  • 31. Data: 2010-01-30 17:41:28
    Temat: Re: Pytanie do fachowców instalatorów - hydraulika
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 30 Sty, 15:21, "Plumpi" <p...@o...pl> wrote:

    > Poza tym projektujac podlog wke nalezy zaczynac od tego, ze podlog wke robi
    > sie tylklo po to, zeby nie bylo zimno w nogi. Dopiero jak sie okaze, ze
    > podlog wka wystarczy, aby zapewnic nam cieplo na odpowiednim poziomie bez
    > przegrzewania podlog wki to wtedy mozna zrezygnowac z grzejnik w.

    W nowych domach potrzeba gora 40-50W/m2, podlogowka wedlug norm - 80W/
    m2, to musialby byc jakis bardzo skopany domek zeby podlogowka nie
    wystarczyla :) Ja teraz grzeje tylko parter (caly), a na gorze
    (poddasze uzytkowe) nie mam nawet styropianu i wylewek i podlogami z
    parteru nagrzewam caly parter + poddasze (jest tam ledwo ok 3 st C
    mniej). Na podlogi w -23st C (tyle bylo min) daje 38st C. Gdybym mial
    podlogowke na poddaszu z pewnoscia temperatura zasilania spadlaby do
    ~34-35 lub mniej.

    Domyslam sie, ze sa jakies specyficzne projekty.. Ale jak szukajac dla
    siebie domu przegladnalem tysiace projektow - w kazdym moznaby
    spokojnie uzyc tylko podlogowki :) Nie wiem czemu jest takie parcie na
    kaloryfery wsrod instalatorow -> bo uzytkownicy to biora "owczym
    pedem", nawet sie nie zastanawiajac. Ja juz dwoch moich znajomych
    przekonalem do 100% podlogowki - na pytanie "czemu robisz kaloryfery
    na gorze" wszyscy jak jeden odpowiadaja "nie wiem, tak wszyscy
    robia" ;)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 32. Data: 2010-01-30 18:06:11
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > przekonalem do 100% podlogowki - na pytanie "czemu robisz kaloryfery
    > na gorze" wszyscy jak jeden odpowiadaja "nie wiem, tak wszyscy

    Ja mam w sypialniach grzejniki. Tak sobie wymyslilem i popieram w 100% Twoja
    argumentacje, zwlaszcza z prechodzeniem z pomieszczen bez podlogowki. Bylem
    u kolezanki majacej parter z podlogowka i grzejnikami na gorze. Tam gdzie
    grzejniki odczucie komfortu jest zdecydowanie mniejsze mimo tej samej
    temperatury powietrza.
    Co do moich grzejnikow w sypialniach, wymyslilem sobie, ze jak beda
    grzejniki to bede mogl szybciej obnizyc, lub podniesc temp. jezeli bede mial
    na to ochote. I to w sumie prawda. Tylko dzis choc jeszcze tam nie mieszkam
    mam watpliwosci czy dobrze zrobilem. W sumie w jednym pokoju zaluje, ze nie
    zrobilem podlogowki, bo jest duze okno polokragle 50cm od posadzki. Walne
    pod nim gzejnik, bo innego wyjscia raczej nie ma, ale zdecydowanie lepiej
    wygladala by podlogowka, zdecydowanie. Tej decyzji na dzis zaluje, no chyba
    ze wymysle jakis grzejnik pionowy w cenie dwa razy wyzszej niz koszt
    podlogowki w tym pomieszczeniu niestety. :-(
    A zatem, sypialnie z grzejnikami moga byc OK, ale jak salon, kuchnia z
    podlogowka to zdecydowanie i hol.

    Pozdro.. TK

  • 33. Data: 2010-01-30 18:52:05
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > mniej). Na podlogi w -23st C (tyle bylo min) daje 38st C. Gdybym mial
    > podlogowke na poddaszu z pewnoscia temperatura zasilania spadlaby do

    Oczywiscie masz racje. Jednak bywaja tez projekty z tuzymi przeszkleniami
    oraz bardzo wysokimi pomieszczeniami i tam zapotrzebowanie w cieplo jest
    znacznie wieksze.

    > Domyslam sie, ze sa jakies specyficzne projekty..

