  • 1. Data: 2009-06-15 18:29:35
    Temat: Regipsy i klimatyzacja w suterenie
    Od: Zachar <z...@g...com>

    Witam!

    Rozpocząłem remont sutereny w domku jednorodzinnym, w którym na
    piętrze mieszka mój niedoszły teść. Ja mam zamiar zamieszkać w tejże
    suterenie. Dom ma ściany dwuwarstwowe- suporeks+ styropian, nigdy nie
    było w nim kłopotów z wilgocią.
    Do tej pory ściany wewnętrzne były wyłożone płytami tynkowymi (jakiś
    relikt PRL-u) o grub 2 cm, na pewno zawierającymi watę szklaną a
    chodzą słuchy, że także i azbest... Płyty te były przyklejone na klej
    i... przybite gwoździami.

    Niedawno dowiedziałem się od "teścia", że skonsultował się ze swoim
    znajomym inżynierem, który miał mu powiedzieć, że nie ma prawnej
    możliwości zainstalowania klimatyzatora w pomieszczeniu, którego
    poziom podłogi jest niżej, niż 35 cm ponad gruntem. Suterena ma
    podłogę ok 80 cm poniżej otaczającego terenu.

    Drugą kwestią jest sposób zamontowania regipsów na ścianie
    zewnętrznej, nośnej, z oknami. Otóż podobno nie można płyty zbudować
    na stelażu- KONIECZNIE należy ją przykleić klejem (dbając o jak
    najsolidniejsze przyklejenie płyty do suporeksu). Dlaczego? Otóż
    powietrze wewnątrz pokoi ma ogrzewać regips, który ma ogrzać klej,
    który ma ogrzać powietrze znajdujące się pomiędzy płytą G-K a
    suporeksem.
    Mi, jako laikowi, ręce opadły po takiej argumentacji- mam ogrzewać
    ścianę zewnętrzną... :(

    Proszę o odpowiedź na pytanie: jaka może być podstawa prawna takich
    twierdzeń lub jakimi artykułami prawa budowlanego mogę wykazać, że to
    herezje? A może "teść" z inżynierem mają rację? Nieraz słyszałem o
    klimatyzowanych archiwach i serwerowniach umieszczonych w piwnicach-
    może dla budownictwa mieszkalnego są jakieś inne przepisy?
    Proszę o jak najprostszą odpowiedź (dla laika) i ew. konkretne
    artykuły prawa budowlanego.

  • 2. Data: 2009-06-15 18:59:25
    Temat: Re: Regipsy i klimatyzacja w suterenie
    Od: scream <n...@p...pl>

    Dnia Mon, 15 Jun 2009 11:29:35 -0700 (PDT), Zachar napisał(a):

> [...]
    > klimatyzowanych archiwach i serwerowniach umieszczonych w piwnicach-
    > może dla budownictwa mieszkalnego są jakieś inne przepisy?

    Nie ma takich artykułów. Co więcej, gdyby były, to całkiem sporo lokali
    łamałoby prawo budowlane, a znam conajmniej kilka suteren przy głównych lub
    bardzo ruchliwych ulicach które są jednocześnie wyposażone w klimatyzację.
    Nie ma żadnej logicznej argumentacji żeby zabraniać montowania klimy w
    pomieszczeniach poniżej poziomu 0.

    Równie ciekawe są argumenty o ogrzewaniu czegokolwiek klejem. Nie
    skomentuje ich, bo na usta cisną mi sie niecenzuralne słowa.

    To co moge powiedzieć na pewno po tym co przeczytałem: zarówno Twój teść,
    jak i rzekomy "inżynier" nie mają zielonego pojęcia o technologii suchych
    tynków ani o klimatyzacji.

    --
    best regards,
    scream

  • 3. Data: 2009-06-15 19:15:33
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Zachar" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    d.googlegroups.com...
    Witam!

    >Rozpocząłem remont sutereny w domku jednorodzinnym, w którym na

    Montuj klime i klej regipsy jak chcesz. Nic nikomu do tego.
    No chyba że domek teścia i musisz remontować wg jego wskazówek- jeśli tak to
    współczuje;)))

    Kris

  • 4. Data: 2009-06-15 21:34:42
    Od: Ulf <d...@w...pl>

    Zachar pisze:

> [...]
    > suporeksem.
    > Mi, jako laikowi, ręce opadły po takiej argumentacji- mam ogrzewać

    Taki sens, ze cieplo w mieszkaniu utrzymuje Ci sie wlasnie dzieki
    ogrzanym scianom. M.in. dlatego nie daje sie izolacji wewnatrz budynku -
    otwierajac okno wyziebisz szybko cale mieszkanie, ktore znowu tak szybko
    sie nie nagrzeje (to tego jeszcze takie sprawy jak wykraplanie pary
    wodnej itp...) Pustka powietrzna pomiedzy plyta na stelazu, a sciana
    bedzie stanowic wlasnie ta izolacje, ktora utrudni ogrzewanie scian.

