  • 11. Data: 2010-01-17 09:07:43
    Temat: Re: Rura gazowa w kuchni, przedłużenie
    Od: Monika Z <m...@g...com>

    On 16 Sty, 21:45, Krzysztof 45 <m...@v...pl> wrote:
    > Monika Z napisał(a):> I jeszcze czy powinnam uzyskać pozwolenie na taką zmianę
    rury? Pytając

    > Zgody na przerobienie instalacji pomiędzy gazomierzem a np.
    > kuchenka gaz. nie musisz mieć, ale przeróbka powinna być
    > wykonana zgodnie z przepisami. To zagwarantować może osoba
    > lub firma z uprawnieniami, i powinna wystawić stosowny
    > dokument lub fakturę.
    > --
    > Krzysiek

    Dziękuję.
    Pozdrawiam
    Monika Z

  • 12. Data: 2010-01-17 14:46:55
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Użytkownik "Krzysztof 45" <m...@v...pl> napisał w wiadomości

    >Zgody na przerobienie instalacji pomiędzy gazomierzem a np.
    >kuchenka gaz. nie musisz mieć, ale przeróbka powinna być
    >wykonana zgodnie z przepisami.

    Człowieku drogi nie wprowadzaj ludzi w błąd !
    Przepisy definiujące pojęcie instalacji gazowej oraz dotyczące budowy,
    przebudowy i napraw instalacji gazowych są bardzo precyzyjnie w polskim
    prawie opisane i dotyczą nawet przeróbki 50 cm rury gazowej.
    Aby wykonać JAKĄKOLWIEK zmianę w instalacji gazowej należy
    - wykonań projekt budowlany. Projekt musi być wykonany przez osobę z
    branżowymi uprawnieniami budowlanymi.
    - uzyskać PISEMNĄ zgodę właściciela budynku
    - w szczególnych przypadkach (np instalacja ogrzewania gazowego) uzyskać
    PISEMNE warunki techniczne z zakłądu gazowniczego
    - złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie ZGŁOSZENIE BUDOWY wraz z
    załącznikami (projekt, zgoda właściciela budynku, uzgodniania) i poczekać
    ustatwowy termin na ewentualny sprzeciw urzędu. W przypadku braku sprzeciwu
    lub uzyskania pozytynej odpowiedzi powinno minąć 30 dni na uprawomocnienie
    decyzji. Urząd musi wydać dziennik budowy.
    - dopiero teraz można zacząć prace. Prace muszą być nadzorowane przez
    KIEROWNIKA BUDOWY z uprawnieniami branżowymi z zakresu instalacji
    sanitarnych. Tylko kierownik budowy może dokonywać wpisów do dziennika.
    - Kierownik zgłasza do PINB fakt rozpoczęcia prac
    - wykonujemy zmiany opisane wg zatwierdzonego projektu. Prace może prowadzć
    osoba posiadająca uprawnienia energetyczne EKSPLOATACYJNE w zakresie
    instalacji gazowych
    - wykonujemy PRÓBĘ SZCZELNOŚCI instalacji gazowej. Procedura próby
    szczelności jest dokładnie opisana w przepisach wykonawczych prawa
    budowlanego.
    - wykonawca wystawia protokół z wykonanej próby szczelności. Do wystawienia
    protokołu potrzebne są uprawnienia DOZOROWE w zakresie instalacji gazowych.
    - kierownik budowy zgłasza instalację gazową zakładowi gazowniczemu jako
    gotową do napełnienia paliwem gazowym. W praktyce i przy dobrych układach
    wykonawca-dostawca gazu, napełnienie przeprowadza wykonawca robót i post
    factum wypisuje zgłoszenie a zakład gazowniczy zakłada na gazomierzu nowe
    plomby. Zgłaszamy w PINB zakończenie prac budowlanych.

    Tak to wygląda od strony prawnej. Wykonanie prac bez zachowania procedury
    pociąga za sobą odpowiedzialność określoną w prawie budowlanym oraz w
    przypadku wystąpienia np wybuchu gazu obciążenie osoby która wykonała
    samowolę budowlaną wszelkimi kosztami związanymi z katastrofą. Proszę mi
    wierzyć że wtedy nikogo nie obchodzi że "robił fachowiec" itd itp.
    Ubezpieczyciele bardzo chętnie zlecają szczegółowe śledztwa by wykazać
    samowolne zmiany w instalacjach przeprowadzone przez lokatorów i po perwsze
    uniknąć wypłacania odszkodowań a po drugie scedować odpowiedzialność na
    osoby z przyczyny których doszło do katastrofy, czyli wykonujących samowolę
    budowlaną bo z reguły tak się to kończy i takie osoby są obciążane
    odpowiedzialnością za katastrofę.
    Za wszelką samowolę budowlaną odpowiada inwestor.
    Taka sama procedura dotyczy zmian w instalacjach elektrycznych oczywiście z
    innymi uprawnieniami i metodami sprawdzenia intstalacji.

