  • 11. Data: 2011-01-21 08:54:00
    Temat: Re: Racjonalne ogrzewanie.
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    news:op.vpnhb8s0q462uk@pkoww2003.insert-ad.insert.in
    tranet...
    > Dnia 20-01-2011 o 22:56:52 Kadar <o...@g...com> napisał(a):
    > Wspomniałem też o tym i zgadzam się w pełni, że komfort żaden. Założyłem,
    > że takie wizyty w pomieszczeniach o obnizonej temp. miałyby miejsce
    > incydentalnie, a rodzina funkcjonuje według pewnego przewidywalnego
    > schematu o odstępstwach przykładowo 10%.

    Widzisz więc sam że zrobiłes mało realne założenia. Albo masz w domu
    dyscypline wojskowa i nie dopuszczasz do odstepstw od schematu powyżej 10%
    .

  • 12. Data: 2011-01-21 09:10:30
    Od: Budyń <b...@g...pl>

    Użytkownik "Piotr" <p...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    tranet...
    > Mnie interesuje obniżanie wybiórcze kilku pomieszczeń i to nie jakoś
    > drastycznie. Po prostu pomyślałem sobie, że w pewnych godzinach nie ma
    > sensu aby gorącą wodę z kotła kierować na grzejniki do pomieszczeń wówczas
    > nieużytkowanych.

    Rozumiemy co pisałeś :-) Nadal sie nie opłaca - również dlatego zamiast
    zrobić prosta instalacje musisz wykonać sterowanie ogrzewaniem.

    b.

  • 13. Data: 2011-01-21 09:36:27
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Dnia 21-01-2011 o 09:13:25 Ariusz <a...@p...onet.pl> napisał(a):

    [...]
    > Najlepiej było by jak otwierasz drzwi to nagle Ci podgrzewa się pokój...
    > i to jest do zrobienia - porządny nadmuch ogrzej pomieszczenie w
    > kilkadziesiąt sek.
    >
    > Za to jest inny problem jak i po co robić tak by temperatura w tym
    > pokoju spadła do 15 st. W zasadzie jak się da znów nadmuch ale zimny :)

    Wyżej w wątku dyskutant poddał w wątpliwość tą kwestię.
    Idea rozwiązania miałaby na celu nie puszczanie goracej wody w obieg
    grzejnika danego pomieszczenia oraz nadzór elektroniczny który miałby za
    zadanie traktowanie jako priorytet temp. w pomieszczeniach użytkowanych w
    tym czasie.

    > Czas zbyt krótki by miało to sens.

    W ciągu doby użytkowanie sypialni a zwłaszcza pracowni w przykładzie jaki
    podałem jest czasowo dużo niższe niż czas przebywania w tych
    pomieszczeniach.

    > Generalnie jak masz w domu zimno to go musisz ocieplić, dopasować
    > wielkość grzejników do pomieszczeń i grzać optymalnie. Wyjdzie taniej
    > niż zaawansowane technologie, a i relatywnie drogo za ogrzewanie nie
    > wyjdzie. Za darmo nic nie ma - więc ciepła za darmo nie będzie, i albo
    > wydasz kilkanaście, -dziesiąt tys. na ociepleni, ewentualnie budowę
    > energooszczędnego domu, a rachunki na ogrzewanie będziesz miał niższe,
    > albo wydasz mniej i będziesz płacił więcej.

    Oczywista oczywistość. To jest nadrzędna doktryna, której należy się
    trzymać.

> [...]
    > mi się do około 22 st., przy temperaturze jak ostatnio koło zera do
    > następnego dnia do godziny 16-17 temperatura spada do około 20 st.
    > Miałem ustawiony sterownik od pieca gazowego na 20,5 ale grzanie gazem
    > włączało mi się w chwili kiedy już w kominku się paliło, więc lepiej
    > było mi poczekać na kominek niż grzać gazem. Teraz przestawiłem
    > sterownik na 20 st. i piec gazowy mi się nie włącza.
    >
    > Wychodzi z tego, że zgromadzone ciepło - zwłaszcza w podłodze długo się
    > utrzymuje, gdzie więc logika stosowania Twojej teorii.

