  • 21. Data: 2012-01-10 09:34:48
    Temat: Re: Regips i suporex
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    news:4f0bf621$0$1269$65785112@news.neostrada.pl...
    > Nawet wikipedia informuje "Wbrew powszechnemu przekonaniu, nazwa nie ma
    > nic wspólnego z szybą"

    No dobra, ludkowie sie nie znają i mylą źródłosłów, ale samo słowo jest ok.

    b.

  • 22. Data: 2012-01-10 14:03:46
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Jacek wrote:
    > A niech się język zmienia ile trzeba, ale rozróżnijmy zwykłą
    > niechlujność od zmiany języka.
    > W Stolycy np. "na dworzu" wyparło poprawne na dworze i to ma być powód
    > do dumy?
    > Mam nadzieję, że nie jest Ci obojętne czy dostaniesz na obiad kotlet w
    > panierce z trocin zamiast bułki tartej, bo przecież podobnie wygląda a
    > tańsza no i trzeba było zmienić, żeby był "postęp". Nie wspomnę już o
    > deserze - zamiast (nomen omen) budyniu - krochmal.

    imho twoja analogia jest kompletnie chybiona...

    analogia byłaby dobra gdyby ten sam kotlet nazywał sie różnie ale był tym
    samym kotletem.

  • 23. Data: 2012-01-10 15:11:49
    Od: "na102" <g...@P...FM>

    > Użytkownik "kamtzu" <...@...pl> napisał w wiadomości
    y.googlegroups.com...

    > buahahaha, ale cie ma :-)

    Nawet Mickiewicz tak pisał, a jakoś nie przeszkodziło mu to zostać wieszczem
    ;)

    6782 (20120110) __________

  • 24. Data: 2012-01-10 17:50:13
    Od: Jacek <n...@g...com>

    W naszym języku jest sporo rzeczowników, które wzięły się od nazw
    własnych na przykład:

    rower od Rover
    żyletka od Gillette
    ksero od Xerox
    diesel od nazwiska twórcy
    pasteryzacja od Pasteur
    kolt - rewolwer od Colta
    i wiele innych.

    Mam nadzieję, że nikt nie wpadnie na pomysł nazywania ich odpowiednio:
    rewer, ksiro, żuletka, dazel, pastoryzacja, kult, itd. Nawet w imię
    zmieniania się języka.

    Jacek

  • 25. Data: 2012-01-10 18:41:25
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Użytkownik Jacek napisał:
    > nikt nie wpadnie na pomysł nazywania ich odpowiednio:
    > rewer,

    A do mnie majster mawiał jak zabrakło jakiegoś drobiazgu na budowie:

    Guspłodarz...
    Pojedzie na rewerku do Kowala...?
    Kowal - nazwisko właściciela lokalnego składu mat budowlanych :-)

    Róźnie ludzie gadajo...

    pozdrawiam
    Robert G.

  • 26. Data: 2012-01-10 19:32:26
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "Jacek" <n...@g...com> napisał w wiadomości
    >W naszym języku jest sporo rzeczowników, które wzięły się od nazw własnych
> [...]

    tak nie dokonca cie rozumiem - powyższe są wg ok, ale regips od rigips już
    nie? Jaka jest różnica?

    b.

  • 27. Data: 2012-01-10 20:23:46
    Od: Lukasz <w...@b...net.pl>

    W dniu 2012-01-09 10:27, Jacek pisze:
    > Tak przy poniedziałku:
    > Koledzy! nie ma czegoś takiego jak regips, ani suporex.

    kurcze, to z czego ja budowałem??

    > To przekręcone nazwy rigipsu i siporeksu.

    przekręcone nie były, nauczyli mnie, zielonym do góry :)

    Lukasz

  • 28. Data: 2012-01-10 20:25:25
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    Witam,

    > A co powiesz siuporex :) Po wsiach stawiają domy z siuporexu.
    Po wsiach (u mnie - Małopolska) to domy stawiają od 40 lat z pustaków.
    Bo pustakami nazywają gazobeton.

    > myśli, raz mówi "packa" na packę a innym razem "packa" na paczkę.
    U mnie na packę murarską mówią rajbetka.:-)

    Kazek

  • 29. Data: 2012-01-10 20:30:11
    Od: Kazimierz Debski <k...@o...eu>

    Witam,

    Nie powiedział by, że z niechęci.
    Po prostu niektórzy Krakusy udają "mądrych" bo wiedzą, że nie mówi się
    "ło" tylko "o". Stąd mówią "okno" zamiast gwarowego "łokno". Ale
    niektórzy w tej dziedzinie przedobrzyli. Pamiętam koleżankę, która (w V
    klasie podstawówki) kłóciła się z resztą klasy, że nie powinno się mówić
    "łopata" tylko "opata" :-)

    Kazek

  • 30. Data: 2012-01-10 21:19:17
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    Dnia Tue, 10 Jan 2012 18:50:13 +0100, Jacek napisał(a):

    > W naszym języku jest sporo rzeczowników, które wzięły się od nazw
    > ksero od Xerox

    Nie, to Xerox sie od kserografia wziął.

    --
    _______/ /_ GG: 3524356