  • 41. Data: 2011-11-15 12:19:44
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 15 Lis, 09:52, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Z tego co wyczytałem nawiewy w WM z rekuperatorem montuje się w
    > pomieszczeniach "czystych" (sypialnie) a wywiewy z pomieszczeniach
    > "brudnych" (łazienka,kuchnia). Zasada więc na pełnej cyrkulacji w
    > mieszkaniu ...
    > ideałem było by aby w domu nie było drzwi aby powietrze mogło sobie
    > spokojnie wędrować ...
    > Czy drzwi muszą być więc jakoś mocno podcięte czy stopien podcięcia
    > drzwi nie ma wpływu na działanie WM ?

    Musza byc podciete. Ja mam wszedzie tego typu podciecia:

    http://bi.gazeta.pl/im/2/8415/z8415202X,Drzwi-lazien
    kowe-musza-miec-otwory-wentylacyjne--powinny.jpg

    Akurat tu pisza o lazienkach - w lazienkach mam po dwa rzedy otworow.

    > U mnie drzwi nie są podcięte ... To znaczy jest jakaś szpara ale
    > wielka ona nie jest ...

    Tego powietrza znowu nie przelatuje tak duzo - szpara wielkosci 1cm
    powinna byc wystarczajaca. Byle nie bylo progu z uszczelka :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 42. Data: 2011-11-15 18:05:29
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 15-11-2011 o 02:42:16 kogutek <s...@g...skasuj-to.pl>
    napisał(a):
    > Już wiesz gdzie popełniasz
    > błąd czy jeszcze nie wiesz.
    Przestań pier..ć głupoty, nic nie masz do powiedzenia, a pleciesz jak
    potłuczony.
    Twoje wyliczenia są tyle samo warte co ty, spadaj trollu z tej grupy.

  • 43. Data: 2011-11-15 18:16:54
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 15 Lis, 10:15, Adam <a...@g...com> wrote:

    > Rozne predkosci bede dzisiaj testowal ale dopiero wieczorem. Dzisiaj
    > odbieram miernik z wyjsciem impulsowym - na testy moge go wrzucic pod
    > rekuperator takze na wykresie oprocz temperatur beda odrazu dokladne
    > dane dot. zuzycia pradu :)

    Jestem, mam licznik, kupilem tez troche kabla bo mi braklo, herbatka i
    ide probowac go odpalic, wpiac w PLC i zliczac na kompie :)
    Kombinuje jak zliczac - komp bedzie mi wyciagal co np. 5 minut wartosc
    rejestru. W rejestrze bedzie wartosc licznika. Licznik generuje 1000
    impulsow / kWh wiec wydaje mi sie ze musze liczbe impulsow (oczywiscie
    naliczonych przez ostatnie 5 min) pomnozyc przez 12 i wyjdzie mi moc
    ciagnieta przez urzadzenie w Wh. Czyli jak wygeneruje np. te 1000
    impulsow (1000Wh) w 5 minut - to znaczy ze urzadzenie ma moc 1000 * 12
    = 12kW. Poprawcie mnie jesli sie myle - nim zaczne mieszac w skrypcie
    minie jeszcze parenascie minut a moze mi ulatwicie i wskazecie blad ;)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 44. Data: 2011-11-16 01:51:53
    Od: Adam <a...@g...com>

    Wyniki testow.

    Najpierw test zarowka 200W czy caly uklad mierzenia jest sprawny:

    http://szyna.civ.pl/rekutest/test1.png

    Jest :)

    Test 100m3/h:

    http://szyna.civ.pl/rekutest/test2.png

    Wyniki:
    Na zewnatrz: 0.0 stC
    Nawiew reku: 14.4 stC
    Wyciag reku: 15.8 stC
    Wyrzut reku: 5.1 stC
    Zuzycie pradu: 24W/h

    Sprawnosc temperaturowa: 91,1%, zuzycie pradu: 24W/h

    Test 200m3/h:

    http://szyna.civ.pl/rekutest/test3.png

    Wyniki:
    Na zewnatrz: 0.2 stC
    Nawiew reku: 14.8 stC
    Wyciag reku: 16.3 stC
    Wyrzut reku: 5.5 stC
    Zuzycie pradu: 61W/h

