  • 41. Data: 2019-10-21 16:46:11
    Temat: Re: Rosa na szybach zewnętrznych
    Od: s...@g...com

    W dniu poniedziałek, 21 października 2019 02:18:40 UTC-5 użytkownik ąćęłńóśźż
    napisał:
    > U mnie i u sąsiadów roszą nawet nie okna, ale szyba będąca elementem balustrady
    okiennej oddalona na zewnątrz okna o ok. 10-15 cm.

    Dokladnie. U mnie rosila sie szyba samochodowa oparta na kolkach i robiaca za
    namiastke inspektu.

    Po prostu szyba sie wolniej nagrzewa od slonca rano i pozostaje zimna jak reszta
    swiata sie juz nagrzala i wode odparowala.

    To samo jest z samochodami ale tu trudniej zauwazyc co sie dzieje z unktu widzenia
    termiki.

  • 42. Data: 2019-10-21 18:13:36
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

    > To natowmiast wygląda na dołożenie kolejnej ćwierćprawdy. Całkowita
    > izolacyjność przegrody nie przekłada się wprost na temperaturę jej
    > zewnętrznej powierzchni.

    Niejasno się wyraziłem. "Cieplejsze" użyłem w znaczeniu "lepszy
    izolator", a nie dosłownie.

    --
    MN

  • 43. Data: 2019-10-21 19:50:41
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > Niejasno się wyraziłem. "Cieplejsze" użyłem w znaczeniu "lepszy
    > izolator", a nie dosłownie.

    To już może być nawet trzy czwarte prawdy. Stalowa płyta, jeśli pokryta
    cienką warstwą izolatora, rosić się nie będzie. Choć powiedzieć o niej,
    że jako przegrodac jest ciepła, nie można w żadnym z wymienionych znaczeń.

    --
    Jarek

  • 44. Data: 2019-10-21 21:06:51
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 20.10.2019 21:02, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Jaką funkcję w tej opinii spełnia cudzysłów?

    Nie byłem pewny czy nie powinno być "ogrzewane szyby".

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 45. Data: 2019-10-21 21:11:30
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 20.10.2019 20:39, Jarosław Sokołowski wrote:
    > mógł ktoś pisać jakiś
    > czas temu, kiedy nastała moda na szczelne okna. Instalowanie bez
    > myślenia, czy w tym przypadku się sprawdzą. A potem wynaleziono
    > rozszczelniacze...

    A jaki związek mają producenci okien z prawidłowo wykonaną i drożną
    wentylacją? Tak zwane "rozszczelniacze" wydają się ukłonem w stronę
    niezaradnych i nierozgarniętych.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 46. Data: 2019-10-21 22:31:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > Nie byłem pewny czy nie powinno być "ogrzewane szyby".

    Co za różnica? To w zasadzie synonim. Ale mniejsza o cudzysłowy.

    Ile kosztuje takie ogrzewanie? Powiedzmy, że chodzi o jedno okno,
    tak ze dwa metry kwadratowe. Jaka jest średnia temperatura na
    zewnątrz w okresie grzewczym? Powiedzmy, że koło zera. A ile daje
    metr kwadratowy trzeciej szyby? Pół wata na kelwin? Więcej? No to
    20-30 Wh na dobę. Za 1000 Wh ogrzewania (lub podgrzewania, czy
    "podgrzewania") ludzie płacą przeważnie jakieś 20 groszy, czasem
    trochę więcej. No to mamy jakieś pół grosza za luksus nieoglądania
    rankiem tej pieprzonej mgły na szkle. Ja to bym chyba nawet pińć
    groszy za to dał, takim rozrzutny!

    Niesety ludzi łatwo otumanić, chętnie wyskoczą z ciężkiej kasy
    na równie ciężkie i nieporęczne trzyszybowe szklenie. Bo im ktoś
    nawciska, że to oszczędność. A sami policzyć nie potrafią, więc
    muszą wierzyć na słowo. A potem jeszcze dorobią ideologię, że
    z zaparowanymi to nawet fajniej rano jest.

    Jarek

    --
    Gdy nie możesz usnąć, wyobraź sobie śnieg
    białe mgły nad rzeką, kwiat wiśni

  • 47. Data: 2019-10-21 22:33:17
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > A jaki związek mają producenci okien z prawidłowo wykonaną i drożną
    > wentylacją? Tak zwane "rozszczelniacze" wydają się ukłonem w stronę
    > niezaradnych i nierozgarniętych.

    Co to jest ta "prawidłowa i drożna wentylacja"? Było dobrze przez sto,
    dwieście, czy trzysta lat, a po wymianie okien się pogorszyło. Bo grzyb.
    Ja wiem, można mówić, że każdy więcj niż trzydziestoletni dom najlepiej
    zburzyć, a każdego po czterdziestce należy zastrzelić. Znam te teorie.
    A nawet praktyki. W wersji 'soft' wystarczy powiedzieć, że nierozgarnięty.

    --
    Jarek

  • 48. Data: 2019-10-21 23:14:20
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 21.10.2019 22:31, Jarosław Sokołowski wrote:
    > Ile kosztuje takie ogrzewanie?

    W OZC mam wyliczenie na 640 kWh / rok różnicy przy pakiecie 3 vs 2
    szybowym na cały dom. Nie dużo, nie mało.

    > No to mamy jakieś pół grosza za luksus nieoglądania
    > rankiem tej pieprzonej mgły na szkle. Ja to bym chyba nawet pińć
    > groszy za to dał, takim rozrzutny!

    Mnie ta mgła w niczym nie przeszkadza. Przeszkadzał mi za to chłód
    bijący od okna kiedy się przy nim stanęło i zimna szyba kiedy się ją
    ręką dotykało.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 49. Data: 2019-10-22 08:43:33
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Bogusz napisał:

    > W OZC mam wyliczenie na 640 kWh / rok różnicy przy pakiecie 3 vs 2
    > szybowym na cały dom. Nie dużo, nie mało.

    Dużo. Nie że stówa czy dwie rocznie to jakiś majątek. Moje szacunki
    oparte były o wiekości znane i w kółko wszędzie powtarzane. Liczone
    w pamięci, z pewnymi zaokrągleniami, więc błąd na przykład 100% może
    się przy tym zdarzyć. Te wyliczenia wyglądają na całkiem od czapy.
    Chyba że tych okien w domu (pałacu?) są setki.

    > Mnie ta mgła w niczym nie przeszkadza. Przeszkadzał mi za to chłód
    > bijący od okna kiedy się przy nim stanęło i zimna szyba kiedy się
    > ją ręką dotykało.

    Bić, a nawet wiać chłodem, to mogło przy oknie z jedną szybą. Albo
    przy całkiem zdezelowanej tandecie z wielkiej płyty. Chyba że chodzi
    o efekt podczerwieni trafiającej w pustkę -- ten jest zawsze taki
    sam, nie zależy od izolacyjności termicznej szkła.

    --
    Jarek

  • 50. Data: 2019-10-22 18:49:34
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    On 22.10.2019 08:43, Jarosław Sokołowski wrote:
> [...]
    > się przy tym zdarzyć. Te wyliczenia wyglądają na całkiem od czapy.
    > Chyba że tych okien w domu (pałacu?) są setki.

    Takie wyliczenia mam dla 22,2 m2 sumy wymiarów okien. Żaden pałac, żadne
    setki okien. A zwracać się to będzie każdemu zależnie ile go 1 kWh
    ciepła kosztuje.

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz