  • 31. Data: 2015-02-19 16:09:52
    Temat: Re: Słupy elektryczne WN - powody takiego rozwiązania a jest ich wiele
    Od: dolniak <d...@g...com>

    W dniu czwartek, 19 lutego 2015 14:02:39 UTC+1 użytkownik adam napisał:

    > Jest jeszcze jeden, o którym nikt nie wspomniał. Linię buduje Kulczyk.
    > Co się tak martwicie o niego, niech se robi nawet ze złota i na księżyc,
    > wolno mu.

    Ale gdyby nie umial liczyć,nie bylby bogaty.

    Mr.jones,tataglia- tak w ogóle to dziękuję za naświetlenie tematu.
    Przy okazji sam się sporo dowiedzialem.
    Moje doświadczenie kończy sie na 30kV
    pozdro dolniak

  • 32. Data: 2015-02-19 20:09:49
    Od: k...@g...com

    > (...)
    >
    > Jest jeszcze jeden, o którym nikt nie wspomniał. Linię buduje Kulczyk.
    > Co się tak martwicie o niego, niech se robi nawet ze złota i na księżyc,
    > wolno mu.

    Tak uważasz. Za moment okaże się ze to jedyna linia i zażyczy sobie za przesył jak
    cygan za dzieci. I nikt mu nie podskoczy bo z tymi co mogą podskoczyć się podzieli
    kasą. Decydenci wytłumaczą narodowi że cena prądu pójdzie do góry tylko 5 groszy za
    kilowatogodzinę co przy średnim zarobku 4200 jest niezauważalne.

  • 33. Data: 2015-02-19 20:56:54
    Temat: Re: S?upy elektryczne WN - powody takiego rozwi?zania a jest ich wiele
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-02-18 o 21:06, masti pisze:

    > a co chciałeś napisać?

    A ty co chciałes udowodnić?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 34. Data: 2015-02-19 20:59:28
    Od: dolniak <d...@g...com>

    No i?
    Mamy na to taki sam wplyw jak na ceny paliwa ,pogodę czy dlugość życia.
    Drobne upierdliwości należy olewać.Caloksztalt się liczy.
    Pozdro dolniak

  • 35. Data: 2015-02-22 16:42:46
    Od: masti <g...@t...hell>

    BolekElektryk wrote:

    > Odpowiedni ciągnik z przyczepą na kabel i pługiem jest w stanie zakopać
    > dziennie 50km kabla. Linie napowietrzną o odcinku 10km wiele ekip stawia
    > przez okrągły rok!

    to zapraszam. zakop tę linię:
    http://www.openstreetmap.org/way/172636730
    albo tę
    http://www.openstreetmap.org/way/172139249

    ponieważ są krótkie to 1 dzień czy wystarczy. prawda?

    --
    mst <at> gazeta <.> pl
    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 36. Data: 2015-02-22 17:07:01
    Od: Andrzej Lawa <a...@l...com>

    W dniu 22.02.2015 o 16:42, masti pisze:

    > to zapraszam. zakop tę linię:
    > http://www.openstreetmap.org/way/172636730
    > albo tę
    > http://www.openstreetmap.org/way/172139249
    >
    > ponieważ są krótkie to 1 dzień czy wystarczy. prawda?

    Dodatkowo ten "elektryk" zapomina (lub nigdy nie słyszał) o pewnych
    prawach fizyki, które będą powodować znacznie większe straty energii
    przy długich liniach przesyłowych z wysokim, przemiennym napięciem.

    --
    Boga prawdopodobnie nie ma.
    A teraz przestań się martwić

  • 37. Data: 2015-02-22 18:19:43
    Od: "BolekElektryk" <k...@s...gov.pl>

    mr.Jones napisał w wiadomości
> [...]
    > kilkuset metrów od miejsca uszkodzenia, a brak jest rowiązań cewki
    > Petersena lub dławików gaszących na takie napięcia
    >
    > kabel stwarza niebezpieczeństwo wyniesienia wysokiego potencjału na żyle
    > powrotnej poza teren rozdzielni, na ŚN stosuje się przekładki izolacyjne,
    > na kablach WN nie spotkałem takiego rozwiązania, na krótkim odcinku można
    > wyrównywać potencjały uziomami ale na kilkuset km to niemożliwe.
    >
    > Przemyśl to co napisałem i zostaw projektowanie takich linii fachowcom a
    > nie picerom od względów "estetycznych". pozdr. Jones

    Ładnie się rozpisałeś i rzuciłeś trochę światła na temat, ale twoje
    argumenty mocno mijaj sie z prawdą, co wykazał ci niejaki tataglia.
    Kabel produkuje się w kraju i na pewno jego cena jest kilkakrotnie większa
    od stalowej liny napowietrznej, ale zapomniałeś do kosztów doliczyć stalowej
    wierzy 60-100m z dziesiątkami tom stali i betonu w 10m fundamencie. Te
    maszty są co jakieś 300m, więc do ceny 300m lini napowietrznej dolicz
    jeszcze cenę masztu.

    Odpowiedni ciągnik z przyczepą na kabel i pługiem jest w stanie zakopać
    dziennie 50km kabla. Linie napowietrzną o odcinku 10km wiele ekip stawia
    przez okrągły rok!

    Twierdzisz że rzeki są barierą dla kabla, ale nie wiesz że taki kabel
    kładzie się na dnie oceanu, więc i na dnie rzeki spokojnie można położyć.

