  • 61. Data: 2014-10-30 11:36:57
    Temat: Re: Rekuperator
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 października 2014 10:29:13 UTC+1 użytkownik Pete napisał:
    > To nie znaczy, że went mech jest do d...?
    A cos takiego gdzies napisałem?
    > Problem jest taki, że niewiele osób dodaje went mech+ reku do
    > pomieszczeń, gdzie wcześniej była went. grawitacyjna.
    > Dlatego też trudno obiektywnie porównać oba rozwiązania.
    Kurcze jaśniej proszę
    Kilka godzin dziennie przebywam w biurze z went mech, również kilka godzin dziennie
    przebywam w salonie bez went mech i czemu mam nie mieć porównania?

    > 1 na tydzień. w przypadku otwartych okien, będą ich dziesiątki.
    Wokół mnie jest kilka ha niezabudowanych, zarośniętych chwastami gruntów
    Komary bywaja ale nie dziesiątki więc nie przesadzaj. Na tarsa wychodzisz czasami
    okno otworzysz więc i komar wleci. No chyba że masz fixy.
    Z dyskusji raczej wynika że użytkownicy went mech okna otwierają na tarswychodzą

    > Ja znam kilka osób bardzo zadowolonych ze zmiękczacza. A uzasadnienia
    > ekonomicznego nie ma żadnego, bo woda choć twarda jak stal, to jest w
    > górnej granicy normy - czyli nadaje się do użycia/spożycia.
    Widocznie mają wodę jaką mają i musza zmiękczać. Tu gdzie ja mieszkam woda jest
    super, można pić prosto z kranu a i kamień się nie odkłada na urządzeniach
    > Bez zmywarki dobrze się czułem, dopiero po zakupie zmywarki 'poczułem
    > różnicę'.
    Więc nie żałujesz zakupu.
    Kwestia czy po zamontowaniu went mech poczujesz znacząco poprawe komfortu.
    > Gówno warte, bo?
    Bo nie działało a prezentacje które robiliśmy klientom to były manipulacje.
    > Tak samo kogutek uważa o budowie domu. Jemu mieszkanie w kamienicy w
    > centrum Łodzi wystarcza i za głupków uważa tych, co wolą mieć własny dom.
    Jego wybór co mi tam krytykować. Ja na tą chwilą wole dom co będzie na stare lata się
    zobaczy. Moja mama mieszka sama w dużym domu i dla niej teraz lepsze będzie
    mieszkanie. Czy taniej to trudno powiedzieć. Kogutek raczej kwesti ekonomicznych się
    czepia bo uważa że w domu drożej. Komuś innemu w domu taniej, co do went mech to o
    "taniej" mało kto mówi bo trudno to uzasadnić.

  • 62. Data: 2014-10-30 11:37:57
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > Jakoś tak naokoło około z tymi oszczędnościami a jasne stwierdzenia czy to
    > się ekonomicznie opłaci nie padło.
    > Pewnie że można oszczedzic z 1-2 tysięcy pln na kominach wentylacyjnych
    > żeby zapłacić kilkanaście tys(a i wyceny na kilkadziesiąt tysięcy przecież
    > bywają)za went
    > mech.
    > Robiłeś w tej branży to powinieneś wiedzieć.

    Robiłem przy projektach i uruchamianiu a nie przy sprzedaży, ale tak ceny są
    mi znane. I tak jak ktoś ma ofertę na zrobienie instalacji wentylacji
    mechanicznej z rekuperatorem za 15 tysięcy to mu to się_nigdy_ nie zwróci!

    To jest jasne i ciągle to powtarzam. Ceny jakie oferują instalatorzy są
    chore. Przypomina mi to sytuację z czasów gdy podłogówki dopiero stawały się
    popularne wtedy też niewielu instalatorów je robiło i ceny były chore. Co do
    tego mamy jasność.

    Realny koszt instalacji możemy wziąć np. z niedawno publikowanego posta w
    którym opisałem koszty jakie poniósł Jacek:

    Kanały izolowane, kształtki, anemostaty, opaski itd... - 2140zł
    Rekuperator, kable - 8810zł

    W przypadku wentylacji grawitacyjnej koszt końcowy 2140 jest IMO
    nieosiągalny. Nie wiem, ile obecnie kosztują kształtki wentylacyjne aby
    wymurować komin więc nie policzę, ale liczyłem to już dla wielu projektów i
    zawsze wychodziło więcej. Najdroższe są nawiewniki w oknach: 70-250zł
    sztuka (70zł to te ręcznie sterowane - bez sensu). Do tego albo przejścia
    prze dach zakończone kominkami , albo gdy jest jeden komin z wieloma
    kanałami to obróbki blacharskie i klinkier nad dachem. Komin wielokanałowy
    wymaga też dodatkowego fundamentu.