    Sprawnosc temperaturowa: 90,6%, zuzycie pradu: 61W/h

    Test 300m3/h:

    http://szyna.civ.pl/rekutest/test4.png

    Wyniki:
    Na zewnatrz: 0.1 stC
    Nawiew reku: 14.3 stC
    Wyciag reku: 16.5 stC
    Wyrzut reku: 5.7 stC
    Zuzycie pradu: 168W/h

    Sprawnosc temperaturowa: 86,5%, zuzycie pradu: 168W/h

    No :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 45. Data: 2011-11-16 06:45:37
    Od: Robert G <r...@g...pl>

    Rozumiem, że test robiłeś za każdym razem przez godzinę, że Ci wyszło
    zużycie prądu wyrażone w W/h...?

    Może jeszcze objaśnij te oznaczenie W/h, bo jakoś się nie spotkałem :-).

    Jednostką mocy jest wat [W], a jednostką energii jest watogodzina [Wh]
    Jak nazwać Twoją W/h, to nie mam pojęcia i do czego ją odnieść? :-)

    Doprecyzuj może, bo kogutek już Ci da :-P...

    pozdr
    Robert G.

  • 46. Data: 2011-11-16 07:03:02
    Od: "Budyn" <b...@g...pl>

    Uzytkownik "Adam" <a...@g...com> napisal w wiadomosci
    .googlegroups.com...
    > Wyniki testow.

    No i o to chodzilo. Podwyzszam parametr sprawnosci reku w moich obliczenich
    :-) Mysle ze warto zebys zrobil jakies podsumowanie na swojej stronie,
    lacznie z opisem zastosowanego reku i wentylatorów - bedziemy tam odsylac
    papucostam-podobnych. I kogutka :)

    Ale ale, czy pojawia sie woda , masz do tego dostep?
    Jesli wody wykroplonej nie ma to sprawnosc temperaturowa = sprawnosc
    energetyczna.

    Ale jesli woda sie kondensuje to oddaje cieplo (bez zmiany temperatury) i
    wtedy jeszcze lepiej bo sprawnosc temperaturowa < sprawnosc energetyczna.
    Tak mi sie wydaje :-)

    b.

  • 47. Data: 2011-11-16 14:45:21
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 16 Lis, 07:45, Robert G <r...@g...pl> wrote:
    > Rozumiem, że test robiłeś za każdym razem przez godzinę, że Ci wyszło
    > zużycie prądu wyrażone w W/h...?

    Nie. Odczyt co 5 minut, a moc liczona wzorem: (3600 /
    ilosc_sekund_od_ostatniego_odczytu) * ilosc_impulsow (od ostatniego
    odczytu) - wyszedl wynik mocy urzadzenia w W. Czyli sredni pobor (Wh)
    w ciagu ostatnich 5 min :)

    Reku bierze malo pradu i impulsy pojawialy sie co 1-3 min, wiec potem
    zmniejszylem odczyty do 10 min zeby srednia wyszla bardziej rowna.

    > Może jeszcze objaśnij te oznaczenie W/h, bo jakoś się nie spotkałem :-).

    To nie jedynostka tylko zuzycie pradu. 100W/h. 100 Wat / godzine. 100
    Wat na godzine. Czyli moc urzadzenia 100W. Czyli zuzycie 100Wh. Dla
    mnie to logiczne ;) Np. moje zuzycie w sobotni wieczor wynosi 2 piwa/
    h. Mozna powiedziec dwie piwogodziny ale ladniej brzmi dwa piwa na
    godzine, nie? ;-)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 48. Data: 2011-11-16 14:52:41
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 16 Lis, 08:03, "Budyn" <b...@g...pl> wrote:

> [...]
    > :-) Mysle ze warto zebys zrobil jakies podsumowanie na swojej stronie,
    > lacznie z opisem zastosowanego reku i wentylatorów - bedziemy tam odsylac

    Pomysle, moze zrobie :)

    > Ale ale, czy pojawia sie woda , masz do tego dostep?

