  • 21. Data: 2021-11-14 13:14:09
    Temat: Re: Prąd na bolcu od uziemienia
    Od: yabba <...@...pl>

    W dniu 13.11.2021 o 21:59, Budzik pisze:
    > Jak juz pisałem - w domu mam instalacje dwuzyłowa.
    > Robiąc kuchnie, osadziłem kilka nowych kontaktów, do których załozyłem
    > gniazda podwójne z bolcami (simon 10).
    >
    > Oczywiście bolec powinien robić tylko za dekoracje, bo nie jest nigdzie
    > podłączony.
    >
    > Dzis zauwazylem ze w momencie kiedy w jednym kontakcie jest wtyczka, to
    > czasami na drugim kontakcie z pary na bolcu pojawia sie prąd.
    > Zmierzyłem - około 100v.
    >
    > Czytam w necie ze to jakis prąd indukcyjny.
    >
    > Jak rozwiazac problem? wymienic kontakty na takie bez bolca?

    Najprościej to nie używać urządzeń, które wymagają uziemienia, czyli
    mają wtyczkę "z bolcem". Ich używanie bez podłączonego uziemienia jest
    nawet zabronione. W stanie normalnym (bez uszkodzenia) na ich metalowej
    obudowie może pojawić się połowa napięcia sieciowego i będzie uczucie
    mrowienia po dotknięciu. Napięcie to najczęściej wynika z przepływu
    niewielkiego prądu prze kondensatory przeciwzakłóceniowe w urządzeniu.
    W przypadku uszkodzenia urządzenia, na jego obudowie może pojawić się
    pełne napięcie sieci i zabić użytkownika.

    Napraw w wersji "light". Dowiedz się jaki masz system zasilania: TN-C
    czy TT. W TN-C trzeba połączyć N bezpośrednio do bolca i dopiero potem
    do dziurki w gniazdku.

    W wersji full-wypas, najlepiej będzie wykonać instalację trójprzewodową
    do rozdzielnicy, tam dokonać podziału na N i PE i założyć zabezpieczenia
    różnicowo-prądowe.

    W przypadku TT jest dużo więcej problemów, ponieważ trzeba wykonać
    własne, bardzo dobre uziemienie przy domu.

    > Co zrobiłem zle ze ten prad indukcyjny sie pojawia?

    Eksploatujesz urządzenia niezgodnie z wymogami bezpieczeństwa.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 22. Data: 2021-11-14 13:19:02
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Tak jak napisałeś nie możesz podłączyć bo jak ja napisałem żebyś tak podłączył to
    debil użyszkodnik odpisał że tak nie wolno.

    Zenuś nie pierdol i nie kłam po raz kolejny. Ja nie kwestionowałem opisu
    sposobu podłączenia zerowania, ale namawianie na wykonanie zerowania,
    pomimo, że nie upewniłeś się czy w ogóle zerowanie w przypadku Budzika
    jest dopuszczalne. Wykonanie zerowania w układzie TT jest
    niedopuszczalne i może zagrażać życiu domowników bardziej jak brak
    jakiejkolwiek ochrony.

    Aby więc doradzać w takich tematach trzeba mieć odpowiednią wiedzę, a ty
    jej po prostu nie masz.

  • 23. Data: 2021-11-14 13:21:48
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-11-14 o 10:41, Janusz pisze:

    > Jak zwykle pierdolisz jak potłuczony, obudź się, pisał jaką ma
    > instalację.

    No to napisz jaką ma instalację?

    Przestań się zachowywać jak cham i debil.

  • 24. Data: 2021-11-14 14:03:47
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 14 listopada 2021 o 13:21:50 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):

    > No to napisz jaką ma instalację?
    >
    > Przestań się zachowywać jak cham i debil.
    Chwilowo jak cham i debil tu ty użyszkodnik się zachowujesz. Jesteś żywym przykładem
    że chama ze wsi można się pozbyć ale wsi z chama się nie da.

  • 25. Data: 2021-11-14 14:10:53
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-11-14 o 13:14, yabba pisze:

    > Napraw w wersji "light". Dowiedz się jaki masz system zasilania: TN-C
    > czy TT. W TN-C trzeba połączyć N bezpośrednio do bolca i dopiero potem
    > do dziurki w gniazdku.

    Przy ochronie TN-C to nie wolno jest robić układu zerowania (z resztą
    jest to nawet fizycznie niewykonalne), a jedynie TN-C-S czyli oddzielny
    przewód ochronny PE wydzielony z przewodu PEN.

    Do punktu podziału TN-C na TN-C-S przewód ochronno-neutralny PEN musi
    mieć minimalny przekrój 10mm2 w przypadku przewodu miedzianego lub 16mm2
    w przypadku przewodu aluminiowego.

    W starszych instalacjach były dwa układy ochronne: uziemienie i
    zerowanie. Ani jeden ani drugi nie ma nic wspólnego z TN-C. Pomimo
    pewnego podobieństwa układu ochronnego z zerowaniem do obecnego TN-C to
    są to układy co do których stawiane są inne wymagania.

    W przypadku nowego układu ochronnego TT bezwzględnie jest konieczne
    zastosowanie wyłączników różnicowo-prądowych.

    Dlatego proszę nie mylić układów ochrony TN-C ze starym zerowaniem,
    podobnie jak nowej ochrony typu TT ze starym uziemieniem.

  • 26. Data: 2021-11-14 14:43:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 14 listopada 2021 o 14:10:57 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
> [...]
    >

    > Dlatego proszę nie mylić układów ochrony TN-C ze starym zerowaniem,
    > podobnie jak nowej ochrony typu TT ze starym uziemieniem.
    A teraz możesz iść pocierać się z pizdziakiem napletkami.

  • 27. Data: 2021-11-14 15:36:50
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 14 Nov 2021 13:08:35 +0100, Uzytkownik <a...@s...pl>
    wrote:
    > Zarówno w jednym jak i w drugim przypadku musisz wykonać dodatkowo
    > połączenia wyrównawcze.

    Skąd dokąd?

    --
    Marek

  • 28. Data: 2021-11-14 16:43:25
    Temat: Re: Prąd na napletku zenka*
    Od: Runt <l...@e...prv>

    W dniu 2021-11-14 o 14:43, PSI BĘKART* Zenek Kapelinder pisze:

    > A teraz możesz iść pocierać się z pizdziakiem napletkami.

    DO BUDY PSI BĘKARCIE!*

    --
    Runt

    * - "Oculum pro oculo, dentem pro dente!"

  • 29. Data: 2021-11-14 17:01:30
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-14 o 13:21, Uzytkownik pisze:

    > No to napisz jaką ma instalację?
    >
    > Przestań się zachowywać jak cham i debil.

    SAM JESTEŚ CHAM I DEBIL

    --
    Janusz

  • 30. Data: 2021-11-14 18:52:51
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-14 o 14:10, Uzytkownik pisze:

    > W starszych instalacjach były dwa układy ochronne: uziemienie i
    Ile ten układ wymaga przewodów?

    --
    Janusz