    Oczywiście jak ciągle powtarzam w przypadku jak ktoś ma kominek i i tak
    muruje komin to dołożenie do niego kanałów wentylacyjnych podniesie koszt
    tylko nieznacznie i wtedy instalacja wentylacji mechanicznej wyjdzie drożej.

    ***

    Przejdźmy do rekuperatora. Ciągle dla domu Jacka: Grzejąc gazem z wentylacją
    straci on 500-600zł rocznie. Do odzyskania jest 50-90% tej kwoty w
    zależności od rekuperatora. Niech będzie że Jacek odzyska 75% z 500 czyli
    375zł rocznie.

    Na prąd do wentylatorów wyda 165zł rocznie. Mniej więcej połowa tej kwoty
    wypadnie w okresie grzewczym więc ciepło na jakie prąd zamienią wentylatory
    ogrzeje dom. Uwzględniając to że tego ciepła odzyska się 87,5% (jeden
    wentylator dmucha na dom więc 100%, a drugi na wymiennik więc 75%) ora
    uwzględniając że grzejąc gazem byłoby o połowę taniej. Wychodzi na to że
    strata na prąd to 165 - ((165*0,875) / 2) = 93zł

    Po odjęciu okazuje się że rekuperator przyniesie oszczędność 375-93 = 282zł
    rocznie. Co dla jego wydatków oznacza że zwróci się za 31 lat czyli "nigdy"!

    Zakup rekuperatora przez Jacka był ekonomicznie nieuzasadniony!

    Podkreślić wężykiem, wydrukować i oprawić w ramkę!

    ***

    Cóż jak już pisałem wentylacja kiepsko się skaluje. W dwukrotnie większym
    domu koszt instalacji wyjdzie tylko o 10% wyższy, a sama instalacja zwróci
    się znacznie szybciej:

    Policzmy dla dwukrotnie większego domu. Czyli 250-300m2. (Zakładam tę samą
    technologie i ten sam rekuperator)
    Do odzyskania 750zł rocznie -93zł na prąd daje oszczędność roczną 657 co
    oznacza że wydatek zwróci się za 13,5 roku czyli już znacznie lepiej.

    ***

    A teraz policzmy dla świadomego inwestora: oszczędne wentylatory i wymiennik
    o sprawności 85%:

    Dom Jacka:
    - Do odzyskania: 500 * 0,85 = 425
    - Na prąd 79zł - ((79*0,925) / 2) = 42
    - Oszczędność roczna: 383
    - Zwrot po: 23 lata

    Dom dwukrotnie większy:
    - Do odzyskania: 1000 * 0,85 = 850
    - Na prąd 79zł - ((79*0,925) / 2) = 42
    - Oszczędność roczna: 808
    - Zwrot po: 10,9 roku

    ***

    Uwagi końcowe:

    - Jak widać do małego domu rekuperator będzie się zwracał znacznie, znacznie
    dłużej niż do dużego. Nawet jeśli się kupi wymiennik o wysokiej sprawności i
    zamontuje oszczędne wentylatory.

    - Powyższe obliczenia uwzględniają tylko oszczędności w zimie. Tymczasem w
    lecie rekuperator "odzyskuje" zimno, więc klima może chodzić z mniejsza mocą
    oszczędzając prąd.

    - Nie uwzględniałem kosztu filtrów (kilkadziesiąt zł rocznie, lub zakup
    włókniny na metry i samodzielne wycinanie za kilka zł rocznie) bo w
    wentylacji grawitacyjnej ich nie ma, a skoro oddzielamy komfort od ekonomii
    to wentylacja mechaniczna też może bez nich działać.

    - Zwykło się zakładać że urządzenia psują się po 8-12 latach i jako granicę
    opłacalności przyjmować czas zwrotu równy 10 lat. W przypadku wentylacji
    mechanicznej, kanały, wymiennik, obudowy na filtry itd. są "wieczne" dlatego
    licząc opłacalność należy liczyć że po 10 latach przyjdzie nam wymienić
    tylko wentylatory i sterownik czyli koszt wyniesie poniżej połowy kosztów
    nowego rekuperatora. Dlatego granicę ekonomicznego uzasadnienia inwestycji
    można bezpiecznie założyć 20-25 lat.

