  • 1. Data: 2022-08-31 06:59:55
    Temat: Roznicówka przy basenie
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Do ogrodu mam pociągniety przewód L+N.
    No i ostatnio miałem taka sytuacje ze dotknałem pompy obiegowej
    grundfosa i mnie lekko kopnał prąd (pompa na ogrodziem pod wiata) Dalej
    pompa działała normalnie - działo się tak tylko 1 dzien.
    Nastepnym razem to samo przy dotknieciu wody w basenie i pompie
    zanurzeniowej - znów tylko raz.

    Co prawda nigdy nie wchodzimy do basenu jak jest załączone jakies
    urzadzenie ale chciałbym dołozyc roznicówke, która jak rozumiem,
    zabezpieczy takie sytuacje?

    Pytanie czy zeby zrobic roznicówke, nalezy koniecznie zrobić
    uziemienie?

    W wiekszosci domu za uziemienie robi przewód N, czy tutaj nie mozna
    zrobic tak samo ze przewód PE pojdzie obok roznicówki i gdzies dalej
    połaczy sie z N?

    --
    Pozdrawia... Budzik
    "...kobiety tak dalece szanować należy, jak dalece

  • 2. Data: 2022-08-31 07:31:14
    Temat: Re: Roznicówka przy basenie
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 06:59 Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>
    pisze:

> [...]
    > pompa działała normalnie - działo się tak tylko 1 dzien.
    > Nastepnym razem to samo przy dotknieciu wody w basenie i pompie

    Zainteresuj się jaki masz przekrój kabla zasilającego pompę, jak jest
    całkowita długość zasilania od rozdzielni i jakie jest zabezpieczenie na
    tym obwodzie.

> [...]
    > zabezpieczy takie sytuacje?
    >
    > Pytanie czy zeby zrobic roznicówke, nalezy koniecznie zrobić
    Bez PE nie będzie upływu prądu do ziemi i różnicówka (w przypadku awarii
    pompy) zadziała tylko wtedy gdy ktoś dotknie pompy.

    > W wiekszosci domu za uziemienie robi przewód N, czy tutaj nie mozna
    > zrobic tak samo ze przewód PE pojdzie obok roznicówki i gdzies dalej
    > połaczy sie z N?

    Masz PE czy PEN w instalacji? - bo chyba mieszasz.
    Przed różnicówką PEN musi się rozdzielić na PE + N.
    W twoim przypadku kupiłbym szpilki na alle (są np 6m poniżej 200 zł) wbił
    w ziemię przy tej pompie, rozdzielił przewód PEN na N+PE i zrobił porządna
    ochronę przy basenie.

    TG

  • 3. Data: 2022-08-31 09:59:52
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 31 sierpnia 2022 o 07:31:17 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

    > Bez PE nie będzie upływu prądu do ziemi i różnicówka (w przypadku awarii
    > pompy) zadziała tylko wtedy gdy ktoś dotknie pompy.

    Przecież ochronnego (PE) się nie podpina przez różnicówkę. Wg mnie zadziała (jeśli
    podpięcie jest wtyczką bez bolca, czyli bez uziemienia), nawet zbyt dobrze ;) bo
    jeśli jest jakiś problem z upływem to pompy nie uda się włączyć...

  • 4. Data: 2022-08-31 10:25:46
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 09:59 WS <L...@c...pl> pisze:

> [...]
    > zadziała (jeśli podpięcie jest wtyczką bez bolca, czyli bez uziemienia),
    > nawet zbyt dobrze ;) bo jeśli jest jakiś problem z upływem to pompy nie

    Aby powstała różnica pomiędzy L i N prąd musi "gdzieś" uciekać, Jak
    obudowa pompy nie jest podpięta pod PE (bo go nie ma) to prąd "ucieknie"
    do ziemi dopiero jak człowiek złapie obudowę ręką.
    Tak nie można robić.

    TG

  • 5. Data: 2022-08-31 10:30:26
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/08/2022 10:25, Tomasz Gorbaczuk wrote:
> [...]
    > obudowa pompy nie jest podpięta pod PE (bo go nie ma) to prąd "ucieknie"
    > do ziemi dopiero jak człowiek złapie obudowę ręką.

