  • 81. Data: 2011-11-17 17:32:05
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytan ...
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 15:20, "kogutek" <s...@g...SKASUJ-TO.pl>
    wrote:

    > robić ludzi niewielu potrafi. Albo sprawnosci w granicach 90%. W większości
    > rekuperatorów są wymienniki krzyżowe. One z założenia nie mają większej
    > sprawności niż 40% przy odpowiednio dużej różnicy temperatur. A te same
    > wymienniki w rekuperatorach mają 90% sprawności. Pewno magnetyzery do nich

    Robiles jakies statystyki czy tak gadasz trzy po trzy? Znam 5 domow z
    rekuperatorami i zaden z nich nie ma prostego wymiennika krzyzowego.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 82. Data: 2011-11-17 17:32:06
    Od: Adam <a...@g...com>

  • 83. Data: 2011-11-17 17:35:14
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 14:50, "/// Kaszpir ///" <z...@g...com>
    wrote:

    > Nie wiem jak wyliczyłeś i na jakiej podstawie wentylację grawitacyjną
    > bo w jaki sposób to wyliczyć ? Mozna okna roszczelniać aż na 2 sposoby

    Jakbym liczyl po kogucikowemu czyli ze norma nakazuje 0,5 wymiany na
    godzine i tak dziala wentylacja grawitacyjna to u siebie musialbym
    wymieniac 400m3/h co kosztowaloby mnie 480 * 5280 * 17 * 1020 = 12207
    kWh!! Ponad *dwanascie tysiecy* kWh co nawet dla pompy ciepla czy
    wegla kosztuje ok 1200 pln / sezon (!). Ciekawe co na to kogutek. Czy
    on rzeczywiscie tyle wentyluje ? :) Podobno tylko wtedy mieszkancy nie
    smierdza :D
    pozdr.

    --
    Adam

  • 84. Data: 2011-11-17 19:29:55
    Temat: Re: Rekuperator i WM kilka pytań ...
    Od: "Budyń" <b...@g...pl>

    Użytkownik "/// Kaszpir ///" <z...@g...com> napisał w
    wiadomości
    .googlegroups.com...
    > nie wiem jak to liczyłeś ale z pewnością nieprawidłowo :-) Gdzies sie
    > machnąłes....

    >Korzystałem z Twojego kalkulatora ...

    cholera, wiadomo ze dla węgla oszczednosci wyjda słabe, ale porównywalne z
    ceną prądu czyli jakies 250zł? nieprawdopodobne - wyslij mi jesli mozesz ten
    arkusz na priv z twoimi danymi....

    b.

  • 85. Data: 2011-11-17 20:07:24
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-11-2011 o 09:15:59 Kris <k...@w...pl> napisał(a):

    > A może zacznij stosowac jakieś argumenty konkretne?
    Po co? do niego i tak nic nie dociera a innym już dawno podałem,
    podobnie np Adam czy Budyń. A kopać się z koniem nie mam czasu ani ochoty.

    > Napisz dokładnie gdzie Twoim zdaniem popełnił błąd zamiast walić
    > ogólnikami
    Kris, przeczytaj może jeszcze raz całą dyskusję o reku, tam są same głupoty
    w jego wydaniu, podobnie jak mżonki że będzie odzyskiwał ciepło z wanny i
    podobne kwiatki, to są bajania małego kazia który o niczym nie ma pojęcia.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 86. Data: 2011-11-17 20:19:13
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-11-2011 o 15:07:39 /// Kaszpir /// <z...@g...com>
    napisał(a):

    > Bo to może być jak z solarami , pompami ciepła ...
    > Koszty instalacji duże , lub wielkie a zyski małe ...
    To nie jest prawda. Wietrzenie wg norm powoduje realne straty ciepła
    i dyskomfort zimnego nawiewu, reku odzyskuje ciepło i poprawia komfort.
    Opłacalność jak zwykle zależy od wielu czynników.
    1.Kosztu kw/h ciepła, wiadomo że ci co grzeją węglem i drzewem mają taniej
    a ci co gazem, prądem drożej, dla pierwszych reku będzie sie dłużej zwracał
    dla drugich krócej.
    2. Koszty instalacji, jeżeli się projektuje ją przed budową to można je
    znacznie zmniejszyć
    bo się nie buduje kominów wentylacyjnych, wiadomo jest taniej.
    3.Centrala, są już oszczedne gdzie można za prąd płacić mało np Adama, a
    uzyskać wysoką
    sprawność, przy czym cena nie jest porażająca.
    4. Zyski, można łatwo policzyć znanym programem OZC, i nie są to zyski
    papierowe
    ale konkretne oszczędności, które im jest zimniej tym są większe.

