  • 51. Data: 2009-10-26 23:27:24
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    news:95d6783d-729a-409b-8316-

    >wystarczylo do 13-15, a potem znowu do wieczora :) I nie mozna znowu
    >przy tym przegrzac pomieszczen.. Bez pokojowki to trudne zadanie!

    A no tak, u Ciebie jest troche inaczej. Zatem obiegi musisz faktycznie
    regulowac pompami, albo jak Ghost pisze zaworami elektromagnetycznymi. Z
    pogodowka jest o tyle lepiej, ze uwzglednia zmiany temp. w ciagu dnia. Ty
    piszesz, ze chcesz grzac bufor pogodowo a to u Ciebie chyba troche bez
    sensu. Bufor powinienes grzac pelna moca w taniej taryfie, a obiegi sterowac
    pogodowo. Inaczej termostat rozlaczy Ci obieg z rana, a po poludniu nie dosc
    ze podlogowka max rozgrzana to jeszcze zyski ze slonca moga byc wysokie i
    nic tylko okna otwierac.

    Pozdro.. TK

  • 52. Data: 2009-10-26 23:36:14
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 00:27, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

> [...]
    > sensu. Bufor powinienes grzac pelna moca w taniej taryfie, a obiegi sterowac

    Nie! Im wyzej grzejesz, tym COP pompy dosc drastycznie spada - to
    wlasnie cala trudnosc sterowania pompa ciepla :) Po co grzac caly czas
    do np. 40-tu stopni, jezeli na zewnatrz jest na tyle cieplo, ze
    spokojnie wystarczy grzac do 30-tu ? Oczywiscie, jakis zapas trzeba
    zrobic - jaki, to juz kwestia doswiadczalnego dobrania krzywej
    grzewczej :) Poki bede grzal elektrycznie to sobie bufor zaladuje do
    80-ciu st C w nocy i to mi wystarczy spokojnie na caly mrozny
    dzien :-)

    > pogodowo. Inaczej termostat rozlaczy Ci obieg z rana, a po poludniu nie dosc
    > ze podlogowka max rozgrzana to jeszcze zyski ze slonca moga byc wysokie i
    > nic tylko okna otwierac.

    Dlatego musi byc pogodowka zeby nie rozgrzac podlogowki za mocno :)
    Zreszta jak pisalem podlogowka sie sama reguluje, mysle ze tylko w
    najwieksze mrozy bedzie szlo ~40st C na zasilanie, a tak to 27-30stC,
    co oznacza temperature podlogi rzedu 24-25 st C - przy wzroscie
    temperatury w pokoju do np 22, 23 st C moc takiego grzejnika bardzo
    mocno spada :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 53. Data: 2009-10-26 23:42:44
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > Bez termostatu mozesz miec nieciekawie - za zimno, lub za drogo, wg
    > warunkow. Pogodowka moim zdaniem jest tu bardziej wtorna. Tzn. potrzebne
    > sa oba, ale bardziej potrzebny jest raczej termostat. No chyba, ze w
    > podlogowym to jakos inaczej wszystko wyglada, ale nie sadze.

    Z czujnikiem temp. jest taki problem, ze trudno na moj gust o pomieszczenie
    reprezentatywne tzn. takie ktore bedzie reprezentacja gory i dolu co
    najmniej. Uklad moze dzialac w ten sposob, ze czujnik temp. w salonie
    rozlaczy obieg, a na gorze moze byc jeszcze za chlodno. Sytuacja komplikuje
    sie dodatkowo po rozpaleniu w kominku. Mam praktycznie caly dol otwarty.
    Glownie bez drzwi ale nie jakies tam open space. Salon wydaje mi sie na dzis
    najbardziej odpowiednim miejscem, bo w holu otwiera sie drzwi i takie tam.
    Ale w salonie jest kominek. Do tego dol jest caly w podlogowce, a w
    sypialniach sa grzejniki. Roznica bezwladnosci ogromna i boje sie po prostu,
    ze na dole bedzie cieplo a na gorze zimno, bo grzejniki byc moze beda grzaly
    za krotko. Skupiam sie maksymalnie na kondensacji kotla, wiec i grzejniki w
    zalozeniu maja pracowac na nizszej temp., a skoro na nizszej to wracamy do
    tego, ze moze za krotko.
    Sterowanie calosci w oparciu o pogodowke w sumie ogranicza sie do wybrania
    wlasciwej krzywej grzewczej a wlasciwie prostej grzewczej i wyregulowaniu
    instalacji. Modulacja palnika w zasadzie powinna zalatwic reszte. Tak sobie
    to wymyslilem, czy dobrze to sie dopiero okaze. :-)

