  • 21. Data: 2011-11-14 21:24:19
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: "/// Kaszpir ///" <k...@g...SKASUJ-TO.pl>

    > JEDYNIE !? ;) To najwazniejsze pomieszczenie - generuje najwiecej
    > wilgoci. U mnie wiecej niz w kuchni ;)

    Dlatego muszę ten problem naprawić.
    Tak jak pisałem albo poprzez wentylator z higrometrem albo połącznie przewodów
    wentylacyjnych ...
    Albo jakiś energooszczędny wentylator kanałowy ktory działa nonstop ...

    Muszę jeszcze przemyśleć ...
    Na razie w łazience jest rozszczelnione okno ...

    > Moim zdaniem przy reku ktory chcesz kupic za 1200 pln (!) nigdy sie to
    > nie zwroci. Tyle nie wystarczy nawet zeby kupic dwa porzadne
    > wentylatory :)

    To tym bardziej jest to dla mnie nieopłacalne :(
    Według "kalkulatora" który ktoś w tej dyskusji podał wyszło mi że zużyję
    ekogroszku za około 1700zł , z rekuperatorem o wydajności 70% zaoszczedziłbym
    300zł. Załóżmy że na prad wydam 100-200zł , to ewentualny zysk to 100-200zł ,
    więc ile lat musiałby się zwracać zanim zwrócą mi sie koszty ?

  • 22. Data: 2011-11-14 21:26:30
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Budyń <b...@g...pl> napisał(a):

    > Użytkownik "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał w
    > wiadomości news:j9roin$o27$1@inews.gazeta.pl...
    >

    > Adam, weź termometr i pomierz temperatury Tw, TZ i Treku wlotową bo nie mam
    > jak sie z nim kłócić :-) A ja lubie sie kłócić z kogutkiem :-)))
    >

    > b.

    To niech jeszcze weźmie takie wiatraczki do mierzenie przepływów. Będzie
    śmiesznie jak mu wyjdzie przy takich temperaturach jak są teraz sprawność
    energetyczna 15%. Więcej by zaoszczędził jak by rekuperatora nie włączał.

  • 23. Data: 2011-11-14 21:29:05
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    /// Kaszpir /// <k...@g...SKASUJ-TO.pl> napisał(a):

> [...]
    > 300zł. Załóżmy że na prad wydam 100-200zł , to ewentualny zysk to 100-200zł ,
    > więc ile lat musiałby się zwracać zanim zwrócą mi sie koszty ?

    Nigdy się nie zwróci bo taki tani rekuperator szybciej się zużyje niż by się
    miał zamortyzować.

  • 24. Data: 2011-11-14 21:37:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Lis, 22:26, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

    > To niech jeszcze we mie takie wiatraczki do mierzenie przep yw w.

    Przeplywy mierzy bardzo dokladnie sterownik - wklep sobie w googla EBM
    i poczytaj co to za wentyle - maja w sobie wiecej elektroniki niz
    twoja komorka GSM :P Na nawiewach mam 160m3/h, na wywiewach 150m3/h.
    Panuje lekkie nadcisnienie. Moze jak doczytasz, sprawdzisz co on
    potrafi i jak to cale sterowanie sie odbywa to dojdzie do Ciebie czemu
    on kosztuje 6,5k pln a nie 2.

    Widzisz Budyn - jak doloze czujki to on i tak nie uwierzy - powie ze
    predkosci nawiewu / wyciagu sie roznia i stad takie temperatury ;)
    Chyba udowadnianie nie ma zadnego sensu.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 25. Data: 2011-11-14 21:55:51
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > predkosci nawiewu / wyciagu sie roznia i stad takie temperatury ;)
    > Chyba udowadnianie nie ma zadnego sensu.

    A coś bliżej. Temat ciekawy jak on to mierzy. Tym bardziej dla mnie bo z
    dyplomie mam napisane automatyka przemysłowa i aparatura kontrolno pomiarowa.
    Tak wiem to dyplom za komuny dany i się nie liczy. To jak oni to mierzą. Po
    obrotach czy kalibrowany co jakiś czas przepływomierz jest w środku. I istotne
    w którym miejscu mierzy jak tam jest przepływomierz. Czym mierzysz
    nadciśnienie i w jaki sposób.

  • 26. Data: 2011-11-14 22:07:32
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Lis, 22:55, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

> [...]
    > obrotach czy kalibrowany co jakiś czas przepływomierz jest w środku. I istotne
    > w którym miejscu mierzy jak tam jest przepływomierz. Czym mierzysz

    A masz chocby tego linka:

    http://www.rynekinstalacyjny.pl/artykul/id914,wentyl
    atory-typu-plug-fans

    Moje wentyle to wlasnie EBM-PAPST EC - silnik pradu stalego z
    elektryczna komutacja. Sterownik pozwala na utrzymywanie stalego
    przeplywu niezaleznie od oporow instalacji (no oczywiscie o ile nie
    przekroczymy max wydajnosci ;) i stopnia zabrudzenia filtrow. Po
    kazdym czyszczeniu filtrow odpala sie kalibracja urzadzenia - u mnie
    opory sa na tyle duze ze reku ogranicza maksymalna wydajnosc do ok
    360m3/h (z 400 dostepnych). To nie sa pierdziolki jak w lazienkowym
    wentylatorze tylko w pelni elektronicznie sterowane i regulowane male
    maszynki :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 27. Data: 2011-11-14 22:16:21
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Widzisz Budyn - jak doloze czujki to on i tak nie uwierzy - powie ze
    > predkosci nawiewu / wyciagu sie roznia i stad takie temperatury ;)
    > Chyba udowadnianie nie ma zadnego sensu.

