  • 11. Data: 2021-11-14 08:43:31
    Temat: Re: Prąd na bolcu od uziemienia
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia 13 Nov 2021 20:59:44 GMT, Budzik napisał(a):

    > Jak rozwiazac problem? wymienic kontakty na takie bez bolca?
    Podłączyć N do bolców.

    > Co zrobiłem zle ze ten prad indukcyjny sie pojawia?
    To nie indukcyjny a pojemnosciowy :) Wiele urządzeń ma w środku filtr
    p-zakłóceniowy który dzieli napięcie sieci na pół i takie podaje na
    bolec.

    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 12. Data: 2021-11-14 10:23:52
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Na Twoim miejscu skończyłbym gimnazjum.

    -----

  • 13. Data: 2021-11-14 10:27:01
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Lepiej.
    Ponieważ gniazdo z bolcem sugeruje istnienie uziemienia lub co najmniej zerowania.

    -----

  • 14. Data: 2021-11-14 10:40:08
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-14 o 07:58, Budzik pisze:

    > Ostatnio 2 fazy w jednej czesci domu rozbudowałem o uziemienie i
    > roznicówke ale to nie dotyczy tej czesci o której rozmawiamy.
    > Tutaj w kuchni mam wszystko na dwóch zyłach.
    > Czyli mostkować w ten sposób ze:
    > - przewód N wchodzacy do gniazdka łacze z bolcem
    > - z bolca mostek do N gniazdka
    >
    > Ok?

    Tak.

    > Docelowo do gniazdka kuchenki i zmywarki dociągne przewód 3 zylowy od
    > roznicówki ale na razie musi być 2 zyłowy.
    >

    > Zastanawiam mnie tylko czy to po prostu taki urok takiej instalacji,
    > czy zrobiłem cos zle, ze ten prąd w ogole się pojawia?
    Połączyłeś bolce między sobą a nie są uziemione, napięcie na nich
    pojawia się
    z filtrów pzakłóceniowych z urządzeń podłączonych do tych gniazdek, ale
    tylko tych co mają wtyczki z dziurą na bolec, tez z płaskimi tego nie
    robią. Jak je wyłączysz z gniazdek to i napięcie ci na bolcu zniknie.

    > I czy lepiej było kupić gniazdka bez bolców?

    No nie, nawet zerowanie daje ochronę pporażeniową lepszą niż jej
    całkowity brak.

    --
    Janusz

  • 15. Data: 2021-11-14 10:41:18
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-13 o 23:33, Uzytkownik pisze:

    > Skąd to wiesz jak on ma w reszcie instalacji?
    Jak zwykle pierdolisz jak potłuczony, obudź się, pisał jaką ma instalację.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2021-11-14 10:43:38
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > On mówi o zjawisku występującym na gnieździe podwójnym, gdzie bolce są
    > fabrycznie połączone.

    Ale to jest to samo, mógł przecież przyszłościowo zrobić instalację 3
    przewodową i że nie wiedział co z 3 przewodem zrobić zostawił go luzem,
    teraz wie że w tej puszce gdzie się łączy ze starą instalacją musi go
    połączyć do N.

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2021-11-14 11:10:37
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:XnsADE1D92EC6E56budzik61pocztaonetpl@127.0.0.1

    user Budzik pisze tak:

    > Jak juz pisałem - w domu mam instalacje dwuzyłowa.
    > Robiąc kuchnie, osadziłem kilka nowych kontaktów, do których
    > załozyłem gniazda podwójne z bolcami (simon 10).

    ok

    > Oczywiście bolec powinien robić tylko za dekoracje, bo nie jest
    > nigdzie podłączony.
    >
    > Dzis zauwazylem ze w momencie kiedy w jednym kontakcie jest
    > wtyczka, to czasami na drugim kontakcie z pary na bolcu pojawia
    > sie prąd.

    napięcie panuje
    prąd płynie

    > Zmierzyłem - około 100v.

    zmierzyłeś względem N tak?

