  • 1. Data: 2015-12-22 07:39:54
    Temat: Regulacja ogrzewania podłogowego
    Od: "Pawel_P" <p...@w...pl>

    Mam ogrzewanie podlogowe w calym budynku - na gaz ziemny. W kazdym z
    pomieszczen jest zalozony oddzielny regulator temperatury. Jak ustawic
    regulatory na zadana temperaure tak aby to ogrzewanie bylo funkcjonalne.
    Chodzi o to, ze jak ustawie np. temperature w danym pomieszczeniu np. na 22
    stopnie, a histereza jest ustawiona co 0.5 stopni to przy osiagnieciu
    temperatury 22.5 wylaczy tj. silownik zamknie ten obwod i jest ok. Ale
    plytki sa nagrzane i po wylaczeniu i tak dalej temperatura sie podnosi az do
    chwli jak plytki zaczna stygnac. To samo jest przy temeraturze wlaczajacej
    tj. 21.5 stopnia, silownik zwolni tj. wlaczy obwod i ogrzewanie zacznie
    ponownie nagrzewac plytki ale to trwa 2-3 godzin jak nagrzeje plytki, a wtym
    czasie temeparura w pomieszczeniu spada o nastepne np. 2 stopnie.
    Jak to jest w praktyce i jak ustawic prawidlowo sterowanie ogrzewaniem
    podlogowym.

  • 2. Data: 2015-12-22 08:00:07
    Temat: Re: Regulacja ogrzewania podłogowego
    Od: scruffty <s...@i...pl>

    Dnia Tue, 22 Dec 2015 07:39:54 +0100, Pawel_P napisał(a):

    OP ma dużą bezwładność, co właśnie opisałeś, dużo lepiej sprawdza się jedna
    temperatura regulowana sterownikiem pogodowym. Ogólnie przy OP obniżenia są
    mało ekonomiczne, dla komfortu lepiej jak nawet temp. jest stopień niższa
    ale podłoga ciągle ciepła.

    --
    scruffty

  • 3. Data: 2015-12-22 08:10:30
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-22 o 07:39, Pawel_P pisze:
> [...]
    > czasie temeparura w pomieszczeniu spada o nastepne np. 2 stopnie.
    > Jak to jest w praktyce i jak ustawic prawidlowo sterowanie ogrzewaniem

    Niestety taki jest urok zastosowanego termostatu pokojowego bez
    regulacji pogodowej przy podłogówce i brak regulacji temperatury wody w
    obiegu podłogówki.
    Dzieje się to dlatego, że podłogówka posiada dużą inercję, a termostat
    pokojowy jest szybkim regulatorem dwustawnym. W efekcie takiego sposobu
    regulacji będą zawsze powstawały przeregulowania i oscylacje. Oczywiście
    termostat pokojowy współpracując z grzejnikami także powoduje
    powstawanie takich oscylacji, ale ich amplituda i okres oscylacji są
    mniejsze, dlatego nie są aż tak odczuwalne.

    Od strony teoretycznej może pomóc regulator PID z odpowiednio dobranymi
    parametrami PID, ale jest to rozwiązanie, które wymaga sporej wiedzy z
    zakresu teorii regulacji i raczej nieosiągalnej dla przeciętnego
    Kowalskiego.
    W praktyce dla przeciętnego Kolwalskiego stosuje się regulatory
    pogodowe, w których można się ograniczyć do ustawiania jednego parametru
    tj. kąta nachylenia krzywej grzewczej
    Regulator taki powoduje zmianę temperatury wody w obiegu podłogówki w
    zależności od potrzeb wynikających z aktualnej temperatury zewnętrznej.

    Ale co można zrobić u Ciebie to zależy jaki masz kocioł, jak sterowany,
    czy podłogówka jest w całym domu czy też układ jest mieszany tj.
    podłogówka + grzejniki, czy masz mieszacz podłogówki.
    Bez tych szczegółowych informacji nie da się nic sensownego doradzić.

  • 4. Data: 2015-12-22 08:51:01
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 grudnia 2015 07:40:25 UTC+1 użytkownik Pawel_P napisał:

    > ponownie nagrzewac plytki ale to trwa 2-3 godzin jak nagrzeje plytki, a wtym
    > czasie temeparura w pomieszczeniu spada o nastepne np. 2 stopnie.

    A nie mozesz ustawic histerezy mniejszej? Np. 0,25stC?
    No niestety regulacja pokojowa ma te wade, ze temperatura sie waha. Byla tu
    dyskusja jakis czas na ten temat - Budyn - i co Ty na to? ;-)

    Pogodowka rzadzi :D
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 5. Data: 2015-12-22 18:37:48
    Od: "Pawel_P" <p...@w...pl>

    In news:5678f76c$0$696$65785112@news.neostrada.pl,
    *Uzytkownik* <a...@s...pl> typed:

> [...]
    > podłogówka + grzejniki, czy masz mieszacz podłogówki.
    > Bez tych szczegółowych informacji nie da się nic sensownego doradzić.

    Mam kocioł gazowy Weessmana Witodent 100W - 2.3 KW, jest zainstalowany
    mieszacz(e), cos takiego
    http://olx.pl/oferta/rozdzielacz-4-mieszajacy-do-pod
    logowki-renoma-CID628-ID2srcj.html
    do nich sa zamontowane siłowniki, ktore sa polaczone z regulatorami
    pokojowymi., tak jak pisalem wyzej, jest sama podlogowka bez grzejnkow.
    Kociol jest sterowany recznie, ustawianie danej temperatury na kotle.
    Czy w mieszaczu zalozyc pompke mieszajaca? - jest fabrycznie zamontowana w
    kotle.

