  • 1. Data: 2009-06-23 16:37:12
    Temat: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    Próbuję pojąć zabezpieczenia 3 fazowe. Rozważam sobie teoretycznie silnik.
    Proszę mnie poprawić jesli się gdzieś mylę.

    Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
    dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
    W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
    przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.
    Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
    fazy i ochronny).
    Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4 x
    2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
    Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?

    Inne pytanie to zabezpieczenie silnikowe. Do silnika 5,5kW teoretycznie
    zabezpieczenie 3 fazowe o prądzie 11A * 1,2 = 13 czyli np C16 będzie ok?
    W związku z tym pytanie moje dot. zabezpieczenia 3 polowego C16 czy przez
    każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A ?

    PP.

    --
    PZ

  • 2. Data: 2009-06-23 17:08:38
    Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
    Od: BartekK <s...@N...org>

    Fox pisze:
> [...]
    >
    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
    > dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi (0,8) = 11A
    Oj... już tutaj zaczyna mi się to nie podobać.
    Jesteś pewny że podana moc znamionowa jest w kW a nie kVA ?
    Jesteś pewny że cos fi mnożysz? Nawet na chłopski rozum - im gorszy cos
    fi - tym większy pobór prądu (nie mocy!) "biernego". Taki np kondensator
    idealny - cos fi blisko zera, a prąd płynie. I wcale nie oznacza to że
    możesz go podłączać przewodem o zerowej średnicy ;)

    --
    | Bartlomiej Kuzniewski
    173

  • 3. Data: 2009-06-23 20:46:59
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 23 Cze, 18:37, "Fox" <p...@g...pl> wrote:
    > Silnik o mocy znamionowej 5,5kW pobiera prąd ok 11A. Bierze się to stąd że
    > dzielimy 5500 W / 400 V = 13,75 mnozymy przez cosfi  (0,8) = 11A

    P=UIcosfi
    I=P/(Ucosfi)

    I=17 A

    > W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
    > przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.

    Przez każdy popłynie 17A.

> [...]
    > 2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW. Czy mam rację?
    > Jaki prąd możemy puścić przewodem 5 x 6mm2 ?

    To zbyt złożony temat żeby go streścić, poszukaj sobie kryteria doboru
    przewodów i zabezpieczeń.

    Pzdr.
    L.

  • 4. Data: 2009-06-23 22:40:09
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 23 Jun 2009 13:46:59 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

    > I=17 A

    > Przez każdy popłynie 17A.

    Oj, fizyki się nie uczyło....

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 5. Data: 2009-06-24 06:40:13
    Od: "qlphon" <q...@p...fm>

    > Jesteś pewny że podana moc znamionowa jest w kW a nie kVA ?

    a nie jest tak, że podawane napiecia to wartośc skuteczna?
    wtedy kW = kVA (przy V skutecznym)

    > Jesteś pewny że cos fi mnożysz?

    pewnie że dzieli ;-)
    ale jak dzielisz przez mniejsze niz jeden, to tak naprawde mnożysz ;-D

  • 6. Data: 2009-06-24 07:23:23
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 24 Cze, 00:40, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Oj, fizyki się nie uczyło....

    Szlag, 3 piwka to już za dużo dla mnie, chyba stary jestem :/

    Ok jeszcze raz. Prąd przy mocy 5,5kW i cosfi=0,8 wyjdzie
    około 9,9A, do tego musisz znać sprawność silnika (lub przyjąć),
    dajmy na to że to silnik wysokosprawny i ma np 89% sprawności.
    Wtedy prąd ssany z sieci wyniesie około 11A.

    Co do doboru przekroju przewodu to musisz znać przede wszystkim
    długość i sposób ułożenia, oraz wziąć pod uwagę czy wytrzyma prąd
    zwarciowy do czasu zadziałania zabezpieczenia.

    Pzdr.
    L.

  • 7. Data: 2009-06-24 20:29:45
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Wed, 24 Jun 2009 00:23:23 -0700 (PDT), Lisciasty napisał(a):

> [...]
    > dajmy na to że to silnik wysokosprawny i ma np 89% sprawności.
    > Wtedy prąd ssany z sieci wyniesie około 11A.

    Tyle, że jeśli silnik jest trójfazowy, to masz w efekcie ok. 6,5A na fazę.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 8. Data: 2009-06-24 21:15:58
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 24 Cze, 22:29, Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>
    wrote:

    > Tyle, że jeśli silnik jest trójfazowy, to masz w efekcie ok. 6,5A na fazę.

    Za dobrze by było.
    Nie wiem skąd wziąłeś to 6,5 na fazę...

    Pzdr.
    L.

  • 9. Data: 2009-06-25 10:48:37
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

    wiadomości news:1dgygx3l7pn6q$.dlg@oldfield.org.pl...

    > Tyle, że jeśli silnik jest trójfazowy, to masz w efekcie ok. 6,5A na fazę.

    A mi zawsze nominalny wychodzi na każdej z faz jak mierzę :)

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź

  • 10. Data: 2009-06-25 11:06:06
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@u...toya.net.pl>

    Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > W zwiazu z tym podlaczac go można teoretycznie przewodem 4 x 1,5 mm2 bo
    > przez każdy przewód popłynie nie więcej niż 11A / 3 = 3,6A.

    P= U(mfaz)*If*sqrt3*cos fi*sprawność

    If=P/(U(mfaz)*sqrt 3*cos fi*sprawność)
    If =5500/(400* sqrt3*0,8*0,9)=5500/(400*1,73*0,8*0,9)=5500/498=11A

    > Ale w związku z prądami rozruchowymi podłączam go przewodem 4 x 2,5 mm2 (3
    > fazy i ochronny).
    I słusznie. A jaka długosc przewodu ?
    Patrz też na wytzymałość napięciową izolacji. Czesć przewodów ma 300V, cześć
    500V, a neiktóre 0,75/1kV.

    > Przez żyłę 2,5mm2 możemy teoretycznie puścić prąd do 16A więc przewodem 4
    > 2,5 mozna podłączyć nawet silnik o mocy 12 kW.
    Zalezy jak chłodzona jest zyła.
    Problemem pozostaje rezystancja pętli zwarcia (czy zadziła zabezpieczenie w
    odpowienim czasie)
    Jaki spadek napięcia chcesz uzyskać ?

    > Czy mam rację?
    Tak, ale z pewnymi zastrzezeniami
> [...]

    > każde z pól tego zabezpieczenia mogę puścić 16A czy tylko 16/3 czyli ok 5A

    Przez każdą faze możesz puścić 16A. Nie mam przed oczami charakterystyk,
    ale przy nominalnym chyba może po jakimś czasie bezpiecznik może wyrzucić
    (po czasiewiększym niż 1h)

    Do silnika lepiej kupić wyłacznik silnikowy. Mniejszy gabaryt, większa
    wytrzymałość zwarciowa, nastawialne prady zadziałania przeciążeniówki,
    podobno jakaś detekcj asymetrii.
    Ja stosuje najczęsciej albo Moellera albo Siemensa. W hurtowni łatiwej
    dostać mollera PKZM0-16 (nastawa prądu 10-16A) (PKZM0-12 bardziej
    dopasowany ale trudniej dostępny).

    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź