  • 51. Data: 2023-04-28 10:20:09
    Temat: Re: Same dobre wiadomsci dla fotowoltaikarzy
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 28 kwietnia 2023 o 08:21:15 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    kierunkach i włączać je na zmianę w każdym cyklu, tak,żeby tylko z sieci mogło
    płynąć? ;)
    normalnie było zwarte, a włączać przy nadmiarze prądu (bo nie szkoda) i wtedy
    aktywować układ...

    > Jak zwykle nie rozumiesz. Bezustanne pobieranie i oddawanie energi w
    > każdym okresie jest charakterystyczne dla obciążeń z mocą bierną. Układ
    > tyrystorowy, po załączeniu, uniemożliwi ich poprawną pracę.
    >
    > Falownik jest bez znaczenia w tym momencie.

    Myślalem raczej o bardziej skomplikowanej sytuacji, czyli z falownikiem (bez
    produkcji nadmiarowej układ się po prostu nie aktywuje). A jak już dostarcza sporo
    mocy (więcej, niż można lokalnie skonsumować) to on może zasilać te wszystkie
    urządzenia, a z okresem sieci tylko się synchronizować (o ile takie tyrystory go nie
    wyłaczą ?)

  • 52. Data: 2023-04-28 10:24:09
    Od: WS <L...@c...pl>

    piątek, 28 kwietnia 2023 o 00:11:03 UTC+2 Zenek Kapelinder napisał(a):

> [...]
    > 2. Sinusoida z falownika jest w fazie z sinusoida z sieci. Falownik nie daje mocy

    raczej jeszcze trzeci: falownik daje wyższe napięcie, czyli np. na rysunku
    (oscyloskopie) sinusida z falownika 5% większa, czyli 1,05*sinusoida sieci ;)

  • 53. Data: 2023-04-28 11:50:44
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 28 kwietnia 2023 o 10:24:11 UTC+2 WS napisał(a):

    > raczej jeszcze trzeci: falownik daje wyższe napięcie, czyli np. na rysunku
    (oscyloskopie) sinusida z falownika 5% większa, czyli 1,05*sinusoida sieci ;)
    Raczej ten trzeci nic nie daje bo oddaje moc do sieci przesunięcie fazy. W sieci jest
    prąd przemienny. Ale możesz dać linka do oscylogramu. Tak wiem. Nie masz mnie
    wpisanego do dowodu. Dlatego napisałem że możesz a nie że musisz.

  • 54. Data: 2023-04-28 11:53:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 28 kwietnia 2023 o 08:59:20 UTC+2 Ghost napisał(a):
> [...]
    47f9932153fd.webp?s=1682635979 :) Taktowidzę :)
    > kogutek fotografuje pechy ludzkie, a potem sie onanizuje na plesn ze
    > swojego poddasza
    Poczekam jak będziesz sprzedawał latem w najlepszych godzinach prąd po 12 groszy za
    kilowatogodzine.

  • 55. Data: 2023-04-28 12:41:56
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/04/2023 11:50, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    > Raczej ten trzeci nic nie daje bo oddaje moc do sieci przesunięcie fazy.

    Jesli policzysz prądy chwilowe, to odkryjesz, że wymuszenie prądu w
    przeciwnym kierunku niż by chciał płynąć na obciążeniu, jest "produkcją"
    energii dla dowonego kształtu napięcia, od DC po dowolny szum.

    Jesli napięcie na falowniku *zawsze* będzie miało większą wartość
    chwilową niż napięcie sieci, to masz czysto czynną produkcję energii, z
    mocą bierną bliską zera. Co mniej więcej do prawidłowych warunkach robi
    każdy falownik. Co redukuje się do mniej więcej stwierdzenia, że
    napiecie na falowniku zawsze ma(chce mieć) większą wartość *liczbową*
    niż w sieci, jeśli zachodzi czysta produkcja energii czynnej.

    W przypadku przesunięcia fazy, jest to prawda tylko w jakimś % okresu.
    Innymi słowy, jeśli chciałbyś produkować energię przesuwajac fazę, to
    bedziesz ją porodukował przez A% i konsumował przez B% czasu, powodując
    zjawisko mocy biernej. Nie chcesz przesuwa fazy przy produkcji energii,
    bo powoduje to komplikacje i bezuzyteczne rozpraszanie pradu latającego
    w te i wewte.

    Jeśli chcesz to obrazowo, to wyobraź sobie oczko w którym mamy dwa
    źródła napięcia po obu stronach i jeden rezystor reprezentujący
    sumaryczną rezystancję sieci.

    W tym układzie, kierunek energii jest determinowany *wyłącznie* przez
    to, które z tych źródeł ma większe napięcie w danym momencie. I to
    oznacza kierunek przepływu energii w układzie.

    Takie oczko jest dla napięc chwilowych.

    To, że napiecia to są w sieci sinusoidalne, nie ma znaczenia. Przepływ
    energii odbywa się poprzez interakcję napiecia i prądu chwilowego.
    Pojęcia abstrakcyjne, takie jak moc czynna, bierna i pozorna czy
    przesunięcie fazowe to tylko wygodnie określania uśrednionych proporcji
    mocy chwilowej. Liczy się jednak moc chwilowa, która zawsze jest czynna.
    Falowniki są na tyle szybkie, że potrafią korygować swoje napięcie setki
    razy w czasie jednego okresu.

    Gdybyśmy mieli sieć DC, zamiast falownika była by przetowornica
    utrzymujaca napięcie nieco wyżej niż sieć, powodując przepływ energii do
    sieci. Jedyne co zmienia AC, to falownik musi śledzić to napięcie i
    pilnować, aby cały czas generować trochę więcej, co komplikuje elektronikę.

    Idealnie falownik, jeśli już musisz koniecznie mieć to bezużyteczne
    przesunięcie fazowe, ma przesunięcie prądu dokładnie o 180 względem
    napięcia, porównując z odbiornikiem rezystancyjnym w jego miejscu. Ale
    jego napięcie jest w fazie z napięciem sieci. W przypadku idealnym - w
    fazie perfekcyjnej.

    Natomiast opcja "sinsuida falownika wyprzedza sinusoidę sieci" jest
    bezużytecznym opisem. Mniej wiecej to masz na dowolnej cewce i
    kondensatrze, w bardzo szerokim zakresie kątów -90 - +90. One też są
    falownikami w/g Twoich kryteriów, skoro przesuwają fazę?

    Gdyby falownik produkował przesuniętą sinusoidę napięcia względem sieci
    mielibysmy do czynienia z mocą bierną. Nie chcesz jej produkować. Choć,
    falowniki z przesuniętą fazą napiecia, mogą być używane jako dynamiczna
    kompensacja mocy biernej odbiorników.

  • 56. Data: 2023-04-28 14:31:07
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 27.04.2023 o 22:08, heby pisze:

    > W jaki sposób to rozwiązuje problem przeciążenia sieci, poza tym, że
    > jest niezgodne z umową?

    A masz w umowie zapis, że muszą odebrać wszystko co wyprodukujesz?

    Problem sieci to rozwiąże w ten sposób, że zmusi prosumentów do
    dobrowolnej inwestycji w magazyn.

    --
    Pete

  • 57. Data: 2023-04-28 14:32:03
    Od: Pete <n...@n...com>

    dowolnym momencie zablokują rurę> na zewnątrz.A konkretnie jak, elektrycznie,
    zablokować przepływ prądu do sieci ale umożliwić pobór? Pytam na poziomie
    elektrycznym. Bo samo "niezliczanie" włożonej energii nie pomoże w niczym, sieć dalej
    będzie klękać.Nie ma "osobnej" rury na zewnątrz. Jakakolwiek manipulacja po stronie
    licznika jest niemożliwa w łatwy sposób, nie ma tam układów wykonawczych, a jak by
    były, to nie da się zablokować przepływu prądu do sieci. Musiałbyś tą energię z
    falownika rozpraszać lub magazynować, falownik nic nie wie o tym, że mu nie wolno
    produkować.

    ndex.html
    > Niekoniecznie zysk. Minimalna moc do jakiej można bez problemów obniżyć moc
    elektrowni w Polsce to ok 10GW. W sobotę i w niedzielę świeciło słońce i wiał wiatr.
    Potrzeba było ok 14GW a produkcja była na poziomie 16 + import z Niemiec chyba 2. To
    było 18 i 4 trzeba było odciąć. Szabow nie odcięli czyli odcięli 4GW z fotowoltaiki
    bo to gorszy prąd niż z wiatraków. Nie ma w Polsce tyle mocy w odnawialnych co mają
    Niemcy. Elektrownie na Renie mają taką moc jak wszystkie polskie elektrownie, pod
    warunkiem że w Renie jest woda. W tym roku z przyczyn oczywistych będą się starali
    jak najmniej wyłączać małe instalacje należące do wyborców. Ale jak będą musieli to
    wyłącza.

    Jak nie będą mieli wyjścia, to para pójdzie w gwizdek.
    Ale nie będą też płacić za nadmiarową energię prosumentom.

    --
    Pete

  • 58. Data: 2023-04-28 14:34:16
    Od: Pete <n...@n...com>

    W dniu 27.04.2023 o 18:41, FEniks pisze:
> [...]
    wy-system-elektroenergetyczny/
    143997/magazyny-energii-i-systemy-hybrydowe-ceny-god
    zinowe-zwieksza-ich-oplacalnosc

    > Trele morele.
    >
    > Odkąd mamy PV, czyli od ponad roku, płacimy za prąd tylko tzw. opłatę
    > stałą w wysokości ~25zł.

    Ja nie mam PV a jak nadpłacę 40 tys, to nawet opłaty stałej nie będę
    płacił :P

    --
    Pete

  • 59. Data: 2023-04-28 14:39:06
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 28/04/2023 14:31, Pete wrote:
    > A masz w umowie zapis, że muszą odebrać wszystko co wyprodukujesz?

    Mam zapis, że licznik zlicza energię oddaną.

    Postulujesz, aby nie zliczał.

    To jest kradzież, niezgodna z umową. Energetyka tę energię sprzedaje.

    > Problem sieci to rozwiąże w ten sposób, że zmusi prosumentów do
    > dobrowolnej inwestycji w magazyn.

    Nie, w ten sposób okradasz ludzi. Okradasz, bo nie płacisz im za enrgię,
    którą do sieci dostarczyli.

    I nie rozwiązujesz problemu. Skoro już mnie okradają, to co mi zależy
    czy falownik pracuje czy nie pracuje? W obu wypadkach mi nie płacą, a
    redukcja mocy falownika nie przynosi mi zysku, za to generuje koszty.
    Wiec niech sobie produkuje na złośc pustakom.

    W efekcie masz ten sam problem z wydajnością sieci, energetyka okrada
    ludzi i może 3 człowieków w skali kraju kupiło sobie magazyn energii,
    który im się nie zwróci. "Problem rozwiązany, Panie Premierze".

  • 60. Data: 2023-04-28 15:11:41
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .04.2023 o 14:34 Pete <n...@n...com> pisze:

    > Ja nie mam PV a jak nadpłacę 40 tys, to nawet opłaty stałej nie będę
    > płacił :P

    Na ile lat starczyło by Ci te 40 tys zapłacone za energię?
    Ile rocznie płacisz za prąd i gaz/drewno/węgiel czy co tam masz do
    ogrzewania?
    Zabawa z PV może się właśnie tak odbywać, wpłacasz 40-50 tys i nie masz
    żadnych innych kosztów związanych z energią. Wali Cię wtedy węgiel po 2k
    czy prąd po 2 zł.
    Do tego dochodzi inflacja 20% rocznie, przy której te 40-50k wydane 3 lata
    temu jakoś tak teraz bledną...
    Myślisz, że dlaczego Zenek tak się pluje? - w końcu załapał o co w tym
    chodzi.

    TG