    Pozdro.. TK

  • 54. Data: 2009-10-26 23:47:18
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 00:42, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > Z czujnikiem temp. jest taki problem, ze trudno na moj gust o pomieszczenie
    > reprezentatywne tzn. takie ktore bedzie reprezentacja gory i dolu co
    > najmniej.

    No przynajmniej jeden co mnie rozumie :-) I wlasnie dlatego chce
    podzielic chaupe na trzy osobne, oddzielnie sterowalne obiegi.

    Aaaa bym zapomnial - do buforka bedzie jeszcze prawdopodobnie podpiety
    kominek z plaszczem :) Ale juz nic wiecej nie pisze bo jak dodam, ze
    musialbym jeszcze dolozyc zawor termostatyczny to normalnie zostane
    uznany za zmanierowanego milionera ;-)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 55. Data: 2009-10-27 08:05:54
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    d.googlegroups.com...
    On 26 Paź, 23:56, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w
    > wiadomościnews:ebf49d69-1a2d-4788-83ef-d20d5dfcd339@
    k4g2000yqb.googlegroups.com...

    >Nie wiem - spytaj sasiada..

    Myslalem, ze jakos sprytnie to rozwiazales.

  • 56. Data: 2009-10-27 08:14:23
    Od: Usrobo <u...@o...pl>

    Maniek4 pisze:

> [...]
    > instalacji. Modulacja palnika w zasadzie powinna zalatwic reszte. Tak sobie
    > to wymyslilem, czy dobrze to sie dopiero okaze. :-)

    miałem ten sam problem
    do tego monterzy zamontowali mi regulator pokojowy obok kominka ! bzdura
    jak grzal kominek to cała instalacja podłogówki sie wylaczala, jak
    kominek wygasał to gaz od nowa musial zacząć ogrzewać

    szukałem miejsca reprezentatywnego zeby to pogodzić

    na razie mam czujnik pokojowy na poddaszu (pietrze) na klatce schodowej
    i w 90% jestem zadowolony (w tym miejscu jest podłogówka)

    michal

  • 57. Data: 2009-10-27 08:15:00
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > Z czujnikiem temp. jest taki problem, ze trudno na moj gust o
    > pomieszczenie reprezentatywne tzn. takie ktore bedzie reprezentacja gory i
    > dolu co najmniej.

    W ukladzie, gdzie masz standardowo rozwiazane sterowanie w tym momencie mamy
    kompromis - wybor pomieszczenia. Ale i tak termostat sterujacy kotlem w
    jednym pomieszczeniu to lepiej niz jego calkowity brak.

    > Uklad moze dzialac w ten sposob, ze czujnik temp. w salonie rozlaczy
    > obieg, a na gorze moze byc jeszcze za chlodno.

    Nie powinno tak byc, po to sie odpowiednio reguluje strumienie (kryzowanie)
    zeby tak sie nie stalo. Jesli zbyt szybko wzgledem reszty domu ogrzewa Ci
    sie salon, zmniejszasz mu strumien, ewentualnie w reszcie pomiescien
    zwiekszasz.

> [...]
    > instalacji. Modulacja palnika w zasadzie powinna zalatwic reszte. Tak
    > sobie to wymyslilem, czy dobrze to sie dopiero okaze. :-)

    Pogodowka daje calemy systemowi wyrzedzenie - tzn. spada temperatura na
    zewnatrz, kociol zaczyna mocniej grzac. Bez niej termostat pokjowy jest
    ulomny bo dopusci do chwilowego spadku temperatury. Dzieki temu kociol
    pogrzewa wode do nizszej temperatury gdy na zewnatrz jest chlodno i nie
    trzeba duzej wudajnosci, a do wyzszej gdy grozi nam nadmierne schlodzenie.
    Natomiast bez termostatu ja sobie tego po prostu nie wyobrazam on daje tak
    naprawde duze wsparcie dla calej automatyki. Jesli go masz kociol jest
    wylaczane wczesniej niz bez niego (oszczednosc energii) i wlaczany tak aby
    nie nastapilo schlodzenie.

