  • 61. Data: 2009-10-27 09:21:24
    Temat: Re: Rozgrzalem podlogowke.
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    news:hc6c63$ff$1@news.interia.pl...

    > Tak, tylko jak rozgrzeje sie podlogowka a jest na calym dole, to wystygnie
    > znacznie pozniej jak ogrzewanie na gorze w sypialniach moze byc potrzebne.
    > Poza tym dla podlogowki tj. w pomieszczeniu z nia ustawia sie zwykle
    > nizsza temp., bo odczuwalna jest wyzsza, choc to moze nie ma znaczenia bo
    > kociol to i tak dwa rozne obiegi.

    No wiec gdy masz rozne systemy z bardzo rozna bezwladnoscia, ternmostat
    powinien byc tam gdzie bezwladnosci nizsza, ewentualnie tamze dodatkowy
    termostat.

    > Tak to niby wyglada, ale przygladajac sie calosci mozna by podejsc do
    > problemu nieco inaczej. W Twoim przypadku podstawowy sygnal temp. to
    > czujnik pomieszczenia. Ja skupiam sie na temp. zasilania i powrotu.

    No wlasnie - ja mam uklad ze sprzezeniem zwrotnym, Ty bez - jak sadzisz
    ktory jest zwykle skuteczniejszy?

    > Kiedy wymiana ciepla przestaje zachodzic a glowice na grzejnikach zostana
    > zamkniete, to wzrasta temp. powrotu. Kociol zmniejsza moc. W momencie
    > kiedy podlogowka osiagnie nastawiona temp. a mieszacz calkowicie zamknie
    > obieg, to do kotla zacznie wracac woda o temp. rownej temp. zasilania i
    > kociol sie wylaczy, lub bedzie grzal na minimalnej mocy. Pisalem, ze
    > kociol z poczatkowej pelnej mocy kiedy uruchomilem ogrzewanie na dluzej,
    > po trzech bodajze godzinach "zszedl" na 35% mocy, a to tylko pare godzin.
    > Sadze, ze bazujac na temp. wody w instalacji mamy obraz calego domu w
> [...]

    Tylko, ze termostat to rozwiazanie dodatkowe, pracujace dodatkowo oprocz
    tego co Ty masz. Zawsze wylaczy wczesnej. Druga sprawa, kiedy Twoj kociol ma
    sie wlaczyc jesli nie ma termostatu? W sytuacji, gdy teperature pomieszczen
    mierzysz na podstawie temperatury powrotu, dokladnosc drastycznie spada -
    bak dokladnosci to wieksze koszty i/lub mniejszy komfort.

    > Nie twierdze, ze to idealne rozwiazanie, ale jak mi sie zdaje rozwiazuje
    > wszystkie te problemy zwiazane z kominkami, niereprezentatywnoscia
    > pomieszczen i takie tam, a pogodowka to wylacznie ruch po prostej wg.
    > ktorej sterownik przyjmuje konkretne temp. zasilania w oparciu o temp. na
    > zewnatrz. Regulacja calosci bedzie wymagac sporo czasu, ale mysle ze sie
    > da.

    Regulacja z termostatem moze troche trwac, a bez to juz chyba bedzie
    ciekawsza zabawa, zwlaszcze, ze przeciez ciagle beda Ci sie zmienialy
    warunki zewnetrzne.

  • 62. Data: 2009-10-27 09:33:57
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 09:28, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
    > Użytkownik "Adam Szendzielorz" <a...@g...com> napisał w
    wiadomościnews:b7e0040a-a8e8-4666-97d0-6cfbe9587656@
    y23g2000yqd.googlegroups.com...

    > Ale nawet jak bedziesz to sie nie przyznasz ;-)

    A niby czemu nie? :) Ja sie do bledow przyznac potrafie.
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 63. Data: 2009-10-27 09:45:25
    Od: "Maniek4" <b...@w...pl>

    > No wiec gdy masz rozne systemy z bardzo rozna bezwladnoscia, ternmostat
    > powinien byc tam gdzie bezwladnosci nizsza, ewentualnie tamze dodatkowy
    > termostat.