    Co do klimatyzacji - napewno znajdzie sie 1000 sposobow, zeby obejsc te
    przepisy, o ile takie istnieja. Serwerownie itp... moga byc
    napowietrzane i odpowietrzane z zupelnie innego pomieszczenia.

  • 5. Data: 2009-06-16 08:38:51
    Od: Zachar <z...@g...com>

    > Montuj klime i klej regipsy jak chcesz. Nic nikomu do tego.
    > No chyba że domek teścia i musisz remontować wg jego wskazówek- jeśli tak to
    > współczuje;)))

    Tak, to domek teścia i muszę remontować zgodnie z prawem budowlanym
    (podejrzewam, że specjalnie mi utrudnia, nie wiem dlaczego...) :(

  • 6. Data: 2009-06-16 08:43:51
    Od: Zachar <z...@g...com>

    On 15 Cze, 23:34, Ulf <d...@w...pl> wrote:

> [...]
    > wodnej itp...) Pustka powietrzna pomiedzy plyta na stelazu, a sciana
    > bedzie stanowic wlasnie ta izolacje, ktora utrudni ogrzewanie scian.

    Ale przecież między regipsami klejonymi na klej, a ścianą zewn też
    jest pustka powietrzna. Od 15 lat były tam płyty tynkarskie, które
    były odsunięte o ok 3 cm od ścian i suterena była najcieplejszą
    częścią domu- na piętrze zawsze było chłodniej...

    > Co do klimatyzacji - napewno znajdzie sie 1000 sposobow, zeby obejsc te
    > przepisy, o ile takie istnieja. Serwerownie itp... moga byc
    > napowietrzane i odpowietrzane z zupelnie innego pomieszczenia.

    Nie znam żadnego sposobu :( U mnie w salonie miałby być tylko
    nadmuch, chłodnicę (czy jak to się tam poprawnie nazywa) zamierzałem
    powiesić na dworze, po przeciwnej (zacienionej) stronie domu.

    Pozdrawiam

  • 7. Data: 2009-06-16 09:46:53
    Od: "Adam" <a...@p...onet.pl>

[...]

    Jeżeli to jest twój przyszły teść, i z mety robi za fachowca w dziedzinie
    remontu - lepiej wynajmij jakiekolwiek mieszkanie i nie mieszkaj z nim. Z
    własnego doświadczenia Ci powiem, że lepsze wynajęte (oczywiście za własne
    pieniądze :) 30m2 niż 200m2 u rodziców (jednych czy drugich, bez znaczenia).

    Adam

  • 8. Data: 2009-06-16 10:00:29
    Od: "kris" <k...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zachar" <z...@g...com> napisał w wiadomości
    l.googlegroups.com...

> [...]
    > współczuje;)))

    >Tak, to domek teścia i muszę remontować zgodnie z >prawem budowlanym

    Ńie ma w "prawie budowlanym" takich zapisów o których mówi teść. No chyba ze
    to "prawo budowlane" wydane przez Twojego teścia;))

    >(podejrzewam, że specjalnie mi utrudnia, nie wiem >dlaczego...) :(

    Nie ładuj więc kasy w żaden remont jak masz takiego teścia. Narobisz sobie
    kłopotów tylko. Jeśli tylko masz mozliwość to uciekaj z tamtąd- wynajmij
    mieszkanie czy cokolwiek- jesli masz możliwość. To co piszesz dobrze nie
    wróży.

    Krzysiek

  • 9. Data: 2009-06-16 10:26:33
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 15 Cze, 20:29, Zachar <z...@g...com> wrote:
    [...]
> [...]
    > powietrze wewnątrz pokoi ma ogrzewać regips, który ma ogrzać klej,
    > który ma ogrzać powietrze znajdujące się pomiędzy płytą G-K a

    Tesciowi cos dzwoni ale nie wie w ktorym kosciele :) Otorz racje ma,
    ze sciane zewnetrzna musisz grzac.. z wewnatrz. Dlatego m.in. nie
    ociepla sie budynkow od srodka, bo odcinajac scianie doplyw ciepla
    (np. styropianem przyklejonym od wewnatrz) spowodujesz jej
    przemarzniecie w zimie, a to po paru sezonach (lub nawet znacznie
    szybciej) spowoduje powstanie grzybka / plesni. I teoria mialaby sens,
    gdyby ten karton gips byl izolatorem.. Ale nie jest (tzn. jest jak
    kazdy material ale w znikomym stopniu) - wiec sciana zewnetrzna tak
    czy siak bedzie ogrzewana :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 10. Data: 2009-06-16 12:48:42
    Od: Ulf <d...@w...pl>

    Zachar pisze:

> [...]
    > były odsunięte o ok 3 cm od ścian i suterena była najcieplejszą
    > częścią domu- na piętrze zawsze było chłodniej...

    Nie napisałem, że w suterenie będzie chłodniej, jedynie problemy jakie
    może widzieć znajomy inżynier. Teoria nie zawsze idzie z praktyką :P