  • 41. Data: 2010-09-18 14:50:19
    Temat: Re: Pytanie o telewizor
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "Ikselka" fukf9zts1l6n$....@4...net

    > Nieśność ;-)

    I o ile metrów maleje ta nieśność?
    Oby do lodówki doniesiły. ;) Dalej już sobie jakoś poradzę. :)
    (do tej pory niesiły jedynie do sklepu)

    http://www.morele.net/telewizor-led-philips-19pfl340
    5-319419/?s=20100917

    Ten monitor jest stosunkowo droższy od wiadomego TV.

    (42/19)^2=4,88642659279778
    4.886*708=3459,288
    (z ten linku kosztuje nie 778, a jedynie ;) 708 po wpisaniu stosownego kodu)

    A ten przykład przyszedł po prostu do mnie m@ilem -- uznaję go za typowy.

    --
    .`'.-. ._. .-.
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'

  • 42. Data: 2010-09-18 15:45:08
    Od: medea <x...@p...fm>

    W dniu 2010-09-18 16:36, Ikselka pisze:

    > Ja to uwielbiam.

    Ja wybieram zazwyczaj inne rzeczy i na to wtedy potrafię poświęcić
    mnóstwo czasu (np. sprzęt kuchenny, chociaż też cen już nie pamiętam).
    Na sprzęcie elektronicznym mi nie zależy, więc w ogóle nie staram się
    wchodzić w różne niuanse. Na nowym TV zależało mężowi, bo chciał sobie
    oglądać sport w najlepszej jakości. Ja przy okazji skorzystałam na
    filmach i teraz stwierdzam, że to był świetny pomysł z tym TV. :)
    Mniej więcej w tym samym czasie kupiliśmy kilka sprzętów el., więc tym
    bardziej nie pamiętam szczegółowych cen.

    > moim/naszym oczom obecny spośób wyświetania obrazu i jego barwy - trudno
    > ustawić je tak, aby nie były nienaturalne i cukierkowe.

    Hm, w tym TV chyba nie ustawialiśmy żadnych kolorów, obraz w HD jest
    powalający.

    Ewa

  • 43. Data: 2010-09-18 15:55:38
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "medea" 4c94de74$0$27041$6...@n...neostrada.pl

> [...]
    wchodzić w różne niuanse. Na nowym TV zależało
    > mężowi, bo chciał sobie oglądać sport w najlepszej jakości. Ja przy okazji

    Ten TV ma 600 Hz -- dystansuje tym samym inne dość mocno. :)

    > filmach i teraz stwierdzam, że to był świetny pomysł z tym TV. :)
    > Mniej więcej w tym samym czasie kupiliśmy kilka sprzętów el., więc tym bardziej nie
    pamiętam szczegółowych cen.

    Gdybyś upierała się przy tych ,,tu tałzen'', albo i kierowała mnie na
    ,,drugi koniec Polski'' -- byłby to jakiś problem. Jeśli podałaś cenę,
    którą dość szybko skorygowałaś (w pewnym sensie bezzwłocznie) to chyba
    żaden problem. :)

    Zamiast 3200 zapamiętałaś 2300 -- jak mniemam. I co tu dziwnego? :)

    A że po odliczeniu podatków to właśnie o ,,łan tałzen'' mniej -- to
    też prawda. Po to właśnie są te odliczenia, aby z nich korzystać.
    Jeden człowiek grzeje tyłek na państwowej posadzie (dzień dobry
    rzecznikowi konsumentów w Białymstoku -- de facto rzecznikowi
    dużych sklepów) inny zarabiając, utrzymuje tego urzędnika. :)

    Jeden żyje kosztem społeczeństwa, drugi jednak coś płaci na
    rzecz tegoż społeczeństwa. Model znany na całym świecie. :)

  • 44. Data: 2010-09-18 18:01:29
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Sep 2010 17:45:08 +0200, medea napisał(a):

    > Hm, w tym TV chyba nie ustawialiśmy żadnych kolorów, obraz w HD jest
    > powalający.

    Kolory nie są rażące?

  • 45. Data: 2010-09-18 18:14:08
    Od: medea <x...@p...fm>

    W dniu 2010-09-18 20:01, Ikselka pisze:

    > Kolory nie są rażące?

    Są bardzo wyraziste, ale w sposób naturalny. Nie wiem, co to dla Ciebie
    znaczy 'rażące'. Może chodzi Ci o efekt smużenia, który może
    przeszkadzać w telewizorach LCD, ale w plazmach tego nie ma.

    Ewa

  • 46. Data: 2010-09-18 18:22:00
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Sep 2010 20:14:08 +0200, medea napisał(a):

    > Są bardzo wyraziste, ale w sposób naturalny.

