejone zwykłym klejem Mapei Glazurnik. Na dole płytki 33cm, w
    łazienkach gres polerowany 50cm(z castoramy za 30zł ale bardzo ładny)

    Jak widać z powyższego sporo robione nie tak "jak w książkach piszą"
    Ale ponad rok już jest i nic złego się nie dzieje.
    Faktem jest ze glazurnik mówił że jakieś różnice poziomów w rogach były.
    Ale trochę zeszlifował reszte nadrobił klejem i jest dobrze.

    Kris

  • 6. Data: 2009-08-02 08:01:31
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Dodam jeszcze ze wykonawca posadzek to gościu który robi to i tylko to od
    kilku lat. Wcześniej w Niemczech, teraz w Polsce(ale to bez znaczenia).
    I na poczatku jak z nim gadałem to gadka z jego strony była taka- "żadnych
    siatek zbrojących tylko włókna, plastyfikator tylko tam gdzie podłogówka,
    żadnego polewania posadzek, tylko delikatne wietrzenie pomieszczeń.
    No i kolejny warunek z jego strony- dobry cement(podał nazwe dwóch
    "polskich" cementowni) i on sam organizuje kruszywo.

    Kris

  • 7. Data: 2009-08-02 09:19:45
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "gasper" <n...@m...pl> napisał w wiadomości
    >u mnie wylewka na początku kwietnia - od początku maja wygrzewanie a pod
    >koniec czerwca już mieszkałem i były położone płytki i po ponad 2 latach
    >nic nie pęka a mam 100% podłogówki

    Mi peklo tylko w tym jednym pomieszczeniu. Salon ma 30m^2 i pekniec brak,
    tyle ze ma ksztalt zblizony do kwadratu. Tobie moze tez peklo, tylko pod
    plytkami nie widzisz. :-)

    > z dylatacjami to jest tak, że lepiej zrobić jedną za dużo niż za mało
    > a nie siada Ci przypadkiem płyta bo piach masz słabo zagęszczony?

    Chudziak ma pare lat, nic nie siada.

    Pozdro.. TK

  • 8. Data: 2009-08-02 09:26:49
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > No i kolejny warunek z jego strony- dobry cement(podał nazwe dwóch
    > "polskich" cementowni) i on sam organizuje kruszywo.

    Kruszywo mialem jak nalezy ze wszystkimi frakcjami, sortowane i plukane,
    cement "jedynka" bez popiolow. Wszystko jak nalezy i na niczy nie
    oszczedzalem. Firma specjalistyczna robiaca to od lat. Mysle, ze takich
    pekniec jest sporo u ludzi tylko przykrytych. Siatka moim zdaniem nie
    zaszkodzi, a w moim przypadku wrecz jest wskazana. Polewanie betonu to z
    tego co pisza pisma fachowe jest wrecz konieczne.

    Pozdro.. TK

  • 9. Data: 2009-08-02 09:33:36
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > Posadzek nie polewałem- wykonawca wręcz mi tego zabronił.
    > Koniec maja/początek czerwca układana terakota.

    U mnie przez trzy miesiace beton byl jak stol, nawet rogi sie nie podnosily.

> [...]
    > Wszystko powyższe było rok temu.
    > Rok mieszkam, podłogówka grzała całą zime i wiosnę.

    Moga byc pod plytkami, albo i nie. Wszystko jak widac zalezy od ksztaltu i
    wielkosci pomieszczenia.

> [...]
    > Faktem jest ze glazurnik mówił że jakieś różnice poziomów w rogach były.
    > Ale trochę zeszlifował reszte nadrobił klejem i jest dobrze.

    A jednak.
    Te rogi i krawedzie odginaja sie do gory jak beton przeschnie. Przejscie
    plytka przez taka dylatacje przed wyschnieciem betonu moze z czasem byc
    klopotliwe. Przed ulozeniem takie miejsca mozna przeszlifowac, po ulozeniu
    bedzie trudniej.

    Pozdro.. TK

    Pozdro.. TK

  • 10. Data: 2009-08-02 10:34:00
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

> [...]
    > zaszkodzi, a w moim przypadku wrecz jest wskazana. Polewanie betonu to z
    > tego co pisza pisma fachowe jest wrecz konieczne.

    Właśnie, u mnie nie tak jak w pismach fachowych prawią.
    Jak miałem robić wylewki był to najgorętszy okres na budowie u mnie.
    Klejenie styropianu, izolacja poddasza równanie terenu dookoła domu. I nie
    miałem wtedy czasu czytać fachowych opracowań, grup dyskusyjnych itp.
    Poszedłem na żywioł- zamówiłem gościa który posadzki robi kupę lat i mu
    zaufałem.
    Poświeciłem tylko pół dnia i wspólnie z nim objechaliśmy kilku jego
    poprzednich klientów- między innymi duża kilkusetmetrowy budynek
    usługowo-handlowy i kilka domów jednorodzinnych.
    Głównie chodziło mi o zbrojenie- ja myślałem dać siatkę on twierdził że
    absolutnie nie ma takiej potrzeby- tylko mikrowłókna(zresztą nie takie
    drogie wcale). Duże posadzki w lokalu handlowym były kilka miesięcy po
    wylaniu- żadnych pęknięć. Tak samo dwa domki jednorodzinne- właściciele nie
    mówili o żadnych problemach.
    Zaufałem wiec wykonawcy i kazałem robić.
    A i jeszcze coś. Taśma dyletacyjna(taka pianka)- wg niego niezbędna i do
    ścian mocowali ją jego pracownicy. O odcinać resztki tej gąbki kazał dopiero
    jak będzie położona ostatnia warstwa podłogi(kafle, panele itp)- ona miała
    tez służyć jako dyletacja kafli
    Dylatacje tam gdzie niezbędne robili po prostu nacinając wylewkę.
    I to polewanie- jak już pisałem wręcz mi zakazał- nie wiem czemu nie miałem
    czasu dyskutować.
    W wielu sprawach nie ufam fachowcom- tu zaufałem i na szczęście jest dobrze.
    Tak samo jak zaufałem kafelkarzowi i nie kupowałem żadnych super drogich,
    superelastycznych klejów do kafi na podłogówce- zastosowałem tylko zwykły
    klej sprawdzonej firmy.
    I myślę że tu akurat dobrze zrobiłem ufając doświadczeniu ludzkiemu a nie
    książkom i poradnikom. Ale posadzkarz i glazurnik to akurat byli ludzie
    konkretni którzy zęby prawie zjedli w swoich zawodach.

    Kris