  • 121. Data: 2009-12-22 21:24:09
    Temat: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Od: "Kris" <k...@w...pl>

    Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.tnij.tu.pl> napisał w wiadomości
    news:hgqqjd$pfm$1@news.onet.pl...

    > Ale nie rozumiem dlaczego za 'taaaką kasę'? Policz ile wydasz na kominy do
    > grawitacji i to wystarczy. Oczywiscie kominy możesz ze szwagrem wymurować
    > z odpadów :)
    ile wydasz na te kominy do wentylacji?
    Ok 1000zł podejrzewam

    Kris

  • 122. Data: 2009-12-22 22:06:29
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Niestety paląa w kominkach nie dla przyjemności ale dlatego że rachunki za
    > gaz są dla nich za wysokie.

    To zrozumialem, celowo uzywam uznanych na grupie skrotow myslowych. Tyle, ze
    zwracam uwage, ze mozna jak Ty w kotle co jak wiesz uwazam za lepsze
    rozwiazanie i w kominku, co daje w sumie jednakowe cieplo (pomijam
    sprawnosc). Jezeli ktos ma gaz i kominek to co stoi na przeszkodzie
    korzysatac z dobrodziejstw jednego i drugiego? Nie masz ochoty/czasu palic
    dzis, jutro, przez tydzien w kominku/kotle drzewem to wlaczasz/wlacza sie
    gaz i masz reszte w glebokim poszanowaniu. Dla mnie jedno nie wyklucza
    drugiego i nad tym bym nie biadolil. Sam sobie wstawie kominek dla watpliwej
    rekreacji, raczej jako alternatywne zrodlo przy jakiejs awarii. Raczej nie
    przewiduje palenia dla oszczednosci, choc czas pokaze. Moze skusze sie przy
    jakichs duzych mrozach. Gdybym nie wyrabial sie z rachunkami gazowymi to
    predzej doloze byle kociol do kotlowni i tez bede w tym kotlowal drzewem. To
    jednak przy moich rozwiazaniach ciagle wymaga pradu, kominek nie.

    > Pamietasz dyskusje z przed kilku miesięcy gdzie ktoś twierdził że grzeje
    > dom pradem i podal jakies naprawdę niewielkie kwoty które płaci za ten
    > prąd. Gość dodał jednak ze "rekraacyjnie" w kominku spala bodajze 15
    > metrów drewna na rok.

    Tego nie pamietam, nie wszystkie watki czytam, ale ogolny trend oczywiscie
    jest mi znany. :-) Ale nie demonizowal bym go, znieksztalca jedynie realne
    koszty czyniac je zupelnie bezwartosciowymi i z tej strony nie ma sie czym
    chwalic. Ciagle to jednak alternatywa.

    > bywam w róznych miejscach gadam z ludzmi i widze ze 3000zł za gaz rocznie
    > jest mozliwe tylko tam gdzie ostro rekraacyjnie palą w kominku;)

    Okolice, a raczej niewielkie przekraczanie 3000zl jest mozliwe i z tego co
    slysze tez od ludzi nie wymaga wcale jakichs wielkich zabiegow. Prawde
    mowiac nie slyszalem zeby ktos rachunkami przekroczyl cztery z kawalkiem,
    tyle ze tu czynnikow jak wiesz moze byc sporo. Jak bedzie u mnie przekonam
    sie, co mnie obchodza bajki do poduchy optymistycznych paranoikow. :-)

    Pozdro.. TK

  • 123. Data: 2009-12-22 22:07:36
    Od: "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl>

    Uzytkownik "kris" <k...@p...onet.pl> napisal w wiadomosci

    > Uzytkownik "William Bonawentura" <n...@m...nie.pl> napisal w wiadomosci

    > Wszystko ladnie pieknie.
    > Mam jednak kilku znajomych co maja domy grzane gazem- zadnemu nie udalo sie
    > zejsc ponizej 3000zl sezon.

    Na pewno obaj mówimy o 50m2 mieszkaniu w "familokach" i 3t wegla na sezon ?

  • 124. Data: 2009-12-22 22:20:56
    Od: "Adam" <a...@p...onet.tnij.tu.pl>

    Użytkownik "Papa Smurpfs" <P...@z...hujami.za.lasami> napisał w wiadomości

    > i to jest sedno problemu, kupiłeś bo nie miałeś wyboru, czyli słono
    > przepłaciłeś i w tym miejscu niestety trzeba przyznać rację tym wszystkim
    > co twierdzą że mechaniczna z odzyskiem się nie opłaca:O(

    > więc co nażekasz że wysusza?:O)

    Wysuszało. Teraz się albo uspokoiło, albo się przyzwyczailiśmy do tego
    powietrza. Ale jest dobrze.

