  • 11. Data: 2021-11-12 09:50:45
    Temat: Re: Prąd od 19/10/2021
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-11-12 o 00:06, marios pisze:

    > Może dla tych co mają (NIE-"masz") gaz z rury,
    > wydawało mi się że (obecne) rachunki otrzymują w przeliczeniu na kWh
    No tak, ale pomiar jest w m3.

    > Mam to rozumieć że 1m3 == "11,2 - 11,3kWh" ?

    Tak.

    > No to ile kosztuje 1m3 gazu "z rury"
    >
    > i ile kosztuje  1kWh (1000 Watt przez godzinę)(3 600 000 J)(1N*1m*1s *
    > 3600 sekund na godzinę ....)
    > .. energii z gazu ?
    >
    > Dlatego - uzgodnijmy jednostki.

    Czysty gaz to ci już podali, tylko że to bez sensu bo takowego nie
    kupisz, za zeszły rok średnia cena gazu u mnie to 1,98zł/m3 dla poboru
    1600m3 rocznie, ostatnio były dwie podwyższki cen łącznie ~20% co daje
    wynikowo 10%.
    --
    Janusz

  • 12. Data: 2021-11-12 21:18:41
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 11 listopada 2021 o 21:03:20 UTC+1 marios napisał(a):
> [...]
    >
    > Butla gazu 11kg latem kosztowała ok 40-45zł, teraz ok. 70-75zł
    > "tania" - 69zł kilka dni temu kupowana,
    > w Hrubieszowie np. podobno 80zł -nawet tania kosztuje,
    > a "na Orlenie 90".
    >
    > Szacując:
    > Butla 11kg Propan-butan to ok 140kWh energii,
    >
    > Gdybym gotował na spirali w taryfie dziennej - [równoważnik] to koszt
    > ok 109zł/butle,
    > jeżeli w nocnej - to 54zł/butle.
    >
    > Jak jest sprawność grzania garnka wody na gazie (straty "kominowe") a
    > jaka na indukcji?
    >
    > Po ile teraz jest 1kWh gazu "z rury" (GZ50 bodaj)?
    Robisz danego rodzaju błąd. Pomimo tego że zawsze to co się gotuje zeby zjesc zwiera
    wodę to podstawowym zastosowaniem kuchenki jest obróbki cieplna żywnosci a nie
    zawodowe gotowanie wody.

  • 13. Data: 2021-11-12 22:31:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 12 listopada 2021 o 21:18:42 UTC+1 Zenek Kapelinder napisał(a):

    > Robisz pewnego rodzaju błąd. Pomimo tego że zawsze to co się gotuje zeby zjesc
    zawiera wodę to podstawowym zastosowaniem kuchenki jest obróbka cieplna żywnosci a
    nie zawodowe gotowanie wody.
    Za szybko wysłałem. Zupa pomidorowa. Doprowadza się do wrzenia następnie gotuje żeby
    ledwo pyrkotalo. Do tego lepszy smak jest jak doprowdzac do wrzenia wolno a nie
    szybko. Ziemniaki, doprowadza sie wode do wrzenia a potem na "malutkim ogniu". Przy
    ziemniakach najdrożej kosztuje zagotowanie wody która się potem wylewa. Ale ziemniaki
    ładnie sie gotuja w mikrofalówce. Mikrofalówka ma podła sprawność nie dochodząca do
    50% ale że gotuje się w niej bez wody to gotowanie ziemniaków wychodzi dużo taniej
    niż w garnku z woda. Uważam że ziemniaki gotowane w mikrofalówce są dużo
    smaczniejsze bo do wody która się w normalnym gotowaniu wylewa nie przechodzą
    składniki kartofli. Czyli zmieniając przyzwyczajeni można przy okazji sporo
    zaoszczędzić. Gotowanie w szybkowarze. W zasadzie wszystko co sie gotuje gotuję w
    szybkowarze lub wolnowarze. Gotowanie golonki w garnku do czterech godzin. Takiej
    samej w szybkowarze 45 minut. W szybkowarze nie ma praktycznie strat ciepła. Brak
    parowanie w czasie gotowania i dlatego że wypolerowany na lustro brak strat przez
    promieniowanie. Golonka jak z przykładu w wolnowarze będzie się gotowała z 10
    godzin. Wolnowary maja skuteczna izolacje termiczną, gotowanie jest poniżej
    temperatury przemiany fazowej wody, brak intensywnego parowania związanego wrzeniem
    nie powoduje wynoszenia ciepła z parą wodną. Większe oszczędności można uzyskać
    zmieniając sposob gotowanie a nie źródło ciepła.

  • 14. Data: 2021-11-12 23:31:43
    Od: WS <L...@c...pl>

    czwartek, 11 listopada 2021 o 21:03:20 UTC+1 marios napisał(a):

    > Jak jest sprawność grzania garnka wody na gazie (straty "kominowe") a
    > jaka na indukcji?