    > Czytam w necie ze to jakis prąd indukcyjny.

    u urządzeniach są filtry z takich kondensatorów na wysokie napięcie.
    To przez ten filtr pojawia się napięcie. Czasem szczypie w ręke.
    Filtry producent daje np zeby spełnic przepisy o zakłóceniach
    generowanych przez urzadzenie do sieci.

    https://www.edn.com/wp-content/uploads/2020/02/EMI-F
    igure-1.png

    https://www.edn.com/match-modular-emi-ac-line-filter
    s-to-applications-dc-supply-needs/

    > Jak rozwiazac problem? wymienic kontakty na takie bez bolca?

    gniazdo bez bolca nic nie da
    bo to napięcie panuje także na obudowie tego urzadzenia np lodówki,
    mikrofalowki i zielonym przewodem przenosi się do gniazdka. Właczysz
    drugie urządzenie to napięcie przeniesie się na nastepne albo drugie dołoży swoje.

    > Co zrobiłem zle ze ten prad indukcyjny sie pojawia?

    nic źle, podłączyłes coś to wystarczy.

    --
    Piter

  • 18. Data: 2021-11-14 11:37:50
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 14 listopada 2021 o 07:58:56 UTC+1 Budzik napisał(a):
> [...]
    > Dyplomata potrafi powiedzieć "idź do diabła" w taki sposób,
    > że właściwie cieszysz się na tę wyprawę.
    Tak jak napisałeś nie możesz podłączyć bo jak ja napisałem żebyś tak podłączył to
    debil użyszkodnik odpisał że tak nie wolno.

  • 19. Data: 2021-11-14 12:52:31
    Od: WS <L...@c...pl>

> [...]

    > czy zrobiłem cos zle, ze ten prąd w ogole się pojawia?
    > I czy lepiej było kupić gniazdka bez bolców?

    Czy miałeś tam wcześniej jakieś gniazda z bolcami? W kuchni raczej powinny być i to
    prawidłowo zamontowane...
    Jeśli wsadzisz bez bolca, to można podłączać tylko urządzenia w II klasie ochronności
    (bez uziemienia), mające zazwyczaj płaskie wtyczki...
    To coś podpięte teraz wymaga uziemienia i nie może być wpięte bez!!!

  • 20. Data: 2021-11-14 13:08:35
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-11-14 o 07:58, Budzik pisze:
    > Tak jak pisałem wczesniej - cała siec w domu oryginalnie była
    > dwuzyłowa.

    To, że była dwużyłowa to jeszcze nie świadczy o tym jaką ochronę należy
    zastosować.

> [...]
    > Tutaj w kuchni mam wszystko na dwóch zyłach.
    > Czyli mostkować w ten sposób ze:
    > - przewód N wchodzacy do gniazdka łacze z bolcem

    Nie OK.

    Najpierw musisz się dowiedzieć jaki typ sieci zasila tę instalację. Czy
    jest to TT czy TN

    W przypadku sieci TT musisz zrobić niezależny uziom i dołożyć trzecią
    żyłę łączącą bolce ochronne gniazd z uziemieniem. W tym przypadku układ
    zerowania jest niedopuszczalny.

    W przypadku sieci TN możesz zrobić zerowanie pod warunkiem, że jest
    zapewniona ciągłość przewodu zerowego tzn. prawidłowe i dobre styki.
    Jeżeli są jakiekolwiek wątpliwości co do przewodu zerowego, należy
    wykonać ochronę dokładnie tak jak w przypadku TT.

    Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku musisz wykonać dodatkowo
    połączenia wyrównawcze.

    Jeżeli dokonujesz modernizacji lub przeróbki instalacji to musisz
    wykonać ochronę zgodnie z obowiązującymi przepisami.

> [...]
    > czy zrobiłem cos zle, ze ten prąd w ogole się pojawia?
    > I czy lepiej było kupić gniazdka bez bolców?

    Nie pojawia się prąd tylko napięcie (potencjał).