  • 41. Data: 2014-01-22 12:19:43
    Temat: Re: Rekuperator a wilgotność powietrza
    Od: Budyń <b...@r...pl>

    news:e8fbc248-ab6e-40bc-9942-91bd439eabac@googlegrou
    ps.com...
    >Nie jestem z tych pierdolniętych co linki kolekcjonują.

    otwierasz przeglądarkę, następnie historię i mówisz co tam znalazłeś w
    temacie, pornole mnie nie interesują...

    b.

  • 42. Data: 2014-01-22 14:59:26
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 12:19:43 UTC+1 użytkownik Budyń napisał:
> [...]
    ps.com...

    > otwierasz przeglądarkę, następnie historię i mówisz co tam znalazłeś w

    Jasne, sprzed pół roku też mam trzymać i sprzed dwóch lat tez.

  • 43. Data: 2014-01-22 15:05:31
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 08:55:49 UTC+1 użytkownik w...@g...com napisał:

    > Przyjmijmy, że średnio, chociaż latem albo chodzi tylko wyciąg, albo uchylone okna
    i nie chodzi.

    > W projekcie domu napisane, że spośród 18kwh (przy -20stopniach) na ogrzewanie 12kwh
    ucieka przez przegrody, 6kwh ucieka przez wentylację (grawitacyjną). Dom 180m2,
    kubatura 900m3). To są liczby raczej zawyżone w projekcie, ale na czymś trzeba się
    opierać. Do wyliczeń trzeba by przyjąć jakąś średnią temperaturę (chociażby sezonu
    grzewczego), u mnie akurat wschód Polski, itd...

    > Inaczej: tutaj http://www.projektyzwizja.pl/dzw/index.php?nazwa_pro
    jektu=na_miare_2 jest kalkulator energetyczny mojego domu, zaznaczając opcję
    wentylacja mechaniczna z oddzyskiem (na dole) wg projektanta zysk jest na poziomie
    1000zł rocznie. Pytanie, czy to prawda czy nie ?

    > pzdr
    >
    > Bogdan

    Ile do tej pory rocznie wydajesz na ogrzewanie? Jak to pierwszy sezon grzewczy to ile
    wydałeś do tej pory? Nie musi być do trzeciego miejsca po przecinku. Czym grzejesz,
    jakie paliwo?

  • 44. Data: 2014-01-22 15:27:47
    Od: w...@g...com

    > Ile do tej pory rocznie wydajesz na ogrzewanie? Jak to pierwszy sezon grzewczy to
    ile wydałeś do tej pory? Nie musi być do trzeciego miejsca po przecinku. Czym
    grzejesz, jakie paliwo?

    Obecna zima to drugi sezon ogrzewania
    W pierwszym sezonie wydałem:
    - 2tys.zł - kocioł elektryczny prąd 2taryfaweekendowa
    - 1tys.zł kominek z płaszczem wodnym (6mdębu)

    pzdr
    Bogdan

  • 45. Data: 2014-01-22 16:08:18
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 15:27:47 UTC+1 użytkownik w...@g...com napisał:
> [...]
    >
    > W pierwszym sezonie wydałem:
    >
    > - 2tys.zł - kocioł elektryczny prąd 2taryfaweekendowa
    >
    > - 1tys.zł kominek z płaszczem wodnym (6mdębu)

    Jak grzejesz wodę do celów innych niż ogrzewanie? W tych 3 tysiącach jest ta woda czy
    jakoś oddzielnie?

  • 46. Data: 2014-01-22 18:07:59
    Od: w...@g...com

    > Jak grzejesz wodę do celów innych niż ogrzewanie? W tych 3 tysiącach jest ta woda
    czy jakoś oddzielnie?

    Jest woda CWU i CO. CWU albo kominek albo prąd (grzałka zamontowana w zbiorniku CWU
    140l.)

    Tylko te wyniki póki co nie są miarodajne, i dopiero po przyszłym sezonie będę w
    stanie powiedzieć, ile dom de fact zużywa, bo primo - w zeszłym sezonie nie było
    poddasze grzane (ani też nie było ocieplone), secondo - to był pierwszy rok, więc
    pewnie sporo energii poszło na wygrzanie domu, po trzecie - to tak naprawdę docelowe
    źródło zasilania będzie dopiero wybrane - na dzień dzisiejszy skłaniam sie do pompy
    PW (zamiast kotła elektrycznego).

    pzdr
    Bogdan

  • 47. Data: 2014-01-22 19:05:58
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 18:07:59 UTC+1 użytkownik w...@g...com napisał:

> [...]
    źródło zasilania będzie dopiero wybrane - na dzień dzisiejszy skłaniam sie do pompy