    > problem w tym że zamontowałeś odzysk ciepła, a zapłaciłeś tyle że
    > prawdopodobnie nie kalkuluje się to ekonomicznie, widzisz nie każdego stać
    > na to żeby przepłacać jak ciebie:O)

    Czy się kalkuluje to dopiero stwierdzę po kilku latach. Na razie mam ten
    luksus że mogę regulować (w miarę precyzyjnie) wymianę powietrza w domu,
    nawet w lecie (a tego pseudograwitacja nie zapewnia).

    Adam

  • 125. Data: 2009-12-22 22:49:02
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    > Użytkownik "Adam" <a...@p...onet.tnij.tu.pl> napisał w wiadomości

    > ile wydasz na te kominy do wentylacji?
    > Ok 1000zł podejrzewam

    Za 1000 zł to sobie pustaki kominowe i trochę cementu możesz kupić. Dochodzi
    fundament, klinkier, zaprawa do murowania klinkieru, obróbka przejścia przez
    dach, ew. stopnie kominiarskie, transport, robocizna, frycowe dla kominiarza
    i póżniejsze konserwacje tego co na dachu.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 126. Data: 2009-12-22 23:20:20
    Od: "Druid29" <d...@t...wytnij.pl>

    > ale czy twój portfel też ma komfort?:O)
    > to lepiej powiedz jaki ten reku ma przepływ maksymalny, a jaki na
    > najniższym biegu, potem powiedz ile za ten złom zapłaciłeś, a po
    > podzieleniu max/min będziesz wiedział ile razy za dużo:O)
    Widać, że czepiasz się dla samego szukania dziury w całym. Stosunek min/max
    przepływu świadczy nie o ilości złomu lecz o elastyczności danego
    rozwiązania.Ten sam Renovent HR może na pierwszym biegu mieć ustawione
    30m3/h jak i 400 m3/h, a ustawienia zależą wyłącznie od upodobań i potrzeb
    użytkownika. Poza tym cena nie jest proporcjonalna do wydajności
    urządzenia - koszt mniejszych urządzeń jest przeliczeniowo większy.
    Z kolei wielkość urządzenia dobiera sie pod maksymalne zapotrzebowanie bo
    takie są reguły projektowania a nie widzimisię projektanta. Co najwyżej
    można dyskutować nad przyjęciem pewnych założeń projektowych aby z
    projektowych 400 m3/h nie zrobiło się nagle 550.

    Pozdrawiam,
    Druid29

  • 127. Data: 2009-12-22 23:33:10
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    Użytkownik "Druid29" <d...@t...wytnij.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > przejścia przez dach, ew. stopnie kominiarskie, transport, robocizna,
    > frycowe dla kominiarza i póżniejsze konserwacje tego co na dachu.

    Ach te Wasze kominy cierniem w sercu. To wszysto jest tak naprawde nie
    wazne, bo robiac pion kanalizacyjny i wodny i tak trzeba gdzies rury
    zmiescic. Podciagniecie komina nad dach w tym ukladzie to zaden problem, a
    zyskuje sie normalna wywiewke nad dachem bez problemu ze szczelnoscia
    pokrycia. Dolozenie jednego czy dwoch kanalow wentylacyjnych nie stanowi
    wiekszego problemu. Komin do kominka tez trzeba zrobic. Skoro jeden
    spalinowy to i kanal wentylacyjny tez sie zmiesci. Pozostaje problem w calym
    domu moze z jednym kominem. W moim przypadku to komin wentylacyjny w kuchni.
    To jedyny komin pelniacy funkcje wylacznie wentylacji kuchni z jednej strony
    i spizarni z drugiej. Gdyby nie grawitacja to jest komin z ktorego moglbym
    zrezygnowac, a to i tak zalezy od ukladu domu. Na dobra sprawe jak komus
    zalezy to moze wszystko zmiescic i w jednym kominie. Ten argument jest jak
    kula w plot. Mam jeszcze komin spalinowy w kotlowni a w nim wentylacja
    kotlowni i garazu. Tu tez mozna bylo z tego zrezygnowac, ale za pozno
    przemyslalem sprawy ogrzewania i komin poszedl nad dach. Dzis
    niewykorzystywany poza wentylacja. Ale na trudne czasy mam komin na wszelki
    wypadek. I to wszystko to pikus, bo najgorzej sprawa wyglada z zupelnie
    innej strony. Te kominy przemarzaja i to jest temat ktory Wam fascynatom 80%
    oszczednosci wentylacyjnej foldery reklamowe nie oznajmily a nie jakies
    blizej nieznane stopnie kominiarskie czy dziecinnie proste obrobki
    blacharskie tych kominow, transport (komina??) przemilcze.

