  • 11. Data: 2017-10-30 21:34:13
    Temat: Re: Schemat instalacji wody do oceny
    Od: Baczek <m...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-30 o 21:32, Baczek pisze:
> [...]
    /zamarzanie.png

    > A jak wygląda taki wykres w zakresie 15-65st C?

    Znalazłem
    http://bobo.fuw.edu.pl/~rjb/Termodynamika/woda_1.gif

    dramatu nie ma.

  • 12. Data: 2017-10-30 22:24:00
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    W czajniku dramatu nie ma ale w szczelnym ukladzie musi sie gdzies te troche wiecej
    pomiescic. A woda malo scisliwa jest to albo musi wyleciec zaworem bezpieczenstwa
    albo rozpychac rury. Jak rury stalowe to rosnie cisnienie. Ale jak ze wspolczesnych
    wynalazkow to moga pracowac. Iles cykli 2 atmosfery-8 atmosfer taka rura wytrzyma a w
    koncu peknie albo sie rozszczelni na laczeniu jak jakies zagniatne.

  • 13. Data: 2017-10-31 07:08:15
    Od: Marcin N <m...@o...pl>

> [...]
    koncu peknie albo sie rozszczelni na laczeniu jak jakies zagniatne.

    Przyznaję się do pomyłki. Pomyliłem wykresy. Miałem na myśli temperaturę
    zamarzania w zależności od ciśnienia wody. To ona praktycznie się nie
    zmienia do pewnej (bardzo dużej) wartości.

    --
    MN

  • 14. Data: 2017-11-01 13:40:45
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2017-10-30 o 11:52, uciu pisze:
    > Czesc,
    >
    > radziliście by zrobić wodę w domu na pexach i rozdzielaczach.
    Kto radził to radził, wg mnie to zbędne koszty, wystarczą zwykłe
    rury PP zgrzewane do kranu dajesz 25 przed samym zaworkiem do wężyka
    dajesz trójnik i redukcje i wracasz 16 jako cyrkulacją, łączysz
    cyrkulacje razem trójnikami dając na każdej odnodze zawór aby regulować
    przepływ cyrkulacji, zsumowane przepływy
    idą do pompy CWU , tu na obrazku po lewej masz CWU
    https://obrazki.elektroda.pl/2977864300_1350319242.p
    ng
    które jest wspólne dla dwóch kranów i podłączenie do zbiornika, ważne
    jest też naczynie
    przeponowe aby ci zawór bezpieczeństwa nie kapał.

    tu masz ideę łaczenia cyrkulacji.
    http://www.mpec.przemysl.pl/plugins/filemanager/user
    files/images/2015/instalcwu.jpg

    --
    Pozdr
    Janusz

  • 15. Data: 2017-11-01 15:46:27
    Temat: Schemat instalacji wody do oceny
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Za licznikiem daj dwa zawory odcinajace. Jak jest jeden i zrobi sie nieszczelny to
    jak trzeba bedzie cos zrobic to bedzie bujanie z kapiaca woda. Jak sa dwa to uzywa
    sie tego drugiego a jak by sie okazalo ze trzeba go wymienic to mozna zakrecic
    pierwszy. Mam jeden i zrobil sie nieszczelny. Wymiana uszczelki w kranie wymaga
    gimnastyki bo trzeba odkrecic od wanny bo jest nisko i wtedy woda z kranu w kuchni
    nie leci. Zawory kulowe przesadnie drogie nie sa. Byl temat o peknietej rurze i
    ludzie pisali ze wodociagi plombuja zawory przed i za licznikiem. W takiej sytuacji
    uwazam ze bezwzglednie trzeba miec swoj zawor za zaworem za licznikiem.

  • 16. Data: 2017-11-01 21:26:20
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2017-10-30 o 11:52, uciu pisze:
    > Czesc,
    >
    > radziliście by zrobić wodę w domu na pexach i rozdzielaczach.
    >
    > Zobaczcie czy dobrze to wymyśliłem - czekam tez na krytyke co tam
    > zmienić :-)
    >
    > Pierwszy raz w życiu robiłem coś podobnego :-) zawszy tylko przeróbki
    > wody na PP.
    >
    > Projekt prosty w exelu...
    >
    > 1 wersja z długim rozdzielaczem do zimnej wody:
    >
    > https://drive.google.com/open?id=0B4KSrsfTQATITGhWQn
    BDTGI3Tk0

    Jakoś umknął mi ten wątek więc teraz ja dodam coś od siebie.
    Przede wszystkim woda do ogrodu i garażu bez sensu idzie przez stacje
    uzdatniania, po co?
    Dwa to, tak jak radzi Zenek, jeden zawór kulowy zaraz za licznikiem a
    drugi za stacją uzdatniania. W razie jak coś się popierdzieli to
    odcinasz sobie niezależnie dom od sieci i "gadżetów".
    Dodatkowo założyłbym jeszcze jakiś filtr na wstępne oczyszczanie za
    pierwszym zaworem.