    Zdajesz sobie sprawę ze im tańszy nośnik ciepła tym mniejszy sens stosowania
    rekuperatora? Grzanie pompą ciepła w kosztach wychodzi na poziomie grzania węglem.
    Taniej wychodzą samodzielnie zbierane szyszek. Oszczędność jaką da rekuperator to
    dwie taczki węgla rocznie. Dobry, czyli o dużej powierzchni wymiany ciepła,
    rekuperator jest drogi. Zbyt mały działa z taką efektywnością że włączenie zwykłej
    żarówki 100W da większy efekt. jako element wentylacji mechanicznej cały czas zużywa
    prąd. Wymaga co jakiś czas przeglądów i wymiany zużywających się części. Głupia
    sprawa ale bardzo dobre wentylatory mają żywotność 50 tysięcy godzin. To raptem 5 lat
    z ogonkiem. W XXI wieku są możliwości zrobienia inteligentnej wentylacji
    grawitacyjnej. Jedyna wada wentylacji grawitacyjnych to wzrost wydajności jeśli
    rośnie różnica temperatur na zewnątrz i wewnątrz. Im zimniej na zewnątrz tym
    skuteczniej działa. Poprawienie tego jest dożo tańsze od wentylacji mechanicznej z
    rekuperatorem.

  • 48. Data: 2014-01-22 19:54:04
    Od: w...@g...com

> [...]
    dwie taczki węgla rocznie. Dobry, czyli o dużej powierzchni wymiany ciepła,

    Zdaję sprawę, że im tańszy nośnik, tym mniejszy sens stosowania rekuperatora. Ale
    przemawia do mnie bardziej fakt, że w domach pasywnych czy energooszczędnych mimo
    bardzo niskich kosztów ogrzewania, bardzo niskich - jest rekuperator - mimo, że to
    straty to koszt tylko dwóch taczek węgla rocznie ;)

    Rozumiem, że zapisane w moim projekcie liczby (czyli 1/3 strat ciepła wskutek
    wentylacji) i drugi fakt - zmierzony oddzysk ciepła na poziomie 80% mojego
    rekuperatora nie jest wiarygodny ?

    pzdr
    Bogdan

    pzdr
    Bogdan

  • 49. Data: 2014-01-22 21:32:10
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 22 stycznia 2014 19:54:04 UTC+1 użytkownik w...@g...com napisał:
> [...]
    wentylacji) i drugi fakt - zmierzony oddzysk ciepła na poziomie 80% mojego

    Co do sprawności rekuperatorów. Nie jest sprawnością to że na zewnątrz masz -10 a
    powietrze które jest po rekuperatorze ma +18. To taki nic nie mówiący współczynnik
    wymyślony przez sprzedawców rekuperatorów żeby ludzi skuteczniej w chuja robić. W
    rekuperatorze pomimo ustawienia takich samych obrotów wentylatorów przez obieg
    studzony będzie większy przepływ niż przez obieg grzany. Z fizyki to wynika. Stad
    wysokie temperatury na wylocie do mieszkania bo większą ilością ciepłego powietrza
    grzeje się mniej zimnego. Jak chcesz jeszcze lepszy wynik to ustaw wylot na
    największą wydajność a wlot na najmniejszą. Nawet najgorszy rekuperator będzie
    działał. Tylko to z ekonomią nie będzie miało nic wspólnego. Z różnych opracowań
    jakie przeczytałem wynika że domowy rekuperator powinien mieć powierzchnię zbliżoną
    do powierzchni na jakiej pracuje. Czyli jak dom 140m2 to powierzchnia wymiennika ok
    140m2. Do tego musi być przeciwprądowy. To co piszą na rekuperatorach że 200m3/h
    oznacza że tyle potrafi przelecieć przez niego powietrza a nie że tyle powietrza
    potrafi ugrzać z deklarowaną sprawnością. W efekcie producenci jak podają sprawność
    energetyczną to podają ją dla optymalnych warunków pracy wymiennika ciepła. Nigdy
    takich warunków nie będziesz mial w domu. Oszacuj ile mocy odzyska Twój rekuperator
    jak na zewnątrz masz +5 stopni. Dni gdzie jest na zewnątrz -20 nawet w Suwałkach
    można policzyć na palcach rąk jednej osoby.

  • 50. Data: 2014-01-22 22:57:33
    Od: "Jeffrey" <s...@w...onet.pl>

    Użytkownik wrote:

> [...]
    > wskutek wentylacji) i drugi fakt - zmierzony oddzysk ciepła na
    > poziomie 80% mojego rekuperatora nie jest wiarygodny ?

    a jaki masz wymiennik w tym recu, płytowy? to w 80% nie wierzę
    podaj temperatury na wylotach recu to się przeliczy,

    jeffrey