  • 131. Data: 2011-11-18 16:16:34
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    news:8276edf3-781c-4272-965e-89867114afa6@o5g2000yqa
    .googlegroups.com...
    >W weekend chce zaprojektować projekt wentylacji WM z rekuperator w
    >oparciu na Lunie. Jeśli mógłbyś mi pomóc byłbym wdzięczny ...

    zgłaszam zapotrzebowanie na poczytania zrozumiałych uwag o projektowaniu WM
    bo i mnie to czeka :)

    b.

  • 132. Data: 2011-11-18 17:14:16
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Lis, 17:05, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Mały domek a przez odpowiednie umieszczenie kominek/piec może być
    > jeden komin.

    Dlatego wlasnie dobry projekt domu jest taki wazny :) A wiekszosc
    projektow robia ludzie z bardzo dobrym poczuciem estetyki i stylu ale
    ni w zab nie bioracy pod uwage takich wlasnie niuansow :) Wazne ze w
    katalogu i na wizualizacji wyglada dobrze :)

    > Niestety kominek wentylacyjny w dachówce to gówno ... Jest ponizej
    > kalenicy i padający wiatr jest wwiewany do środka ...

    Nie wiem kto wymyslil wogole taki sposob wentylacji - z takiego
    kominka musi sie wykraplac woda - gdzies ja trzeba zbierac. Wogole
    skutecznosc takiego kominka jest do bani :(

    [...]
    > Dlatego myślę nad wentylacją mechaniczną , tyle co w przypadku okapu
    > kuchennego ????

    Okap z filtrem weglowym pochlaniajacy tluszcze - powietrze tylko
    przechodzi przez filtr i wypuszczane jest w okolicy wyciagu
    kuchennego.

    > Tyle że kosztują ponad 3x taniej ... Rekuperator za 1200zł a inny za
    > 4000-5000zł to jednak 2800zł-3800zł różnicy w cenie ... Nie wiem jaka

    Nawiewnik tez mozesz kupic taki:

    http://allegro.pl/nawiewnik-higrosterowany-scienny-e
    l-wytlumiajacy-i1888837523.html

    A mozesz taki:

    http://allegro.pl/nawiewnik-higrosterowany-aereco-bi
    aly-emm707-i1942542018.html

    Przy 5-ciu pomieszczeniach koszt moze sie wahac od 500 do 2000 pln.

    > będzie różnica w poborze mocy Luny na małej mocy a takim droższym ale
    > chyba nie aż tak duża aby pokryła różnicę w cenie ..

    Luna ma wentyle pradu zmiennego - te nawet przy niskich przeplywach
    biora duzo pradu. Moj reku bierze 25-30W (w calosci!), Twoj moze brac
    i 100W. To 3-4 x wiecej. Duzo. Moze byc tak ze zamienisz ta
    grawitacyjna na beznadziejna mechaniczna i wydasz tylko kase a
    bedziesz dalej niezadowolony (bo bedzie glosno i drogo).

    > W weekend chce zaprojektować projekt wentylacji WM z rekuperator w
    > oparciu na Lunie. Jeśli mógłbyś mi pomóc byłbym wdzięczny ...

    Pewnie. Acz wentylacja to nie apteka - zaczynasz od umiejscowienia
    anemostatow, czerpni i wyrzutni. Potem rysujesz mniejwiecej jak maja
    isc rury i dobierasz przekroje. Odleglosc anemostat<>anemostat na
    jednej rurze i anemostat <> trojnik musi wynosic minimum 2m inaczej
    beda sie przenosic halasy (pomiedzy pomieszczeniami lub od trojnika /
    kolanka). Mozesz to zrobic bez obliczen - na oko. Wazne zeby nie
    schodzic z przekrojami rur ponizej 125mm na koncach anemostatow. Zrob
    jakis wstepny projekt i pokaz - na ile bede w stanie i w miare mojej
    wiedzy to pomoge i doradze :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 133. Data: 2011-11-18 21:51:54
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 18-11-2011 o 08:50:23 Kris <k...@w...pl> napisał(a):

    > W limuzynach tez się troche bardziej luksusowe rozwiązania stosuje nz w
    > autach dla mas;)
    Mylisz pojęcia, limuzyna to w pierwszej kolejności prestiż a potem wygoda.
    A dom to gniazdo rodzinne które trzeba zrobić jak najlepiej, a nalepiej
    jest teraz
    zainwestować aby mieć później niskie koszty użytkowania.

