  • 31. Data: 2017-09-28 21:16:01
    Temat: Re: Sklepienie łukowe w piwnicy
    Od: "Tomasz Gorbaczuk" <g...@a...pl>

    W dniu .09.2017 o 20:04 Bob Budowniczy <P...@x...wp.pl> pisze:

    > Tak, wiem. Jeśli kopuła ma kształt połowy sfery, to siła jej obciążenia
    > działa dokładnie prostopadle na mór, nie ma sił bocznych i ściany nie są
    > rozpierane a jedynie dociskane w dół. Odnosnie tego otworu, to kopuła
    > powinna mieć coś podobnego jak klucz w łuku, czyli taki nazwijmy to
    > czopek:)

    Jeśli połowa sfery to sprawa jasna, leży sobie na murze. Ale na filmie i w
    realu, te które widziałem nie miały połowy, raczej 1/3 sfery.

    TG

  • 32. Data: 2017-09-28 21:52:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Tomasz Gorbaczuk napisał:

    > Tu dookoła wieniec żelbetowy, kopuła nie rozeprze ścinań. Wiesz może
    > jak to budowali gdy nie było prętów żebrowanych fi12?
    > Kościoły czy katedry to potrafię sobie wyobrazić - ściany metr czy
    > półtora grubości zapewniały odpowiednią sztywność, ale taka chałupina?
    > W Katalonii nie ma ich dużo - za to w takiej Andaluzji co druga ma
    > kopułę zamiast dachu.

    W dodatku na tych kopułach nie ma żadnego pokrycia, ot tylko zapcykowane
    jakąś zaprawą, może glinianą, i pomalowane. Nie pada w tej Andaluzji prawie
    wcale, więc przeciekać nie przecieka. Za to na upał dobre. Tak dobre, jak
    obecnie budowane dachy spadziste z żelbetu, o których kiedyś tu pisałem.
    O izolacji termicznej wszyscy wiedzą, licytują się lambdami, ale żeby ktoś
    się zajmował akumulacyjnością, to nie. A to w naszym klimacie może nawet
    bardziej istotne.

    Co do kopuł, to te sferyczne nie rozpierają wcale. Arabskie sklepienia już
    trochę, ale nie tak strasznie. Z wyżej wspomnianych termicznych powodów
    mury i tak warto mieć grube, nawet w chałupinie. Z licznych domów stojących
    w klimacie ciepłym, które zdarzyło mi się dokładnie oglądać, pamiętam
    jednego rekordzistę z Dalmacji. Według księgi wieczystej działka, którą
    zajmuje, ma powierzchnię 19 m2 (słownie: dziewiętnaście metrów kwadratowych).
    A kamienne ściany więcej niż na łokieć grube. Dwupiętrowy. Wybudowany gdzieś
    tak w czasie naszej bitwy pod Grunwaldem, cały czas ktoś w nim mieszka.

    --
    Jarek

  • 33. Data: 2017-09-28 23:47:22
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > A to nie ja o tym pisałem.

    OIMW drzwiczki zawsze na północ - żeby słońce nie świeciło.
    Trzeba by popytać "starzyków" - pewnie jeszcze pamiętają, jak się budowało.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 34. Data: 2017-09-29 00:04:29
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-09-28 o 19:57, Bob Budowniczy pisze:
    > Prostota mojego pomysłu polega na tym że za jednym razem budujemy ściany i
    > strop za pomocą jednego szablonu, jednego kawałka sznurka i jednego rodzaju
    > bloczka (łącznie z kluczem (żadnych wieńców, wzmocnień, zbrojenia i
    > podobnych dupereli:). Więc z wymurowaniem chyba nie powinien mieć problemu
    > żaden murarz zaraz po zawodówce.

    Zawsze możesz jeszcze budować na piasku zamiast szalunków. Zasypujesz
    pomieszczenie piaskiem do wysokości pionowej części ścian, potem robisz
    górkę i na niej kładziesz kopułę. Tyle, że później te kilkanaście
    kubików piachu trzeba wybrać z pomieszczenia.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 35. Data: 2017-09-29 07:40:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 28 września 2017 20:57:40 UTC+2 użytkownik Bob Budowniczy napisał:

    > Bloczek betonowy jest prawie 10 razy tańszy od cegły a wytrzymałość na
    > ściskanie ma znacznie większą.
    Podejrzewam że m3 betonu z gruchy czy tam samemu ukręconego jest tańszy od 1m3
    bloczków betonowych.
    Zrób więc szalunek, zalej betonem i po sprawie
    Jako szalunek nawet piach może służyć. Obkop dookoła, uformuj kopiec z piechu, jakaś
    folia na to, oblej to betonem, potem piach ze środka wywal i masz kopułę
    ;)

  • 36. Data: 2017-09-29 08:15:10
    Od: A S <a...@e...pl>

    W dniu 2017-09-29 o 07:40, Kris pisze:

> [...]
    jakaś folia na to, oblej to betonem, potem piach ze środka wywal i masz kopułę

    I to chyba byłby najtanszy i najmniej wymagający wysiłku sposób:

    1. Kopiesz okrągły rów na głębokość 2,5 m, a srodek okręgu formujesz
    w zagłębioną kopułę.
    2. W rowie układasz mur pionowy z bloczków.
    3. Gdy dojdziesz z wysokością do kopuły, przechodzisz na siatkobeton,
    układany na ziemnej kopule.

    Oczywiscie z góry przewidujesz, gdzie i jakie będą drzwi, zeby potem
    nie kuc betonu.

    Robiłem takie coś nie na pagórku, a w dolince. Wyszło oczko wodne.
    piękna zabawa na wakacje.
    --
    A S

  • 37. Data: 2017-09-29 08:36:57
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu piątek, 29 września 2017 08:15:14 UTC+2 użytkownik A S napisał:

> [...]
    > nie kuc betonu.
    >
    > Robiłem takie coś nie na pagórku, a w dolince. Wyszło oczko wodne.

    Tym bardziej że taki półsuchy beton z to można formować jak plastelinę.
    Podjechać do jakiejś lokalnej firmy gdzie bloczki robią i kupić od nich przyczepkę
    półsuchego betonu.

  • 38. Data: 2017-09-29 10:39:01
    Od: Mateusz Viste <m...@w...tell>

    On Thu, 28 Sep 2017 23:47:22 +0200, Adam wrote:
    > OIMW drzwiczki zawsze na północ - żeby słońce nie świeciło.
    > Trzeba by popytać "starzyków" - pewnie jeszcze pamiętają, jak się
    > budowało.

    Pamiętam dwie takie pradawne "piwnice" (mówiło się na to "ziemianka") na
    Kaszubach, co to dawno temu służyły do składowania czegoś. Zakopane do
    połowy w ziemi, z wejściem w dół, całość kamienna w kształcie łuku, i
    przykryta warstwą ziemi.

    W obu przypadkach wejście było od strony zachodniej. Nie wiem dlaczego
    tak było, być może (?) przypadek, ale z reguły przodkowie nie robili
    takich rzeczy przypadkowo.

    Mateusz

  • 39. Data: 2017-09-29 11:03:07
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Thu, 28 Sep 2017 21:52:51 +0200, Jarosław Sokołowski wrote:
    > O izolacji termicznej wszyscy wiedzą, licytują się lambdami, ale żeby
    > ktoś się zajmował akumulacyjnością, to nie. A to w naszym klimacie może
    > nawet bardziej istotne.

    Potwierdzam - akumulacyjność bardzo istotna. I to nie tylko latem, także
    zimą. U mnie w chałupie mury mam granitowe, szerokie na 80cm. Jak zimą
    przy -15 napalę i zostawię dom na 2 dni, to po powrocie jeszcze w miarę
    letnio. Izolacji nie mam żadnej (poza dachem słomianym, no ale ciężko
    nazwać to izolacją).

    Mateusz

  • 40. Data: 2017-09-29 21:41:38
    Od: "Bob Budowniczy" <P...@x...wp.pl>

    > Jeśli połowa sfery to sprawa jasna, leży sobie na murze. Ale na filmie i w
    > realu, te które widziałem nie miały połowy, raczej 1/3 sfery. TG

    To zobacz na tym filmie jak solidniem zbrojony jest ten wieniec gdzie ten
    meksykanin lepi z ręki tą kopułkę, bo taka kopułka mocno rozpiera ścianę,
    jak się ściana rozeprze to dach ci leci na głowę.