  • 1. Data: 2011-04-29 04:53:38
    Temat: Pytanie do tych co zamontowali w domach system alarmowy
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Jak zamawialiście system alarmowy to jak był sklasyfikowany i według jakiej
    normy?
    Pytam nie bez powodu ponieważ spotykam przykłady klasyfikacji systemów na
    SA-1 do SA-4 wg ponad rok temu wycofanych norm czyli norm nie aktualnych
    które powstały ponad 18 lat temu.
    Jeśli przyjąć, że systemy alarmowe rozwijały się w takim samym tempie jak
    komputery to stosując systemu np SA-3 dziś stawiacie wymagania im z przed 18
    lat - kupiliście by komputery z wymaganiami z przed 18 lat?
    SJS

  • 2. Data: 2011-04-29 06:19:30
    Od: M <M...@o...pl>

    W dniu 2011-04-29 06:53, SJS pisze:
> [...]
    > jak komputery to stosując systemu np SA-3 dziś stawiacie wymagania im z
    > przed 18 lat - kupiliście by komputery z wymaganiami z przed 18 lat?

    Nie znam tych norm, więc nie wiem, o jakie wymagania chodzi. Jeśli
    specyfikacja techniczna (szybkość procesora, wielkość dysku) to się
    zgadzam, jeśli byłaby to specyfikacja typu zawiera płytę główną,
    procesor, kartę graficzną - to przez ostatnie 18 lat się to nie zmieniło
    - przynajmniej w odniesieniu do pecetów.

    M.

  • 3. Data: 2011-04-29 06:39:09
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > na SA-1 do SA-4 wg ponad rok temu wycofanych norm czyli norm nie
    > aktualnych które powstały ponad 18 lat temu.

    Ale z czym dokładnie masz problem? SA-1 obecnie nazywa sie grade, SA-4 -
    nie znam centrali, która spełniałaby wymagania. W zasadzie do użytku
    domowego najlepszy jest SATEL.

  • 4. Data: 2011-04-29 06:41:10
    Od: "Lukasz" <l...@b...net.pl>

    Użytkownik "M" <M...@o...pl> napisał w wiadomości
    > jeśli byłaby to specyfikacja typu zawiera płytę główną, procesor, kartę
    > graficzną - to przez ostatnie 18 lat się to nie zmieniło - przynajmniej w
    > odniesieniu do pecetów.

    dokładnie, normy określają w jakie obiekty w jaki sposób mają być
    zabezpieczone, nie sugerują typu czujników, z resztą czujniki które
    kilkanaście lat temu spełniały normę SA4 pewnie i teraz spełniłyby normę 4.
    Norma określa jedynie że np. w wyższej klasie powinny być dwa tory
    monitorowania (jakie nie piszą, jak były to dwie linie analogowe to były,
    jeśli teraz jest jeden analog+ nadajnik gprs lub coś innego to też może być,
    norma tego nie narzuca i nie hamuje rozwoju)

  • 5. Data: 2011-04-29 07:50:49
    Od: "Jarek P." <j...@g...com>

    On 29 Kwi, 06:53, "SJS" <s...@o...eu> wrote:

    > Jeśli przyjąć, że systemy alarmowe rozwijały się w takim samym tempie jak
    > komputery to stosując systemu np SA-3 dziś stawiacie wymagania im z przed 18
    > lat - kupiliście by  komputery z wymaganiami z przed 18 lat?

    A dlaczego mielibyśmy tak przyjmować? Przecież te normy z całą
    pewnością nie definiują w przypadku systemów alarmowych danych stricte
    elektronicznych, tylko raczej stopień zabezpieczenia. A tu wymogi
    chyba się aż tak dramatycznie nie zmieniają.

    Proponuję nie podniecać się normami, tylko raczej wgłębić w konkretne
    komponenty i ich funkcje.

    J.

  • 6. Data: 2011-04-29 09:17:01
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    >normy określają w jakie obiekty w jaki sposób mają być zabezpieczone, nie
    >sugerują typu czujników, z resztą czujniki które kilkanaście lat temu
    >spełniały normę SA4 pewnie i teraz spełniłyby normę 4.

    Błąd, czujki dawnej klasy SA-4 /czyli czujki klasy S/ ledwie spełniają
    wymagania dla stopnia ochrony /zabezpieczenia/ 3, część z tych
    klasyfikowanych do S spełnia zaledwie wymagania stopnia ochrony 2 a są nawet
    takie które które stały się pozaklasowe

> [...]
    > jeśli teraz jest jeden analog+ nadajnik gprs lub coś innego to też może
    > być, norma tego nie narzuca i nie hamuje rozwoju)

    Błąd - obecnie wymagania dla wymagań co do monitorowania sa bardzo
    precyzyjne
    zresztą wymagania dla centrów monitorowania też
    SJS

  • 7. Data: 2011-04-29 09:19:11
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości grup

    > Ale z czym dokładnie masz problem? SA-1 obecnie nazywa sie grade, SA-4 -
    > nie znam centrali, która spełniałaby wymagania. W zasadzie do użytku
    > domowego najlepszy jest SATEL.

