  • 21. Data: 2010-01-30 14:28:56
    Temat: Re: Pralka ładowana "od góry" vs. zwykła
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Sat, 30 Jan 2010 10:38:41 +0100, Chiron napisał(a):

    > Na podobny problem kupiłem sobie wąską pralkę- ale ładowaną z boku. Ładowane
    > od góry trudno trzymać otwarte (a pralki powinno się trzymać z uchylonymi
    > drzwiczkami),

    Wystarczy wysuszyć po praniu prez kilka godzin.

    > to jak je posadzisz p okąpieli na takiej pralce:-) ?Poza tym- rzecz nie bez
    > znaczenia: przy porównaniu- ładowana z góry ma większy pobór wody i prądu.

    A to dziwne, bo akurat nie powinno mieć to znaczenia.

    --
    ___________ (R)
    _______/ /_ GG: 3524356

  • 22. Data: 2010-01-30 14:34:58
    Od: "Chiron" <c...@...pl>

    Użytkownik "Krzysztof 45" <m...@v...pl> napisał w wiadomości
    Jarek P. napisał(a):
    > Co więcej - jeśli wymieniałeś łożyska w swoim polarze, widziałeś pewnie,
    > jaka w niej jest amortyzacja. Właściwie trudno mówić o tym, że jest, jej
    > tam bardziej nie ma.
    To była stara pralka, z przed dziesięciu lat, Polar Diana.
    Amortyzacja była, ale wirówka włączała sie bez względu na to
    czy pranie rozłożyło sie równomiernie czy nie.
    > Praktyczny przykład - a proszę bardzo: dwie
    > niemalbliźniacze pralki: Siemens Sivamat, 1000obr, ja mam
    > bocznoładowaną, moi rodzice kupili górnoładowaną. Ich
    > pracuje na wirowaniu ze dwa razy głośniej, ma też o wiele
    > większe tendencje do silnych wibracji w czasie
    > wirowania. Przypadek? Czy może wynika to ze wspomnianych
    > róznic w konstrukcji?
    To wynika raczej z indywidualnej konstrukcji.
    Jak już wspomniałem wcześniej, w mojej pralce kupionej rok
    może trochę ponad rok (górnoładowana) polar PTL 1010
    wibracji praktycznie nie odczuwa się. Gdyby nie dźwięk, to
    bym nie wiedział że wiruje.
    Wirówka nie włączy sie na zadane obroty (1000) jak
    czujnik nie wyczuje że pranie jest idealnie rozłożone.
    A co do głośności, to praktycznie jej nie słyszę przy
    zamkniętych drzwiach od łazienki.
    ----

    Chodzi o to, że żeby uzyskac podobny efekt: trwałości, cichej pracy w pralce
    ładowanej od góry- trzeba dać lepsze (czytaj: droższe) materiały. Poza tym-
    jak pisałem- zużywa więcej wody i prądu na to samo pranie.

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron

  • 23. Data: 2010-01-30 15:04:32
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Chiron napisał(a):
    > jak pisałem- zużywa więcej wody i prądu na to samo pranie.

    Ładowana od góry
    Polar PTL 1010
    - Ładowność 5,5 kg
    - Klasa energetyczna A+
    - Zużycie wody na cykl 45 litrów

    Electrolux EWF10040W ładowana z boku
    - Ładowność 5kg
    - Klasa energetyczna A+
    - Zużycie wody na cykl 49 litrów

    Electrolux EWS10470W
    - Pojemność 6 kg
    - Klasa energetyczna A+
    - Zużycie wody na cykl 52

    itd.
    --
    Krzysiek

  • 24. Data: 2010-01-30 15:41:40
    Od: "Chiron" <c...@...pl>

    Chiron napisał(a):
    > jak pisałem- zużywa więcej wody i prądu na to samo pranie.

> [...]

    -------------

    Nadużycie (nie twierdzę, że celowe) polega na tym, że to nie te same cykle.
    Są pralki o tych samych programatorach a innej konstrukcji. Taka była
    "Diana" i Polar PS. I dziś są takie pralki. Diana przez długi czas była
    produkowana z bardzo dobrych materiałów (np bęben ze stali kwasoodpornej, co
    się zdarzało- ale one nawet zbiornik miały z tej stali- podczas gdy PS
    nigdy- tylko z lakierowanej, zwykłej). Samo to sprawiało różnicę w cenie. I
    to sporą. Amortyzatory- PS miała 2, przeciętne- a całość wisiała na
    sprężynach (tanich). Diana miała 4 dobre, innej klasy- ze sprężynami
    (Blomberg- pierwowzór Diany miał ze stali nierdzewnej- PS z lakierowanej,
    sprężystej). Pokrywa- potem produkowana ze zwykłej, lakierowanej stali-
    szybkordzewna. Początkowo robiona wewnątrz z kwasoodpornej, na zewnątrz-
    nierdzewna. Za komuny nikomu nie sprawiało specjalnej różnicy, że bierze
    ok.30% więcej wody, czy ileś- tam prądu więcej(nie pamiętam teraz). Czyli:
    normalna, z boku ładowana pralka jest łatwiejsza do wykonania, obecnie
    trwałość pralek liczy się na ok. 5 lat. Żeby taką wyprodukować- zużywa się
    do tego materiały i konstrukcje o wiele tańsze, niż w ładowanej z góry.
    Przypomnę kolejne wady: konieczność uchylonej pokrywy (w wypadku bocznej-
    drzwiczek) jest często kłopotliwa. W Polsce na pralkach stoją różne rzeczy-
    np proszek, albo sadza się tam dzieci po kąpieli:-). Na otwieranej z góry-
    nie.
    Zaleta- jedna- sporo mniejsze gabaryty. Czasem w naszych starych blokach po
    prostu inna się nie zmieści