    No właśnie tu mam wątpliwość. Jestem bardzo wrażliwa na kolory i jeżeli
    spotkam telewizor, który potrafi wyświetlać obrazy w kolorach identycznych
    jak w naturze, to może nawet się skuszę. Póki co wszystkie najlepsze i
    najcudowniejsze, które oglądam u znajomych mają wspólną wadę - nie mogę
    patrzeć w ich ekrany, widzę tam kolory jak z Marsa.

    > Nie wiem, co to dla Ciebie
    > znaczy 'rażące'. Może chodzi Ci o efekt smużenia, który może
    > przeszkadzać w telewizorach LCD, ale w plazmach tego nie ma.

    Rażące tzn nienaturalnie ostre, niemal "odblaskowe". Zieleń trawy np nie
    zielona, lecz jak w odblaskowym zakreślaczu, róż podobnie itp.

  • 47. Data: 2010-09-18 18:37:06
    Od: medea <x...@p...fm>

    W dniu 2010-09-18 20:22, Ikselka pisze:

> [...]

    > Rażące tzn nienaturalnie ostre, niemal "odblaskowe". Zieleń trawy np nie
    > zielona, lecz jak w odblaskowym zakreślaczu, róż podobnie itp.

    No wiesz, to w końcu jest obraz sztucznie podświetlany, więc chyba nie
    ma sensu liczyć na efekt taki, jak w naturze. W monitorze komputerowym
    Ci to nie przeszkadza?

    Spoglądam teraz jednym okiem na mecz - trawa wygląda jak trawa, a żółta
    koszulka sędziego wprawdzie żarówiasta, ale myślę, że na żywo taka
    właśnie jest. Czerwone koszulki piłkarzy wyglądają normalnie, a piłkarz
    w zbliżeniu to niemal jakby stał obok.
    Myślę, że to kwestia przyzwyczajenia. Jeżeli ktoś przywykł do oglądania
    na małym odbiorniku, z wyblakłymi kolorami, to może go faktycznie
    spotkać szok. ;)
    W kinie kolory Ci odpowiadają? Wyrazistość obrazu w tym telewizorze jest
    podobna.

    Ewa

  • 48. Data: 2010-09-18 18:55:26
    Od: Ikselka <i...@g...pl>

    Dnia Sat, 18 Sep 2010 20:37:06 +0200, medea napisał(a):

    > No wiesz, to w końcu jest obraz sztucznie podświetlany, więc chyba nie
    > ma sensu liczyć na efekt taki, jak w naturze. W monitorze komputerowym
    > Ci to nie przeszkadza?

    W monitorze nie, bo sobie potrafię ustawić balans kolorów.

> [...]
    > Myślę, że to kwestia przyzwyczajenia. Jeżeli ktoś przywykł do oglądania
    > na małym odbiorniku, z wyblakłymi kolorami, to może go faktycznie

    Co to znaczy wyblakłe kolory? Te w naturze?
    ;-PPP

    > W kinie kolory Ci odpowiadają?

    Przeważnie tak, ale nie w telewizorach - w tych, które miałam okazję
    widzieć (sporo, w dalszym ciągu nawet będąc w sklepach z elektroniką w
    celach innych niż zakup TV na to zwracam uwagę), nie.
    Szlag mnie trafia od tych cukierkowych kolorów. Kiedy pytam znajomych, czy
    im takie barwy pasują, oni patrzą zdziwieni. A moje wrażenia kolorystyczne
    odnośnie TV podziela moja rodzina i sporo osób postronnych, więc nie jestem
    jakimś chorobliwym wrażliwcem.

  • 49. Data: 2010-09-18 20:19:19
    Od: medea <x...@p...fm>

    W dniu 2010-09-18 20:55, Ikselka pisze:

    > Co to znaczy wyblakłe kolory? Te w naturze?

    IMO te w naturze nie są wyblakłe.

> [...]
    > odnośnie TV podziela moja rodzina i sporo osób postronnych, więc nie jestem

    Jeżeli w kinie Ci nie przeszkadza, to tu też nie powinno. Wydaje mi się,
    że nie tyle chodzi Ci o kolory, co o brak głębi obrazu (być może) i
    smużenie. Ja nie lubię z tego powodu oglądać na ekranach LCD, zwłaszcza
    tych kiepskiej jakości. Ale co tam Cię będę przekonywać, zobacz sobie w
    jakimś sklepie AGD plazmy Panasonica. Według mnie dają świetny obraz,
    szczególnie w HD.

    Ewa

  • 50. Data: 2010-09-18 22:35:55
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "medea" 4c9506c2$0$22792$6...@n...neostrada.pl

> [...]

    > faktycznie spotkać szok. ;)

    > W kinie kolory Ci odpowiadają? Wyrazistość obrazu w tym telewizorze jest podobna.

