  • 81. Data: 2009-12-22 04:27:36
    Temat: Re: Rekuperacja kontra grawitacja
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > wywiew robisz w łazience i kuchni, czyli wyjdzie gdzieś po 20m^3/h, czyli
    > powietrze w takiej kuchni czy łazience będzie wymieniane średnio jakoś raz
    > na godzinę, to według ciebie mało?:O)

    Robie 20m3 wywiewu na lazienke, 20m3 na kuchnie, tyle samo bilansuje gdzies
    nawiewem. Dokladam po 20-30m3 na osobe na reszte domu (pomieszczneia
    mieszkalne) i dla 3 osobowej rodziny juz mam 20+20+3x20 = 100m3/h ostroznie
    liczac (dla domu z jedna lazienka bez dodatkowego wc). Przy czym 20m3 na
    kuchnie to zdecydowanie za malo chyba ze masz okap osobno podlaczony do
    osobnego komina wentylacyjnego (i tym samym niezbilansowany w instalacji)
    ale zwiekszy sie to o wartosc nawiewow per osobe ktore trzeba zbilansowac
    wyciągiem (wiec wiekszy w kuchni i lazience).

    > może wyjaśnisz skąd tym twoim zdaniem się to 150 wzięło dla 3-4ro osobowej
    > rodziny?:O)

    Jak wyzej. 20 lazienka, 20wc, 50 kuchnia, po 20 na osobe = 20+20+50+3x20 =
    150m3/h. Co dla sredniego domku nie przekroczy najczesciej 1/3 wymiany na
    godzine. I to jest rozsadna wartosc ktora reku powinien osiagnac na dobrych
    parametrach odzysku i mozliwie niskim poziomie hałasu. Nie twierdze
    oczywiscie ze ten reku bedzie musial chodzic nonstop na 150m3. Duzo zalezy
    od stylu zyciia (obecnosci w domu, intensywnosci korzystania z lazienki i
    kuchni). Bezpiecznie jednak te 150m3/h mieć.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 82. Data: 2009-12-22 04:30:37
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > ech, ręce opadają, wydajność jaka wydajność?:O)
    > wymiennik ciepła jest projektowana na zadany maksymalny przepływ, tak samo
    > jak wzmacniacz mocy, jak brak komus szarych komurek to nadstawia tyłka
    > fachofcom od marketingu, wyobraż sobie że ja mam zestawik muzyczny o mocy
    > max20W i nigdy nie załączam go nawet na połowe tej mocy bo bym ogłuchł!:O)

    Wymiennik ciepla projektowany jest na zadany maksymalny przeplyw ale przy
    mniejszym przeplywie wzrasta odzysk. Prosze nie wprowadzac publiki w blad ;)
    Wymiennik na 500m3/h przy 250m3/h odzyska wiecej niz wymiennik projektowany
    na 250m3/h. ALbo bedzie mial mniejsze opory = bedzie potrzebny slabszy
    wentylator = mniej prądu.

    Wzmacniacz: to fajnie ze masz 20W. Ja mam 8W i 360W zaleznie od miejsca. I
    tez nigdy nie odkrecam tego na wiecej niz polowe mocy. I co z tego ? Jak juz
    mowilem ten parametr mocy niewiele oznacza (i nie przeklada sie na cene -
    akurat ten 8W jest drozszy :)). Zly przyklad - to Ci chcialem powiedziec.

    Pozdrawiam

    Kane

  • 83. Data: 2009-12-22 04:33:08
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    > Jak myślisz? skoro urządzenie posiada 100% sprawność i jednakowa ilość
    > powietrza przepływa
    > w obie strony jakie będą tenperatury?

    Mysle tak jak napisalem, odpisali ci juz inni grupowicze.

    > Właśnie, jakbyś coś tam rozumiał...

    Dokladnie - nie rozumiem dlaczego ty nie rozumiesz ! :) Przeczytaj
    odpowiedzi Krzemo i Adama - nie bede sie powtarzal.

    K.

  • 84. Data: 2009-12-22 06:21:40
    Od: "Krzysztof L" <l...@o...pl>

    > Nie masz racji, bo powietrze nie jest wymieniane w *jednym* miejscu
    > (wtedy temperatury by sie tylko wyrownaly jak piszesz). Przy
    > sprawnosci 100%, na zewnatrz 0st, w srodku +20, powietrze wywiewane
    > bedzie mialo 0st C, a nawiewane +20st C. Przy rekuperatorze ze
    > sprawnoscia 90% bedziesz mial dokladnie nawiew 18stC, a wywiew 2stC.
    > pozdr.

