  • 1. Data: 2015-12-09 18:44:48
    Temat: Prąd trójfazowy - podłączenie oświetlenia - można?
    Od: "Sadir" <W...@w...pl>

    Nie jestem elektrykiem i przepraszam za ew. głupie pytanie ale ....
    Mam do garażu doprowadzony gruby kabel (na prąd trójfazowy), który miał
    obsługiwać drzwi garażowe otwierane elektrycznie (takie podnoszone do góry).
    Teraz zmieniła mi się koncepcja i nie będzie takich drzwi. W garażu chcę
    zrobić oświetlenie.
    Czy taki kabel jest ok? Elektryk "przerobi" to na gniazdka 220V?

  • 2. Data: 2015-12-09 19:55:12
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-12-09 o 18:44, Sadir pisze:
> [...]
    > zrobić oświetlenie.
    > Czy taki kabel jest ok? Elektryk "przerobi" to na gniazdka 220V?
    Też nie jestem elektrykiem, ale odpowiem tak:
    to zależy, jakie masz zabezpieczenia.
    Sam kabel jest ok i napięcia też są ok. 3x230V = 400V trójfazowe.
    WIdziałem już instalacje trójfazowe, gdzie podłączenie niesymetrycznego
    obciążenia - czyli, jak tutaj tylko jednej fazy wywalało zabezpieczenie.
    Jak masz u siebie zrobione to nie wiem, ale elektryk to powinien bez
    problemu ogarnąć.
    Jacek

  • 3. Data: 2015-12-09 20:45:42
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    W dniu środa, 9 grudnia 2015 19:19:34 UTC+1 użytkownik Sadir napisał:
    > Nie jestem elektrykiem i przepraszam za ew. głupie pytanie ale ....
    > Mam do garażu doprowadzony gruby kabel (na prąd trójfazowy), który miał
    > obsługiwać drzwi garażowe otwierane elektrycznie (takie podnoszone do góry).

    3f na drzwi - wątpię :)

    > Teraz zmieniła mi się koncepcja i nie będzie takich drzwi. W garażu chcę
    > zrobić oświetlenie.
    > Czy taki kabel jest ok? Elektryk "przerobi" to na gniazdka 220V?

    wyciągnie z tego 230V bez problemu

    b.

  • 4. Data: 2015-12-09 22:22:43
    Od: Maciek <m...@n...pl>

> [...]
    > zrobić oświetlenie.
    > Czy taki kabel jest ok? Elektryk "przerobi" to na gniazdka 220V?
    A nie jest przypadkiem tak, że ten kabel jest "gruby" (czyli zapewne
    wielożyłowy, bo (jak sam zauważyłeś) drzwi garażowe nie tylko się
    otwiera, ale i zamyka, czyli trzeba im "wydać polecenie", najczęściej za
    pomocą zwarcia odpowiedniej pary przewodów? A może masz jakieś pancerne
    drzwi, których normalny, jednofazowy silnik nie pociągnie?

    Maciek

  • 5. Data: 2015-12-10 22:17:47
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-09 o 22:22, Maciek pisze:
> [...]
    > pomocą zwarcia odpowiedniej pary przewodów? A może masz jakieś pancerne
    > drzwi, których normalny, jednofazowy silnik nie pociągnie?

    Mogą być różne drzwi ;)

    http://www.bigassfans.com/case-studies/hangar-25-bob
    -hope-airport/

    @Sadir:
    Instalacja trójfazowa to 3 fazy po 230V oraz zero robocze. Czyli możesz
    sobie podłączyć (ups, przepraszam: zlecić podłączenie) jednej fazy
    przykładowo na oświetlenie, drugą wykorzystać na gniazdka ścienne.

    Silniki trójfazowe zasadniczo podłącza się albo "w gwiazdę" - czyli w
    uproszczeniu w silniku mamy 3 uzwojenia, z którego każde jest podpięte
    do 230V z osobnych faz, albo też silnik można podpiąć "w trójkąt" -
    wtedy każde uzwojenie silnika jest zapięte pomiędzy 2 kolejne fazy.
    Dzięki wyższemu napięciu zyskujemy wyższą moc urządzenia przy tych
    samych rozmiarach (silnika, grzałki, siłownika, itp) i przy tych samych
    przekrojach przewodów - co wynika z prawa Ohma.

    Tak nieśmiało zapytam:
    Nie uczą tego teraz w szkole podstawowej czy jakimś tam gimnazjum?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 6. Data: 2015-12-10 22:43:56
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 2015-12-10 o 22:17, Adam pisze:

    > Dzięki wyższemu napięciu zyskujemy wyższą moc urządzenia przy tych
    > samych rozmiarach (silnika, grzałki, siłownika, itp) i przy tych samych
    > przekrojach przewodów - co wynika z prawa Ohma.
    Jakim cudem? Silnik na 400V o mocy dajmy na to 4 kW miałby być mniejszy
    od takiego samego na 230V?? To se ne da pane! I nic tu prawo Ohma nie ma
    do rzeczy.
    Owszem - w przypadku grzałek można grzałkę na 230 V podłączyć na 400V i
    uzyskać moc 3 x większą, ale tylko przez krótką chwilę ;-)
    Jacek

  • 7. Data: 2015-12-10 23:09:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-12-10 o 22:43, Jacek pisze:

> [...]
    > Owszem - w przypadku grzałek można grzałkę na 230 V podłączyć na 400V i
    > uzyskać moc 3 x większą, ale tylko przez krótką chwilę ;-)

    Zaznaczyłem, że upraszczam dla Sadira.

    Mamy silnik trójfazowy.
    Łączymy w gwiazdę 3x230, bierze prąd 8A na każdym uzwojeniu. Jaką moc
    pobiera?

    Teraz łączymy w trójkąt, czyli 400V. Bierze 8A na każdym uzwojeniu. Jaką
    moc pobiera?

    Oczywiście, w silnikach z przełącznikiem trójkąt/gwiazda chodzi o
    zmniejszenie prądu przy rozruchu.

    A przy grzałce - to zależy od chłodzenia. Bo w drugą stronę: możesz
    grzałkę 380 czy 400V podpiąć pod jedną fazę. Nic się nie stanie, tylko
    nie uzyskasz pełniej mocy.
    Podobnie, w USA: tam masz 2x110. Urządzenia mocy podpina się pod 220V
    (międzyfazowo). Też można podpiąć pod jedną fazę uzyskując połowę mocy.
    Albo czajnik samochodowy z grzałką 24V podpiąć pod instalację 12V - wodę
    powoli podgrzeje, ale już nie zagotuje.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2015-12-11 10:30:37
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Mogą być różne drzwi ;)
    Tak. Jak być może zauważyłeś usiłuję dopytać o co konkretnie chodzi.

> [...]
    > samych rozmiarach (silnika, grzałki, siłownika, itp) i przy tych samych
    > przekrojach przewodów - co wynika z prawa Ohma.
    Można też przełączać z gwiazdy w trójkąt, można zmieniać kolejność faz,
    podłączyć softstart, albo falownik (przepraszam: przemiennik
    częstotliwości), tylko co z tego?

    > Tak nieśmiało zapytam:
    > Nie uczą tego teraz w szkole podstawowej czy jakimś tam gimnazjum?
    Chwalisz się, że skończyłeś gimnazjum? Szacun ziom :->

    Maciek