    A no, tylko ze czujnik temp. na dole moze nie dac sygnalu do grzania jeszcze
    dlugo a na gorze bedzie coraz zimniej.

    > No wlasnie - ja mam uklad ze sprzezeniem zwrotnym, Ty bez - jak sadzisz
    > ktory jest zwykle skuteczniejszy?

    Ale jeden czujnik na caly dom to wydaje mi sie troche malo.

    > Tylko, ze termostat to rozwiazanie dodatkowe, pracujace dodatkowo oprocz
    > tego co Ty masz. Zawsze wylaczy wczesnej.

    No wlasnie, wylaczy wczesniej i moze wlaczy za pozno a tego wlasnie staram
    sie uniknac.

> [...]
    > sytuacji, gdy teperature pomieszczen mierzysz na podstawie temperatury
    > powrotu, dokladnosc drastycznie spada - bak dokladnosci to wieksze koszty

    Kociol wlaczy sie wtedy, kiedy temp. powrotu spadnie. Moze byc tak, ze tylko
    jedna glowica gdzie kolwiek bedzie otwarta a reszta zamknieta. Temp. powrotu
    niezaleznie od pomieszczenia, ale z otwartym obiegiem zacznie spadac a to
    uruchomi kociol do momentu ponownego wyrownania temperatur, albo przez
    zamkniecie glowicy, albo przez samoregulacje podlogowki. Taki system daje mi
    ten komfort, ze moze praktycznie sterowac kazdym pomieszczeniem oddzielnie
    mimo polaczenia wszystkiego w calosc. Nie interesuje mnie ktory grzejnik ma
    otwarta glowice, czy ktora petla robi sie chlodniejsza. Kociol tego tez nie
    wie, ale wie ze temp. spada i trzeba zaczac grzac. Reszte zalatwi
    samoregulacja podlogowki, czy przymkniecie glowicy na grzejniku. Nie mowiac
    juz o grzaniu kominkiem. Wzrost temp. przez ogrzewanie kominkiem jest jakby
    od razu uwzgledniany w calym systemie ogrzewania gdyz ma wplyw na temp.
    powrotu.

    > Regulacja z termostatem moze troche trwac, a bez to juz chyba bedzie
    > ciekawsza zabawa, zwlaszcze, ze przeciez ciagle beda Ci sie zmienialy
    > warunki zewnetrzne.

    Kwestia dobrania odpowiednich nastaw, pozniej sie tego nie rusza. A
    "pogodowkowy" ruch po prostej powinien teoretycznie uniezaleznic mnie od
    temp. na zewnatrz.

    Pozdro.. TK

  • 64. Data: 2009-10-27 10:00:52
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    > A no, tylko ze czujnik temp. na dole moze nie dac sygnalu do grzania
    > jeszcze dlugo a na gorze bedzie coraz zimniej.

    No wiec czujnik na gorze (albo dwa jeden na gorze drugi na dole i dziala).

    > Kociol wlaczy sie wtedy, kiedy temp. powrotu spadnie.

    Tzn. woda krazy caly czas?

    > Moze byc tak, ze tylko jedna glowica gdzie kolwiek bedzie otwarta a reszta
    > zamknieta.

    Moze byc tak, ze wszystkie sie zamkna i tak powinno byc inaczej ktores
    pomieszczene nie bedzie nigdy mialo prawidlowej temperatury.

    > Kwestia dobrania odpowiednich nastaw, pozniej sie tego nie rusza. A
    > "pogodowkowy" ruch po prostej powinien teoretycznie uniezaleznic mnie od
    > temp. na zewnatrz.

    Juz to pisalem - taka "regulacja" nie uwzglednia bardzo wielu czynnikow.
    Pogodowka naprawde nie do tego sluzy.

    Zreszta w dobie bezprzewodowych termostatow, zawsze mozesz taki sobie
    dolozyc.

  • 65. Data: 2009-10-27 10:02:34
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    .googlegroups.com...
    On 27 Paź, 09:28, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:
> [...]

    Bo znajdziesz setke innych wyjasnien. Niestety ludzie tak maja.