    Jeśli zakładamy w ten sposób to się zgadza.
    Rekuperator krzyżowy nie może przekroczyć 50% sprawności, zgoda?
    Więc skąd bajki o 70% sprawności?

    Pozdrawiam

  • 85. Data: 2009-12-22 07:07:03
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Gru, 07:21, "Krzysztof L" <l...@o...pl> wrote:

    > Jeśli zakładamy w ten sposób to się zgadza.
    > Rekuperator krzyżowy nie może przekroczyć 50% sprawności, zgoda?
    > Więc skąd bajki o 70% sprawności?

    Bo może być krzyżowy przeciwprądowy... i taki najczęściej jest.
    ;-)
    A czasem nawet to są 2 krzyżowe w jednej obudowie.

    Poczytaj najpierw w necie o konstrukcji takowych, a dopiero potem pisz
    że bajki.
    ;-)

    70% to 70%, a nie 20% 50% czy cokolwiek innego.

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 86. Data: 2009-12-22 07:17:15
    Od: Krzemo <p...@g...com>

    On 22 Gru, 02:57, Adam Szendzielorz <a...@g...com> wrote:

    > Taki czarny granulat ze zmielonego zuzla, mulu, czy osuszonego mialu
    > weglowego.. Nie wiem dokladnie jak powstaje ale ale to jakis produkt
    > uboczny innego procesu :)

    Produkt uboczny procesu "wzbogacania" węgla, czyli segregacji węgla i
    kamienia zachodzące w "kąpieli". Dzięki temu skruszony "urobek"
    zamienia się w węgiel handlowy. Flot zawiera po prostu miał węglowo-
    kamienny. Oczywiście jeżeli czegoś nie "pozajączkowałem"....
    ;-)

    Pozdrawiam,
    Krzemo.

  • 87. Data: 2009-12-22 07:53:59
    Od: "jahi" <j...@w...pl>

    Adam Szendzielorz wrote:

    > BTW. Zalatwilem sobie na jutro kolejne dwie tatry drewna (w sumie ok
    > 10m3, glownie brzozy) za 160 pln / auto :-)))

    W podlaskim 1m3 brzozy kosztuje powyżej 100zł. Na samochód z przyczepą
    wchodzi ok. 40m3 przy czym na przyczepę więcej niż na samochód. Nie
    wiem jakie to będzie drzewo, ale jest to podejrzanie tanio.

  • 88. Data: 2009-12-22 07:54:26
    Od: "Kane" <k...@a...pl>

    >70% to 70%, a nie 20% 50% czy cokolwiek innego.

    Białe jest białe ! ;)

    Pozdrawiam

    Kane

  • 89. Data: 2009-12-22 08:37:09
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 22 Gru, 08:53, "jahi" <j...@w...pl> wrote:

    > W podlaskim 1m3 brzozy kosztuje powyżej 100zł. Na samochód z przyczepą
    > wchodzi ok. 40m3 przy czym na przyczepę więcej niż na samochód. Nie
    > wiem jakie to będzie drzewo, ale jest to podejrzanie tanio.

    Przywiezli - fakt, wiecej tym razem juz topoli (tym razem niestety
    dosc grube pniaki) niz brzozki ale jak sie przesezonuje to bedzie
    ok :-) Za ta kase nie ma co wydziwiac :-)

    Tanie, bo to "nietypowo" - miasto robi wycinke bodaj 140 drzew i
    sasiadka zalatwila transport do nas :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 90. Data: 2009-12-22 11:50:08
    Od: "rrr." <r...@r...or>

    Użytkownik Krzemo napisał:

> [...]
    > temperatury wzdłuż rur jest taki jak poniżej:
    >
    > 0C 20C
    > -> 00 02 04 06 08 10 12 14 16 18 ->
    > <- 02 04 06 08 10 12 14 16 18 20<-
    > Strumienie powietrza przepływają przeciwsobnie i jednostajnie. Jak
    > widzisz w każdym punkcie temperatura powietrza usuwanego jest o 2C
    > większa od powietrza nawiewanego. Cały czas więc możliwa jest między
    > tymi strugami wymiana ciepła.
    > To jest schemat działania rekuperatora przeciwprądowego o sprawności
    > ok. 80%.
    >
    > Zanim zaczniesz więc się tu wymądrzać poczytaj najpierw o tym, i jak

    Witaj
    brakuje tutaj długości wymiennika oraz czasu w jakim to się odbywa. Bo
    wymiana ciepła nie odbywa się natychmiast, dlatego rozumowanie może być
    poprawne przy określonych założeniach, które producent może mieć głęboko
    i wtedy cała teoria rekuperacji psu w d..pę.

    pozdrawiam świątecznie
    rafał