    > A co do domu pasywnego/3litrowego to koszt jego wybudowania jest
    > znacząco większy.
    Jest i co z tego? ale koszty użytkowania są niskie, i teraz jak policzysz
    to w
    perpektywie 5-10 lat to się nieopłaca, tylko kto buduje dom na 10 lat?
    A jak weźmiesz perspektywę 20-50 letnią to koszty ogrzewania/użytkowania
    są na tyle niskie że nawet koszty napraw czy remontów nie przeskoczą
    wydatków
    w stosunku do zwykłego domu.

    > To zabawka dla bogatych jak na razie
    I tak i nie, biedny domu nie buduje, a ten kogo stać na dom to i stać go na
    porządne ocieplenie i instalacje obniżające koszty utrzymania,
    patrzenie przez pryzmat ile to kosztujejest krótkowzroczne, ci co myślą
    dalszą perspektywą robią full-wypas bo to w dłuższej perspektywie się
    zwraca,
    tym bardziej że ceny energi cały czas rosną.

    A propo kosztów, wiesz ile centralny odkurzacz kosztuje? i ile można za to
    zwykłych
    kupić? takich po 200zł to mógłbym sobie kupić ze 20 :) ale mam jeden i
    tylko
    rurę ciągnę po schodach a nie ten cały warczący amabaras z pudłem, kablem
    i rurą.
    To tylko taki mały przykład.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 134. Data: 2011-11-18 22:04:25
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 18-11-2011 o 08:53:05 Kris <k...@w...pl> napisał(a):

    > To trzeba go prostowac argumentami, wynikami pomiarów;)
    Kris sorry ale teraz nie mam czasu, a tak jak mówię kopać się z nim nie
    będę,
    weź sobie OZC, tam wszystko jest, policz swój budynek z went zwykłą i
    mechaniczną
    i sam zobaczysz. Ja to zrobiłem już wiele razy dla różnych budynków.
    Po drugie mi nie zależy czy ktoś kupi reku czy nie, wisi mi to i powiewa.
    Ja tylko daję dobre rady poparte wiedzą i doświadczeniem, kto chce to
    skorzysta
    kto nie chce to nie, jemu rady są niepotrzebne bo i tak ich nie słucha,
    wydaje się mu że wszystkie rozumy zjadł, zresztą znany jest nie tylko
    na tej grupie.

    > Z takich pomysłó nie tylko on słynie. Padały tu pomysły nie tylko z jego
    > strony o odzyskiwaniu ciepła z wody z wanny
    Ile jest ciepła w wannie można w miarę dokładnie policzyć i wyjdzie że
    tego ciepła jest tak mało
    że instalacja prędzej zakamienieje niż się zwróci.

    > czy spłukiwaniu kibla taką wodą.
    A tu poruszasz dość ważny problem miejsc gdzie wody brakuje, wtedy ta
    szara woda jest cenna
    i się ją stosuje i są nawet takie zestawy albo instalacje.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 135. Data: 2011-11-18 22:33:32
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    janusz_kk1 <j...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    > czym nie ma =

    > mys=C5=82y nie tylko z jego =

    > Ile jest ciep=C5=82a w wannie mo=C5=BCna w miar=C4=99 dok=C5=82adnie pol=
    > iczy=C4=87 i wyjdzie =C5=BCe =
    >
    > tego ciep=C5=82a jest tak ma=C5=82o
    > =C5=BCe instalacja pr=C4=99dzej zakamienieje ni=C5=BC si=C4=99 zwr=C3=B3=
    > ci.

    > A tu poruszasz do=C5=9B=C4=87 wa=C5=BCny problem miejsc gdzie wody braku=
    > je, wtedy ta =
    >
    > szara woda jest cenna
    > i si=C4=99 j=C4=85 stosuje i s=C4=85 nawet takie zestawy albo instalacje=

    He he. To raczej ja się nie kopię z koniem. Raz policzyłem i wyszło że
    rekuperator można o kant dupy potłuc. Mnie wystarczy. Darmo jak bym dostał to
    wystawił bym na Allegro od złotówki.