  • 58. Data: 2009-10-27 08:23:38
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    Użytkownik "Usrobo" <u...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Maniek4 pisze:

    > miałem ten sam problem
    > do tego monterzy zamontowali mi regulator pokojowy obok kominka ! bzdura

    Jakies wyjatkowe matolki. Termostat nie powinien byc nawet w miejscu gdzie
    kominek moglby nan promieniowac.

    > szukałem miejsca reprezentatywnego zeby to pogodzić

    Prawda jest, ze kominek przy tak uproszczonym sterowaniu sporo miesza. Gdyby
    chcec, aby to dobrze dzialalo niezaleznie od tego czy kominek jest wlaczony,
    wystarcza dwa termostaty - jeden w pomieszceniu z kominkiem, drugi podobnie
    jak u Ciebie. Po stronie kotla trzeba by je polaczyc rownolegle - tzn.
    sygnal "grzej" gdy ktorykolwiek z termostatow nakaze grzanie (logiczna
    alternatywa). Ogolnie termostat powinien byc w pomieszceniu ktore jest
    czesto uzywane, ale ktore jednoczesnie trudno jest ogrzac (wzgledem reszty).
    Zwykle jest to duzy salon, niestety w tym samym miejscu tez sa kominki i
    stalon dla CO staje latwo ogrzewalny bo ma wsparcie kominka.

  • 59. Data: 2009-10-27 08:28:30
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    d.googlegroups.com...
    On 27 Paź, 00:11, "Jacek \"Plumpi\"" <p...@w...pl> wrote:

    >Nie sadze :)

    Ale nawet jak bedziesz to sie nie przyznasz ;-)

  • 60. Data: 2009-10-27 09:11:50
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

> [...]
    > (kryzowanie) zeby tak sie nie stalo. Jesli zbyt szybko wzgledem reszty
    > domu ogrzewa Ci sie salon, zmniejszasz mu strumien, ewentualnie w reszcie

    Tak, tylko jak rozgrzeje sie podlogowka a jest na calym dole, to wystygnie
    znacznie pozniej jak ogrzewanie na gorze w sypialniach moze byc potrzebne.
    Poza tym dla podlogowki tj. w pomieszczeniu z nia ustawia sie zwykle nizsza
    temp., bo odczuwalna jest wyzsza, choc to moze nie ma znaczenia bo kociol to
    i tak dwa rozne obiegi.

> [...]
    > naprawde duze wsparcie dla calej automatyki. Jesli go masz kociol jest
    > wylaczane wczesniej niz bez niego (oszczednosc energii) i wlaczany tak aby

    Tak to niby wyglada, ale przygladajac sie calosci mozna by podejsc do
    problemu nieco inaczej. W Twoim przypadku podstawowy sygnal temp. to czujnik
    pomieszczenia. Ja skupiam sie na temp. zasilania i powrotu. Kiedy wymiana
    ciepla przestaje zachodzic a glowice na grzejnikach zostana zamkniete, to
    wzrasta temp. powrotu. Kociol zmniejsza moc. W momencie kiedy podlogowka
    osiagnie nastawiona temp. a mieszacz calkowicie zamknie obieg, to do kotla
    zacznie wracac woda o temp. rownej temp. zasilania i kociol sie wylaczy, lub
    bedzie grzal na minimalnej mocy. Pisalem, ze kociol z poczatkowej pelnej
    mocy kiedy uruchomilem ogrzewanie na dluzej, po trzech bodajze godzinach
    "zszedl" na 35% mocy, a to tylko pare godzin. Sadze, ze bazujac na temp.
    wody w instalacji mamy obraz calego domu w jednym kotle.
    Nie twierdze, ze to idealne rozwiazanie, ale jak mi sie zdaje rozwiazuje
    wszystkie te problemy zwiazane z kominkami, niereprezentatywnoscia
    pomieszczen i takie tam, a pogodowka to wylacznie ruch po prostej wg. ktorej
    sterownik przyjmuje konkretne temp. zasilania w oparciu o temp. na zewnatrz.
    Regulacja calosci bedzie wymagac sporo czasu, ale mysle ze sie da.

    Pozdro.. TK