    Dla przykladu projekty, które widzialem, w których z cala pewnoscia sama
    podlogówka nie dala by rady wygladal nastepujaco:
    Pierwszy z nich: dól to otwarta przestrzen salon o powierzchni ok. 7 x 7m
    siegajacy ocieplonego dachu. U góry korytarz oddzielony tylko barierka od
    przestrzeni salonu i przylegajace do tego salonu pokoje, drewniane schody
    wiodace na górny korytarz i w przeciwleglym boku antresola z kacikiem
    bibliotecznym, a pod nia cala sciana oszklona z czescia okien wychodzacych
    na antrsole.
    Inny projekt wygladal tak, ze salon mial wysokosc ok. 3,5-4m w formie
    wykuszu na jednym z narozników domu. Wykusz ten tworzyl kolo, w którego
    jedna z cwiartek wcinala sie bryla prostokatnego budynku. Ta czesc wcinajaca
    sie budynku zawierala schody oraz górny korytaz oddzielony od salonu
    barierka. Czesc zaokraglona byla calkowicie zabudowana oszklonymi wysokimi
    drzwiami z drewna (ok. 3m wysokosci), które mozna bylo calkowicie otworzyc.
    Salon posiadal podloge z drobnej mozaiki ceramicznej. Podobnie tez pozostale
    pokoje wszedzie byly plytki ceramiczne i ogrzewanie podlogowe. Niestety
    podlogówka musiala byc wspomagana grzejnikami. Gosc mial jakas fobie na
    punkcie plastików i tworzyw sztucznych, bo nawet wygonil mnie, kiedy
    chcialem mu zamontowac plastikowa elektryczna skrzynie rozdzielcza. Musialem
    mu szukac specjalnie skrzynek w calosci ceramicznych, ewentualnie
    metalowych. Niestety robote u tego goscia sobie odpuscilem obawiajac sie, ze
    jeszcze gotów jest wymyslic przewody w izolacji ceramicznej lub metalowej :D
    Wszedzie byla ceramika, naturalney marmur, naturalny piaskowiec i drewno -
    zadnych elementów plastikowych.

  • 34. Data: 2010-01-30 19:26:27
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    Uzytkownik "Plumpi" <p...@o...pl> napisal w wiadomosci

    > Gosc mial jakas fobie na punkcie plastików i tworzyw sztucznych, bo nawet
    > wygonil mnie, kiedy chcialem mu zamontowac plastikowa elektryczna skrzynie
    > rozdzielcza.

    miodzio inwestor. Kocham takich.
    --
    Jackare

  • 35. Data: 2010-01-30 19:41:27
    Od: M <M...@w...pl>

    Plumpi pisze:
> [...]
    > przeszkleniami oraz bardzo wysokimi pomieszczeniami i tam
    > zapotrzebowanie w cieplo jest znacznie wieksze.

    Dok?adnie.

    Wystarczy, z.e zamiast 2,50m na parterze sa; 3m - kubatura wzrasta o 20%
    (i zapotrzebowanie na ciep?o tez.).

    Wentylacja grawitacyjna - dodatkowe kilka kW.

    Obliczeniowe 22C (zamiast 20C, które przyjmuja; niektórzy).

    Ogrzewany garaz..

    Moz.e zamiast dzielic' na metry kwadratowe to liczyc' na kubature;. Zalez.y
    tez. na które metry kwadratowe dzielisz, bo jak na wylewek i masz niskie
    s'cianki kolankowe to znowu odchodza; metry szes'cienne.

    Ciekawy jest wspó?czynnik V/S (kubatura/powierzchnia pod?óg). Domys'lam
    sie;, z.e u Adama jest to moz.e byc' nawet ok. 2. A co jes'li wynosi 3-4?
    Wtedy pod?óg jest za ma?o do pod?ogówki.

    Nie sa; specyficzne. Wystarczy, z.e sa; optymalizowane pod ka;tem wygody i
    komfortu a nie oszcze;dnos'ci (jak np. duz.e przestrzenie, duz.e okna).

    M.

  • 36. Data: 2010-01-30 19:46:00
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

    Uzytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisal w wiadomosci

    > miodzio inwestor. Kocham takich.

