  • 31. Data: 2014-01-21 22:03:10
    Temat: Re: Rekuperator a wilgotność powietrza
    Od: k...@g...com

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2014 20:54:51 UTC+1 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Nie znasz nikogo zadowolonego, bo w naszym kraju wszyscy na wszystko narzekają ;)
    >

    > Gdyby faktycznie z wentylacją grawitacyjną było tak źle, to uwierz, że ludzkość by
    wymyśliła inny sposób. Tymczasem mamy XXI wiek i nieliczni mają mechaniczną
    wentylację.

    > POza tym ja naprzykład założyłem wentylację mechaniczną z rekuratorem nie ze
    względu na komfort, ale oszczędność na ogrzewaniu. Czy mam większy komfort niż przy
    grawitacyjnej - na razie nie zauważyłem różnic.

    > pzdr
    >
    > Bogdan

    Szkoda tylko ze rekuperator stał się kolejnym urządzeniem pobierającym prąd i z
    oszczędności nic nie wyszło.

  • 32. Data: 2014-01-22 07:44:54
    Od: w...@g...com

> [...]
    grawitacyjnej - na razie nie zauważyłem różnic.

    > Szkoda tylko ze rekuperator stał się kolejnym urządzeniem pobierającym prąd i z

    Istotne nie jest to czy pobiera prąd, tylko ile pobiera prądu ;) Akurat ja mam
    silniki na stały prąd i pobór mocy (wg specyfikacji, bo nie mierzę amperomierzem)
    wynosi około 30W. Dużo to czy mało ?
    Natomiast w każdym z 4 wylotów/wlotów rekuperatora są wstawione czujniki temperatury
    i wychodzi mi oddzysk ciepła na poziomie 80% (a więc rzeczywisty, o ile termometry
    nie kłamią ;) ) przy temperaturach lekko minusowych sprawdzałem.

    pzdr
    Bogdan

  • 33. Data: 2014-01-22 08:19:07
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-22 07:44, w...@g...com pisze:

> [...]
    termometry nie kłamią ;) ) przy temperaturach lekko minusowych sprawdzałem.

    30W średnio? Czyli 0.7 kWh na dobę, czyli 262,8 kWh rocznie.
    Ponad 130 zł rocznie. A jaką daje oszczędność w ogrzewaniu? Jaki duży
    ten dom?

    --
    MN

  • 34. Data: 2014-01-22 08:55:49
    Od: w...@g...com

    > 30W średnio? Czyli 0.7 kWh na dobę, czyli 262,8 kWh rocznie.
    > Ponad 130 zł rocznie. A jaką daje oszczędność w ogrzewaniu? Jaki duży >
    > ten dom?

    Przyjmijmy, że średnio, chociaż latem albo chodzi tylko wyciąg, albo uchylone okna i
    nie chodzi.

    W projekcie domu napisane, że spośród 18kwh (przy -20stopniach) na ogrzewanie 12kwh
    ucieka przez przegrody, 6kwh ucieka przez wentylację (grawitacyjną). Dom 180m2,
    kubatura 900m3). To są liczby raczej zawyżone w projekcie, ale na czymś trzeba się
    opierać. Do wyliczeń trzeba by przyjąć jakąś średnią temperaturę (chociażby sezonu
    grzewczego), u mnie akurat wschód Polski, itd...
    Inaczej: tutaj http://www.projektyzwizja.pl/dzw/index.php?nazwa_pro
    jektu=na_miare_2 jest kalkulator energetyczny mojego domu, zaznaczając opcję
    wentylacja mechaniczna z oddzyskiem (na dole) wg projektanta zysk jest na poziomie
    1000zł rocznie. Pytanie, czy to prawda czy nie ?

    pzdr
    Bogdan

  • 35. Data: 2014-01-22 09:04:34
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu wtorek, 21 stycznia 2014 19:52:40 UTC+1 użytkownik Marcin N napisał:
    > Ludziom to odpowiada? Nie znam nikogo zadowolonego.
    > Wieczne k�opoty w nocy: zamykasz si� w sypialni i do rana si� udusisz
    > je�li nie otworzysz okna, ale je�li otworzysz, to ha�as Ci� >zam�czy.
    Zim� jeszcze gorzej, bo mr�z wi�c w og�le otwarcie okna >nie wchodzi w gr�.
    Większych bzdur dawno nie czytałem. Marketing jakiś czy co? Takie objawy to może w
    celi 16m2 gdzie mieszka 5 osadzonych. W małych mieszkaniach z went graw ludzie się
    nie duszą a co dopiero domy gdzie kubatura jest duza w stosunku do liczby
    mieszkańców.
    Mieszkałem w zyciu w kilku domach i 3 mieszkaniach- wszedzie went graw była i nigdzie
    takich objawów o których piszesz nie zauważyłem.
    Went mech ma tylko taka przewage że da sie nia lepiej sterowac jak went graw. No i
    podobno dzieki rekuperatorowi mozna cos tam ekonomicznie zyskac ale to już nie takie
    oczywiste bo zarówno reku jak i cay osprzęt do went mech darmowy nie jest a i
    eksploatacyjnie tez kosztuja.
    > I to ma by� ok? U�ywamy grawitacyjnego, bo nic innego si� nam nie >proponuje.
    Bo użytkowo nie odczujesz różnicy w przeciętnym domu.

