  • 21. Data: 2012-03-10 10:40:19
    Temat: Re: Pytanie do hydraulików amatorów
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Ryba" <t...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości
    news:4f5b0651$0$1219$65785112@news.neostrada.pl...

    > Gwint rurowy może być zarówno walcowy jak i stożkowy.

    Wskaż zatem gwintownice do rur, które robią gwinty walcowe.

  • 22. Data: 2012-03-10 10:42:55
    Od: "Plumpi" <a...@a...pl>

    Użytkownik "Lech R" <l...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Stroną która wchodzi do grzechotki...

    Czyli prawidłowo.

  • 23. Data: 2012-03-12 01:56:39
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik "Ryba" <t...@b...poczta.onet.pl> napisał w wiadomości

    > Gwint rurowy może być zarówno walcowy jak i stożkowy.

    srali muchi będzie wiosna......
    nawet specjalizowane gwinciarki nie wykonują na rurach gwintów
    równoległych - tylko stożki.
    Gwinty równoległe wykonywało się za dawnych czasów gdy nie było dostępmych
    holendrów lub śrubunków i wykonywało się połączenia na długi gwint.
    Gwintownice uniwerslane nastawne potrafiły coś takiego zrobić, ale to było
    dawno i nieprawda....

  • 24. Data: 2012-03-12 02:11:29
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

> [...]
    > Zna ktoś może technikę ręcznego gwintowania rur wodociągowych?
    > Problem mam taki:
    > Kiedy próbuję nagwintować rurkę, to przez kilk apierwszych centymetrów
    > gwintownica idzie normalnie, a dalej dzieje się coś dziwnego, miażdży
    > rurkę na końcu (gdy ostatnie zęby gwintownicy dochodza do krawędzi rurki)
    > gdzieś tkwi błąd, ale nie wiem gdzie.
    > W trakcie gwintowania smaruję olejem i cofam gwintownicę co kawałek żeby
    > odpadły wióry...
    > Jakieś pomysły, fazowanie krawędzi albo coś? Próbowałem na różnych
    > średnicach i kłopot tkwi w technice nie w narzędziu.

    Sprawdź czy rury które masz to rury instalacyjne czy handlowe. Rury
    instalacyjne mają swoje wymiary. Zasadniczo do gwintowania stosuje się rury
    ciężkie, a rury lekkie do spawania, choć rurę lekką też nagwintujesz.
    Sprawdź wymiary zewnętrzne i porównaj z normatywami dla konkretnych
    wymiarów.

    Gwintować należy powoli, 0,5 - 0,75 obrotu nacinającego gwint i 1- 1,5
    obrotu wstecz celem ścięcia wióra. Smarować olejem lub emulsją. Nie
    szarpać - ruch powinien być płynny. Jeżeli rura stawia opór -cofnij ruch i
    rozpocznij od nowa.

    Przy narzędziu które pokazujesz problem może tkwić w nim właśnie- to niskiej
    jakości gwintownica ze szczególnymi uzdolnieniami w kierunku kruszenia się
    narzynek. Już przy gwintowaniu polską ręczną gwintowicą marki pa-met jest
    niesamowita różnica, tyle tylko że pametowska pojedyncza narzynka kosztuje
    trochę drożej niż cały ten komplecik który pokazałeś w linku.

    Ponadto są wymiary rur które gwintuje się wyjątkowo niewdzięcznie. Takim
    wymiarem jest np 1 cal i 2 cale. Są to rozmiary które gwintują się z bardzo
    dużymi oporami. Rurę 5/4 cala gwintuje się łatwiej i szybciej niż 1 calową

    Jeżeli będziesz miał nadal problemy - daj to nagwintować do jakiejś hurtowni
    która ma gwinciarkę. Nacięcie gwintu kosztuje 1,5 do 3,5 zł w zależności od
    średnicy rury

  • 25. Data: 2012-03-12 02:16:16
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    > Montaż poideł w boksach dla koni.

    Czy nie można tego poprowadzić rurami PP zgrzewanymi? Konie są w stanie
    uszkodzić te rury (przegryźć lub połamać ) ?

  • 26. Data: 2012-03-12 02:28:50
    Od: "Jackare" <1...@t...com.pl>

    Użytkownik <news> napisał w wiadomości

    > Słyszałem ze gwinty stożkowe są szczelne, nie trzeba stosować dodatkowego
    > uszczelnienia, więc dlaczego się ich w rurach wodnych nie stosuje?
    > Czy na rurze przed za gwintowaniem trzeba wyciąć stożek?
    > Możesz podać linka do takiej gwintownicy stożkowej?

    Stosuje się. Na rurach są w zasadzie tylko gwinty stożkowe. Nie są niestety
    szczelnie wbrew temu co mówi teoria. Przyczyn jest i może być kilka:
    - gwinty stożkowe są tylko na rurach (gwinty zewnętrzne), kształtki(gwinty
    wewnętrzne)
    mają gwinty równoległe - stal do wyrobu zapewnia dobrą jakość obróbki tylko
    przy obróce maszynowej, gwinty cięte ręcznie mają często ukruszone lub
    nieciągłe zwoje
    - złączki mosiężne lub ze stali szlachetnych mają często gwinty równoległe
    więc i tak je należy uszczelnić (śrubunki, nyple, zawory, złączki gwintowane
    do lutowania na rurach miedzianych itp)
    - dzięki stosowaniu uszczelnień połączenia można jeszcze potem rozkręcić,
    bez nich korozja "scaliłaby" elementy, zwłaszcza gdyby były z tego samego
    materiału
    - lepiej uszczelniać bez roztrząsania niż złożyć coś dużego a potem
    rozbierać bo na 30 gwintów 9 cieknie

  • 27. Data: 2012-03-12 07:05:24
    Od: "Kris" <k...@W...PL>

    >Użytkownik "Jackare" napisał w wiadomości grup

    >Czy nie można tego poprowadzić rurami PP zgrzewanymi? Konie są w stanie
    >uszkodzić te rury (przegryźć lub połamać ) ?

    W stadninie w której moja córka chodzi na nauki jazdy konnej doprowadzenie
    wody do poideł jest zrobione na alupexach.

  • 28. Data: 2012-03-12 08:40:42
    Od: "zapinio" <z...@g...com>

    Dokładnie to samo pytanie zadałem twórcy wątku na PW :-).

  • 29. Data: 2012-03-12 09:39:16
    Od: "Lech R" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Kris" <k...@W...PL> napisał w wiadomości
> [...]

    Są w stanie pogryźć a właściwie poskrobać. Przez dłuższy czas nic się nie
    oprze.

    Ale dzięki za porady, temat załatwiłem.

    Lech

  • 30. Data: 2012-03-12 10:11:05
    Temat: Odp: Pytanie do hydraulików amatorów
    Od: "PC" <p...@p...onet.pl>

    Mam dokładnie taki sam zestaw narzynek i na początku gwinty wychodziły mi
    postrzępione. Smarowałem towotem. Na szczęście dość szybko smar wpadł mi do
    szybu z rurami i nie mogłem się do niego dostać. Jedyne co znalazłem pod
    ręką i mogło zastąpić smar to było MYDŁO W PŁYNIE. Okazuje się, że jest to
    idealne smarowidło do gwintów. Trzeba co jakiś czas podlać bo rura się
    grzeje i mydło paruje ale efekt jest doskonały. Gwinty jak z maszyny i opór
    dużo mniejszy więc łatwiej się gwintuje.

    PC