  • 31. Data: 2009-10-26 17:25:18
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:d4246caf-6224-4ddc-b4b0-590d1effd23f@h2g2000vbd
    .googlegroups.com...
    On 26 Paź, 16:45, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w
    > wiadomościnews:c6d1e55f-28a0-49dc-bbfa-7a45450e5eb0@
    j19g2000vbp.googlegroups.com...

> [...]
    >prowadzacych do rozdzielaczy dac osobne pompy, ktore to beda sterowane
    >sterownikami pokojowymi (a same pompy beda braly ogrzana wode z bufora
    >1000l :). Troche to bedzie kosztowac (3 x pompy ~750 pln, 3 x
    >sterowniki pokojowe ok 600 pln) ale wydaje mi sie konieczne, z uwagi
    >na bardzo rozne zapotrzebowanie pieter na cieplo.. Poki co wrzuce
    >tylko jedna pompe i sprobuje to wyregulowac na samych rotametrach, z
    >tylko jednym czujnikiem temp. w jakims "reprezentatywnym"
    >pomieszczeniu. Jak sie uda to temat oleje. Jak nie to wezme sie za

    Ale po co Ci czujniki w kazdym pomieszczeniu - co zrobisz ta informacja? W
    dodatku jeszcze chcesz dolozyc sterowniki pokojowe, cos chyba za bardzo
    kombinujesz.

    Ja rozumiem, miec czujniki w kazdym pokoju i sterowanie kotlem (temperatura
    wody + samo zalaczanie/wylaczanie), oraz zaworami (w kazdym pokoju) na
    podstawie jakiegos konkretnego algorytmu (wg potrzeb), ale to co piszesz to
    troche dziwnie wyglada.

    Co do trzech pomp to wystarczy jedna plus trzy elektrozawory.

  • 32. Data: 2009-10-26 17:59:31
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w wiadomości

    > Mi to sie wydaje strasznie przekombinowane. Nie lepiej regulowac calosc
    > pogodowo??
    > Ja zamierzam olac w ogole czujnik temp. wewnetrznej i sterownik ustawilem
    > od razu na regulacje wg. temp. zewn. Na czas budowy moze pogrzeje do
    > zadanej temp. wewnatrz, ale na dzis wydaje mi sie, ze docelowo beda z tym
    > chyba same problemy.

    Bez termostatu mozesz miec nieciekawie - za zimno, lub za drogo, wg
    warunkow. Pogodowka moim zdaniem jest tu bardziej wtorna. Tzn. potrzebne sa
    oba, ale bardziej potrzebny jest raczej termostat. No chyba, ze w podlogowym
    to jakos inaczej wszystko wyglada, ale nie sadze.

  • 33. Data: 2009-10-26 21:12:59
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Paź, 18:25, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Ale po co Ci czujniki w kazdym pomieszczeniu - co zrobisz ta informacja? W

    Zle mnie zrozumiales albo ja znowu piszac na szybko zle to
    opisalem :-) Nie chce czujnikow w kazdym pokoju - chce miec po jednym
    czujniku na kazdym pietrze - czyli w sumie 3 czujniki. I tak np. dam
    sobie czujnik w "gabinecie" - to pomieszczenie od strony polnocnej (a
    wiec nie zaswieci na niego sloneczko) ze srednim zapotrzebowaniem na
    cieplo - wedlug tego czujnika sterowalbym calym parterem. Regulacja
    rozkladu temperatury na danej kondygnacji to juz sprawa prawidlowego
    ustawienia rotametrow na rozdzielaczu parteru :) A dlaczego trzy
    czujniki ? A bo np. piwnica potrzebuje 1,5kW, parter 4kW, a poddasze
    2,5kW. W piwnicach urzadzam sobie normalne pokoje "rozrywkowe", z
    ktorych pewnie bede korzystal ale nie zawsze - wiec chcialbym sobie w
    prosty sposob moc tam ustawic na np. pare dni nizsza temperature.
    Przestawianie rotametrow na rozdzielaczu w piwnicy rozreguluje mi
    znowu caly uklad (nie wspominajac juz, ze np. trzy pomieszczenia
    grzeje do 21st C, jedno do 16st C, a drugie tylko do 10st C -
    ustawianie tego spowrotem za pare dni na rotametrach to udreka :)

    > dodatku jeszcze chcesz dolozyc sterowniki pokojowe, cos chyba za bardzo
    > kombinujesz.

    No troche kombinuje ale wydaje mi sie, ze ma to sens :-) Jak ktos ma
    np. parterowke bez poddasza i piwnicy to ma duzo prosciej ;)

> [...]
    > podstawie jakiegos konkretnego algorytmu (wg potrzeb), ale to co piszesz to

    Nie chce sterowac temperaturami w kazdym pokoju - przy podlogowce, a
    dodatkowo przy wentylacji mechanicznej to nie ma sensu :)

    > Co do trzech pomp to wystarczy jedna plus trzy elektrozawory.

    O widzisz! Pytanie czy elektrozawory + pompa nie beda kosztowaly
    wiecej niz trzy osobne pompy, szczegolnie ze przydalby sie jakis
    dodatkowy maly obieg z zaworem roznicowym w razie jakby wszystkie
    zawory sie zamknely, a pompa chodzila :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 34. Data: 2009-10-26 21:18:07
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Paź, 18:10, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Mi to sie wydaje strasznie przekombinowane. Nie lepiej regulowac calosc
    > pogodowo??