    Żeby była jasność - prowadzę zakład instalacyjny i wykonywanie instalacji to
    moja codzienność.
    --
    Jackare

  • 13. Data: 2010-01-18 07:48:04
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Jackare napisał(a):
> [...]
    > factum wypisuje zgłoszenie a zakład gazowniczy zakłada na
    > gazomierzu nowe plomby. Zgłaszamy w PINB zakończenie

    Człowieku, tu chodzi o podłączenie kuchenki gazowej w
    obrębie jednego lokalu, w budynku wielorodzinnym, mniemam że
    licznik gazowy też jest w tym lokalu.

    Co Ty cytujesz? To nie jest budowa i tworzenie instalacji od
    podstaw, lub remont już istniejącej instalacji gazowej w
    całym budynku, od głównego gazomierza do gazomierzy w lokalach.
    Klientowi który kupił po kimś mieszkanie np. w budynku
    wielorodzinnym, gazomierz w szafce np. w przedpokoju lub w
    kuchni itp. 10m instalacji do kuchenki, każesz to wszystko
    j/w napisałeś załatwiać, bo ma do przerobienia instalacje od
    gazomierza do kuchenki bo zmienia meble.
    Tak?
    Odpowiedz bo nie wierzę własnym oczom LOL
    > Żeby była jasność - prowadzę zakład instalacyjny i
    > wykonywanie instalacji to moja codzienność.
    Weź mnie nie osłabiaj.
    Ty posiadasz świadectwa kwalifikacyjne dozoru i eksploatacji?
    --
    Krzysiek

  • 14. Data: 2010-01-18 10:13:50
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

[...]

    Odpowiadam:
    Tak. Nawet na przeniesienie istniejącej kuchenki gazowej w inne miejsce,
    choćby o metr musisz mieć zrobiony projekt. Podobnie w przypadku zmiany
    przebiegu rur. Kazdej zmiany, niezależnie gdzie jest licznik i ile metrów ma
    instalacja w mieszkaniu.
    Zresztą, niech robi jak chce. Napisałem jak to wygląda od strony prawnej a
    co Wy z tym zrobicie - wasza sprawa.
    Najprostsza weryfikacja:
    1. Niech wątkotwórca poprosi o wydanie takiej zgody przez spółdzielnię na
    piśmie, bo gadanie przez telefon "że można" absolutnie nic nie znaczy.
    Jestem ciekaw czy wydadzą, bo de facto w takim budynku właścicielem
    wszelkich instalacji jest właściciel budynku.
    2. Niech zadzwoni do swojego wydziału architektury i budownictwa w urzędzie
    i zapyta lub niech złoży zapytanie na piśmie. Stawiam dolary przeciw
    orzechom że będze ona zgodna z tym co opisałem.

    A jeżeli dostanie inne odpowiedzi niech robi - ktoś kto wydał zgodę weźmie
    odpowiedzialność na siebie a klient będzie miał na to papier o ile ktoś go
    uzna.

    W przypadku jakiegoś nieszczęścia sprawdzenie możliwych przyczyn jest bardzo
    proste: w projekcie budynku jest dokumentacja instalacji. Każda jej zmiana
    bez wymaganych zezwoleń i odbiorów to samowola budowlana z jej wszystkimi
    konsekwencjami.

    Była podobna dyskusja na tej grupie, temat brzmiał: "junkers w łazience" z
    dnia 8.12.2009
    link
    a.googlegroups.com...
    i też było wielu doradców z co ciekawszymi pomysłami. Nie chciałem być złym
    prorokiem ale wyszło na moje. Teraz człowiek ma poważny problem bo wysłuchał
    złych rad - odcięto mu gaz i nie ma ciepłej wody.
    --
    Jackare

  • 15. Data: 2010-01-18 14:43:55
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Jackare napisał(a):
    > Odpowiadam:
    > Tak. Nawet na przeniesienie istniejącej kuchenki gazowej w inne miejsce,
    > choćby o metr musisz mieć zrobiony projekt.
    A jak podepnie kuchenkę na wężu giętkim lub na trzech
    sztukach i ta kuchenka bedzie stała codziennie w innym
    miejscu, raz pod oknem raz obok drzwi a następnym razem
    gdzie indziej, bo mam takie kaprys, to też potrzebuje
    wszelakie zgody i projekty?

    Pytałem sie czy posiadasz świadectwa kwalifikacyjne dozoru i
    eksploatacji?
    --
    Krzysiek

  • 16. Data: 2010-01-18 14:53:35
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    >a następnym razem
    >gdzie indziej, bo mam takie kaprys, to też potrzebuje wszelakie zgody i
    >projekty?
    Przykład bez sensu. Poczytaj przepisy odnośnie instalacji gazowych.

