  • 21. Data: 2016-11-05 11:16:31
    Temat: Re: Rozdzielnica elektryczna w domu - zawyżone średnice przewodów
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Marcin N napisał:

    > Sam widzisz. Piszesz o granicach rozsądku. Piszesz o kompromisach.
    > A zaraz potem "im grubsze tym lepiej". O ile lepiej? Co poprawiają?
    > Jakie realne korzyści przynoszą?

    Infinitezymalne. Jak kto chce znać dokładną wartość, to niech policzy
    całkę za okres roku z sumy mocy wydzielanych na wszystkich przewodach
    i pomnoży to przez cenę energii elektrycznej. Dowie się ile groszy na
    tym zaoszczędzi przez rok.

    > I skoro w skrzynce, gdzie odcinek ma 30 cm - warto dać grubsze niż
    > norma, to czemu nie warto dać grubszych od normy w ścianach? Czyżby nie
    > warto było, ko te korzyści są jednak bardziej iluzoryczne niż się wydaje?

    No masz, przecież dopiero co tłumaczyłem! Gdyby tak owinąć tę całkę
    wokół wszystkich przewodów w ścianach, to by wyszło tyle, co na piwo.
    Albo nawet na więcej niż jedno -- a to już nie jest korzyść iluzoryczna,
    bo tym się narąbać można. Jednak nie warto, bo w przeciwieństwie do
    kablowania skrzynni, tu wydatki wzrosną o wartość zacnej whisky, i to
    w ilościach znacznych. Przypomina, że to nie są jedyne korzyści.
    Pewność, że w ciepełku z plątaniny przewodów nie upali się jakiś zacisk,
    to też jest ważne. A także to, że gdy zajdzie potrzeba zwiększenia
    obciążenia w jednym z obwodów (i wymiany kabla w ścianie oczywiście),
    to już nie trzeba będzie samej rozdzielni przerabiać.

    > Przed rozpoczęciem wątku konsultowałem się z dużym fachowcem od
    > elektryki. Uważa, że skoro norma mówi "daj 4mm" to mówi to z
    > wystarczającym marginesem bezpieczeństwa i żadne poprawianie normy
    > nie jest do niczego potrzebne.

    Z dużymi tak już jest, że im się wdaje myślenie księgowe. Wszystko
    mnożą przez odpowiednio duże N, więc sumy oszczędności wychodzą im
    znaczne. Potem jest tak, że pralki, lodówki, wiertarki, samochody
    projektowane i produkowane przez dużych psują się zawsze w jednym
    miejscu. Bo niby wszystko zgodnie z normą, ale gdzieś warunki robią
    się takie, co ich norma nie przewiduje.

    --
    Jarek

  • 22. Data: 2016-11-05 11:23:51
    Od: abomito <a...@w...pl>

    Witam!

    Jeżeli tylko o łączenie w rozdzielni chodzi to mam pomysła. Daj tam listwę.Jest
    typowa, nawet chitre chińczyki takie dają.
    Przekrój:10-12mm2. Dlatego tyle, bo nikt nie jest w stanie określić jakie obciążenie
    tam będzie płynęło.A pamiętaj, że oprócz zwykłego obciążenia zdarza się jeszcze
    zwarciowe.I też byłoby dobrze, żeby instalacja to wytrzymała.Dlatego cała instalacja
    - nie tylko rozdzielnia - musi być troche bardziej wytrzymała.Jak bardzo? Są na to
    projekty...
    Dodatkowo:zauważyłem że trochę przekroje zmieniają.Pi się zmienia!.W ogóle, to stare
    przewody były liczone w/g ludolfiny- pi było bodajże 3,15.Czy cóś więcej- na wszelki
    wypadek. Póżniej- 3,14, potem zaokrąglili do 3,1, a teraz to chyba 3 przyjmują.No,
    może nie wszyscy. Ale to tak...
    Pozdro.abomito

  • 23. Data: 2016-11-05 11:35:05
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    abomito pisze:

> [...]
    > do 3,1, a teraz to chyba 3 przyjmują.No, może nie wszyscy. Ale to tak...

    Ale dzięki takiemu równemu pi nic w rozdzielni nie stuka, jak nie
    przymierzając u kolejarzy. Ci nie potrafią sobie poradzić nawet
    z tak prostym problemem.

    Jarek

    --
    Ojciec porządny, matka porządna, a syn kolejarz.