    To nie teoria, a poddanie do dyskusji zaobserwowanych prawidłowości.
    Wydaje mi się, że konieczna byłaby praktyczna analiza z użyciem przyrządów
    pomiarowych.

    --
    Piotr

  • 14. Data: 2011-01-21 13:50:33
    Od: Piotr <p...@p...onet.pl>

    Dnia 21-01-2011 o 09:40:10 jagr <j...@w...fm> napisał(a):

    > U?ytkownik "Ariusz" <a...@p...onet.pl> napisa? w wiadomo?ci
    >
    > S? takie promienniki elektryczne montowane przy suficie. Rozgrzewaj?
    > pomieszczenie w kilkana?cie minut. Widzia?em toto w akcji. Z minuty na
    > minute z lodowni robi?o sie coraz cieplej a? do pe?nego komfortu.
    > Interesuj?ce ustrojstwa.

    Istnieje poważna obawa, że promienniki mają spore zapotrzebowanie na en.
    el. w związku z czym mogłyby zbilansować do zera ewentualny wcześniej
    uzyskany zarobek energetyczny. Aczkolwiek uzupełnienie systemu na
    okoliczność sytuacji awaryjnej bardzo ciekawy. Właczamy promiennik aby
    pomieszczenie zaraz nadawało się do użytku, jednocześnie puszczamy
    tradycyjny obieg z kotła, który ma sporą bezwładność.
    Większość dyskutantów jest jednak sceptycznie nastawiona do takiego
    rozwiązania.
    Więc proponuje zamknąć watek.
    Dziękuję wszystkim za zabranie głosu.

    --
    Piotr

  • 15. Data: 2011-01-21 16:48:42
    Od: robercik-us <r...@p...onet.pl>

    Użytkownik Piotr napisał:

    > To nie teoria, a poddanie do dyskusji zaobserwowanych prawidłowości.
    > Wydaje mi się, że konieczna byłaby praktyczna analiza z użyciem
    > przyrządów pomiarowych.

    To wyobraź sobie, że właśnie zrobiłem takie pomiary przy użyciu
    termometru i zegarka/kalendarza :-)))

    Kiedy wyłączałem ogrzewanie było na termometrze 20 stC i -15 na
    zewnątrz. Przy tej temperaturze szło mi ok półtora worka węgla - jakieś
    38 kg.
    Po trzech i pół doby, kiedy włączałem ogrzewanie - bylo już tylko 12 stC
    i by osiągnąć s powrotem temperaturę 20 stC musiałem spalić jakieś 80 -
    90 kg węgla w ciągu następnej doby.

    Wyszło na to, że obniżenie temperatury zaszło, ale oszczędności w
    związku z tym nie zaobserwowałem, bo owe 80 - 90 kg węgla poszło mi jako
    uzupełnienie zaistniałego ubytku ciepła, a potem już - przez kolejną
    dobę kocioł spalił i tak więcej niż normalnie, bo druga doba to też było
    uzupełnianie ciepła.

    Podsumowując, nie wiem dokładnie ile tego węgla poszło, a ile miało
    pójść, bo w międzyczasie się znacząco ociepliło i pomiar był
    nieprecyzyjny, ale wniosek nasuwa się jeden:

    Obniżanie temperatury w domu murowanym w cyklach dobowych dla
    oszczędności nie ma sensu ekonomicznego :-)

    Dom murowany ma stanowczo zbyt dużą bezwładność cieplną, by taka
    'gimnastyka' miała jakikolwiek sens.

    W domu lekkim - drewnianym - może takie coś by przeszło, ale pewnie
    trzeba by do granic absurdu skomplikować instalację i nafaszerować ją
    elektroniką..., a ta jak wiadomo, jest bardzo zawodna... :-) i z
    oszczędności może się to wszystko przerodzić w koszmar...

    pozdrawiam
    Robert G

  • 16. Data: 2011-01-21 18:26:41
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

> [...]
    >

    > Rozumiemy co pisałeś :-) Nadal sie nie opłaca - również dlatego zamiast
    > zrobić prosta instalacje musisz wykonać sterowanie ogrzewaniem.