    Zgadza się, ale w tym wypadku (ucieczka do ziemii) róznicówka w
    rozdzielni też *prawdopodobnie* zadziała, tylko w momencie rażenia, a
    nie wcześniej.

    To kwestia tego na ile skutecznie zadziała. Przewód PE zapewnia tą
    skuteczność lepiej, niż bliżej nieokreślony grunt.

    Tak nie wolno robić, ale to nie powoduje braku działania róznicówki w
    sytuacji porażenia do ziemii.

  • 6. Data: 2022-08-31 10:44:42
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .08.2022 o 10:30 heby <h...@p...onet.pl> pisze:

    > Zgadza się, ale w tym wypadku (ucieczka do ziemii) róznicówka w
    > rozdzielni też *prawdopodobnie* zadziała, tylko w momencie rażenia, a
    > nie wcześniej.

    Jak jest PE na obudowie pompy i różnicówka na chronionym obwodzie, to
    różnicówka zadziała od razu po powstaniu różnicy miedzy L a N.
    Wystarczy upływ na wilgotnych uzwojeniach stojana i ją wybije, bo część
    prądu popłynie przez PE do uziomu.

    TG

  • 7. Data: 2022-08-31 13:12:44
    Od: a a <m...@g...com>

    On Wednesday, 31 August 2022 at 06:59:57 UTC+2, Budzik wrote:

[...]

    a po co komu te 2 pompy aby wywoływały porażenie,
    a za 3.cim razem atak serca ?

    Grzanie wody w basenie tylko grawitacyjne, czyli bezprądowe i można żyć długo.

    Znajomy wpadł na pomysł grzania wody w basenie,
    że wiesza 3 grzałki 230V na sznurku nad basenem
    i grzeje nimi wodę, a potem je chyba wyłącza i zdejmuje

    Ale wiadomo, jak basen to żadnego prąda bo porażenia częste, żadnej pompy,
    wszystko grawitacyjne, czyli bezpieczne i nie trzeba wzywać karetki.

    A poza tym po co komu mały basenik przy domu z brudną wodą, bo wymiana kosztowna,
    gdy można podjechać na pobliski staw, jezioro i problem znika i tam żadnego prąda w
    wodzie nie ma, co kopie

  • 8. Data: 2022-08-31 13:16:45
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 31/08/2022 13:12, a a wrote:
    > Znajomy wpadł na pomysł grzania wody w basenie,
    > że wiesza 3 grzałki 230V na sznurku nad basenem
    > i grzeje nimi wodę, a potem je chyba wyłącza i zdejmuje

    I znajomy uzywa grzałek basenowych, przewidzianych do pracy z wodą z
    chlorem, oraz ma bezpieczne połaczenia tych grzałek tak aby jakiś drut
    nie wpadł do basenu?

    > Ale wiadomo, jak basen to żadnego prąda

    To te grzałki znajmowego są na plazmę z napędu warp?

    > A poza tym po co komu mały basenik przy domu z brudną wodą

    Po nic. Ludzie, w przeciwieństwoe do Ciebie, nie są brudasami i mają
    wodę czystą.

  • 9. Data: 2022-08-31 13:32:22
    Od: WS <L...@c...pl>

    środa, 31 sierpnia 2022 o 10:25:51 UTC+2 Tomasz Gorbaczuk napisał(a):

> [...]
    > obudowa pompy nie jest podpięta pod PE (bo go nie ma) to prąd "ucieknie"
    > do ziemi dopiero jak człowiek złapie obudowę ręką.

    No, zależy od pompy, jeśli nie ma podpięcia PE (II klasa ochronności) to wpięcie
    różnicówki nie zaszkodzi - o taką sytuację mi chodziło.
    Jeśli ma PE na obudowie, to można przed różnicówką rozdzielić N na "PE" i N i też ją
    dać, ale (raczej?) nie będzie to zgodne z przepisami... :(

  • 10. Data: 2022-08-31 13:53:28
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-08-31 o 13:16, heby pisze:

    Po co karmisz tego troll-a i z kibla wyciągasz?

    --
    Janusz