  • 36. Data: 2014-01-22 09:39:06
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...

    > Gdyby faktycznie z wentylacją grawitacyjną było tak źle, to uwierz, że
    > ludzkość by wymyśliła inny sposób. Tymczasem mamy XXI wiek i nieliczni
    > mają mechaniczną wentylację.

    Nieliczni mają, bo nieliczni budują nowe domy. We wszystkich nowych domach
    jakie znam z ostatnich kilku lat jest wentylacja mechaniczna. Dopiero tutaj
    na grupie poznałem ludzi którzy budując nowy dom zastosowali wentylację
    grawitacyjną.

    Piszę oczywiście o samodzielnej budowie bo deweloper to wiadomo - byle
    taniej.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 37. Data: 2014-01-22 09:58:02
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 09:39:06 UTC+1 użytkownik Ergie napisał:
> [...]
    > na grupie poznałem ludzi którzy budując nowy dom zastosowali wentylację
    A ja wprost przeciwnie. W ciągu ostatnich 7 lat odwiedziłem "słuzbowo" kilkadziesiąt
    budów, i kilka prywatnie(budowali znajomi)
    Z tego co pamiętam to w 3 lub maks 4 robiono went mechaniczną.
    Znajoma nawet jak był boom budowlany w 2007 roku otworzyła u nas sklep zelementami do
    wentylacji, rekuperator mozna było u niej zamówić itp.
    Zamkneła po 1,5roku.
    > Piszę oczywiście o samodzielnej budowie bo deweloper to wiadomo - byle
    > taniej.
    Czyli taniejk went graf jak went mech czy drożej?

  • 38. Data: 2014-01-22 10:31:56
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    oglegroups.com...

    > A ja wprost przeciwnie.

    I właśnie tak wygląd statystyka :-)

    > Piszę oczywiście o samodzielnej budowie bo deweloper to wiadomo - byle
    > taniej.

    > Czyli taniejk went graf jak went mech czy drożej?

    Jak deweloper robi kominki (nie wiem po co ale robi) to i tak muruje komin,
    więc dodanie dwóch dodatkowych kanałów wentylacyjnych jest tańsze.

    Natomiast w domu bez kominka murowanie komina specjalnie po to by zrobić
    wentylację grawitacyjną jest droższe niż położenie rur.

    Dodatkowo deweloper chce jak najtaniej sprzedać, a inwestor może sobie
    pozwolić na wydanie kilku tysięcy na starcie by oszczędzać kilka stów
    rocznie i mieć komfort.

    Oczywiście na tzw. ekskluzywnych osiedlach nawet deweloper robi wentylację
    mechaniczną tyle że wrzuca tam malutkie (i głośne) rekuperatory by zbytnio
    nie windować cen.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 39. Data: 2014-01-22 10:57:56
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    W dniu 2014-01-22 10:31, Ergie pisze:

    > Natomiast w domu bez kominka murowanie komina specjalnie po to by zrobić
    > wentylację grawitacyjną jest droższe niż położenie rur.

    Powiedz coś o tych cenach. Nigdzie nie mogę nic wypatrzyć. Wszędzie
    "zapytaj o ofertę".

    Ile kosztuje komin w domu? Zwykle są dwa?
    Ile kosztuje rekuperator? Mam wrażenie, że zamiana dwóch kominów na reku
    może się odbyć w zasadzie bezkosztowo.

    --
    MN

  • 40. Data: 2014-01-22 11:14:27
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    .pl...

    > Powiedz coś o tych cenach. Nigdzie nie mogę nic wypatrzyć. Wszędzie
    > "zapytaj o ofertę".

    Allegro zamknęli czy co?

    Potrzebujesz rur np.:
    http://allegro.pl/termoflex-sonoduct-rura-izolowana-
    fi102-10m-140-c-i3866037534.html

    Do tego trójników np:
    http://allegro.pl/trojnik-redukcyjny-y-ocynk-fi-150-
    2x100mm-kominek-i3835241537.html

    i anemostatów wywiewnych i nawiewnych np:
    http://allegro.pl/anemostat-wyciagowy-fi-125mm-opask
    a-gratis-i3826030898.html
    http://allegro.pl/anemostat-nawiewny-fi-125mm-ramka-
    metalowy-i3826055398.html

    Do tego opaski zaciskowe taśma klejąca aluminiowa i trochę wełny na
    zaizolowanie trójników. Podałem linki do pierwszych aukcji jakie mi
    wyskoczyły nie mam z nimi nic wspólnego. Robiąc instalację musisz oczywiście
    kupić to wszystko o odpowiednich średnicach.

    > Ile kosztuje komin w domu?

    zależy od technologii:
    - fundament
    - kształtki lub cegły + zaprawa
    - przejście przez dach + obróbki
    - klinkier lub coś innego na część ponad dachem.

    Do tego robocizna

    > Zwykle są dwa?

    Co t oznaczy "zwykle". U mnie (i u wielu innych też) zwykle to znaczy nie ma
    żadnego :-)

    > Ile kosztuje rekuperator? Mam wrażenie, że zamiana dwóch kominów na reku
    > może się odbyć w zasadzie bezkosztowo.

    To zależy od konkretnego modelu. W przypadku domu jest to wydatek od kilku
    do kilkunastu tysięcy.

    Pozdrawiam
    Ergie