    Obawiam się, że w kinie nie ma takich kontrastów. W takim telewizorze
    każdy piksel ma swoje źródełko światło niezależne od sąsiada. Natomiast
    kino (takie z ekranem i filmem dosłownie) pracuje odwrotnie -- film
    pochłania światło, źródłem którego jest ta sama żarówka dla całego ekranu.

    Nie wiem, jak wygląda dzisiaj projekcja w kinie, ale jeśli jest to rzutowanie
    filmu na odblaskowy ekran, to kontrast luminancji pomiędzy oddalonymi od siebie
    pikselami może sięgać rzędu jeden do kilkudziesięciu, zaś ta plazma ma ponoć
    kontrast (nie wiem, czy lokalny, czy globalny, ale jak pojmuję plazmę -- lokalny)
    rzędu jeden do pięciu milionów. Rzutowanie oparte na dodawaniu RBG może dać kontrast
    o wiele rzędów wielkości większy, zależnie od rzutnika, ekranu odblaskowego i od
    natężenia światła w otoczeniu ekranu.

    Jeśli piszę źle -- proszę o poprawienie. Kontrast lokalny to kontrast pomiędzy
    sąsiednimi pikselami, zaś globalny to kontrast pomiędzy odległymi pikselami -- na
    przykład odległymi o 2/3 długości monitora. I jeśli producenci podają to coś, co
    nazywają kontrastem, to raczej mają na swej myśli kontrast luminancji/jasności,
    nie zaś chrominancji, zwykle nie podając jednak tego, czy to kontrast globalny,
    czy kontrast lokalny.

    () Kontrast pomiędzy odległymi pikselami w LCD z podświetleniem LEDkowym tylnym
    można regulować/podbijać/wzmacniać/uwypuklać/zwiększać za pomocą gaszenia LEDek
    podświetlenia, ale że jedna LEDka świeci dla wielu pikseli naraz (na przykład
    dla 200 -- nie pamiętam, dla ilu, ale jakoś tak) nie można tą metodą zwiększyć
    kontrastu lokalnego, czyli kontrastu pomiędzy pikselami sąsiednimi, a jedynie
    można tak regulować kontrast globalny, czyli kontrast pomiędzy pikselami
    odległymi, co można nazwać właśnie dynamicznym kontrastem globalnym. :)
    (mającym się **nijak** do subiektywnie odbieranego piękna całości obrazu)

    () Kontrast pomiędzy odległymi pikselami w LCD z podświetleniem ramkowym (czyli
    podświetleniem ze źródłami światła w ramkach obrazu -- na górze i na dole
    ekranu) LEDkowym i świetlówkowym nie może być regulowany/podbijany gaszeniem
    LEDek czy świetlówek, więc zależeć musi jedynie od możliwości gaszących
    LCD/ciekłych_kryształów. Co prawda teoria mówi o możliwości zgaszenia
    w 100% światła stosownie prostopadłego idącego przez LCD, ale to tylko
    teoria LCD i polaryzacji światła, do której dodać należy praktykę. :)

    () Kontrast pomiędzy sąsiednimi pikselami w plazmie można regulować tak samo
    jak pomiędzy odległymi za pomocą gaszenia plazmy. Skoro ta plazma ma czas
    reakcji rzędu 1 mikrosekundy, raczej można powiedzieć, że tą jasnością
    można regulować dowolnie. (tu znowu -- teoria mówi o swoistej niezależności
    sąsiednich pikseli, ale praktyka może tego nie potwierdzać -- choćby
    z powodów termicznych)

    Od czernienia zależy kontrast tego, co odbija światło -- ponoć kartka papieru
    nie może dać więcej niż 1:30. :) Podobnie rzecz się ma z filmem, z tym że chyba
    film potrafi zgasić światło skuteczniej -- jednak nadal to kontrast rzędu 1:50
    i nadal jest to budowanie obrazu (i obrazu w ogóle, i koloru) za pomocą odbierania
    światła, podczas gdy monitory (za sprawą dodawania) potrafią dawać niebotycznie
    większe kontrasty.

    Jak już pisałem -- nie wiem, jak dziś wygląda projekcja w kinie, ale wyobrażam sobie,
    iż jest to projekcja addytywna xRGB, czyli podobna do tej, z jaką mamy do czynienia
    na monitorze. I taka projekcja może dać kontrasty znacznie wyższe niż 1:50 czy 1:30,
    gdyż taki kontrast zależy znacząco od zaciemnienia pomieszczenia/otoczenia i od
    jasności
    źródeł światła obrazu, nie zaś od zaczernienia cieni obrazu, a z dodawaniem watów do
    świecenia łatwiej sobie poradzić niż z odejmowaniem watów w cieniach, co
    (odejmowanie)
    ma miejsce w prezentacji subtraktywnej typu CMYK/CMY -- na przykład na papierze.