    Ostatnia rzecz, w sieci można znaleść opisy z realizacji domów tzw
    3litrowych i pasywnych,
    poczytajcie czy chociaż jeden z nich jest bez reku, nie nie ma bo wtedy
    nie będzie
    oszczędny czy pasywny, po prostu się inaczej nie da.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 87. Data: 2011-11-17 20:47:16
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-11-16 02:51, Adam wrote:
> [...]
    > Na zewnatrz: 0.2 stC
    > Nawiew reku: 14.8 stC
    > Wyciag reku: 16.3 stC
    > Wyrzut reku: 5.5 stC
    > Zuzycie pradu: 61W/h
    >
    > Sprawnosc temperaturowa: 90,6%, zuzycie pradu: 61W/h
    >
    > Test 300m3/h:
    >
    > http://szyna.civ.pl/rekutest/test4.png
    >
    > Wyniki:
    > Na zewnatrz: 0.1 stC
    > Nawiew reku: 14.3 stC
    > Wyciag reku: 16.5 stC
    > Wyrzut reku: 5.7 stC
    > Zuzycie pradu: 168W/h
    >
    > Sprawnosc temperaturowa: 86,5%, zuzycie pradu: 168W/h

    Próbuje odnieść Twoje wyniki dotyczące poboru prądu do wyników dla
    mojego, dość leciwego, rekuperatora (KOSS VX-0500-EC).

    I o ile dla małych przepływów różnice są dramatyczne (minimum u mnie to
    około 70W), to dla większych przepływów pobory mocy wyglądają podobnie
    (160W dla około 300m3/h i 245W dla 500m3/h).

    Czy mógłbyś podać swój pomiar dla 500m3/h o masz taką nastawę. W sumie
    to jedyny pewny punkt odniesienia - gdzieś zabałaganiłem dokumentację
    i nie mam pewności jak jest wyskalowany przełącznik mechaniczny tego
    mojego cuda.

    Piotrek

  • 88. Data: 2011-11-17 21:11:58
    Od: janusz_kk1 <j...@o...pl>

    Dnia 17-11-2011 o 15:01:45 Kris <k...@w...pl> napisał(a):

    > Zauważ że pisze on o wentylowaniu domku ok 90 mkw ogrzewanego groszkiem.
    > A reku luna o którym on pisze zużywa ok 100 W.
    No ale to wtedy gdy chodzi na na full, pewnie wydajność będzie wtedy za
    duża,
    jak ją puści na niższy bieg to będzie właściwa wentylacja a zużycie prądu
    niższe.

    --
    Pozdr
    JanuszK

  • 89. Data: 2011-11-18 02:39:49
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 17 Lis, 21:47, Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info> wrote:

> [...]
    > to jedyny pewny punkt odniesienia -   gdzieś zabałaganiłem dokumentację
    > i nie mam pewności jak jest wyskalowany przełącznik mechaniczny tego

    Niestety nie moge - max mam 350m3/h, no i odpialem juz licznik ;) Moje
    wyniki sa na pewno poprawne - dwoch moich znajomych mierzylo dwoma
    roznymi miernikami i wyszly prawie identyczne. Kolezanka ma rocznikowo
    nowszy model - nie brink hr large tylko brink excelence i zuzycie ma
    jeszcze o pare Wat nizsze! A jakie masz tam wentylatory? Jak pradu
    zmiennego, to by sie z grubsza zgadzalo, ze biora duzo wiecej na
    nizszych biegach.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 90. Data: 2011-11-18 07:26:48
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2011-11-18 03:39, Adam wrote:
> [...]
    > jeszcze o pare Wat nizsze! A jakie masz tam wentylatory? Jak pradu
    > zmiennego, to by sie z grubsza zgadzalo, ze biora duzo wiecej na

    Nie rozbierałem tego rekuperatora (a dokumentację mi wcięło), tak więc
    nie jestem w stanie stwierdzić co to za wentylatory. Pogooglam później
    albo zadzwonię do KOSS-a. Ale mając na uwadze, że jest to 10+ letnia
    konstrukcja to cudów technologicznych bym się nie spodziewał.

    Pocieszyłeś mnie tymi wynikami. Naczytałem się o wadach silników
    zmiennoprądowych i już się zastanawiałem czy nie zmienić wentylatorów na
    stałoprądowe i nie dołożyć własnego sterowania. Ale ponieważ na
    używanych biegach pobór mocy wiele się nie zmieni (jeśli w ogóle), to
    pewnie zastosuję się do starej inżynierskiej zasady, że jak coś działa
    to nie dotykać ;-)

    Piotrek