    Pozdro.. TK

  • 128. Data: 2009-12-23 01:25:46
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Gru, 19:34, "Krzysztof L" <l...@o...pl> wrote:
    > Chodzi o pojedyńczy wymiennik krzyżowy.
    > Nie dwa szeregowo i nie przeciwprądowy.
    > Nie przekroczy 50%. W ulotkach piszą o 70ciu%

    No i znowu pomyłka... spokojnie można osiągnąć więcej niż 50%....
    Jedyne co trzeba zrobić to podłączyć tak, aby strugi powietrza mijały
    się przeciwprądowo....
    ;-)

    Jest to trochę po skosie (dlatego mniejsza wydajność) ale dalej
    przeciwprądowo.
    ;-)

    Narysuj sobie X. Rozłóż wektory prędkości na składowe "poziome" i
    "pionowe" i zobacz czy to jest przeciwprądowo dla którejś składowej.
    Średnioarytmetycznie wyjdzie Ci maksymalna sprawność takiego układu w
    przypadku wyidealizowanym 75% (no bo dla 1 składowej współprądowo 50%
    a dla drugiej przeciwprądowo 100%)
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 129. Data: 2009-12-23 05:03:18
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > i nawiewasz je z pomieszczeń z z 4rech pokoi każdy po 5m3/h:O)
    > czy ja dobrze rozumiem że ty planujesz wentylację w ten sposób że do
    > wszystkich pomieszczeń masz nawiew i ze wszystkich wywiew?:O) wtedy
    > faktycznie się przepływy niepotrzebnie sumują:O(
    > prawidłowo wykonana wentylacja powinna mieć nawiewy do pokoi, a wywiew w >
    > kuchni i łazience, wtedy przepływ masz tylko taki co w pokojach, a w
    > łazienkach masz sumę z pokoi bez dodatkowego nawiewu, sprytnie, tanio,
    > przyjemnie i oszczędnie:O)

    Nie, nie mam w kazdym pokoju nawiewu i wywiewu jednakze nie sumuje tego tak
    jak ty. Ja wogole nie mowie na moim przykladzie bo ja mam instalacje
    przewymiarowana (950m3/h na pelnej mocy), kosztowala 12-14k cała bez roboty
    mojej (no dobra, ocieplilem wymiennik), wymiennik byl liczony na 950m3/h
    podobnie jak wentylatory dobrane. Ja akurat jeszcze nie mieszkam wiec nie
    testowalem wentylacji na sobie w sposob ciągły. W kazdym razie nie mam
    zadnych biegów tylko plynna regulacje i moge se ustawic i 50m3/h na caly
    dom - mnie wiec temat nie boli. TYle co bedzie trzeba to tyle ustale.

    W kwesti zas ze mocny kosztuje duzo wiecej niz slaby: koszt wymiennika np
    50% tego co mam ja spadłby o 1000zł. Dalej jeszcze 50% mniejszego - spadłby
    pewnie juz tylko 500zł. Zmniejszylby sie tez koszt glownych rur (czerpnia,
    wyrzutnia) o duzej srednicy, trojnika i bypassu. Lacznie na mniejsze
    srednice napewno z 500zł mniej. Razem 2000zł mniej. Tyle w moim w ypadku
    kosztuje komfort tego ze w wypadku ostrzejszej awarii
    kuchenno-gastryczno-parowej czy po prostu imprezy na 30 ludzi mam
    odpowiednie moce by szybko wywietrzyc dom. Zysk z zwiekszonej sprawnosci
    ukladu przy malym przeplywie pomijam bo nie mam ochoty go liczyc ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 130. Data: 2009-12-23 06:36:38
    Od: "Krzysztof L" <l...@o...pl>

    > No i znowu pomyłka... spokojnie można osiągnąć więcej niż 50%....
    > Jedyne co trzeba zrobić to podłączyć tak, aby strugi powietrza mijały
    > się przeciwprądowo....

    Konstrukcja krzyżowego wyklucza takie podłączenie.

    > Jest to trochę po skosie (dlatego mniejsza wydajność) ale dalej
    > przeciwprądowo.

    bzdura

    ;-)

> [...]
    > Średnioarytmetycznie wyjdzie Ci maksymalna sprawność takiego układu w
    > przypadku wyidealizowanym 75% (no bo dla 1 składowej współprądowo 50%

    Niestety tak nie jest.
    ;-)