    A jak zacznie grzac wychlodzone pomieszczenia to cieplej wody trzeba bedzie
    wiecej. :-)

    Pozdro.. TK

  • 17. Data: 2011-01-21 18:34:44
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Obniżanie temperatury w domu murowanym w cyklach dobowych dla oszczędności
    > nie ma sensu ekonomicznego :-)
    >
    > Dom murowany ma stanowczo zbyt dużą bezwładność cieplną, by taka
    > 'gimnastyka' miała jakikolwiek sens.

    Ja grzejac podlogowka zaobserwowalem znacznie wieksze zuzycie w czasie
    obnizen dobowych. Wyglada na to, ze im wieksza bezwladnosc tym trudniej o
    oszczednosci.

    Pozdro.. TK

  • 18. Data: 2011-01-21 20:19:10
    Od: wolim <n...@t...pl>

    W dniu 2011-01-20 18:21, Piotr pisze:

    > W cyklu dobowym, a nawet tygodniowym można łatwo zauważyć algorytm w
    > jaki sposób domownicy korzystają z pomieszczeń.
    > W tym upatruję ewentualne oszczędności - niejako pewnej niszy, na której
    > cokolwiek można przyoszczędzić.

    > I tu pada ostateczne pytanie. Czy jest o co kruszyć kopie ?

    Spróbuj sam. Programowalna automatyczna głowica do kaloryfera kosztuje
    niewiele (ceny zaczynają się od kilkudziesięciu złotych). Kup
    odpowiednią ilość takich głowic, zamontuj do kalafiorów i napisz, czy
    spada zużycie dobowe opału.

    U mnie ogrzewanie działa w ten sposób, że w salonie głowica ustawiona
    jest na 20.5 stopnia, w sypialniach i pokojach dziecięcych na 22 stopnie
    (oczywiście są to wartości przybliżone). Lubię ciepło - nie sypiam w
    piżamach, tylko w majtkach, pod lekką kołdrą, do tego mam małe dzieci. W
    nocy w salonie jest chłodno, bo zamykam drzwi od sypialni. W dzień,
    kiedy większość drzwi w domu jest pootwieranych, również w salonie robi
    się 22 stopnie (grzejniki z pozostałych pokoi dogrzewają salon).

    Każdy ma swój sposób grzania. Ja też przetestowałem wiele. Mam głowice
    termostatyczne i sterownik pokojowy do pieca (centralny). Inaczej
    korzystam ze sterowania na jesień i wiosną, a inaczej w zimie. W zimie
    sterownik centralny cały czas jest ustawiony na grzanie, jesienią i
    wiosną załącza piec tylko raz na dobę (na kilka godzin).

    Oczywiscie, istotne jest tutaj także rozmieszczenie pomieszczeń w
    budynku. Ja mam duży salon otwarty na przedpokój i kuchnię (łącznie
    jakieś 60 m2), a z otwartego przedpokoju przechodzi się bezpośrednio do
    pokoi. To sprawia, że w ciepłe zimowe dni wystarczą dwa kaloryfery, aby
    dogrzać cały parter.

    Pozdry,
    MW

  • 19. Data: 2011-01-22 06:37:25
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

> [...]
    > drastycznie. Po prostu pomyślałem sobie, że w pewnych godzinach nie ma
    > sensu aby gorącą wodę z kotła kierować na grzejniki do pomieszczeń wówczas

    Przecież to się robi od lat zakręcając termostaty na grzejnikach.

    Prywatna http://www.janwer.com/
    Nasza siec http://www.fredry.net/

  • 20. Data: 2011-01-22 06:37:26
    Od: "Jan Werbinski" <jaś@tralala.bez.maj.la>

    > Czy ktoś z szanownych osób piszących na tym forum rozważał podobny system
    > ?
    > Zakładam, że wykonanie w większości byłoby we własnym zakresie, czyli
    > nakłady inwestycyjne sprowadziłyby się do samych materiałów i urządzeń

    Ja tak mam. Na noc ustawiam temperaturę 5 stopni. Niestety nie spada niżej
    niż do 16 podczas mrozów. Zwykły termostat programowalny można też ustawić
    ręcznie.

    Grzeję prądem: piece aku + klima.

    Przy dużej bezwładności pomieszczeń kilkugodzinne obniżanie temperatury nie
    daje wyraźnych rezultatów.