    >Pytałem sie czy posiadasz świadectwa kwalifikacyjne dozoru i
    >eksploatacji?
    Tak posiadam.
    --
    Jackare

  • 17. Data: 2010-01-18 15:30:51
    Od: Krzysztof 45 <m...@v...pl>

    Jackare napisał(a):
    > Przykład bez sensu.
    cyt.
    "Nawet na przeniesienie istniejącej kuchenki gazowej w inne
    miejsce, choćby o metr musisz mieć zrobiony projekt"

    Więc dla czego bez sensu? Zmieniam usytuowanie kuchenki,
    możesz uzasadnić czemu przykład bez sensu?
    > Poczytaj przepisy odnośnie instalacji gazowych.
    Znam przepisy
    > Tak posiadam.
    I chrzanisz takie farmazony, że lokator przy robieniu
    remontu kuchni, i przy zmianie starej stalowej instalacji
    gazowej która biegnie pod sufitem od jego licznika w lokalu
    do kuchenki, na instalacje z miedzi schowaną pod blatem z
    dostępem do zaworu w szafce pod zlewozmywakiem, musi
    posiadać wszelakie zgody, Urząd Miasta, pozwolenia,
    projekty, kierownika budowy itp, itp?

    A kiedy te uprawnienia robiłeś?
    --
    Krzysiek

  • 18. Data: 2010-01-18 16:30:12
    Od: "Jackare" <...@s...de.uk.pl>

    Jackare napisał(a):
    > Przykład bez sensu.
    cyt.
    "Nawet na przeniesienie istniejącej kuchenki gazowej w inne
    miejsce, choćby o metr musisz mieć zrobiony projekt"

    Więc dla czego bez sensu? Zmieniam usytuowanie kuchenki,
    możesz uzasadnić czemu przykład bez sensu?
    Należałoby zacząć od definicji instalacji gazowej która funkcjonuje w naszym
    prawie. To wszystko wyjaśni.

    >Znam przepisy
    Wnosząc z udzielanych rad - nie sądzę. Poczytaj sobie to wszystko na
    spokojnie - zobaczysz i tak jak już pisałem: niech się wątkotwórca zwróci o
    pisemną odpowiedź na swoje pytanie - zobaczysz jaką otrzyma. Ewentualnie sam
    możesz taką historię wymyślić i zapytać w swoim urzędzie, w spółdzielni czy
    u zarządcy budynku...

    >I chrzanisz takie farmazony, że lokator przy robieniu
    >remontu kuchni, i przy zmianie starej stalowej instalacji
    >gazowej (...)musi posiadać wszelakie zgody,

    Chrzanię takie farmazony z pełną świadomością i odpowiedzialnością za to co
    piszę.

    >A kiedy te uprawnienia robiłeś?

    Książkę piszesz ? Jakie to ma znaczenie? Żyję z tego, wykonuję instalacje i
    odbiory na codzień.
    Zresztą ja swoje napisałem. Jak sobie kto zrobi - jego sprawa. Nie moje
    konie - nie mój wóz.
    --
    Jackare

  • 19. Data: 2010-01-18 18:55:13
    Od: agent73 <a...@g...pl>

    On Mon, 18 Jan 2010 11:13:50 +0100, "Jackare" <...@s...de.uk.pl> wrote:

> [...]
    >prorokiem ale wyszło na moje. Teraz człowiek ma poważny problem bo wysłuchał
    >złych rad - odcięto mu gaz i nie ma ciepłej wody.

    Ponieważ poczułem się niejako "wywołany do tablicy" ;-) pozwolę sobie
    zauważyć, że jeden przypadek debilnej spółdzielni mieszkaniowej nie
    może stanowić potwierdzenia że "wyszło na twoje". To jest raczej
    niechlubny wyjątek. Z takimi wyjątkami (bo na prawdę, to nie jest
    reguła!) trzeba walczyć wszelkimi prawnymi sposobami, tym bardziej, że
    wątkotwórca wyraźnie napisał, że jego łazienka posiada minimalną
    wymaganą kubaturę nawet wg obecnie obowiązujących przepisów, zatem
    odcięcie gazu było bezprawne!

    Ale to tak na marginesie, nie wracajmy już do tego.

    Zaciekawiło mnie natomiast co innego. A mianowicie, giętki wąż
    przyłączeniowy do kuchenki gazowej :-)
    Załóżmy, że kupiliśmy nowe mieszkanie z kuchenką gazową podłączoną
    takim właśnie wężem, o długości, przyjmijmy, 1 metra :->
    I co? Wolno ją nam ruszyć, czy nie wolno? Jeśli wolno to o ile cm? A
    jeśli nie wolno, to po ch... giętkie węże przyłączeniowe wymyślono?

    --
    A.

  • 20. Data: 2010-01-18 19:25:55
    Od: lukas <l...@w...pl>

    Dnia 18-01-2010 o 19:55:13 agent73 <a...@g...pl> napisał(a):

    > jeśli nie wolno, to po ch... giętkie węże przyłączeniowe wymyślono?

    żebyś mógł ją odsunąć na czas sprzątania ;)

    --
    Pozdrawiam,
    lukas