  • 6. Data: 2015-12-22 19:34:45
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2015-12-22 o 18:37, Pawel_P pisze:
> [...]
    > na kotle.
    > Czy w mieszaczu zalozyc pompke mieszajaca? - jest fabrycznie

    Jak rozumiem jest to kocioł Viessmann Vitodens 100
    Jest to kocioł kondensacyjny z możliwością sterowania pogodowego. W domu
    masz samą podłogówkę.
    Zatem niepotrzebne Ci są termostaty pokojowe i niepotrzebny Ci jest
    dodatkowy mieszacz.
    Rozdzielacz ma być zasilany bezpośrednio z kotła. Na rozdzielaczu
    powinny być zamontowane rotametry. Rotametrami ustawiasz wstępnie
    jednakowe przepływy we wszystkich pętlach.
    Wyłączasz termostaty pokojowe ustawiając na nich najwyższą, możliwą
    temperaturę.
    Kocioł musisz przełączyć w regulację pogodową, a nie stałowartościową
    (ręczne ustawianie temperatury), ale musisz mieć zamontowany czujnik
    temperatury zewnętrznej, podłączony do tego kotła i ustawiony odpowiedni
    tryb pracy kotła. Czujnik ten ma mierzyć temperaturę zewnętrzną.
    Teraz przez kilka-kilkanaście dni musisz ustawić krzywą grzewczą tak,
    aby tam, gdzie ma być najcieplej temperatura wynosiła tyle ile uważają
    domownicy za komfortową.
    Pogodówka działa w taki sposób, że jak na zewnątrz temperatura się
    zmienia to także będzie się samoczynnie zmieniała temperatura wody w
    obiegu grzewczym. Temperatura na zewnątrz rośnie to temperatura wody
    spada i na odwrót jak na zewnątrz temperatura spada to temperatura wody
    w obiegu CO rośnie.
    Tam, gdzie chcesz obniżyć temperaturę zmniejszasz przepływ rotametrem na
    rozdzielaczu.

    Nie ma sensu obniżać okresowo temperatury w domu przy podłogówce.
    Jeżeli chcesz dodatkowo doregulować temperaturę termostatami pokojowymi
    to wstępnie ustawiasz krzywą grzewczą tak jak opisałem to wyżej, ale
    tak, żeby uzyskać temperaturę w domu o 1-2 stopnie wyższą niż ta
    komfortowa. Dopiero wtedy uruchamiasz termostaty pokojowe, które
    dodatkowo doregulują tą temperaturę.

    Obecnie najprawdopodobniej ustawiasz zbyt gorącą wodę w obiegu CO i
    dlatego masz tak duże przeregulowania temperatury w domu.
    Nie bój się, że woda w obiegu będzie miała bardzo niską temperaturę
    rzędu 25 czy 30 stopni Celsjusza, bo przy dobrze ocieplonym domu i
    dobrze zaprojektowanej podłogówce taka ma być.
    Ponadto kotły kondensacyjne pracują z tym większą sprawnością, im niższą
    temperaturą grzeją.

  • 7. Data: 2015-12-23 07:52:27
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 22 grudnia 2015 18:38:13 UTC+1 użytkownik Pawel_P napisał:
> [...]
    > Kociol jest sterowany recznie, ustawianie danej temperatury na kotle.
    > Czy w mieszaczu zalozyc pompke mieszajaca? - jest fabrycznie zamontowana w
    Takie coś powinni też w usterce pomazywać.
    Nieżle Ciebie jakiś fachura skroił.
    Siłowniki, regulatory pokojowe itp.
    A rotametrow już pewnie nie dał.
    Taki urok naszych dachofcow;)

  • 8. Data: 2015-12-23 17:55:57
    Od: "Pawel_P" <p...@w...pl>

    In news:567997ce$0$684$65785112@news.neostrada.pl,
    *Uzytkownik* <a...@s...pl> typed:

> [...]
    > dobrze zaprojektowanej podłogówce taka ma być.
    > Ponadto kotły kondensacyjne pracują z tym większą sprawnością, im niższą

    Dzieki, zastosuje to w praktyce.

  • 9. Data: 2015-12-23 17:59:32
    Od: "Pawel_P" <p...@w...pl>

    In news:6a2bcca3-f887-47ba-a6e2-c7d6191b83c5@googlegrou
    ps.com,
    *Kris* <k...@g...com> typed:

    > Takie coś powinni też w usterce pomazywać.
    > Nieżle Ciebie jakiś fachura skroił.
    > Siłowniki, regulatory pokojowe itp.

    Cos takiego
    https://nexterio.pl/136979,Silownik-termoelektryczny
    -Controls-T30NC230-M30x15-Salus.html?gclid=CN3HiZe58
    skCFUQUwwodnKEBCA&gclsrc=aw.ds
    montuje sie je na listwie
    http://olx.pl/oferta/rozdzielacz-4-mieszajacy-do-pod
    logowki-renoma-CID628-ID2srcj.html
    polaczony jest z elektronicznym regulatorem.

    > A rotametrow już pewnie nie dał.
    > Taki urok naszych dachofcow;)

    Dał, tu jest wszystko ok.

  • 10. Data: 2015-12-25 18:45:14
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-12-23 o 17:59, Pawel_P pisze:
> [...]
    > http://olx.pl/oferta/rozdzielacz-4-mieszajacy-do-pod
    logowki-renoma-CID628-ID2srcj.html
    > polaczony jest z elektronicznym regulatorem.

    Tu tak ,ale Kris ci pisze że przepłaciłeś zupełnie niepotrzebnie za
    mieszacz, siłowniki i czujniki temp,
    a na dodatek tego najważniejszego czujnika czyli od pogodówki
    ci nie dał i będziesz go musiał kupić.

    --
    Pozdr

    Janusz_K