    Zeby bylo fajniej to nigdzie ceramicznych skrzynek nie moglem znalezc, a te
    cale metalowe, które znalazlem jemu sie nie podobaly. Zaproponowalem mu, ze
    zamontuje skrzynke plastikowa (jej spód) oslonieta drzwiczkami wykonanymi ze
    szkla wytapianego metoda fusingu robionymi na specjalne zamówienie (z reszta
    bardzo ladne), ale nawet nie chcial spodu z tworzywa. W koncu umówilismy
    sie, ze sam sobie znajdzie odpowiednia skrzynke. Kiedy po 2 tygodniach
    oczekiwania na te skrzynke jeszcze jej nie mial, a po moich ponagleniach
    przytargal w koncu skrzynke plastikowa tyle, ze innej firmy niz ja mu
    proponowalem i to jeszcze zbyt mala jak na potrzeby tak olbrzymiego domu to
    sobie odpuscilem wspólprace z gosciem :)

  • 37. Data: 2010-01-30 20:15:11
    Od: "Jackare" <j...@i...pl>

    > Użytkownik "robercik-us" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Moim zdaniem dasz rade, ale sugerowal bym gdzie niegdzie podlogowke.
    > Kosztuje z mieszaczem nieco wiecej od grzejnikow, ale mysle ze warto. Ja
    > zrobilem sam pod okiem zaprzyjaznionego instalatora. Warto wszystko
    > przemyslec na poczatku i przede wszystkim sprecyzowac wymagania.

    ja myślę że jeżeli mieszanie będzie centralne i jedna pompa dedykowana do
    podłogówki to nie powinno wyjść drożej, ale z grzejników (a przynajmniej w
    wykonania wyprowadzeń do grzejników) nie rezygnowałbym. Jestem zdecydowanym
    zwolennikiem rozwiazania takiego by podłogówka pracowala niskotpemeraturowo
    i zapewniała poczucie komfortu (bez zmian temeperatury podłogi, ale z jej
    stabilizacją mieszaczem sterowanym automatycznie) ale zasadnicze grzanie
    odbywało się grzejnikami. Jest to może i droższe ale na pewno najzdrowsze
    dla użytkownika rozwiązanie. Tam gdzie normalne grzejniki z różnych względów
    (najczęściej estetycznych) nie mogą być zastosowane należy rozważyć kanały
    grzewcze (niestety nie jest to niskobudżetowe rozwiązanie) albo pokombinować
    z ukryciem grzejników i zrobieniem odpowiednich nawiewów.
    --
    Jackare

  • 38. Data: 2010-01-30 20:40:22
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Jackare" <j...@i...pl> napisał w wiadomości

    > ja myślę że jeżeli mieszanie będzie centralne i jedna pompa dedykowana do
    > podłogówki to nie powinno wyjść drożej,

    Cena grzejnika to prawie cena rury w podlogowce, dochodzi mieszacz i drozszy
    rozdzielacz, no i sterownik do mieszania. Byc moze potrzebne bedzie
    podlaczenie rozdzielacza z kotlem z uwagi na umiejscowienie rozdzielacza
    gdzies dalej od kotla. Na etapie posadzki potrzeba nieco wiecej betonu,
    czasami styropianu i dodatki do betonu. Przydalo by sie tez zbrojenie. W
    sumie mysle, ze wyjdzie drozej, ale warto.

    > ale z grzejników (a przynajmniej w wykonania wyprowadzeń do grzejników)
    > nie rezygnowałbym.

    To prawda, podejscia do grzejnikow zrobilem oddzielnie, bardziej na wszelki
    wypadek i sa ukryte w scianach za kawalkami plyty gipsowej. Dodatkowy koszt
    to rura i rozdzielacz. Druga pompa zasila i tak drabinki w lazienkach i
    grzejniki w sypialniach.
    Trzeba sobie wszystko dobrze przemyslec.

    Pozdro.. TK

  • 39. Data: 2010-01-30 21:00:06
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    > Użytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisał w wiadomości

    > Musiał by jeszcze zaistnieć dodatkowy warunek - ktoś zapomniał domknąć
    > drzwiczek popielnika. W przeciwnym wypadku węgiel zgaśnie bez dostępu
    > powietrza.

    Życie pokazało że nie zgasł, tylko się radośnie palił. To, co wchodzi kanałem
    dmuchawy wystarczyło.

  • 40. Data: 2010-01-30 21:12:55
    Od: "Plumpi" <p...@o...pl>

> [...]
    > lazienkach i grzejniki w sypialniach.
    > Trzeba sobie wszystko dobrze przemyslec.

    Może się przydać w wielu przypadkach:
    1. Spodoba się żonie ładny, duży i gruby dywan na podłogę, który pogorszy
    wydajność podłogówki i przez to zrobi się zimniej.
    2. Uszkodzi się rura w podłogówce.
    3. Rura w podłogówce się zapcha.