    ***

    Oczywiste uwagi końcowe:

    Ludzie techniczni i potrafiący czytać ze zrozumieniem ten akapit mogą
    pominąć, ale ponieważ na grupie jest kilku humanistów to trzeba za każdym
    razem powtarzać:
    Każdy musi sam sobie policzyć opłacalność dla swojego domu! Dla przykładu:
    - jak ktoś grzeje węglem to zwrot inwestycji nastąpi później (a
    prawdopodobnie nigdy)
    - jak ktoś grzeje olejem albo prądem (bez PC) to zwrot inwestycji
    nastąpi szybciej
    - jak ktoś planuje za 10 lat wyburzyć dom to taka inwestycja nie ma
    sensu ekonomicznego
    Oczywiście można taniej - wystarczy wentylację włączać tylko na 1 godzinę
    dziennie (albo nie włączać wcale)
    Tak można kupić wentylatory za 150zł zamiast za 1000 i cieszyć się że
    inwestycja wyszła taniej niż Jacka i zwróci się 10 lat szybciej tyle że
    będzie bardzo głośno

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 63. Data: 2014-10-30 11:40:26
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-10-30 11:30, Pete pisze:

    > * 20 okien = 2000.
    > I nie po to ktoś pielęgnuje otoczenie domu, by je oglądać przez płótno :P

    To znaczy chcesz porownywac wentylacje domu bez okien z wentylacja
    mechaniczna czy jak?

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2014-10-30 11:46:49
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 2014-10-30 o 11:36, Kris pisze:
    > A cos takiego gdzies napisałem?

    Tak, powyżej.

    > Kurcze jaśniej proszę
    > Kilka godzin dziennie przebywam w biurze z went mech, również kilka godzin dziennie
    przebywam w salonie bez went mech i czemu mam nie mieć porównania?

    Twój salon ma tylko WG, nie wiesz jak by to było, gdyby była w nim WM.
    Mógłbyś obiektywnie stwierdzić że WM jest do d, gdybyś ją w swoim
    salonie zamontował i potestował.

> [...]
    okno otworzysz więc i komar wleci. No chyba że masz fixy.
    > Z dyskusji raczej wynika że użytkownicy went mech okna otwierają na tarswychodzą

    Komary nie rozmnażają się w chwastach, tylko w wodzie.

    > Widocznie mają wodę jaką mają i musza zmiękczać. Tu gdzie ja mieszkam woda jest
    super, można pić prosto z kranu a i kamień się nie odkłada na urządzeniach

    Ergo masz inne potrzeby. Ktoś ma potrzebę WM więc ją sobie robi.

    > Więc nie żałujesz zakupu.
    > Kwestia czy po zamontowaniu went mech poczujesz znacząco poprawe komfortu.

    Tak jak pisałem wcześniej, większość decyduje o WM do nowych budynków,
    więc nie 'poczują różnicy' bo nie będą mieli z czym (WG) porównać.

    > Bo nie działało a prezentacje które robiliśmy klientom to były manipulacje.

    O ile mię pamięć nie myli, filtr osmotyczny co nieco filtruje, więc to
    nie do końca 'nie działało'

> [...]
    czepia bo uważa że w domu drożej. Komuś innemu w domu taniej, co do went mech to o
    "taniej" mało kto mówi bo trudno to uzasadnić.

    j.w. - brak praktycznych warunków do porównania efektywności ekonomicznej WM

    --
    Pete

  • 65. Data: 2014-10-30 12:02:43
    Od: Maniek4 <r...@s...won>

    W dniu 2014-10-30 11:28, Pete pisze:

    > Na dom tak. Na WM może już nie.

    Czasem tak, czasem nie. W kazdym razie nieposiadanie rekuperatora nie
    znaczy, ze kogos nie stac.

    > Czy podniesienie komfortu polega tylko na przorganizowaniu trybu życia?

    Mnie sie nie czepiaj, to Twoje przyklady. :-)

    > Nieposiadanie klimatyzacji też nie reorganizuje życia. Posiadanie też
    > nie jest uzasadniona ekonomicznie.
    > Czy w tym przypadku też należy uznać, że tylko głupki ją instalują?

    Nie, ale to nie ja pisalem o wychodku na dworze, braku zmywarki i
    kapaniu sie w misce. Nie oczekuj, ze na takich przykladach uda mi sie
    cos uzasadnic.

    > Bo patrzysz tylko pod kątem telefonu.

    Fakt. Jak dojde do stacjonarnego komputera za kilkanascie tysi obraz
    bedzie jeszcze gorszy.

    > A apple to cały ekosystem
    > urządzeń, który idealnie ze sobą współpracują.
    > I m.in. za ten komfort się płaci.

    Ciekawe, ze ludzie potrzebuja tych wszystkich urzadzen na raz i chca za
    nie tyle placic. Ja mysle patrzac na moje dzieci, ze telefony iphon nosi
    sie dla lansu. Posiadanie Iphona jest synonimem zapisania sie pewnej
    grupy osob, ktore zreszta maja powazne problemy z dzieleniem sie
    zdjeciami czy muzyka. Ot taka ironia. Wielu moich kolegow nawet nie wie
    jak dziala obsluga email w ich iphon'ach. Watpie zeby mieli blade
    pojecie o ekosystemie ktory wspominasz. Pewnie sa dziedziny w ktorych
    posiadanie tak drogiego sprzetu jest uzasadnione, ale wydaje mi sie, ze
    konkurencyjne systemy dla zwyklego zjadacza oferuja nie mniej mozliwosci
    by zaspokoic ich potrzeby.