    Problemem jest wpychanie klientom systemów które spełniały wymagania
    nieaktualnych norm - to raz
    Dwa - sprawdź w Satelu czy przypadkiem w zależności od oprogramowania tej
    samej centralki nie zmienia się stopień ochrony
    SJS

  • 8. Data: 2011-04-29 09:40:03
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "Jarek P." <j...@g...com> napisał w wiadomości grup
    6g2000yqa.googlegroups.com...

> [...]
    > elektronicznych, tylko raczej stopień zabezpieczenia. A tu wymogi
    > chyba się aż tak dramatycznie nie zmieniają.

    Zmieniły się diametralnie wymagania - od ponad roku mamy normy europejskie
    które są modyfikowane na bieżąco - część dotychczas oferowanych czujek stała
    się pozaklasowa czyli nie spełniają nawet najniższych wymagań nowej normy
    Piszę "nowej" chociaż w pozostałych krajach Europy ta u nas nowa norma
    funkcjonuje od ponad 10 lat
    Co ciekawe te niedawno po wielkich oporach części środowiska ochrony u nas
    wprowadzone normy są stosowane nie tylko w krajach Unii ale także na
    Ukrainie i w Turcji.
    Po prostu zwracam wam uwagę na problem - wpychają wam badziewie
    klasyfikowane wg wycofanych norm.
    Przykłady
    1. Zupełnie inne wymagania co do zasilania - np dla systemów
    bezprzewodowych wymóg aby baterie pracowały bez wymiany przynajmniej rok i
    ten zapis wyrzuca poza klasyfikację sporo czujek.
    2. Przypisanie w jakiej fazie działania przestępcy w zależności od stopnia
    ochrony ma byc wykrywana agresja - w starej normie nic na ten temat nie było
    a to wpływa na zestawu czujek,
    3. Inne, bardziej rozbudowane wymagania co do zapisów w pamięci centralki,
    4. Cała gama wymagań dla sygnalizacji i sygnalizatorów - kilkadziesiąt
    pozycji,
    5. Wymagania zapisane w starej normie miesciły sie na 3 stronach a w nowej
    na 22 w przypadku wymagań podstawowych i ponad 200 stronach w przypadku
    wymagań szczegółowych,
    6. W przypadku systemów CCTV podział na stopnie ochrony - dotychczas tego
    nie było,
    7. Około 40 nowych wymagań co do wykrywania i sygnalizowania uszkodzeń
    8. Rozróżnianianie kilku dodatkowych stanów systemu alarmowego - np miedzy
    włączeniem opóźnienia a zadziałaniem systemu,
    9 około 46 wymagań co do blokowania włączania systemów
    10 całkiem nowe wymagania dla czujek bezprzewodowych
    to tak na poczatek
    SJS

  • 9. Data: 2011-04-29 12:35:47
    Od: Robson <r...@...pl>

> [...]
    > Dwa - sprawdź w Satelu czy przypadkiem w zależności od oprogramowania
    > tej samej centralki nie zmienia się stopień ochrony

    Zmienia się, jak również od tego, jak długo system ma być podtrzymywany
    na zasilaniu akumulatorowym. Dlatego dla siebie alarm skompletowałem i
    zainstalowałem sam. Więc jeśli ktoś taki ci nie odpowiada, wybierz
    innego instalatora, konkurencja jest dzisiaj bardzo duża.

  • 10. Data: 2011-04-29 13:15:23
    Od: "SJS" <s...@o...eu>

    Użytkownik "Robson" <r...@...pl> napisał w wiadomości grup

> [...]
    > zainstalowałem sam. Więc jeśli ktoś taki ci nie odpowiada, wybierz innego
    > instalatora, konkurencja jest dzisiaj bardzo duża.

    Widzisz, ja nie oferuję systemów, siebie sam chronię ale jest jedno ale -
    - zawodowo oceniam systemy i wnioski są niemiłe -
    większość systemów jakie oceniałem klasy SA-3 są do pokonania bez narzędzi i
    bez pozostawiania nawet śladów, że system był lub jest nadal przełamywany
    Zupełnie inaczej wygląda sprawa z systemami stopnia zabezpieczenia 2 lub 3
    /nowa norma/ - te rzeczywiście chronią zgodnie z wymaganiami norm więc
    temat jaki poruszyłem niech będzie ostrzeżeniem - po pierwsze
    - pytajcie o to wg jakiej normy oferowany wam system jest klasyfikowany,
    - nie jest prawdą, że istnieją jakiekolwiek możliwości płynnego przejścia i
    automatycznego przeklasyfikowania systemów zbudowanych wg starych i nowych
    norm - po prostu jest to niemożliwe,
    - jeśli instalator nie zna nowych norm popędźcie go w czorty - cena systemu
    wg nowej normy może będzie wyższa o 10% ale może być niższa o 20% i więcej !
    SJS