  • 1. Data: 2010-07-30 20:23:01
    Temat: Przycinanie sekwoi
    Od: Jarek <j...@n...pl>

    Witam!

    Mam całkiem ładnie rosnącą metasekwoję chińską. Rośnie przepisowo ok 1m
    rocznie, ale głównie w górę - tzn. długi chudy pień i trochę drobnych
    gałązek.
    Ostatnio słyszałem że jak się jej przytnie czubek, to będzie się
    bardziej rozrastała na boki.
    Ktoś ma jakieś doświadczenia ?

    Jarek

  • 2. Data: 2010-07-31 18:38:29
    Temat: Re: Przycinanie sekwoi
    Od: "johnny" <j...@p...pl>

    Użytkownik "Jarek" ten JAREK?

> [...]
    > gałązek.
    > Ostatnio słyszałem że jak się jej przytnie czubek, to będzie się

    Jarku, a było zostać przy kocie!

    Generalnie to metasekwoja ma naturalny pokrój stożkowy. Tak jak nasze
    świerki czy jodły. Przycięcie wierzchołka powoduje powstawanie specyficznych
    "gniazd" - kilka głównych, najwyższych konarów rozrasta się mniej wiecej
    równo na boki, aż któryś przejmie rolę przewodnika. Jest to nieestetyczne i
    zazwyczaj wbrew intencjom właściciela, który wyobraża sobie, że drzewo
    zacznie ślicznie pecznieć i zagęszczać się. Ja bym pozostawił drzewo w
    spokoju, ale jesli już koniecznie musisz je przyciąć, to zetnij czubek z 1
    m( w zal. od wysokości) i przytnij też górne boczne gałązki, tak aby nadać
    drzewu naturalną formę.

    Zdroofka Johnny

  • 3. Data: 2010-07-31 19:01:49
    Od: "skryba ogorodowy" <z...@o...pl>

    Użytkownik "johnny" <j...@p...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > to zetnij czubek z 1 m( w zal. od wysokości) i przytnij też górne boczne
    > gałązki, tak aby nadać drzewu naturalną formę.

    Wiosną gdy wypuszcza nowe pędy przytnij 80%. Ograniczysz wzrost i zagęścisz
    w ten sposób koronę bo zagęszczą się międzywęźla. Oczywiście tylko wtedy
    jeśli będziesz tak postępowac co roku wiosną.

    Pozdrawiam
    skryba