    > Może zapomniał zamknąć drzwi na taras? :)

    Ja w drzwiach mam moskitiere. Latem drzwi zamykam dopiero jak kladziemy
    sie spac. Zauwazylem, ze komary wnosi sie na sobie, wiec wentylacja taka
    czy taka w tej kwestii nie ma wiekszego znaczenia.

    Pozdro.. TK

  • 66. Data: 2014-10-30 12:06:30
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 października 2014 10:54:43 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Jak zwykle podczas dyskusji o wentylacji im dalej w las tym mniej
    > rozumiem. Nie kto inny jak tylko Ergie pisal, ze wentyluje sie w
    > zaleznosci od ilosci ludzi, a nie powierzchni. Teraz okazuje sie, ze
    > brak wentylacji w garderobie moze byc jakims argumentem.
    Może ktoś mieszka w garderobie;)

  • 67. Data: 2014-10-30 12:09:17
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 października 2014 11:28:21 UTC+1 użytkownik Pete napisał:
    > Na dom tak. Na WM może już nie.
    Co niektórzy twierdza że jest tańsza w zakupie i eksploatacji.
    > Nieposiadanie klimatyzacji też nie reorganizuje życia. Posiadanie też
    > nie jest uzasadniona ekonomicznie.
    > Czy w tym przypadku też należy uznać, że tylko głupki ją instalują?
    Czy ktoś napisał że tylko głupi went mech instalują?

  • 68. Data: 2014-10-30 12:22:41
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 października 2014 11:46:49 UTC+1 użytkownik Pete napisał:
    > Tak, powyżej.
    Gdzie dokładnie?

  • 69. Data: 2014-10-30 12:28:09
    Od: Adam <a...@g...com>

    W dniu czwartek, 30 października 2014 10:17:26 UTC+1 użytkownik Maniek4 napisał:

    > Racja. Jaka jest norma?

    Nie napisze Ci jaka jest norma ale napisze o swoich doswiadczeniach:

    1. Wentylacja wylaczona -> w kiblu utrzymuje sie dlugo smrod i wilgoc, reczniki
    nie schna wcale i po 2-3 dniach zaczynaja smierdziec.
    2. Wentylacja 50m3/h -> z recznikami troche lepiej ale pranie w suszarni nadal
    schnie zbyt wolno.
    3. 150m3/h -> jak dla mnie optimum - reczniki i pranie schna bardzo szybko,
    smrodek w kiblu znika w mig. Nie widze wiec sensu wentylowac wiecej.

    > Trudno nie zauwazyc jak na przestrzeni kilku lat temat ewoluuje. Te pare
    > lat temu niepiszacy juz na grupie Krzemo udowadnial jak to po
    > zainstalowaniu rekuperatora bedzie oszczedzal 80% kosztow ogrzewania, bo
    > tyle ciepla mialo uciekac wentylacja.

    Czekaj, nie przekrecaj. Nie pamietam tego watku ale pamietam pare innych
    i zawsze chodzilo o oszczednosc 80% ciepla ktore normalnie ucieka wentylacja.
    A ze jest to ok 30% ogrzewania wiec mozna oszczedzic ok. 25% kosztow
    ogrzewania calego domu w ciagu sezonu. I tu nic za bardzo nie trzeba
    udowadniac - wystarczy policzyc (albo spytac przy okazji kominiarza jakie
    sa srednie) jakie sa przeplywy w wentylacji grawitacyjnej i podstawic do
    wzoru, obliczajac ile nam ciepla ucieka w ten sposob przez kominy wentylacyjne.

    Tu nie ma zadnej filozofii, magii ani niczego tajnego :-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 70. Data: 2014-10-30 12:32:11
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]

    > zaleznosci od ilosci ludzi, a nie powierzchni. Teraz okazuje sie, ze
    > brak wentylacji w garderobie moze byc jakims argumentem.

    Ale wentylacja w garderobie jest swietna (tak samo jak w wiatrolapie) -
    mozesz powiesic mokra kurtke, polozyc mokre rekawiczki na polke, czy
    wstawic mokre buty do szafy i one ladnie sobie wyschna :)

    Sam mam w garderobie wyciag, a w wiatrolapie wyciag+nawiew i to jest swietne
    rozwiazanie - mozesz polozyc mokre buty na podlodze i one bardzo szybko
    sobie wyschna (szczegolnie w polaczeniu z podlogowka :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.