  • 17. Data: 2017-11-02 10:25:46
    Od: JKK <n...@s...pl>

> [...]
    sie tego drugiego a jak by sie okazalo ze trzeba go wymienic to mozna zakrecic
    Przed tym pierwszym można dać jeszcze kolejny - "jak by sie okazalo ze
    trzeba go wymienić to można zakręcić kolejny".
    Itd., itd., itd...

    Sorry, nie mogłem się powstrzymać - JK

  • 18. Data: 2017-11-02 18:30:51
    Od: "Adam Sz." <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 30 października 2017 11:52:56 UTC+1 użytkownik uciu napisał:

    O teraz zauważyłem ten wątek ;)

    > https://drive.google.com/open?id=0B4KSrsfTQATITGhWQn
    BDTGI3Tk0

    > ciężko będzie go kupić - jako pojedyncza belka wiec może wersja 2 lepsza -
    z rozdzielaczem na 5 obwodów ale zasilanie dałbym do 1 i 2 belki poprzez trójnik?

    W dobie allegro nic nie jest ciężko kupić - wystarczy kliknąć "kup teraz":

    http://allegro.pl/belka-10-rozdzielacz-do-co-mosiadz
    -i7012552805.html

    ;)

    Ale co racja to racja - dałbym dwie belki po 5 wyjść.
    I do ciepłej/cyrkulacji dokładnie tak samo.

    > W rozdzielaczu z ciepłą wodą pętlę cyrkulacyjne dałbym tylko na najdłuższe obwody -
    do bliskich punktów (zaraz za ścianą) dałbym tylko 2 rurkę a na drugą belkę
    założyłbym korki.

    Nie wiem czy się doczytałeś mojego posta - do cyrkulacji użyj zaworu
    termostatycznego. Jak robić to na wypasie :)

    > Rury z rozdzielacza planuję PEX 16
    > A jakie dać rury do rozdzielacza? - wejście do rozdzielaczy to 1 cal więc dać rurki
    by miały podobną średnice wewnętrzną?

    PP32. W wersji do ciepłej wody najlepsze byłyby rury STABI - chyba,
    że nie będziesz tam miał długich odcinków (do STABI musisz mieć jeszcze
    zdzierak specjalny :) Rury STABI nie rozszerzają się tak jak zwykłe
    ale jak masz krótsze odcinki albo miejsce na kompensacje wydłużeń to
    możesz spokojnie użyć zwykłych :)
    pozdr.

    --
    Adam Sz.

  • 19. Data: 2017-11-03 08:01:14
    Od: alberciq <n...@g...pl>

    W dniu 02.11.2017 o 18:30, Adam Sz. pisze:

> [...]
    > zdzierak specjalny :) Rury STABI nie rozszerzają się tak jak zwykłe
    > ale jak masz krótsze odcinki albo miejsce na kompensacje wydłużeń to

    PP25 w zupełności wystarczy do rozdzielacza
    jest taka rura stabilizowana włóknem szklanym(ja miałem z taką zieloną
    przekładką w środku) nie trzeba tego zdzierać, zgrzewa się jak normalne pp

  • 20. Data: 2017-11-03 11:36:53
    Od: uciu <a...@g...com>

    Cześć,

    po zmianach jest tak:
    https://drive.google.com/file/d/0B4KSrsfTQATIZlpKT3V
    DeFdCdDQ/view?usp=sharing

    Założeniem cienkich pexów i ich małych oporów było to by wyeliminować cyrkulacje.
    Powstało wiec takie coś jak wyżej.

    Do rozdzielacza pójdzie wszystko na rurach PP (32 lub 25) - będą to małe odcinki bo
    miejsca mało :-) Od rozdzielacza wszystko na PEXach.

    PEXy dam chyba skręcane... bo nigdzie nie chcą wypożyczać zaciskarek dla osób
    fizycznych...no chyba, że kupię coś takiego:
    http://allegro.pl/energotytan-praska-zaciskarka-do-r
    ur-pex-1626-u-th-i6385753963.html
    Złączki skręcane wydają mi się pewniejsze...zawsze można rozkręcić i wymienić.
    Złączek nie bede zamurowywał - pod zlewami/geberitami będzie na wierchu a te kawałki
    w ścianie przy wannie czy prysznicu dam z PP.

    Pozdrawiam
    uciu