    Tak. Trzeba przyznac, ze sie pojawia. Warunki sa takie ze raczej nie
    ma opcji zeby sie nie pojawila - wywiewane powietrze (w teorii
    wilgotne bo z domu) ma ~16stC, a wyrzucane na zewnatrz ~5stC. A z
    drugiej strony powietrze ma 0 na czerpni i 14stC na nawiewach. W
    czasie testow bylo jej tyle co nic - za krotko trwaly (3h). W tym
    sezonie wylalem (wczoraj zreszta) pierwsze wiaderko 10l. Gromadzilo
    sie to tam od pierwszych nocnych przymrozkow.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 49. Data: 2011-11-16 18:22:40
    Od: Adam <a...@g...com>

> [...]

    > :-) Mysle ze warto zebys zrobil jakies podsumowanie na swojej stronie,
    > lacznie z opisem zastosowanego reku i wentylatorów - bedziemy tam odsylac

    Aha - bo zapomnialem dodac. W wynikach / wykresach musi byc maly blad
    pomiarowy lub dodatkowy wplyw czegos.. np. ciepla generowanego przez
    wentylatory. Poniewaz reku jest zwyklym wymiennikiem wiec powinien
    wymieniac taka sama ilosc energii po obu stronach - czyli roznica
    temperatury nawiewanej do pomieszczen i zewnetrznej (tu np. 14,3 - 0 =
    14,3st) powinna byc rowna roznicy temperatur wyciaganej z pomieszczen
    i wyrzucanej na zewnatrz (tu np. 16,5 - 5,7 = 10,8). W tym przykladzie
    gdzies wcielo 3,5stC. Probuje ustalic gdzie :) Rozwiazan jest kilka -
    powietrze zewnetrzne moze byc troche dogrzewane nim dotrze do
    rekuperatora, w kanale czerpnym (6mb rury fi200). Jednak rura jest
    solidnie ocieplona no i gdyby to bylo to - przy wyzszych predkosciach
    roznice bylyby mniejsze.

    Wyniki moga tez troche falszowac wentylatory i cieplo przez nie
    generowane. Wentylatory moga dodawac troche ciepla do wyrzutu na
    zewnatrz i do nawiewow do pomieszczen. I to by sie zgadzalo. Jezeliby
    przyjac ze kazdy dodaje od siebie te ~1,75stC i odjac to od wynikow,
    to roznice wygladaja: 12,55-0=12,55stC i 16,5-3,95=12,55. I tak mi
    wyglada ze to to :)
    pozdr.

    --
    Adam

  • 50. Data: 2011-11-16 19:21:23
    Od: "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>

    Adam <a...@g...com> napisał(a):

> [...]
    > przyjac ze kazdy dodaje od siebie te ~1,75stC i odjac to od wynikow,
    > to roznice wygladaja: 12,55-0=3D12,55stC i 16,5-3,95=3D12,55. I tak mi

    weź to dobrze sprawdź bo za moment w dupę, może być przez papierek, będziesz
    mnie musiał pocałować. Bo o ile pamięć mnie nie myli to kiedyś napisałem że w
    pewnym zakresie temperatur, nie sądziłem że przy tak dużej różnicy, ciepło
    generowane przez wentylatory może stanowić jakiś tam procent ciepła wliczanego
    w sprawność rekuperatora. Wychodzi że jak zamiast rekuperatora do pudełka od
    butów wsadzić żarówkę setkę i chłodzić ją wentylatorem. To będzie z
    powodzeniem w mrozy robiła za super hiper rekuperator kosztujący kilka czy
    kilkanaście tysięcy z montażem. Tylko po co świecić w pudełku jak sobie można
    żarówkę w pokoju włączyć. Trzy w jednym wtedy będzie, tanio, ciepło i widno. O
    bezszelestnej pracy żarówki przez grzeczność nie wspomnę. Z poważaniem Kogutek.