  • 24. Data: 2016-11-05 11:49:16
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > żeby tą dziurę jakoś zapełnić, bo jak podepniesz przewód 1,5mm2
    > to wygląda to cholernie rachitycznie...
    Teoretycznie, to ty masz rację.Ale z drugiej strony: kto daje 1,5 na rozdzielnię ?
    Ona ma rozdzielać!Nawet, jak dajesz oświetleniówkę,to- przynajmniej do pierwszej
    puszki- dajesz 2,5.a ten już ładniej wygląda.A jedno gniazdko? Przecież, jak
    dłuższy odcinek, to dajesz 2,5.Choćby po to, żeby póżniej ściany nie pruć.
    A telefoniczne, czy alarmowe, to są w innej rozdzielni, na listwach.Chyba...

  • 25. Data: 2016-11-05 11:59:21
    Od: abomito <a...@w...pl>

    > Ale dzięki takiemu równemu pi nic w rozdzielni nie stuka, jak nie
    > przymierzając u kolejarzy. Ci nie potrafią sobie poradzić nawet
    > z tak prostym problemem.
    Ja wiem, że Ty tak przypadkiem...
    Ale uważaj, o na kolejach ćwierć wieku pracowałem.Dzięki nim pierwszy dom
    zbudowałem.A pamiętaj,że podrządny kolejrzarz zawsze miał w kieszeni nóż, worek i
    sznurek Na wszelki wypadek...

  • 26. Data: 2016-11-05 14:37:24
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-11-04 o 23:07, Krzysztof Garus pisze:

    > Włączy te trzy prodiże i wyskoczy bezpiecznik odpowiednio dobrany.
    > Nic się nie stanie.

    Tia, były elektryki i przerabiali instalacje w po-gierkowskim bloku
    (Warszawa, Ursus). Co z tego, że w mieszkaniach były bezpieczniki 16A,
    jak na cały pion elektryki dały 32A.
    Dopiero po kilku (albo i kilkunastu) przyjazdach doszli do wniosku, że
    jednak kable w pionach trzeba pruć i założyć nowe.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 27. Data: 2016-11-05 18:30:23
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Marcin N pisze:

    > Znaczy jak chcesz ładować ten samochód, skoro kable w ścianach ciągle
    > mają 2.5mm2? Ciągle przygotowane są na 16A. Co Ci przyjdzie po tym, że w
    > samej rozdzielnicy dasz 10 mm2?
    >
    > Odpowiadając na pytanie, jaką częścią kosztów są zbyt grube przewody:
    > NIEUZASADNIONĄ.

    Jak chce ten samochód ładować, skoro sąsiad chce, sąsiad sąsiada chce -
    a mocy w elektrowniach i zdolności jej przesyłu nie mamy (nie, Niemcy
    też nie mają...) - to są ogromne ilości energii, która dotychczas
    wytwarzana była przez silniki samochodów - pomysły typu "samochody
    elektryczne za trzy lata" można między bajki włożyć. Po pierwsze - nie
    mamy armat...

    --
    Darek

  • 28. Data: 2016-11-05 18:34:44
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Lisciasty pisze:

    > Ja jak montuję rozdzielnicę to za każdym razem dziwię się, że takie grube
    > "dziury" mają na tych złączach śrubowych listwy PE i N. Nawet w mikrej
    > puszce na kilka modułów. Może ludzie montują tam przewody 10mm2
    > żeby tą dziurę jakoś zapełnić, bo jak podepniesz przewód 1,5mm2
    > to wygląda to cholernie rachitycznie...
    >
    > L.

    Największe straty omowe występują nie na kablu - a na połączeniach. Im
    grubszy przewód dasz, tym grubszą tuleją go zakujesz. Im grubszą tuleją
    zakujesz - tym większe pole kontaktu pod zaciskiem, mniejsze straty,
    mniejsze grzanie - przewody bardzo rzadko palą się na długości,
    zazwyczaj zaczynają od złączy.

    --
    Darek

  • 29. Data: 2016-11-05 20:11:10
    Od: masti <g...@t...hell>

    Dariusz K. Ładziak wrote:

> [...]
    > wytwarzana była przez silniki samochodów - pomysły typu "samochody
    > elektryczne za trzy lata" można między bajki włożyć. Po pierwsze - nie

    a monopoliści w dostawach metali ziem rzadkich bez których niema
    akumulatorów zacierają rączki i liczą zyski. I kombinują jak tu wydobyć
    tyle ile potrzeba bo nie nadążają.

    a monopolistami są Chińczycy :)

    --
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 30. Data: 2016-11-05 20:19:08
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    Krzysztof Garus pisze tak:

    > Włączy te trzy prodiże i wyskoczy bezpiecznik odpowiednio dobrany.
    > Nic się nie stanie.

    To dla ciebie nic się nie stanie. Dla baby będzie awaria.

    --
    Piter

    Na czym polega remont generalny domu w Anglii?
    Na wymianie wszystkich dywanów.