  • 66. Data: 2009-10-27 10:09:10
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 10:45, "Maniek4" <b...@w...pl> wrote:

    > A no, tylko ze czujnik temp. na dole moze nie dac sygnalu do grzania jeszcze
    > dlugo a na gorze bedzie coraz zimniej.

    Ghost zaproponowal drugi termostat podlaczony rownolegle - w tym
    wypadku ten drugi, podlaczony na gorze, da sygnal "wlacz grzanie" - i
    kociol sie wlaczy.

    [...]
> [...]
    > niezaleznie od pomieszczenia, ale z otwartym obiegiem zacznie spadac a to
    > uruchomi kociol do momentu ponownego wyrownania temperatur, albo przez

    W zasadzie to co mowisz ma duzy sens :) Tylko powiedz mi jeszcze
    technicznie -> pogodowka bedzie sterowac temperatura zasilania *i*
    jednoczesnie rowniez na podstawie krzywej grzewczej kontrolowac
    temperature powrotu ?
    pozdr.

    --
    Adam

  • 67. Data: 2009-10-27 10:21:58
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    .googlegroups.com...

> [...]
    >technicznie -> pogodowka bedzie sterowac temperatura zasilania *i*
    >jednoczesnie rowniez na podstawie krzywej grzewczej kontrolowac

    Przeciez nie ma takiej mozliwosci.

  • 68. Data: 2009-10-27 11:33:27
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 11:21, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Przeciez nie ma takiej mozliwosci.

    Jak nie ma to jak Maniek chcesz wyregulowac ta wartosc temperatury,
    przy ktorej kociol bedzie sie wylaczal? Przeciez to musi byc zmienna
    zalezna od temperatury zasilania. Jak bedzie na zew. +10stC i
    pogodowka pusci w obieg wode 26stC, a Ty Maniek ustawisz sobie np.
    wylaczanie kotla przy powrocie powyzej 30stC i zagrzejesz w kominku -
    to bedziesz mial przegrzane pomieszczenia bo nigdy w takich warunkach
    nie wroci wiecej jak 30stC, czyli kociol sie nigdy nie wylaczy i caly
    czas bedzie pompowal +26stC (za pogodowka) - czyli wplyw kominka jest
    na ta regulacje zaden! Za to jak ustawisz nizsza temperature powrotu,
    powyzej ktorej kociol sie wylaczy - np. 24stC, to jak na zew.
    przyjdzie mroz -20stC i pogodowka pusci w obieg +40stC, wroci np.
    30stC i kociol sie odrazu wylaczy, bo jest powyzej 24stC? W tym
    wypadku chyba kociol bedzie sie dosc czesto wlaczal i wylaczal. Dobrze
    mysle ?:)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 69. Data: 2009-10-27 12:13:40
    Od: "Ghost" <g...@e...pl>

    m.googlegroups.com...

    >Jak nie ma to jak Maniek chcesz wyregulowac ta wartosc temperatury,

    Ja nie jestem Maniek. Pewnie chciales napisac, ze pogodowka ma sterowac
    temperatura przy ktorej ma byc wylaczanie kotla, ale wyszlo Ci cos zupelnie
    innego.

  • 70. Data: 2009-10-27 12:23:44
    Od: Adam Szendzielorz <a...@g...com>

    On 27 Paź, 13:13, "Ghost" <g...@e...pl> wrote:

    > Ja nie jestem Maniek.

    Wiem. Ale co z tego? Ja sie do Manka zwracalem :)

    > Pewnie chciales napisac, ze pogodowka ma sterowac
    > temperatura przy ktorej ma byc wylaczanie kotla, ale wyszlo Ci cos zupelnie
    > innego.

    No wlasnie *dokladnie* to napisalem: "pogodowka bedzie [...] *i*
    jednoczesnie rowniez na podstawie krzywej grzewczej kontrolowac
    temperature powrotu ?".

    Jak niby inaczej ma kontrolowac temperature powrotu jak nie wylaczajac
    i wlaczajac kociol ? Strasznie sie slowek czepiasz, zamiast skupic sie
    na meritum :) BTW. Dalej nie wiem co w moim ukladzie jest fizycznie
    niemozliwe :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.