    Wg mnie w domu (czyli nie knajpa, gdzie gotuje się na kilku(nastu?) palnikach
    ~18h/dobę) różnica w kosztach gotowania jest pomijalna. Raczej należy kierować się
    wygodą, własnymi preferencjami...
    Używam/używałem gaz, indukcję, płytę ceramiczną i dla mnie indukcja jest jedynym
    sensownym wyborem.
    Zalety można od ręki wygooglać:
    łatwo się czyści, czyste od spodu garnki, dobra kontrola mocy/temperatury,
    błyskawiczna reakcja na zmianę ustawień (jak gazowa), zazwyczaj sporo przydatnych
    funkcji, typu wyłączanie timerem, połączone pola, program smażenia na patelni...
    główna wada - wymaga garnków na indukcję - jeśli się nie ma mocno podnosi to koszt
    wymiany...
    gaz dałbym na drugim miejscu - minus to większy syf, trudniejsze mycie, przypalone
    gary...
    płyta ceramiczna z grzałką elektryczną to porażka - duża bezwładność (zmniejszenie
    mocy nie działa od ręki, bo szkło rozgrzane), jak coś wykipi to się przypali...

    Co do oszczędzania energii to Zenek ma sporo racji - grzanie wody jest kosztowne,
    czyli im mniej tym lepiej... np. warzywa, w tym ziemniaki można spokojnie gotować na
    parze - wtedy wody jest minimalna ilość +
    nie wypłukuje się wartościowych substancji wraz z odcedzaną wodą ;)
    Wiele potraw nie wymaga długiego gotowania, smażenia... typu mięso na patelni
    grillowej robi się pojedyncze minuty...

    No i oczywiście ostatnio sporo gotuje się używając dedykowanych urządzeń
    elektrycznych - czajnik do wody, wolnowar, sous vide, termomiks, piekarnik
    elektryczny, mikrofala (czyli wybór kuchenki ma jeszcze mniejszy wpływ na koszt
    gotowania )

  • 15. Data: 2021-11-13 06:45:37
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    > Robisz danego rodzaju błąd. Pomimo tego że zawsze to co się gotuje zeby zjesc
    zwiera wodę to podstawowym zastosowaniem kuchenki jest obróbki cieplna żywnosci a nie
    zawodowe gotowanie wody.

    A ty jak zwykle zawodowo pieprzysz od rzeczy. Jak z tym chlebem co to go
    pieczesz bez wody w lodówce. Zupy też gotujesz bez wody. Nawet nie
    gotujesz tylko obrabiasz cieplnie.

    Zenusiu ty się kolejny raz kompromitujesz, próbując innych wyśmiewać.
    Widać, że podstaw fizyki, której uczono w szkole podstawowej nie znasz i
    nie wiesz czym jest ciepło właściwe oraz ciepło parowania.

  • 16. Data: 2021-11-13 07:29:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 13 listopada 2021 o 06:45:29 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
    .
    > A ty jak zwykle zawodowo pieprzysz od rzeczy. Jak z tym chlebem co to go
    > pieczesz bez wody w lodówce.

    Dla własnego dobra nie przypominają wątku o chlebie bo jeszcze ktoś w archiwum
    zajrzy.
    A tam bzdur sporo pisałeś więc nie wyciagaj tego z archiwum dla własnego dobra.

  • 17. Data: 2021-11-13 07:37:13
    Od: Kris <k...@g...com>

    piątek, 12 listopada 2021 o 23:31:44 UTC+1 WS napisał(a):
    ?
    > Wg mnie w domu (czyli nie knajpa, gdzie gotuje się na kilku(nastu?) palnikach
    ~18h/dobę) różnica w kosztach gotowania jest pomijalna.

    Pełna zgoda.
    Jak kilka lat temu zamontowałem indukcję to rachunki za prąd wzrosły o ok 50zl
    miesiecznie
    Wcześniej miałem gaz z butli i butla za 60zl starczyła na 6-8tyg jeśli dobrze
    pamiętam.
    Więc różnica w kosztach pomijalna
    Mam lokatorów w jednym z mieszkań gdzie gotują na gazie "z rury".
    Koszt miesięczny ok 50 zł w tym chyba połowa to koszty stałe(bo gaz tam tylko do
    gotowania służy)
    Więc indukcja generowała by podobne koszty a zalet więcej ma

  • 18. Data: 2021-11-13 08:19:43
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2021-11-13 o 07:29, Kris pisze:
> [...]
    zajrzy.
    > A tam bzdur sporo pisałeś więc nie wyciagaj tego z archiwum dla własnego dobra.

    Mam ci przypomnieć kim jesteś i jakie pierdoły wypisywałeś, także i na
    temat rzekomego, wodnego chleba?

  • 19. Data: 2021-11-13 08:30:49
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 13 listopada 2021 o 08:19:37 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
    .
    > Mam ci przypomnieć kim jesteś
    Weekend się zaczął więc i osobiste wycieczki zaczynasz?
    Opamiętaj się

    >i jakie pierdoły wypisywałeś, także i na
    > temat rzekomego, wodnego chleba?
    Przypomnij
    Wrócimy do tamtego wątku, poczytamy jak to było
    Wątek kultowy przecież już prawie

  • 20. Data: 2021-11-13 08:34:25
    Od: Kris <k...@g...com>

    sobota, 13 listopada 2021 o 08:19:37 UTC+1 Uzytkownik napisał(a):
    Ps
    Zaczynasz kolejna gownoburze
    Wiesz na czym.polega dyskusja?
    Uważasz że Kogut bzdury napisał to wskaz konkretnie z czym się nie zgadzasz.
    Podyskutujemy wtedy