    W dobrze ocieplonym i izolowanym domu, z podlogowka - czyli z dobra
    akumulacyjnoscia - IMHO sprawdzi sie najlepiej sterowanie pogodowo-
    pokojowe :) Tzn. Ja chce pogodowka grzac bufor (im zimniej na
    zewnatrz, tym bufor ma wyzsza temperature - czyli normalnie wedlug
    krzywej grzewczej), a pokojowka (lub trzema pokojowkami) sterowac
    pompami. U mnie to tez troche inaczej wyglada bo ja bede grzal
    pradem / pompa ciepla, wiec musze instalacje wyregulowac tak, zeby
    chodzila w jak najwiekszym zakresie w II taryfie. A to oznacza, ze
    trzeba podbijac temperature w srodku w nocy, zeby pompa
    "naprodukowala" i wpompowala w podlogowke ciepla na tyle, zeby
    wystarczylo do 13-15, a potem znowu do wieczora :) I nie mozna znowu
    przy tym przegrzac pomieszczen.. Bez pokojowki to trudne zadanie!
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 35. Data: 2009-10-26 21:56:11
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    m.googlegroups.com...

    >Nie chce sterowac temperaturami w kazdym pokoju - przy podlogowce, a
    >dodatkowo przy wentylacji mechanicznej to nie ma sensu :)

    Nie chcesz ale chcesz? Nic nie rozumiem.

  • 36. Data: 2009-10-26 21:59:46
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Paź, 22:56, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Nie chcesz ale chcesz? Nic nie rozumiem.

    No teraz to jestem pewien, ze nie czytasz ze zrozumieniem :)
    Nie chce *w kazdym pokoju z osobna* sterowac temperatura! Nie chce 21
    silownikow na zaworach w rozdzielaczach sterowanych termostatami -
    kazdy w oddzielnym pokoju! No :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 37. Data: 2009-10-26 22:01:20
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    m.googlegroups.com...

    > No teraz to jestem pewien, ze nie czytasz ze zrozumieniem :)

    A moze Ty nie piszesz ze zrozumienem?

  • 38. Data: 2009-10-26 22:08:29
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    wiadomościnews:cc81dad3-bb9d-4ce7-ad12-01f2b4470edf@
    f16g2000yqm.googlegroups.com...

    > A moze Ty nie piszesz ze zrozumienem?

    Czasem tak ale akurat do ostatniego wywodu sie przylozylem ;)

    > "np. trzy pomieszczenia grzeje do 21st C, jedno do 16st C, a drugie tylko do
    > 10st C"

    Ło rany - no musialbym teraz przytoczyc caly poprzedni akapit. Owszem
    - bede stosowal roznice temperatur w pojedynczych pokojach, na
    poszczegolnych pietrach - ale to bedzie wyregulowane na *rotametrach*
    na stale. Tj. jak puszcze w obieg 40st C to w salonie ma byc 21st C, w
    lazience 24st C, a w sypialni 18st C - tak beda wyregulowane przeplywy
    na rotametrach, tak obliczone moce grzejnikow w stosunku do strat, ze
    tak ma byc i juz - nie chce tym sterowac czujnikami, termostatami
    itp :) Sterowac chce tylko CZASEM dzialania pompy na dana kondygnacje
    i TEMPERATURA dostarczanego medium (to juz glownie przez to ze dla
    pompy ciepla im nizsza temperatura tym wiekszy COP), na podstawie
    JEDNEGO czujnika na danej kondygnacji :) I tak to ma byc wyregulowane,
    ze jakbym umiescil np. w sypialni termostat i na nim zmniejszyl
    temperature z 18 do 16, to w salonie ma mi spasc z "automatu" 21 do
    19. Teraz rozumiesz moje zamysly ? ;) Przy czym chce miec niezaleznie
    sterowany w ten sposob parter, poddasze i piwnice. No, moze w
    ostatecznosci parter i poddasze zrobie razem, a piwnice oddzielnie, bo
    tam bede najczesciej zmienial nastawy.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 39. Data: 2009-10-26 22:15:26
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    .googlegroups.com...

> [...]
    >itp :) Sterowac chce tylko CZASEM dzialania pompy na dana kondygnacje
    >i TEMPERATURA dostarczanego medium (to juz glownie przez to ze dla

    Straszny bogos tu masz "sterowac czyms" raz uzywasz w formie "urzadzenie
    sterujace czyms", a raz "sterowane".

> [...]
    >ze jakbym umiescil np. w sypialni termostat i na nim zmniejszyl
    >temperature z 18 do 16, to w salonie ma mi spasc z "automatu" 21 do

    Rozumiem, ale bariera jest nie moje rozumowanie, a raczej fizyka. Trzeba
    sporego zbiegu okolicznosci by to zadzialalo.

  • 40. Data: 2009-10-26 22:19:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 26 Paź, 23:15, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Straszny bogos tu masz "sterowac czyms" raz uzywasz w formie "urzadzenie
    > sterujace czyms", a raz "sterowane".

    No juz dobra, nie czepiajmy sie szczegolow :)

    > Rozumiem, ale bariera jest nie moje rozumowanie, a raczej fizyka. Trzeba
    > sporego zbiegu okolicznosci by to zadzialalo.

    Czyli rozumiem, ze 95% posiadaczy podlogowek udalo sie zbiec
    okolicznosci, ze im to dziala ? ;) Bo zdecydowana wiekszosc chodzi
    tylko i wylacznie sterowana pogodowo + wyregulowana na rotametrach.
    Malo kto stosuje regulacje indywidualna pokojowa (w kazdym pokoju
    termostat). Generalnie moj "projekt" jest wrecz debilnie prosty w
    dzialaniu - moze wyjasnij z punktu widzenia fizyki co jest wedlug
    Ciebie niewykonalne ?
    pozdr.

    --
    Adam Sz.