  • 1. Data: 2010-01-29 14:04:18
    Temat: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    news:hjum18$u73$1@news.onet.pl...

    > Czy w takim razie skoro wyliczyłem zapotrzebowanie na moc przy -20 na
    > zewnątrz, a +20 wewnątrz na ok 8-8,5 kW, to kocioł 16 kW, byłby
    > odpowiedni? Będzie miał zapas dla podgrzania cwu. Chyba, że są mniejsze -
    > np. 12 kW..., ale chyba bym się już bał dać tak mały, bo obliczenia mogą
    > być obarczone jakimś bliżej nie znanym mi błędem, a mrozy mogą być większe
    > niż -30 - to w końcu góry :-) 500 mnpm.

    Z grubsza licząć powinno być coś z zakresu 20-25 kW. 10-12 kW można dac w
    mieszkaniu gdzie straty są mneijsze bo grzeją też sądziedzi z góry i z dołu
    ale nie wdomu.
    Są takie bardzo zgrubne orientacyjne przeliczniki zapotrzebowania na ciepło
    jeden liczony od powierzchni 80 W/m2, drugi od kubatury 35 W/m3. Prezyzyjne
    wyliczenia zależą od materiałów z których jest zbudowany i ocieplony dom i
    pomieszczenia.

    > No i tu mi zabiłeś gwoździa. Patrzyłem już ta te płytowe wymienniki -
    > koszt nie jakiś powalający na kolana, bo za kilka stów kupi się takie coś.
    > Teraz tylko pytanie jaką moc wymiennika zastosować czy tu ma sens
    > przewymiarowywanie?

    Nie a jeżeli już to bardzo niewielkie na okoliczność jeżeli chciałbyś
    dołożyć jakieś grzejniki (np w garażu), ale absolutnie bez żadnych szaleństw

    > Pierwszy mój układ ma być otwarty. Kocioł, wyżej wymiennik, jeszcze wyżej
    > naczynie wzbiorcze... Jak duże? Jak to się w ogóle oblicza/szacuje?
    >
    > Obieg kotła jest wymuszany grawitacyjnie, czy za pomocą pompki? Czy ta
    > ewentualna pompka jest już wbudowana w kotle, czy trzeba ją gdzieś
    > instalować?
    Musisz mieć pompę. Jest ona konieczna do pracy wymieniika płytowego.
    Większość kotłów stałopaliwowych nie ma pompy i trzeba ją sobie kupić. W tym
    obiegu może być mała pompa o niewielkiej zdolności podnoszenia słupa wody
    (4m). W obiegu otwartym- kotłowym daj sobie pompę, wymiennik i bojler.
    Naczynie niewielkie objętość 4-5% tego zładu. Jeżeli zrobisz spadki rur w
    obiegu bojlera, ma to szansę pracować grawitacyjnie, ale bojler trzeba
    będzie dać dość wysoko a to może być ograniczone wysokością naczynia
    wzbiorczego.

    > Drugi obieg na pewno musi być wymuszony pompką, bo wszystkie urządzenia
    > nie będą w najniższym punkcie domu, a na półpiętrze i w związku z tym:
    >
    > Czy w przypadku braku prądu wyżej położone grzejniki mają szansę grzać?
    > Czy może ten alu-pex ma za małe przekroje...?.
    > Czy w drugim - zamkniętym obiegu też jest potrzebne jakieś naczynie
    > przejmujące na siebie zmiany obiętości płynu w instalacji...?
    Bez prądu nic nie pójdzie, musi być druga pompa i to dość wydajna.
    Grawitacyjnie to się nie pogrzeje- nie licz na to. Do wyrównania objętości
    zładu - naczynie wzbiorcze przeponowe i najlepiej z grupą bezpieczeństwa.
    Jeżeli masz częste braki prądu zimą - kup sobie niewielki generator
    spalinowy (2-3 kW) i wymyśl dla niego jakieś sensowne miejsce. Jak
    poszukasz - kupisz spokonie poniżej tysiąca zł. Będziesz miał zapewnione
    zsilanie dla kotłowni z jakimś zapasem na kilka żarówek w domu.

    > Kolejna sprawa to ciepła woda użytkowa.

    Już pisałem -kup sobie bojler i podepnij do kotła przed wymniennikiem.
    Najlepiej płaszczowy - woda będzie się szybko ogrzewać. Jeżeli chcesz grzać
    CWU latem, to przed wymiennikiem daj koniecznie zawory odcinające aby poza
    okresem grzewczym nie grzać wymiennika. Jeżeli chcesz wodę grzać kotłem do
    wysokiej temperatury daj w układzie otwartym nieco większe naczynie
    wzbiorcze.

    > Myślę tak:
    >
    > Czy można dać drugi - mniejszy wymiennik podłączony do obiegu kotłowego
    > równolegle i z niego podgrzewać obieg dla cwu?

    Można ale to bez sensu. Żeby to sensownie działało musiałbyś mieć
    temperaturę wody około 80 st C. Tak sie grzeje CWU w kotłach gazowych
    dwufunkcyjnych ale tam steruje tym automatyka kotła i jest malusieńki zład w
    samym kotle.

    Sorry za chaotyczne wypowiedzi ale wczoraj zmieniłem serwer news bo ten z
    którego korzystałem był umarł i efekt jest taki że w ogóle nie widzę swoich
    postów. Dobre nie ?.
    --
    Jackare