  • 11. Data: 2009-06-25 15:22:41
    Temat: Re: Prąd, przekroje i zabezpieczenia
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    > Do silnika lepiej kupić wyłacznik silnikowy. Mniejszy gabaryt, większa
    > wytrzymałość zwarciowa, nastawialne prady zadziałania przeciążeniówki,
    > podobno jakaś detekcj asymetrii.
    > Ja stosuje najczęsciej albo Moellera albo Siemensa. W hurtowni łatiwej
    > dostać mollera PKZM0-16 (nastawa prądu 10-16A) (PKZM0-12 bardziej
    > dopasowany ale trudniej dostępny).

    Jasne, czy jednak gdy stosujemy falownik z rampą rozruchową możemy chyba
    pominąć duży prąd rozruchowy
    więc zabezpieczeniem falownika może wystarczy zwykły bezpiecznik no i
    przekroje przewodów nie muszą być już takie duże?

  • 12. Data: 2009-06-25 15:28:48
    Od: "Fox" <p...@g...pl>

    > P= U(mfaz)*If*sqrt3*cos fi*sprawność
    >
    > If=P/(U(mfaz)*sqrt 3*cos fi*sprawność)
    > If =5500/(400* sqrt3*0,8*0,9)=5500/(400*1,73*0,8*0,9)=5500/498=11A

    Co wobec tego np z nagrzewnicami 3 fazowymi - są tam spirale grzejne więc
    cos fi = 1
    Wobec tego jakim przewodem podłączyłbyś nagrzewnicę 3 fazową o mocy 45kW -
    taką widziałem w projekcie (Wychodzi chyba ok 60A na fazę).
    Narazie zaprojektowano zasilanie całości 5x16mm2 ale nie wiem czy nie za
    mało bo jeszcze dochodzą 4 silniki każdy o mocy ok 500W i skrzynka
    sterownicza.

  • 13. Data: 2009-06-25 20:52:19
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 25 Cze, 17:22, "Fox" <p...@g...pl> wrote:

> [...]
    > więc zabezpieczeniem falownika może wystarczy zwykły bezpiecznik no i
    > przekroje przewodów nie muszą być już takie duże?

    A jest o co kruszyć kopie? Tzn czy ten przewód jest taki długi
    że zmniejszenie przekroju da extra zysk?
    Ja z doświadczenia wiem że lepiej dać grubszy, bo często się
    okazuje że jednak na końcu będzie jeszcze coś podpięte, i jeszcze
    jedno coś niby tylko na chwilę :> A prucie ścian/inny rodzaj
    demolki odpada.

    Pzdr.
    L.

  • 14. Data: 2009-06-25 20:55:21
    Od: Lisciasty <l...@g...com>

    On 25 Cze, 17:28, "Fox" <p...@g...pl> wrote:
    > Wobec tego jakim przewodem podłączyłbyś nagrzewnicę 3 fazową o mocy 45kW -
    > taką widziałem w projekcie (Wychodzi chyba ok 60A na fazę).

    Podaj jakieś warunki tego podłączenia, długość, sposób montażu,
    miejsce montażu... Jak masz przewód luźno w korytku na wysokości
    2 metrów to są zupełnie inne warunki niż jak go zapakujesz
    w rurę i puścisz pod sufitem...

    Pzdr.
    L.

  • 15. Data: 2009-06-25 21:04:01
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    Użytkownik "Fox" <p...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Jasne, czy jednak gdy stosujemy falownik z rampą rozruchową możemy chyba
    > pominąć duży prąd rozruchowy
    > więc zabezpieczeniem falownika może wystarczy zwykły bezpiecznik

    Na falownik nie wskazane jest dawać zwykłego przeciązeniowego. Albo się daje
    szybkie topikowe (a pomagają jak umarłemu kadzidło), lub bez wyzwalacza
    przeciążeniowego np PKM0-16. Przed przeciązeneim islnika i tak lepiej
    ochroni falownik

    > no i przekroje przewodów nie muszą być już takie duże?

    Niby nie, ale 2,5mm2 to jest często najmniejszy przewód jaki daję ochrone
    izolacji (popatrz na kable firmy lapp z seri 100CY) opowiednią dla jednak
    niezbyt równego kształtu napięcia z falownika. Poza tym dodam że za
    falownikiem lepiej było by dać przewód ekranowany

  • 16. Data: 2009-06-25 21:09:34
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

> [...]
    > Wobec tego jakim przewodem podłączyłbyś nagrzewnicę 3 fazową o mocy 45kW -
    > taką widziałem w projekcie (Wychodzi chyba ok 60A na fazę).

    Trochę ponad

    > Narazie zaprojektowano zasilanie całości 5x16mm2 ale nie wiem czy nie za
    > mało bo jeszcze dochodzą 4 silniki każdy o mocy ok 500W i skrzynka
    > sterownicza.

    Na obciążalność prądową 5x16 wystarczy o ile przewód ułożony swobodnie i
    samodzielnie (idealne warunki chłodzenia). Pozostaje problem opornosci pętli
    zwarciowej, a ta zależy od odłgosci i parametrów źródła zasilnia
    (zabezpieczenie i np transformator)

    Tu masz tabele obciązalności, kawałek dalej współczynniki korekcyjne od np
    temp otoczenia ilosci kabli w korycie
    http://typo3.lapppolska.pl/index.php?id=lk2008pl_14_
    2_tab01201

    Pozdrawiam
    Bartek

  • 17. Data: 2009-06-25 23:47:28
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Thu, 25 Jun 2009 12:48:37 +0200, Bartosz Augustyniak napisał(a):

    > A mi zawsze nominalny wychodzi na każdej z faz jak mierzę :)

    To powiedz, gdzie się reszta energii podziewa.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 18. Data: 2009-06-26 04:32:04
    Od: "Bartosz Augustyniak" <o...@n...toya.net.pl>

    wiadomości news:mpe1odgo78v3.dlg@oldfield.org.pl...

    > To powiedz, gdzie się reszta energii podziewa.

    Nie wiem nei szukałem.. Ja już podchodze że prąd jest I~2*P (dla 400V),
    pameitema i kożystam z wzoru napisanego gdzies indziej (który sie zgadza) i
    liczę z tego jak mje przyblizenei bardzo się nie zgadza z tym co na silniku.

    Rozważań z ET czy maszyn elektrycznych jakoś mi się teraz nei chce odkopywać
    Ale moze wieczorem poszukam ksiazki o ile nei wywiozłem do swojego
    "skłądowiska"
    --
    Z poważaniem
    Bartosz Augustyniak,Łódź

  • 19. Data: 2009-06-26 10:34:27
    Od: "Papa Smerf" <P...@z...zalasami.trala.la>

    Órzytkownik "Adam Płaszczyca" napisał:
    > To powiedz, gdzie się reszta energii podziewa.

    prąd to jeszcze nie energia:O)

  • 20. Data: 2009-06-28 00:20:55
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Fri, 26 Jun 2009 12:34:27 +0200, Papa Smerf napisał(a):

    > prąd to jeszcze nie energia:O)

    Za to prąd razy napięcie międzyfazowe juz tak ;)

    --
    _______/ /_ GG: 3524356