    --

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron

  • 25. Data: 2010-01-30 15:56:16
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Chiron napisał(a):
> [...]
    > się zdarzało- ale one nawet zbiornik miały z tej stali- podczas gdy PS
    Ale jak to sie ma do zużycia więcej energii i wody przez te
    górnoładowane to nie jarze.
    --
    Krzysiek

  • 26. Data: 2010-01-30 17:05:45
    Od: "Chiron" <c...@...pl>

    Chiron napisał(a):
> [...]
    > [...]
    Ale jak to sie ma do zużycia więcej energii i wody przez te

    ------------

    Wiesz co? Ja to wszystko pamiętam z kursów, na które kiedyś uczęszczałem- i
    kiedyś nawet potrafiłem to wyjaśnić:-). Dziś wiem tylko tyle, że tak po
    prostu jest- i będzie, bo wynika to bezpośrednio z konstrukcji pralki. O ile
    kojarzę- to między innymi chodzi o to, że zbiornik klasycznej pralki jest o
    kilka centrymetrów większy od bębna- i oba są przekroju koła. Inaczej jest
    to w odkrywanej od góry- zbiornik jest np (choć niekoniecznie) częścią koła
    o dużo większej średnicy i jest półkolem, które w całości mieści kolisty
    bęben. Żeby więc uzyskać podobne poziomy wody- ładowana od góry musi pobrać
    jej więcej. Oczywiście- zużycie prądu może być (i pewno jest) przede
    wszystkim konsekwencją większego poboru wody (czyli więcej trzeba nagrzać).
    Kolejna sprawa: rzecz może drobna- ale jak ktoś potrafi wykorzystać wszelkie
    funkcje pralki- w pralkach typowych łatwo o funkcję płukania bez zagnieceń a
    także prania wełny i jedwabiu metodą bąbelkową. Jak ktoś chce sucho po
    praniu- to kupuje pralkę z opcją suszarki. W miniaturowej wersji- te opcje,
    z tego, co wiem- są nieosiągalne (albo znacznie podwyższają jej cenę)

    -------------------------

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron

  • 27. Data: 2010-01-30 17:30:28
    Od: "Chiron" <c...@...pl>

    wiadomości news:106y97xtfjglm.dlg@oldfield.org.pl...

    Ładowane

    > Wystarczy wysuszyć po praniu prez kilka godzin.
    Prawda. Tylko to dodatkowy kłopot. Poza tym- sporo ludzi coś trzyma na
    pralce (proszek, płyn do płukania etc)- czyli na czas suszenia- musi to
    ściągnąć i gdzieś ustawić.

    > A to dziwne, bo akurat nie powinno mieć to znaczenia.

    Ma- porównaj konstrukcję zbiornika oraz bębna (kształt) jednej i drugiej:
    mniej więcej w bryle o przekroju półkola mieści się kolisty bęben ładowanej
    od góry, a w bryle zbiornika o kolistym przekroju mieści się kolisty bęben
    klasycznej. Wymusza to (przy tym samym poziomie wody) wieksze zużycie wody-
    a tym samym i prądu.

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron

  • 28. Data: 2010-01-30 17:32:48
    Od: "Chiron" <c...@...pl>

    wiadomości news:ahtn9h5nar05.dlg@oldfield.org.pl...

    > W pralce ładowanej od przodu też są dwa łożyska.

    Problem w tym, że łatwo do nich dojść i je wymienić (na ogół- czeskiej Tamat
    nie liczę:-) )- a w ładowanej od góry raczej nie da się inaczej- tylko
    rozebrać całą pralkę, żeby je wymienić. Poza tym- wymiana łożysk w ładowanej
    górą z reguły oznacza też wymianę wałków- bo są wyrobione, a to dodatkowe,
    spore koszty.

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron

  • 29. Data: 2010-01-30 18:46:44
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Chiron napisał(a):
    > Wiesz co? Ja to wszystko pamiętam z kursów, na które kiedyś uczęszczałem- i
    > kiedyś nawet potrafiłem to wyjaśnić:-). Dziś wiem tylko tyle, że tak po
    > prostu jest- i będzie, bo wynika to bezpośrednio z konstrukcji pralki.
    Tak jak napisałeś, to było kiedyś.
    Poczytaj specyfikacje różnych pralek to zmienisz zdanie.
    --
    Krzysiek

  • 30. Data: 2010-01-30 19:14:20
    Od: "Chiron" <c...@...pl>

    Chiron napisał(a):
> [...]
    Tak jak napisałeś, to było kiedyś.
    Poczytaj specyfikacje różnych pralek to zmienisz zdanie.

    Wiesz- nie chodzi mi o przerzucanie się słowami. Zużywa więcej wody i prądu-
    napisałem, dlaczego. Nic się nie zmieniło jeśli chodzi o konstrukcję- nawet
    te opcje "wyższe" są w nich na ogół niedostepne. Praktycznie liczba tych
    pralek w stosunku do klasycznych jest znikoma- i to chyba takż o czymś
    świadczy.

    serdecznie pozdrawiam

    Chiron