    () Kontrast pomiędzy sąsiednimi pikselami w naturze może być kolosalny, jako że
    część obrazu może być oświetlona słoneczkiem, a część pozostawać w cieniu. :)

    () Kontrast pomiędzy sąsiednimi pikselami matrycy aparatu fotograficznego wypada
    słabo. Aby mieć 1:1000 trzeba pstrykać wielokrotnie tę samą scenę z różną
    ekspozycją, korzystając z techniki zwanej HDR.

    Powyższe dotyczy tylko kontrastu luminancji. A co z kontrastem chrominancji? :)

    Dwa różne piksele mogą mieć tę samą jasność (czyli subiektywnie odbieranego kontrastu
    luminancji nie będzie żadnego pomiędzy nimi -- oko zarejestruje obie takie plamy jako
    jednakowo jasne/ciemne) ale mogą mieć zupełnie inne barwy, czyli kontrast
    chrominancji
    może tu być zupełnie inny niż kontrast luminancji. Zwykle kontrast chrominancji
    pikseli
    jest uzależniony od kontrastu luminancji -- toż barwa piksela powstaje w efekcie
    mieszania
    różnego (różnej mocy, różnego natężenia, różnej jasności) świecenia subpikseli
    (zazwyczaj
    bazujących na RGB -- bo i oko na tym bazuje) budujących piksele. Niby różne natężeniu
    jasności każdego z subpiksela budującego piksel daje też różne świecenie całego
    piksela
    zbudowanego z tych subpikseli, ale różnie z tym bywa -- sztucznie można budować
    kolory
    zdumiewające, których natura raczej nam nie dostarcza zbyt często. :)

    Inaczej mówiąc: podział na RGB jest sztuczny i wynika z budowy oka, nie z budowy
    obrazów w naturze czy z natury światła. Szansa na kolory typu (rgb --> 0,0,255)
    jest bardzo mała, bo w praktyce zwiększanie jasności którejś ze składowych koloru
    ciągnie ze sobą zmianę pozostałych składowych tego koloru -- słońce czy żarówka
    nie świeci trzema składowymi RGB, ale całym widmem ciągłym, na dodatek nie
    prostokątnym -- jednakowo jasnym dla jakiejś długości/przestrzeni, ale
    dzwonowatym a rozkład na składowe RGB (co już napisałem wyżej) jest
    po prostu sztucznym,ludzkim rozkładem związanym z budową ludzkiego oka.

    -=-

    Moje wyobrażenia o projekcji kina początku XXI wieku i o definicji kontrastu
    statycznego oraz dynamicznego w monitorach są zbudowane przeze mnie w oparciu
    o rozmowy. Jeśli ktoś ma lepsze definicje i lepsze pojęcie (bliższe prawdzie)
    chętnie je poznam i być może skoryguję swoje. :)

    -=-

    O tym, czy zdjęcie (obraz w ogóle) podoba się nam czy nie -- zwykle decyduje
    paleta barw, rozdzielczość pikselowa i właśnie kontrast lokalny -- zarówno
    chrominancji, jak i luminancji. Kontrast globalny jest mniej istotny zarówno
    w chrominancji, jak i w luminancji -- a właśnie ten/globalny kontrast bardzo
    często podają producenci monitorów czy telewizorów, podbijając/podnosząc/zwiększając
    go jeszcze za pomocą gaszenia tylnych podświetlaczy LEDkowych w monitorach LCD.

    Jeszcze jedno? Czy długości fali składowych RGB dla każdego monitora są te same?
    I czy są tożsame z odpowiednimi długościami z naszych (ludzkich) receptorów zwanych
    czopkami? Oczywiście nie. :) Co więcej -- nie tylko szczyty tych kolorków nie
    pokrywają się, ale i ogólny kształt widm. Te widma nie są zerojedynkowe -- albo
    jest kolor, albo go nie ma, ale ciągłe. I te kolory (składowe RGB) wcale nie są
    określone z nieskończoną dokładnością czy choćby nieskończoną monochromatycznością
    samych szczytów/maksimów widm. :)

    Innymi słowy -- w niektórych monitorach nie ustawimy poprawnych barw (bo te
    składowe są zbyt nieodpowiednie) a nawet najlepszy monitor inaczej odda
    coś jednej osobie a inaczej innej. :)

    Jakkolwiek dokładne, staranne i powtarzalne będą monitory -- nigdy nie
    oddadzą kolorowej rzeczywistości. Rzeczywistość ta albowiem jest ciągła, :)
    nie zaś skwantowana do izolowanych pomiędzy sobą trzech składowych kolorków. :)

    --
    .'O`-' ., ; o.' e...@e...comyr.com '.O_'