    To jest prawdopodobne ;-) Ale sam tez chcialbym wiedziec - a zreszta na czas
    pomiaru namówie cie na ustawienie równych przeplywów :P

    b.

  • 28. Data: 2011-11-14 22:32:14
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 14 Lis, 23:16, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:
> [...]
    >
    > To jest prawdopodobne ;-) Ale sam tez chcialbym wiedziec - a zreszta na czas
    > pomiaru namówie cie na ustawienie równych przeplywów :P

    Ale on powie ze sterownik klamie!! Pokazuje 150/150, a daje 100/150 i
    tym samym falszuje sprawnosc :) A ja nie sadze zeby BRINK ktory robi
    tych rekuperatorow w tysiacach sztuk i ktory stosuje najbardziej znane
    i uznane na swiecie wentylatory i ktory udostepnia sterownik z takimi
    bajerami jak np. mozliwosc ustawienia dowolnego przeplywu w m3/h
    osobno dla wentylatora nawiewnego i osobno dla wywiewnego,
    dostosowujac sie dodatkowo do oporow instalacji, ktory ma wszystkie
    deklaracje zgodnosci, dopuszczenia, certyfikaty, wypuscil cos co po
    ustawieniu 150/150 daje 100/150 :-)

    A o tym ze sterownik i wentyle rzeczywiscie rozpoznaja opory i
    stosownie do nich zwiekszaja predkosc pracy wentylatorow swiadczy fakt
    ze jak filtr sie zabrudza - to centrala zaczyna dzialac coraz
    glosniej, wentyle kreca sie coraz szybciej. Jak filtry sie zabrudza do
    takiego stopnia ze centrala nie jest w stanie wydolic ustawionego
    przeplywu - wlacza sie kontrolka FIL - reku informuje ze trzeba
    przeczyscic filtry.

    To sprytna bestia :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 29. Data: 2011-11-14 23:32:14
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > 360m3/h (z 400 dostepnych). To nie sa pierdziolki jak w lazienkowym
    > wentylatorze tylko w pelni elektronicznie sterowane i regulowane male

    Masz rację ze to nie popierdółka tylko bardzo przyzwoite wentylator. Z opisu
    nie wynika że mierzy przepływ a jako parametr pozwalający go policzyć piszą że
    podciśnienie a nie różnica ciśnień. Da się i z wielkości podciśnienia policzyć
    przepływ. Ale nie w instalacji współpracującej z założenia nie wiadomą ilością
    niewiadomych przewodów. na oko to działa. Przytkasz dolot zwiększy obroty żeby
    utrzymać zadaną wartość podciśnienia. Wskaźniki pokazują to co chcesz zobaczyć
    i według mnie daleko im do rzeczywistości. Jedyny sposób na rzeczywiste
    sprawdzenie przepływów jest zmierzenie ich w każdym pomieszczeniu na wlocie i
    wylocie. A potem zsumowanie. Nie mierz. Tylko się wkurwisz że Cie w bambuko
    zrobili.

  • 30. Data: 2011-11-14 23:52:05
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

    > -...@s...googlegroups
    .com...

> [...]
    > takiego stopnia ze centrala nie jest w stanie wydolic ustawionego
    > przeplywu - wlacza sie kontrolka FIL - reku informuje ze trzeba

    Mam odkurzacz w którym jak się zapełni worek to zapala się kontrolka. Czujnik
    mierzy podciśnienie a nie przepływ. Na zewnątrz masz -10 w środku +20.
    Ustawione masz 100 wylot 150 wlot. Wentylatory maja czujniki na swoich
    wlotach. Wypuściłeś 100. Wentylator wpuszcza 150 ale zimnego bo mierzy po
    zimnej stronie. W efekcie po ugrzaniu zamiast 150 jest dużo więcej. Tu się nie
    wywiniesz bo dałeś linka. Oczywiście wszystko da się przeliczyć. Ale nie w
    rekuperatorze. Za dużo zmiennych. Z tymi przepływami jest taka sama prawda jak
    z oszukańczym opisem jaki wkleiłem ze strony z rekuperatorami. No chyba że
    jesteś w stanie udowodnić że sprawność energetyczną można policzyć nie znając
    mas przepływającego powietrza. Zauważ że oni tam piszą że podany przez nich
    sposób obliczania jest jedyny.