    Uszkodzenia kabla lokalizuje się za pomocą echa z dokładnością do metra,
    jedzie ekipa z GPSem i kopie dół dokładnie w miejscu uszkodzenia. Zresztą
    jakie uszkodzenia kabla zakopanego w ziemi masz na myśli? Kabel taki nie
    jest narażony na czynniki mechaniczne i atmosferyczne jak napowietrzny.
    Natomiast linia napowietrzna jest stale pod działaniem czynników
    uszkadzających, stale się. rwie i stale trzeba ją naprawiać.

    Tak jak napisał tataglia produkuje się kable 500kV

    To ze ty nie znasz przypadków uszkodzenia masztu WN przez zamarzający deszcz
    to nie znaczy że to sa bajki, to tylko świadczy o twojej niewiedzy, bo takie
    maszty z tego powodu walą się na całym świecie. Żaden maszt nie jest w
    stanie wytrzymać dodatkowego obciążenie ogromnej masy lodu. Pewne
    europejskie miasto o mało nie musiało być ewakuowane zimą przez burzę
    śnieżną trwająca zaledwie tydzień czasu. Prawie wszystkie maszty padły i
    tylko jedna z wielu linii się uchowała cała, ale mało które miasto ma
    doprowadzonych 10 linii WN.

    O jakich uszkodzeniach kabla podziemnego od pioruna piszesz? Kabel leży 2m
    pod ziemią i pioruny i działania atmosferyczne mu nie straszne a w miejscu
    wejścia w ziemię jest dodatkowo uziemiony.

    Godzina pracy śmigłowca kosztuje 10tyś złotych, więc słabo widzę ekonomię
    oględzin, czy konserwacji tego typu a naprawy i tak musi robić ekipa z
    ziemi.

    Miedź ma opór właściwy ma co najmniej 10 razy mniejszy od stali, na dodatek
    plastik to nie styropian i nie jest izolatorem ciepła. Temperatura gruntu na
    głębokości 2m nie przekracza 10stopni przez cały rok, czyli idealne warunki
    chłodzenia. Jakie warunki chłodzenia ma linia napowietrzna w upalne i
    bezwietrzne dni?

    Może byś nam wytłumaczył skąd niby biorą się te niższe koszty linii
    napowietrznej w stosunku do kablowej?

    Jeszcze dodam ze z liniami WN to nie są jakieś wydumane wrażenia estetyczne,
    to ekonomia, bo grunty ja jej trasie bardzo tracą na wartości, na dodatek w
    razie wojny, czy obcej dywersji taki maszt to świetne stanowisko dla
    snajpera, który może bez przeszkód ostrzeliwać ludność cywilną w promieniu
    kilku km, jednocześnie nie będąc przez nikogo niepokojonym, bo nawet w razie
    namierzenia nikt mu widłami z 60-100m nic nie zrobi.

  • 38. Data: 2015-02-22 18:22:42
    Od: "BolekElektryk" <k...@s...gov.pl>

    tataglia napisał
    > Kiedyś uczono mnie, że linie napowietrzne są dużo tańsze w budowie ale nie
    > pamiętam dokładnie dlaczego. Być może ze względu na nowsze technologie
    > teraz ta różnica jest mniejsza. Ale ja tego nie wiem.
    > W każdym razie niektóre ze swoich argumentów powinieneś mocno przemyśleć.

    Nie pamiętasz dlaczego, bo tego nie uczyli, bo byś się kapnął że kłamią.
    Tak jest z większością uczonej wiedzy wtłaczanej naiwnym dzieciom w
    szkołach.
    Oczywiście ze są warunki gdzie linia napowietrzna jest tańsza, to są tereny
    skalne, bo w skale ciężko się kopie, ale takie tereny w kraju prawie nie
    występują.

  • 39. Data: 2015-02-22 19:55:08
    Temat: Re: Słupy elektryczne WN - jaki sens?
    Od: dolniak <d...@g...com>

    Zaprawdę powiadam Ci:wobec takich argumentów
    nie mamy nic na swoją obronę.
    Pisz memorandum do ministerstwa energetyki,niech zabronią.

    powodzenia dolniak

  • 40. Data: 2015-02-22 21:22:47
    Od: tataglia <t...@g...pl>

    On 2015-02-22 18:19, BolekElektryk wrote:
> [...]
    > razie
    > namierzenia nikt mu widłami z 60-100m nic nie zrobi.

    Wydaje mi się, że zarówno ty jak i mr.jones zbyt emocjonalnie
    podchodzicie do tematu a zarazem zerojedynkowo.
    Mimo, że rzeczywiście wiele argumentów mr.jonesa mogę obalić (nie zrobię
    tego bo widać, że to człowiek który zna się na rzeczy i żeby mu
    udowodnić pomyłki w niektórych sprawach musiałbym się mocno natrudzić
    przytaczając wiarygodne strony internetowe/dokumenty, a na to nie mam
    czasu) to jednak racja o mniejszych kosztach linii napowietrznej jest po
    jego stronie.
    Nie potrafię tego zrobić wprost, gdyż musiałbym zgłębiać temat a na to
    nie mam czasu. Powiem tylko tyle, że kilka dużych przedsiębiorstw
    (zagraniczni właściciele) dla których pracuję i których ekonomiści liczą
    każdy grosz, dla napięcia 110kV opłaca im się stawiać słupy nawet na ich
    własnym terenie do granicy działki. A przecież mogliby wyjść kablem
    dopiero przy płocie. Generalnie napięcia niższe niż 110kV idą w ziemi i
    sporadycznie jest to miedź. Niemal zawsze jest to aluminium.
    Mimo, że miedź przewodzi prąd o około 1,6 razy lepiej niż aluminium to
    aluminium jest ponad 3 razy tańsze.

    Pozdrawiam i życzę spokojnej i merytorycznej dyskusji.

    --
    t.