  • 11. Data: 2011-12-10 20:52:43
    Temat: Re: Siłownik do zaworu w instalacji podłogowej
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:
> [...]
    >
    > Interesuje mnie sam sterownik zaworu, siłownik. Wkręcany na zawór i
    > sterujący bolcem.
    >
    > Oglądam i widzę, że te siłowniki są binarne, tzn albo w pełni otwarte,
    > albo w pełni zamknięte. Czy mozna kupić zawór liniowo sterujący
    > bolcem? Co prawna bezwładność ogrzewania jest tak ogromna, że mogę
    > stosować mudulacje PWM (właczać i wyłaczać co kilka minut sterując
    > szerokością przerw) ale powoduje to dodatkowe zaleznościu (odbieram z
    > listwy cieplo impulsami) dla innych obwodów.
    >
    > Czy sa zawory liniowo zależne od podanego napięcia (lub innego

    są napędy do zaworów igłowych ze sterowaniem napięciowym 0-10 lub 1-10 V
    tylko że są sporo droższe od tych zwykłych termicznych. IMHO to jest jednak
    przerost formy nad treścią... imho to w ogóle sterowanie podłogówkami
    poprzez sterowniki ma średni sens,

  • 12. Data: 2011-12-10 21:05:55
    Od: "Maniek4" <r...@l...pl>

    > Nie. Mam na mysli że bazowanie na fakcie że *gdzieś* się silnik zatrzyma
    > mnie nie urzadza.

    Nie wiem jakie tam masz zrodlo ciepla, ale w przypadku tych bardziej
    rozpowszechnionych to temp. kotla zwykle nie jest stala ciagle. Odpali sie
    palnik i temp. rosnie, wiec mieszacz trzeba przymknac. Zgasnie palnik temp.
    spada i mieszacz trzeba otworzyc. Podlogowka najlepiej jak ma stala temp. i
    prawie nigdy pozycja mieszacza nie bedzie stala.

    > Informacje o tym że zatrzymał się w dobrym miejscu dostane zbyt późno.
    > Wolałbym mieć pewność, że jak jest 50% napięcia na kablu sterującym to mam
    > 50% otwarcia zaworu. A tu nie mam żadnej pewności, zapewne zależy to od
    > egzemplarza, temperatury i pełni księżyca.

    Ciagle od temp. zasilania i obliczeniowej wg. krzywej.

    > W *którym* miejscu zatrzyma się silnik po 3 sekundach podawania napięcia?

    Zatrzyma sie tam, gdzie temp. zasilania osiagnie temp. obliczeniowa i zmieni
    pozycje jak woda w obiegu nazwijmy go pierwotnym osiagnie inna temperature.
    A to zwykle niestety proces ciagly.

    > No więc nie wiadomo i dlatego mnie to nie urzadza, znacznie lepiej
    > działałby powolny PWM. Dlatego wiedząc że zawór mogę tak sterować szukam
    > czegoś w kierunku serwomechanizmu a nie zgadywania jaka dzisiaj jest
    > pozycja trzpienia.

    Ale po co Ci wiedziec w jakiej pozycji jest mieszacz?
    Interesuje Cie temp. zasilania i nic wiecej. Pozycja mieszacza nie ma
    zadnego znaczenia - doslownie zadnego znaczenia.
    Jezeli temp. zasilania odbiega od obliczeniowej, sterownik koryguje to
    przestawieniem zaworu na biezaco, praktycznie ciagle. Raz sie otwiera, a raz
    zamyka i tak od jesieni do lata utrzymujac niemal stala obliczeniowa temp.
    zasilania. Jak obliczeniowa jest 30C, to mieszacz taka utrzymuje raz
    otwierajac obieg kotla, a raz zamykajac. Pozycja mieszacza jest ciagle
    korygowana przestawieniem w jedna lub druga strone. Jedyny sluszny parametr
    na ktorym nalezy bazowac to temp. zasilania obiegu podlogowki w zaleznosci
    od temp. zewnetrznej. Nie ma potrzeby ciaglego zasilania silnika mieszacza.
    Wystarczy go przestawiac w jedna lub druga strone nawet co sekunde.

    Pozdro.. TK

  • 13. Data: 2011-12-10 22:40:25
    Od: Adam <a...@g...com>

    On 10 Gru, 21:20, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie kasy. Co najwyżej czasu.

    Kasy nie? A silownik na kazdym obwodzie nic nie kosztuje? Pareset pln
    w plecy. Plus niepotrzebny prad dla kompa ktory tym ma sterowac (no
    chyba ze on tez robi inne rzeczy). Pozatym ja bym w zyciu kompa nie
    postawil do sterowania czymkolwiek w domu. Mam serwer ktory zbiera
    dane ale tylko zbiera, niczym nie steruje. Bardziej ufam dedykowanemu
    sterownikowi ktory bierze 5W niz serwerowi ktory ZAWSZE moze sie
    popsuc :) A wierz mi ze mam pod soba maszyny za kilkadziesiat tys pln
    z najwyzszych polek i one tez sie psuja :)

    > 10h dziennie stoi bez mieszkańców.

    W 10h temperatura spadnie o 0,2 stC. Jest sens tak sterowac ? Wogole.
    Na 10h wylaczysz ogrzewanie to potem i tak 10h bedziesz musial grzac
    zeby uzupelnic straty. Nie ma to zadnego sensu.

    > Tylko pół domu ma podłogowe. Pozostałe grzeje tradycyjnie.

    To na pozostale zakladasz elektroniczne termostatyczne zawory i na
    nich ustawiasz temperatury o jakiej porze maja byc. I spokoj. PC to
    wyjatkowo awaryjny sprzet :) To ze chodzi rok nie znaczy ze pochodzi
    kolejnych 10 lat bez awarii.
    pozdr.

    --
    Adam

  • 14. Data: 2011-12-10 22:47:11
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2011-12-10 23:40, Adam wrote:
    > Kasy nie? A silownik na kazdym obwodzie nic nie kosztuje? Pareset pln
    > w plecy. Plus niepotrzebny prad dla kompa ktory tym ma sterowac (no
    > chyba ze on tez robi inne rzeczy).

    Sterowanie to odpad głównej funkcjonalności. Sterownika i tak potrzebuje
    aby obwody zamykać.

> [...]
    > dane ale tylko zbiera, niczym nie steruje. Bardziej ufam dedykowanemu
    > sterownikowi ktory bierze 5W niz serwerowi ktory ZAWSZE moze sie

    Sterownikiem będzie mikrokontroler, komputer pełni funkcję wizualzacyjna
    i GUI. Wolałbym jednak nie dyskować o szczegółach bo to NTG. Zapewniem,
    że będzie mniej awaryjne niż PC oraz dedykowane fabryczne sterowniki do
    tego celu.

    > W 10h temperatura spadnie o 0,2 stC.

    Z obserwacji dzisiejszych wynika że *znacznie* bardziej. W 12h spadla o
    4 stopnie i tylko dlatego że przykręciłem. Gdybym wyłaczył zapewne
    spadło by bardziej.

    > Na 10h wylaczysz ogrzewanie to potem i tak 10h bedziesz musial grzac
    > zeby uzupelnic straty.

    Dla komfortu i lekkiej oszczędności. Bo uzupełnianie będzie tańsze niż
    utrzymywanie stałej temperatury. Wolałbym mieć też nocą nieco zimniej.

  • 15. Data: 2011-12-11 18:27:20
    Od: "Marek Dyjor" <m...@p...onet.pl>

    Sebastian Biały wrote:

    > Nie kasy. Co najwyżej czasu.