  • 136. Data: 2011-11-18 23:18:47
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 18 Lis, 23:33, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

    > He he. To raczej ja się nie kopię z koniem. Raz policzyłem i wyszło że
    > rekuperator można o kant dupy potłuc. Mnie wystarczy. Darmo jak bym dostał to
    > wystawił bym na Allegro od złotówki.

    Szkoda tylko ze jestes niereformowalny i do bledu sie przyznac nie
    potrafisz, nawet majac za dowody dokladne pomiary z normalnie
    dzialajacej instalacji.

    Przelaczylem wlasnie licznik na pompe ciepla - przy zuzyciu 2,1kW daje
    9kW energii cieplnej przy wyjsciu 34stC - COP = 4,28, w zuzyciu sa juz
    ujete pompki DZ i GZ :) Grzejac CWU zuzycie wzroslo w szczycie (50stC
    na wyjsciu) do 3,3kW czyli COP spadl do ok 2,7.

    Bede robil podsumowanie zuzycia co miesiac i wrzucal na grupe.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 137. Data: 2011-11-19 08:13:09
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:ja6mfs$aue$1@inews.gazeta.pl...
    > He he. To raczej ja się nie kopię z koniem. Raz policzyłem i wyszło że
    > rekuperator można o kant dupy potłuc. Mnie wystarczy. Darmo jak bym dostał
    > wystawił bym na Allegro od złotówki.

    Ale pewnie założenia miałeś takie jak kiedyś głosiliscie z papucostam ze
    rekuperator nie ma prawa miec wiekszej sprawnosci niz 50%. Papucostam to
    nawet z tego zrobił nową zasadę fizyki :)
    Policz jeszcze raz :-)

    b.

  • 138. Data: 2011-11-19 13:40:51
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > na wyjsciu) do 3,3kW czyli COP spadl do ok 2,7.
    >
    > Bede robil podsumowanie zuzycia co miesiac i wrzucal na grupe.

    Rachuj rachuj i tak na chuj. Jeden na religii liczy kiedy będzie koniec
    Świata. Mniej więcej macie takie same osiągnięcia. Poza drobnym szczegółem ze
    pisałem o rekuperatorze a Ty o pompie ciepła to jeszcze wyliczenia się nie
    zgadzają bo jedna kaloria to cztery i dziewiętnaście setnych dżula. Uznani
    producenci pomp ciepła za sukces podają wynikający z tego COP na poziomie 3,5.
    I czy ja gdzieś napisałem że pompa ciepłą jest niedobra. Pompa jest cacy to
    rekuperator jest do dupy. mam do sprzedania magnetyzer do pompy ciepła.
    Zużycie prądu spada o 25% a moc pompy rośnie o 8%. Chcesz? Niedrogo policzę.

  • 139. Data: 2011-11-19 13:49:56
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

> [...]
    > rekuperator nie ma prawa miec wiekszej sprawnosci niz 50%. Papucostam to
    > nawet z tego zrobił nową zasadę fizyki :)

    Jak nie rozróżniasz sprawności energetycznej od tego czy może ugrzać powietrze
    wlatujące do temperatury bliskiej wylatującego to dla Ciebie może mieć 99%.
    Dla mnie liczy się sprawność energetyczna a nie różnica temperatur. Dużo
    ciepłego mało zimnego + wymiennik przeciwprądowy i nagrzeje. Kluczowe jest
    dużo ciepłego i mało zimnego.

  • 140. Data: 2011-11-19 14:21:39
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    wiadomości news:ja8c64$a3o$1@inews.gazeta.pl...
    > ciepłego mało zimnego + wymiennik przeciwprądowy i nagrzeje. Kluczowe jest
    > dużo ciepłego i mało zimnego.

    Przepływy są równe, argument padł. Wymyśl inny, moze być spisek masonerii
    albo jakiego gejostwa. Bo matematycznie i fizycznie to ci nie bardzo
    wychodzi...

    b.